Gå til innhold

TEST: Xbox One


Anbefalte innlegg

Xbox 360 og Xbox One er bygd på to forskjellige arkitekturer. Xbox 360 er bygd på PowerPC (om jeg husker rett), men Xbox One er bygd på x86 arkitekturen som bruker i moderne PCer. Det er ikke bare bare å gjøre et spill kompatibelt med Xbox One. Man må ofte gjøre mye arbeid, og det er ikke alltid verdi i det. En løsning er noe slik Sony har gjort med PS Now, men da streames spillet og burde heller ikke kalles bakoverkompatibelt.

 

Men du får heller lese deg opp mer om temaet, for du har tydeligvis ikke peiling på hva du engang sier nå.

 

 

Lese kan du gjøre selv. Nesten ingen av de bakoverkompatible konsollene vi har hatt de siste årene har delt arkitektur med forgjengeren, men jammen har de ikke fått det til likevel.

Endret av Okapi
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

Hvordan kan dere gi minus på at den ikke er bakoverkompitabel? Har dere ikke i det hele tatt fulgt med i løpet av de siste to årene? Jeg synes det er utrolig merkelig å trekke konsollen på dette punktet, av alle punkter.

Utrolig merkelig? Konsoll konkurrerer med verdens beste spillplatform, PC. Når MS lanserer ny windows, er bakoverkompabilitet et spørsmål? NEI, det er en SELVFØLGE. Den burde jo og heller fått slakt for mengden spill ved launch, når du tenker på hvor mange tusen PC spill som fins og for hver PC som blir kjøøpt, øker antallet spill ved lansering for PC.

Tull. Xbox One prøver ikke å konkurrere mot PC. De konkurrerer mot andre konsoller på markedet, da en konsoll har et skreddersydd OS for spilling En PC koster fort 3 ganger så mye som en Xbox One før man snakker om at man skal nyte spill i toppkvalitet, men det er ikke poenget. Du har tydeligvis ikke peiling hva du egentlig snakker om..

 

Xbox 360 og Xbox One er bygd på to forskjellige arkitekturer. Xbox 360 er bygd på PowerPC (om jeg husker rett), men Xbox One er bygd på x86 arkitekturen som bruker i moderne PCer. Det er ikke bare bare å gjøre et spill kompatibelt med Xbox One. Man må ofte gjøre mye arbeid, og det er ikke alltid verdi i det. En løsning er noe slik Sony har gjort med PS Now, men da streames spillet og burde heller ikke kalles bakoverkompatibelt.

 

Men du får heller lese deg opp mer om temaet, for du har tydeligvis ikke peiling på hva du engang sier nå.

Jeg har ikke peiling, ok..... En PC koster ikke mer

https://www.youtube.com/watch?v=46XRjQFHjr4

Denne yter bedre.

 

Selvfølgelig får du ikke ultra med en PC til 3800, men konsoll klarer ikke en gang Full HD så ikke så mye konkurranse der egentlig.

 

Du sier konsoll ikke konkurrerer med PC, hvorfor forsvinner da markedsandeler fra Xbox over til PC da? Folk vil spille spill, da må de ha noe å spille spill på, alt som du kan spille på er konkurranse. Mobil-gaming er jo blitt stort i det siste, det tar nok veldig lite, fordi det er mest i konkurranse med vIta og DS men likevel. Å si at PC ikke er en konkurrent er ganske ignorant. Enda ikke overbevist?

http://www.reddit.com/r/pcmasterrace/wiki/guide

 

OG hvis du mener konsoll er bedre, gi meg noen eksempler, for jeg kan ikke komme på noen måte en konsoll slår en PC. Xbox 360 ved launch var noe annet, men ikke når det gjelder Xbox one.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal på ingen måte påstå at Xbox One er perfekt og er helt enig i at det kreves en del oppdateringer før en kommer til å få full utnyttelse. Samtidig vil jeg stille spørsmål ved hvor godt dere egentlig tester et produkt. Jeg har hatt en EU versjon av XOne siden februar; og tilkobling til TV, anlegg og dekoder gikk helt smertefritt. Styrer alt uten problem både med kontroll og stemme. Eneste jeg ikke får til er OneGuide, men støtten for denne kommer (forhåpentligvis) snart.

 

At stemmestyringen er så problematisk forstår jeg heller ikke. Det kan hende at jeg må si en kommando to ganger, men stort sett responderer Xboxen perfekt. Handler bare om å bruke litt tid på innstillinger.

Lenke til kommentar

 

 

Eller kjøpe en PC og få bedre ytelse, grafikk, spillutvalg(du kan telle xbox spill på en hånd, men du klarer aldri å fullføre alle PC spill hvis du spiller 24/7 resten av livet).

Ifølge en artikkel som ble publisert her på Gamer i går har du 66 spill å velge mellom på Xbox One ved lansering.

Du har kanskje litt unormale hender du, ja?

Vel, jeg mente jo ved første launch, ikke launch et år senere... Dette er jo ikke skikkelig launch. Dessuten 66 spill er fortsatt utrolig lite. Hvis du synes 66 spill er mye, så har du et fantastisk PC bibliotek foran deg med tusenvis på tusenvis av titler når du kjøper en.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal på ingen måte påstå at Xbox One er perfekt og er helt enig i at det kreves en del oppdateringer før en kommer til å få full utnyttelse. Samtidig vil jeg stille spørsmål ved hvor godt dere egentlig tester et produkt. Jeg har hatt en EU versjon av XOne siden februar; og tilkobling til TV, anlegg og dekoder gikk helt smertefritt. Styrer alt uten problem både med kontroll og stemme. Eneste jeg ikke får til er OneGuide, men støtten for denne kommer (forhåpentligvis) snart.

 

At stemmestyringen er så problematisk forstår jeg heller ikke. Det kan hende at jeg må si en kommando to ganger, men stort sett responderer Xboxen perfekt. Handler bare om å bruke litt tid på innstillinger.

 

Dette er X86, den vil ikke få magisk bedre ytelse. Den bruker PC deler, PC-deler er godt utforsket kan man nok si. Selvfølgelig kan de få litt optimalisering, men det er svært lite. Ytelse vil nok ligge på bunnivå for alltid.

Lenke til kommentar

Må folk slutte å sette pc og konsoll opp mot hverandre. Det er vel ingen idag som er så uinformerte at dem ikke skjønner forskjellen? Er det vel?

 

Og selv om disse nye konsollene er X86 så kan en på ingen måte sammenligne dette med X86 baserte hovedkort. Det er en helt annen arkitektur som er blitt laget.

 

Det er grunner til at folk velger konsoll over pc. Og det er grunner til at folk velger pc over konsoll. Å ha en pisse konkurranse er det ingen som vinner. Eneste en ender opp med er å krysse stråler mens folk står å lurer på faen en holder på med.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

Holder meg til PC, bedre brukergrensesnitt og bedre system, ser heller ingen endringer med strømforsyning som er stor og klumpete.

Lett å bytte ut om strømforsyningen går skeis da. ikke like lett med ps4.

Lenke til kommentar

Da har jeg fått testen å koble opp Kinect til min nylig produserte konsoll.

Koblet den i konsollen og slo på, satte opp kinect og knitringen var ikke så intens som før, men fortsatt langt over par i forhold til min gamle konsoll. Prøvde for morro skyld med en hard reset av konsollen og samt å tilbakestille konsollen til fabrikkinnstillingene og satte opp Kinect på ny med de samme resultatene.

Så Kinect eller ei på min konsoll er like langt :(

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Hvordan kan dere gi minus på at den ikke er bakoverkompitabel? Har dere ikke i det hele tatt fulgt med i løpet av de siste to årene? Jeg synes det er utrolig merkelig å trekke konsollen på dette punktet, av alle punkter.

Utrolig merkelig? Konsoll konkurrerer med verdens beste spillplatform, PC. Når MS lanserer ny windows, er bakoverkompabilitet et spørsmål? NEI, det er en SELVFØLGE. Den burde jo og heller fått slakt for mengden spill ved launch, når du tenker på hvor mange tusen PC spill som fins og for hver PC som blir kjøøpt, øker antallet spill ved lansering for PC.

Tull. Xbox One prøver ikke å konkurrere mot PC. De konkurrerer mot andre konsoller på markedet, da en konsoll har et skreddersydd OS for spilling En PC koster fort 3 ganger så mye som en Xbox One før man snakker om at man skal nyte spill i toppkvalitet, men det er ikke poenget. Du har tydeligvis ikke peiling hva du egentlig snakker om..

 

Xbox 360 og Xbox One er bygd på to forskjellige arkitekturer. Xbox 360 er bygd på PowerPC (om jeg husker rett), men Xbox One er bygd på x86 arkitekturen som bruker i moderne PCer. Det er ikke bare bare å gjøre et spill kompatibelt med Xbox One. Man må ofte gjøre mye arbeid, og det er ikke alltid verdi i det. En løsning er noe slik Sony har gjort med PS Now, men da streames spillet og burde heller ikke kalles bakoverkompatibelt.

 

Men du får heller lese deg opp mer om temaet, for du har tydeligvis ikke peiling på hva du engang sier nå.

Jeg har ikke peiling, ok..... En PC koster ikke mer

https://www.youtube.com/watch?v=46XRjQFHjr4

Denne yter bedre.

 

Selvfølgelig får du ikke ultra med en PC til 3800, men konsoll klarer ikke en gang Full HD så ikke så mye konkurranse der egentlig.

 

Du sier konsoll ikke konkurrerer med PC, hvorfor forsvinner da markedsandeler fra Xbox over til PC da? Folk vil spille spill, da må de ha noe å spille spill på, alt som du kan spille på er konkurranse. Mobil-gaming er jo blitt stort i det siste, det tar nok veldig lite, fordi det er mest i konkurranse med vIta og DS men likevel. Å si at PC ikke er en konkurrent er ganske ignorant. Enda ikke overbevist?

http://www.reddit.com/r/pcmasterrace/wiki/guide

 

OG hvis du mener konsoll er bedre, gi meg noen eksempler, for jeg kan ikke komme på noen måte en konsoll slår en PC. Xbox 360 ved launch var noe annet, men ikke når det gjelder Xbox one.

PCen du refererer til koster 460$ mens PS4 koster 400$

PCen gir svakere grafikk enn ps4. Ikke skrik ut om ting du ikke kan noe om. Pc taper markedsandeler til alle plattformer punktum, den eneste store pc produsenten som rapporterer økte salg er Lenovo.

Lenke til kommentar

Eller kjøpe en PC og få bedre ytelse, grafikk, spillutvalg(du kan telle xbox spill på en hånd, men du klarer aldri å fullføre alle PC spill hvis du spiller 24/7 resten av livet). Har du ikke mye penger, og velger derfor konsoll, fortsatt bedre å kjøpe PC. Du får en like god PC til samme pris. Du kan bruke Steam bg picture på flat skjermen i stua, og koble til xbox kontroller hvis du vil. Så kan du nyte en utrolig bakoverkompabilitet, enormt innhold, utrolig lave spillspriser med instant download fra utrolige servere, fritt valg av input.....ja, jeg ser bare ingen grunn til å gå for konsoll egentlig, når du får en bedre opplevelse til samme pris på PC (blir billigere dess mer spill du kjøper). I tillegg har du muligheten til å bruke mer penger og oppleve Ultra, 60 fps og full HD om ikke mer.

 

Ja pc lider av "shovelware" grunnet lavere terskel for hva som blir utgitt. Og nei ting blir ikke billigere jo mer penger du bruker det er rett og slett ikke sånn økonomi fungerer.

Lenke til kommentar

 

Hvordan kan dere gi minus på at den ikke er bakoverkompitabel? Har dere ikke i det hele tatt fulgt med i løpet av de siste to årene? Jeg synes det er utrolig merkelig å trekke konsollen på dette punktet, av alle punkter.

 

Utrolig merkelig? Konsoll konkurrerer med verdens beste spillplatform, PC. Når MS lanserer ny windows, er bakoverkompabilitet et spørsmål? NEI, det er en SELVFØLGE. Den burde jo og heller fått slakt for mengden spill ved launch, når du tenker på hvor mange tusen PC spill som fins og for hver PC som blir kjøøpt, øker antallet spill ved lansering for PC.

Feil. Pc spill må optimaliseres for å støtte ny hardware og software.

Lenke til kommentar

 

 

 

Eller kjøpe en PC og få bedre ytelse, grafikk, spillutvalg(du kan telle xbox spill på en hånd, men du klarer aldri å fullføre alle PC spill hvis du spiller 24/7 resten av livet).

Ifølge en artikkel som ble publisert her på Gamer i går har du 66 spill å velge mellom på Xbox One ved lansering.

Du har kanskje litt unormale hender du, ja?

Vel, jeg mente jo ved første launch, ikke launch et år senere... Dette er jo ikke skikkelig launch. Dessuten 66 spill er fortsatt utrolig lite. Hvis du synes 66 spill er mye, så har du et fantastisk PC bibliotek foran deg med tusenvis på tusenvis av titler når du kjøper en.

PC hadde 0 spill ved lunch. Nå må du snart gi deg med tullpratet.
Lenke til kommentar
Vel, jeg mente jo ved første launch, ikke launch et år senere... Dette er jo ikke skikkelig launch. Dessuten 66 spill er fortsatt utrolig lite. Hvis du synes 66 spill er mye, så har du et fantastisk PC bibliotek foran deg med tusenvis på tusenvis av titler når du kjøper en.

 

Det blir jo helt feil å sammenligne alle spill tilgjengelig på PC fra tidenes morgen med launch-spillene til en konsoll. Det er jo en selvfølge at PC har mye mer tilgjengelig enn en konsoll på dag én - det er forsåvidt en selvfølge at en konsoll aldri kommer i nærheten av utvalget man finner på en PC.

Jeg sier ja takk, begge deler. Ikke enten eller, sånn som du.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dette er X86, den vil ikke få magisk bedre ytelse. Den bruker PC deler, PC-deler er godt utforsket kan man nok si. Selvfølgelig kan de få litt optimalisering, men det er svært lite. Ytelse vil nok ligge på bunnivå for alltid.

 

Low-level koding mot GPU er hvor den største fordelen ligger med konsoll, men det er noe man ser lite av før et stykke ut i konsollens levetid.
Det er også en rekke andre fordeler som optimalisering mot en fixed hardware plattform, lav overhead (API, CPU, OS) og bedre kontroll over minnet.
The real reason to get excited about a PS4 is what Sony as a company does with the OS and system libraries as a platform, and what this enables 1st party studios to do, when they make PS4-only games. If PS4 has a real-time OS, with a libGCM style low level access to the GPU, then the PS4 1st party games will be years ahead of the PC simply because it opens up what is possible on the GPU. Note this won't happen right away on launch, but once developers tool up for the platform, this will be the case. As a PC guy who knows hardware to the metal, I spend most of my days in frustration knowing damn well what I could do with the hardware, but what I cannot do because Microsoft and IHVs wont provide low-level GPU access in PC APIs. One simple example, drawcalls on PC have easily 10x to 100x the overhead of a console with a libGCM style API.
- Timothy Lottes, Nvidia
Mantle og D3D12 vil gjøre forskjellen mindre, men man vil forsatt kunne komme "nærmere metallet" på konsoll.
Det skal også sies at disse APU'ene/SoC'ene er skreddersydde til PS4 og XBO. F.eks har XBO APU'en ESRAM, data move engines og custom audio hardware. PS4 APU'en har en GDDR5 minnekontroller og et custom cache design der GPU kan lese eller skrive direkte til UMA minnet uten å gå via L1 og L2 cache'ene, samt noen endringer i GCN arkitekturen for mer effektiv GPGPU/compute bruk (som er nok noe man vil se mye av i fremtiden).
Som en (hovedsaklig) PC spiller håper jeg spill utviklerne etterhvert kan hente mye ut av disse konsollene, også med multi-plattform spill slik at disse spillene får bra kjernegrafikk på PC. Sånn sett er det en fordel at så mange konsoll spill ikke kjører på 1080p og/eller 60FPS.
Lenke til kommentar

 

 

 

Eller kjøpe en PC og få bedre ytelse, grafikk, spillutvalg(du kan telle xbox spill på en hånd, men du klarer aldri å fullføre alle PC spill hvis du spiller 24/7 resten av livet).

Ifølge en artikkel som ble publisert her på Gamer i går har du 66 spill å velge mellom på Xbox One ved lansering.

Du har kanskje litt unormale hender du, ja?

Vel, jeg mente jo ved første launch, ikke launch et år senere... Dette er jo ikke skikkelig launch. Dessuten 66 spill er fortsatt utrolig lite. Hvis du synes 66 spill er mye, så har du et fantastisk PC bibliotek foran deg med tusenvis på tusenvis av titler når du kjøper en.
PC hadde 0 spill ved lunch. Nå må du snart gi deg med tullpratet.

 

Selvfølgelig hadde PC 0 titler ved launch, men vi snakker jo om hva som er dagens tilstand, kjøper du en PC nå har du tusener på tusener på titler, mye mye mer enn 66. Det er masse dårlige spill til PC ja, men det er og utrolig mange gode, mye mer enn på konsoll. Selv om det selges mindre PCer enn før betyr ikke at markedsandelen ikke øker. Hvis du leser nylig utgitte artikkler så vokser PC-spill industrien for tiden ganske bra. Den PCen jeg linket koster 380 dollar, PS4 koster 400 dollar. Den yter BEDRE enn Ps4, hvis du liksom ser videoen og ser når de spiller så vil du se det. Den koster 20$ mindre og yter bedre. Nvidia og amd lanserer månedlig oppdateringer med opptil 15% ytelsesforbedringer, så optimalisring skjer overalt :)

 

Og siden konsoll spill koster 2-3 ganger mer enn til PC vil du spare mer og mer penger på PC dess fler spill du kjøper :) Enkel økonomi, billigere spill = mer spart.

 

Vet ikke hva jeg har sagt som er tull?

Lenke til kommentar

 

Vel, jeg mente jo ved første launch, ikke launch et år senere... Dette er jo ikke skikkelig launch. Dessuten 66 spill er fortsatt utrolig lite. Hvis du synes 66 spill er mye, så har du et fantastisk PC bibliotek foran deg med tusenvis på tusenvis av titler når du kjøper en.

 

Det blir jo helt feil å sammenligne alle spill tilgjengelig på PC fra tidenes morgen med launch-spillene til en konsoll. Det er jo en selvfølge at PC har mye mer tilgjengelig enn en konsoll på dag én - det er forsåvidt en selvfølge at en konsoll aldri kommer i nærheten av utvalget man finner på en PC.

Jeg sier ja takk, begge deler. Ikke enten eller, sånn som du.

 

Vel, det kan ikke sammenlignes, det er jo derfor det er like så greit å bare gå for en PC. Konsoll er en grei spillmaskin, og når du tenker på at du ikke bygger den selv er det en god pris på den, men de låser alt opp og betaler devs for å lage titler exclusives. Skjønner ikke hvorfor dette burde støttes? Hvis folk stopper å gå med på det kan vi få slutt på exclusives. Da trenger du ikke PS4, Xbox One og PC for å spille alle de kjekke spillene. Og får konsoll støtte for flere typer input kan jo alle spille alt. Er ikke noe forskjemper for å måtte kjøpe massevis av enheter for å spille, når alle gjør stort sett det samme, hvorfor ikke bare ha en?

Lenke til kommentar

 

Dette er X86, den vil ikke få magisk bedre ytelse. Den bruker PC deler, PC-deler er godt utforsket kan man nok si. Selvfølgelig kan de få litt optimalisering, men det er svært lite. Ytelse vil nok ligge på bunnivå for alltid.

 

Low-level koding mot GPU er hvor den største fordelen ligger med konsoll, men det er noe man ser lite av før et stykke ut i konsollens levetid.
Det er også en rekke andre fordeler som optimalisering mot en fixed hardware plattform, lav overhead (API, CPU, OS) og bedre kontroll over minnet.
The real reason to get excited about a PS4 is what Sony as a company does with the OS and system libraries as a platform, and what this enables 1st party studios to do, when they make PS4-only games. If PS4 has a real-time OS, with a libGCM style low level access to the GPU, then the PS4 1st party games will be years ahead of the PC simply because it opens up what is possible on the GPU. Note this won't happen right away on launch, but once developers tool up for the platform, this will be the case. As a PC guy who knows hardware to the metal, I spend most of my days in frustration knowing damn well what I could do with the hardware, but what I cannot do because Microsoft and IHVs wont provide low-level GPU access in PC APIs. One simple example, drawcalls on PC have easily 10x to 100x the overhead of a console with a libGCM style API.
- Timothy Lottes, Nvidia
Mantle og D3D12 vil gjøre forskjellen mindre, men man vil forsatt kunne komme "nærmere metallet" på konsoll.
Det skal også sies at disse APU'ene/SoC'ene er skreddersydde til PS4 og XBO. F.eks har XBO APU'en ESRAM, data move engines og custom audio hardware. PS4 APU'en har en GDDR5 minnekontroller og et custom cache design der GPU kan lese eller skrive direkte til UMA minnet uten å gå via L1 og L2 cache'ene, samt noen endringer i GCN arkitekturen for mer effektiv GPGPU/compute bruk (som er nok noe man vil se mye av i fremtiden).
Som en (hovedsaklig) PC spiller håper jeg spill utviklerne etterhvert kan hente mye ut av disse konsollene, også med multi-plattform spill slik at disse spillene får bra kjernegrafikk på PC. Sånn sett er det en fordel at så mange konsoll spill ikke kjører på 1080p og/eller 60FPS.

 

Men når du ser på Mantle er det jo ikke store forskjellen mellom mantle ytelse og DX11, det er jo stort sett likt. Kan jo håpe da som du sier. Er jo ikke gøy når konsoll holder igjen mye på spillgrafikken, fordi de må utvikle med tanke på at det og skal kunne kjøres på konsoll.

 

Lurer litt på hvordan de får til GDDR5 RAMen til PS4 da, iom at GDDR5 er dårlig egnet til prossesorer. Kan jo være vi kan se en liten økning i PS4 sin prossesorytelse, vet ikke om de har funnet en bra måte å bruke det på eller ikke. De må jo ha funnet en relativt bra måte hvertfall, iom at den yter bedre enn Xbox one.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...