Gå til innhold

Nå vil IS "krigere" hjem ja


Delvis

Anbefalte innlegg

 

 

 

Vet ikke helt jeg, kan sikkert få snudd noen bort fra radikaliseringen, men hva med de som eventuelt er sovende agenter?

Vanskelig å si nøyaktig hva som bør gjøres i denne situasjonen , jeg må si at jeg heller litt for å tillate hjemreise for de som deltok i humanitær hjelp og eventuelt straffeforfølge og gi videre behandling for radikalisme i fengsel for de som har deltatt i voldelige handlinger og drept mennesker.

 

 

Tar vi vare på våre egne soldater, godt nok? Og hva blir egentlig forskjellen på våre og disse ulovlig stridende?

 

Så hvor mange sånne "tikkende bomber" har vi allerede gående løs .. burde ikke alle typer "krigere" få samme behandling ..

 

Det er jo enorm forskjell på stridende som har følgt Geneve konvensjonen og internasjonale normer og IS som slakter , henretter og voldtar som det passer dem. Antall krigsforbrytelser ISIS har vært med på nå de siste årene er såpass mange at de som dro nedover måtte vite hva de bega seg ut på før de dro.

 

Nå er jeg også imot at andre stridende bryter de fundamentale avtalene som ble godtatt og som det stadig vekk har blitt tatt videre steg rent diplomatisk i (feks reduksjon av atomstridshoder og den kalde krigen) , så ja, mange soldater som burde ha blitt rettsforfulgt etter at de har brutt disse internasjonale avtalene.

 

USA er trolig en versting akkurat der , men det gir på ingen måte andre Nasjoner carte blanche for å holde på slik man gjør , og om noe , så burde verdenssamfunnet engasjert seg mer , noe man dessverre ikke ser skjer pga geopolitiske interesser og store kapitalistiske interesser.

 

Men ja, når det gjelder våre egne stridende burde vi sørge for tettere oppfølging , men jeg mener det er en fundamentalistisk forskjell på soldater som vi har sendt nedover for å prøve å hjelpe til å berge sivile mot stridende som har som mål å støtte en eller annen gruppering hvor det blir begått krigsforbrytelser og andre grupper med sivile blir mishandlet / voldtatt / drept / forfulgt.

 

Uansett et komplisert spørsmål og dessverre så vil dette gå utover de sivile som kun ønsker fred i området.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

 

 

 

 

Vet ikke helt jeg, kan sikkert få snudd noen bort fra radikaliseringen, men hva med de som eventuelt er sovende agenter?

Vanskelig å si nøyaktig hva som bør gjøres i denne situasjonen , jeg må si at jeg heller litt for å tillate hjemreise for de som deltok i humanitær hjelp og eventuelt straffeforfølge og gi videre behandling for radikalisme i fengsel for de som har deltatt i voldelige handlinger og drept mennesker.

 

 

Tar vi vare på våre egne soldater, godt nok? Og hva blir egentlig forskjellen på våre og disse ulovlig stridende?

 

Så hvor mange sånne "tikkende bomber" har vi allerede gående løs .. burde ikke alle typer "krigere" få samme behandling ..

 

Det er jo enorm forskjell på stridende som har følgt Geneve konvensjonen og internasjonale normer og IS som slakter , henretter og voldtar som det passer dem. Antall krigsforbrytelser ISIS har vært med på nå de siste årene er såpass mange at de som dro nedover måtte vite hva de bega seg ut på før de dro.

 

Nå er jeg også imot at andre stridende bryter de fundamentale avtalene som ble godtatt og som det stadig vekk har blitt tatt videre steg rent diplomatisk i (feks reduksjon av atomstridshoder og den kalde krigen) , så ja, mange soldater som burde ha blitt rettsforfulgt etter at de har brutt disse internasjonale avtalene.

 

USA er trolig en versting akkurat der , men det gir på ingen måte andre Nasjoner carte blanche for å holde på slik man gjør , og om noe , så burde verdenssamfunnet engasjert seg mer , noe man dessverre ikke ser skjer pga geopolitiske interesser og store kapitalistiske interesser.

 

Men ja, når det gjelder våre egne stridende burde vi sørge for tettere oppfølging , men jeg mener det er en fundamentalistisk forskjell på soldater som vi har sendt nedover for å prøve å hjelpe til å berge sivile mot stridende som har som mål å støtte en eller annen gruppering hvor det blir begått krigsforbrytelser og andre grupper med sivile blir mishandlet / voldtatt / drept / forfulgt.

 

Uansett et komplisert spørsmål og dessverre så vil dette gå utover de sivile som kun ønsker fred i området.

 

 

Beklager, men jeg ser ingen forskjell på våre soldater og våre terrorister, fordi de er alle mennesker, og dermed utsatt for de samme senskadene etter å ha blitt lurt, presset, frivillig søkt seg til krigsonene. Hvem av de som hadde mest rett til å bruke makt er egentlig ikke interessant. Vi ser noen avhugde hoder på tv, og mener at IS er barbariske - vi ser at fanger blir torturert i amerikanske/NATO-fengsler, og mener at det er bare tilfeldige feil som begås fordi det er forventet at selv en soldat kan "klikke" - men det gjelder ikke disse is-soldatene, de høres ut til å være en og samme soldat, uten opphav og bakgrunn

 

Kaller det demonisering, er det jeg gjør

 

Vi synes det er greit at vi sparer liv ved å sende droner over somalia, og bombe al quida på trygg avstand - men de sivile som også blir rammet, de glemmer vi veldig lett. Jeg tror ikke de som opplever denne terroren synes det er greit, og jeg tror ikke heller de blir så frastøtt av noen avhugde hoder - de har nok evig nok med å samle sammen likdeler etter sine egne kjære, og synes kanskje det er greit at noen av våre uskyldige også får smake pisken

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

 

 

Har forøvrig selv blitt spurt om å delta i ett forskningsprosjekt i regi av en høyskole i nærheten, som skal konsentrere seg om "det flerkulturelle og religionspluralistiske (navn på fylke)", for å synliggjøre mangfoldet, likheter/ulikheter, og bidrag inn til samfunnet. Så den holdningen du har, om at dette er så vanskelig, ja nesten umulig, er nok en aldri så liten vrangforestilling hos deg selv, og dermed ditt eget ansvar å gjøre noe med

 

Jeg gleder meg til å få treffe og snakke med folk som faktisk vet hva religion og religiøsitet er for noe, så får vi se hva det resulterer i.

 

Det er aldri umulig og endre et menneske, men det krever tid og rett metode. I forhold til deg og meg, så har jeg sett og forstått at vi har veldige ulike syn på mennesker og hvordan vi fungerer. Så om vi skulle hatt en meningsfull diskusjon rundt dette, så måtte vi møtes. Det blir for mye skriving og i forhold til meg selv, for krevende å forklare skriftlig. Jeg er langt sterkere muntlig.

 

Det blir sikkert spennende for deg og delta. Selv om jeg automatisk blir skeptisk når et menneske som selv er religiøs sier, treffe folk som virkelig vet og kan religiøsitet og religioner. Det høres like fint ut som på et møte i FrP eller AP. Der man endelig skal møte folk som forstår deres politikk.

Lenke til kommentar

Nå, når de skjønner at Nato kommer til å angripe dem, ja da kommer norske og britiske islamister krypende, og vil ha hjelp komme hjem. Stakkas dem.

 

Vil hjem

 

"det var ikke dette vi kom for" sier de. Lurer på hvorfor ikke det gikk opp for dem før, de har jo visst det lenge hva de var med på.

Men nå har de nok fått kalde ben ja. Bør vi la dem komme tilbake?

 

Bør stille hele jævla bunten opp etter en vegg å skyte dem. Avskum mennesker!

Lenke til kommentar

 

 

Hvis folk ikke har ting og alle mulige tang (les; verdslig sucsess), slik vi har det her, men kanskje bare har sin "religion", så er det helt forståelig at den blir veldig viktig for dem. For oss blir det kanskje forståelig, hvis vi mister alt vi har, og så ser på hva vi da står tilbake med.

 

Mange (de fleste?) av de som reiser for å krige er vel unge menn i middelklassen som ikke mangler materielle goder.

 

Ja, det er mulig det, men hva får deg til å tro at nettopp de er så opptatt av religionen?

 

Det er det vel en del avhandlinger på der ute. Jeg kommer ikke på grunnene akkurat nå.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg mener, religionen beskriver at en skal leve etter visse regler, og de fleste seriøse religioner er helt klare på disse påbudene - så hvis en som gjerne må kalle seg troende, men likevel forbryter seg mot egne regler, kan man vel ikke påstå at han eller hun er religiøs, i valgt religions egne definisjoner.

 

Religioner kan så klart bli brukt på akkurat den måten en selv vil, men det sier bare noe om personen, ikke om verdien av filosofien bak verdisynet

Lenke til kommentar

 

 

Det kan vi vel ikke, antar jeg. Ser ikke hvordan en norsk statsborger kan avvises ved grensen. Men vi kan bytte hjelp til å komme seg hjem mot motytelser av et eller annet slag. Presiserte det i det forrige innlegget mitt nå.

 

Geir :)

Selvsagt kan vi om vi vil nekte dem inn i landet og frata dem alle rettigheter. Vi kan om vi våger gjøre akkurat hva vi vil med dem. Ingen land som Norge har som nære vil reagere negativt på det. Ikke en gang om vi sperrer dem inne i en liten grop i bakken, eller gir dem et nakkeskudd. Ingen vil reagere. Disse folka har deltatt i grusomheter som ingen har sett siden nazistene herjinger. Så her må vi være sterke og si nei, la dem bli der de er. Dette har dem selv valgt. Nå må snillismen være over her i landet.

Tipper du hadde vært en av de første til å støtte Nazi-partiets fremvekst på 20-tallet. Kunnskapsløs, rask til å støtte voldshandlinger og fullstendig uten respekt for lov og rett. Tommel ned.

 

Ikke misforstå, IS\ISIS er en avskyelig gjeng og det hadde gledet meg stort om Kurderne og den Irakiske sentralmakten hadde klart å knuse dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kampen mot Assad er som om Arendal skulle starte en krig mot Oslo der målet til Arendal er å drepe og utsette andre minoriteter for trakassering og vold, det er en minoritet med ekstreme SUNNI muslimer som startet FSA som egentlig bare er en terror gruppe i fine ord, akkurat som Libya der alt nå går fra være en av landene i Afrika med best levestandard til en "failed state".

 

Norge i et nøtteskal.

Familien til en ikke etnisk norsk mann fra Fredrikstad som ble skutt i Syria, ba om hjelp fra norske myndigheter. Han fikk hjelp, og kom tidligere i år til slutt hjem til Norge, hvor han ble behandlet for skuddskader.

 

Burde la dem råtne der nede!

For noe vås. Her blander du FSA sammen med grupper som al-Nusra og IS\ISIS. Har du noen kilder på dette eller er det dette noe som bare har blandet seg sammen i hodet ditt?

Lenke til kommentar

 

 

Det kan vi vel ikke, antar jeg. Ser ikke hvordan en norsk statsborger kan avvises ved grensen. Men vi kan bytte hjelp til å komme seg hjem mot motytelser av et eller annet slag. Presiserte det i det forrige innlegget mitt nå.

 

Geir :)

Selvsagt kan vi om vi vil nekte dem inn i landet og frata dem alle rettigheter. Vi kan om vi våger gjøre akkurat hva vi vil med dem. Ingen land som Norge har som nære vil reagere negativt på det. Ikke en gang om vi sperrer dem inne i en liten grop i bakken, eller gir dem et nakkeskudd. Ingen vil reagere. Disse folka har deltatt i grusomheter som ingen har sett siden nazistene herjinger. Så her må vi være sterke og si nei, la dem bli der de er. Dette har dem selv valgt. Nå må snillismen være over her i landet.

Tipper du hadde vært en av de første til å støtte Nazi-partiets fremvekst på 20-tallet. Kunnskapsløs, rask til å støtte voldshandlinger og fullstendig uten respekt for lov og rett. Tommel ned.

 

Ikke misforstå, IS\ISIS er en avskyelig gjeng og det hadde gledet meg stort om Kurderne og den Irakiske sentralmakten hadde klart å knuse dem.

 

Hva piper du om? Slike personangrep vil bli rapportert. Man beskylder ikke folk for nazisme i en politisk debatt. Ha respekt for andres meninger. Om ikke, hold deg unna debatter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva piper du om? Slike personangrep vil bli rapportert. Man beskylder ikke folk for nazisme i en politisk debatt. Ha respekt for andres meninger. Om ikke, hold deg unna debatter.

Jeg beskylder ikke deg for å være nazist, men jeg tror genuint at det er stor sannsynlighet for at du kunne ha slengt deg med i bevegelsen om du levde på den tiden. Nazi referansen var det jo uansett du som kom med først. Å påstå at IS har stått bak forbrytelser mot menneskeheten ikke har sett like siden Nazi-Tyskland er skikkelig drøyt og jeg kan ikke la det stå uimotsagt.

Endret av Runar
Fjernet unødvendig sitering.
Lenke til kommentar

Jeg beskylder ikke deg for å være nazist, men jeg tror genuint at det er stor sannsynlighet for at du kunne ha slengt deg med i bevegelsen om du levde på den tiden. Nazi referansen var det jo uansett du som kom med først. Å påstå at IS har stått bak forbrytelser mot menneskeheten ikke har sett like siden Nazi-Tyskland er skikkelig drøyt og jeg kan ikke la det stå uimotsagt.

Skjerp deg. Det jeg snakker om har da ingen ting med nazister å gjøre. Jeg er antirasist til min hals og hater alt som har med slikt å gjøre. Du burde i langt større grad følge med på hva IS har gjort. Henrettelser, kutting av hode til folk osv. Men du støtter muligens slike forbrytelser som vi ikke har sett siden ss sine herjinger. Endret av Runar
Fjernet unødvendig sitering.
Lenke til kommentar

Skjerp deg. Det jeg snakker om har da ingen ting med nazister å gjøre. Jeg er antirasist til min hals og hater alt som har med slikt å gjøre. Du burde i langt større grad følge med på hva IS har gjort. Henrettelser, kutting av hode til folk osv. Men du støtter muligens slike forbrytelser som vi ikke har sett siden ss sine herjinger.

Du skjønner fortsatt ikke poenget mitt. Jeg avskyr IS og ville gledet meg stort om de ble nedkjempet og gruppen opphørte å eksistere. Opprettelsen av den såkalte Islamske Staten er det skumleste som har skjedd i Midt-østen på mange år. Men når du sier at det de har gjort er det verste siden hva Nazistene gjorde under Andre Verdenskrig så får du det (på grunn av din kunnskapsløshet) til å virke som mange organiserte massakrer av sivile aldri har skjedd.

 

Jeg tviler ikke på at du er en anti-rasist og det er en god ting, men den kombinasjonen av historieløshet, voldsønsker og manglende respekt for rettsstaten som du viser med innlegget ditt får meg til å tro at du lett kunne blitt en av de mange som hadde gitt Nazipartiet sin støtte i mellomkrigstiden.

Endret av Runar
Fjernet unødvendig sitering.
Lenke til kommentar

Du skjønner fortsatt ikke poenget mitt. Jeg avskyr IS og ville gledet meg stort om de ble nedkjempet og gruppen opphørte å eksistere. Opprettelsen av den såkalte Islamske Staten er det skumleste som har skjedd i Midt-østen på mange år. Men når du sier at det de har gjort er det verste siden hva Nazistene gjorde under Andre Verdenskrig så får du det (på grunn av din kunnskapsløshet) til å virke som mange organiserte massakrer av sivile aldri har skjedd.

 

Jeg tviler ikke på at du er en anti-rasist og det er en god ting, men den kombinasjonen av historieløshet, voldsønsker og manglende respekt for rettsstaten som du viser med innlegget ditt får meg til å tro at du lett kunne blitt en av de mange som hadde gitt Nazipartiet sin støtte i mellomkrigstiden.

Selvsagt har det skjedd grusomheter etter krigen. Tror du jeg er dum? Men denne krigen vi nå ser er hva jeg kommenterer. Vi hadde en krig på Balkan der vi også var vitner til henrettelser og barbariske handlinger. Endret av Runar
Fjernet unødvendig sitering.
Lenke til kommentar

 

Skal vi tro artikkelen, så er vel det de kom for å kjempe mot Assad-regimet, ikke å drive muslimsk gjengkrig. De er i så fall blitt bondefanget. Så kan man si at det burde de ha skjønt før, men nå er det kanskje ikke så enkelt å desertere fra IS...

 

Ja, dette ser ut til å være folk som har reist for å kjempe mot Assads styrker. De endte opp i IS, og da slåss de ikke lenger for det de tror/trodde på.

 

I utgangspunktet er dette greit nok, og det blir feil å legge all skyld på på dem når de endte opp i IS. Men jeg får en dårlig smak i munnen av folk som er så fundamentalistiske at de er villige til å dra i krigen i et annet land for en religion.

 

 

Hva med Nordmenn som reiser til Isreal og jobber frivilig i militæret til IDF ? de krigere ikke men de deltar ?

 

Jeg synes det er helt at de gjør det, men tenker på din sist tekst i posten.

Lenke til kommentar

 

Hvis folk ikke har ting og alle mulige tang (les; verdslig sucsess), slik vi har det her, men kanskje bare har sin "religion", så er det helt forståelig at den blir veldig viktig for dem. For oss blir det kanskje forståelig, hvis vi mister alt vi har, og så ser på hva vi da står tilbake med.

 

Mange (de fleste?) av de som reiser for å krige er vel unge menn i middelklassen som ikke mangler materielle goder.

 

 

De unge fra Bærum som reiste var alle bråkte ungdom som var innvolvert i mye vold og kriminalitet så de hadde penger de hadde helt ok jobb om de ville, og som hekomo sier ingen matriell mangler.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

 

Hvis folk ikke har ting og alle mulige tang (les; verdslig sucsess), slik vi har det her, men kanskje bare har sin "religion", så er det helt forståelig at den blir veldig viktig for dem. For oss blir det kanskje forståelig, hvis vi mister alt vi har, og så ser på hva vi da står tilbake med.

 

Mange (de fleste?) av de som reiser for å krige er vel unge menn i middelklassen som ikke mangler materielle goder.

 

 

De unge fra Bærum som reiste var alle bråkte ungdom som var innvolvert i mye vold og kriminalitet så de hadde penger de hadde helt ok jobb om de ville, og som hekomo sier ingen matriell mangler.

 

 

Du antar at materiell velstand er like viktig for alle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...