Gå til innhold

Den store iPhone 6 / Plus / 6S / 6S Plus tråden


Lami

OPPDATERT AVSTEMNING  

178 stemmer

  1. 1. Skal du ha den nye iPhone 6S eller 6S Pluss?

    • Ja, jeg skal kjøpe iPhone 6S
      50
    • Ja, jeg skal kjøpe iPhone 6S Pluss
      44
    • Kanskje etterhvert
      11
    • Nei, jeg tror jeg står over denne modellen.
      73


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-80wCWpIM

 

 

 

 

 

 Galskap i dine øyne, kan se ganske fornuftig ut i mine øyne. Man kan gjerne se på prisen ut fra enkeltkomponenter, men det blir ofte skjevt. Jeg ser heller prisen i forhold til min egen opplevde bruksverdi. Er det verdt det, så er det verdt det.16GB-modellen er nok ment for de ekstremt pris-sensitive...:-) 

 

La oss nå ikke blande begreper. Man kan uten problemer fastslå at en pris er galskap, uten at det sier noe om hvorvidt person A, B, C eller D mener det er fornuftig for de å betale den prisen.

 

Og ja, 7390 for en 16GB iphone 6S er ekstremt dyrt.

Hvis man regner 3 år levetid på en mobiltelefon så skiller det nok 3-4 kroner pr dag mellom en telefon til 7500 og en telefon til 4500.

Du skal helt klart få bestemme deg for hva du syns er dyrt og ikke, men alle disse produktene koster under 10.000 uavhengig av produsent. Det skiller altså noen hundrelapper mellom de ulike modellene.

Samtidig kjøper folk seg lett biler som koster mange hundre tusen kroner mer enn en kanskje like god annen bil.

Det blir liksom litt rart å kalle et skille på noen hundrelapper i differanse for ekstremt dyrt.

 

Bytter du telefon hvert 3 år ?

Sånn omtrent. Neon ganger litt oftere.

 

Men det er levetid på telefonen jeg nevner, ikke hvor lenge jeg (eller andre) velger å eie den. Det er ingen som trenger å bytte noe som fortsatt fungerer, det er et valg mange likevel velger å ta seg råd til.

 

En bil har vel en forventet levetid på 15-20 år, likevel er det mange som velger å bytte etter bare 2-4 år...

 

 

Hva med dine siste 3 kjøp f.eks.

 

Men jeg har ikke påstått at det ikke er et valg mange velger å ta seg råd til, jeg har ikke fremstilt det som noen tvang. Jeg har poengtert at det er dyrt. Noe det er. Det du prøver å gjøre er å fremstille det som om det egentlig er billig, fordi folk tar seg råd til det. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Hva med dine siste 3 kjøp f.eks.

 

Men jeg har ikke påstått at det ikke er et valg mange velger å ta seg råd til, jeg har ikke fremstilt det som noen tvang. Jeg har poengtert at det er dyrt. Noe det er. Det du prøver å gjøre er å fremstille det som om det egentlig er billig, fordi folk tar seg råd til det.

 

Nei, jeg prøver ikke å fremstille det som billig, men det jeg forsøker å få frem er at det koster omtrent det samme som andre tilsvarende modeller.

 

Selve innkjøpsprisen er selvsagt noen tusenlapper over en av de billige Android-telefonene, men det er ganske vanlig å spre kostnaden utover levetiden, eller over eietiden. Da er det heller ikke uvanlig å ta med bruktverdi i regnestykke slik at man ser hvilken kostnad man faktisk har hatt mens man har eid produktet.

 

Det er helt opp til hver og en hva man syns er billig eller dyrt. Jeg kan lett innrømme at en hvilken som helst telefon med Android/Windows vil være for dyr for meg, fordi den ikke passer inn i det jeg foretrekker. En hver modell med iOS er riktig for min del og gir meg maksimal bruksopplevelse. Da spiller det ikke så alt for stor rolle om den er noen hundrelapper dyrere eller billigeren enn en annen telefon. I dette regnestykke legger jeg også inn irritasjon over småproblemer eller glede over manglende problemer, det kan ikke jeg som privatperson regne inn i det økonomiske regnestykke, men en bedrift kan lett regne seg frem til kostnader ved driftsproblemer og småproblemer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

 

 

Hva med dine siste 3 kjøp f.eks.

 

Men jeg har ikke påstått at det ikke er et valg mange velger å ta seg råd til, jeg har ikke fremstilt det som noen tvang. Jeg har poengtert at det er dyrt. Noe det er. Det du prøver å gjøre er å fremstille det som om det egentlig er billig, fordi folk tar seg råd til det.

Nei, jeg prøver ikke å fremstille det som billig, men det jeg forsøker å få frem er at det koster omtrent det samme som andre tilsvarende modeller.

 

Selve innkjøpsprisen er selvsagt noen tusenlapper over en av de billige Android-telefonene, men det er ganske vanlig å spre kostnaden utover levetiden, eller over eietiden. Da er det heller ikke uvanlig å ta med bruktverdi i regnestykke slik at man ser hvilken kostnad man faktisk har hatt mens man har eid produktet.

 

Det er helt opp til hver og en hva man syns er billig eller dyrt. Jeg kan lett innrømme at en hvilken som helst telefon med Android/Windows vil være for dyr for meg, fordi den ikke passer inn i det jeg foretrekker. En hver modell med iOS er riktig for min del og gir meg maksimal bruksopplevelse. Da spiller det ikke så alt for stor rolle om den er noen hundrelapper dyrere eller billigeren enn en annen telefon. I dette regnestykke legger jeg også inn irritasjon over småproblemer eller glede over manglende problemer, det kan ikke jeg som privatperson regne inn i det økonomiske regnestykke, men en bedrift kan lett regne seg frem til kostnader ved driftsproblemer og småproblemer.

 

Jeg vet ikke hvorfor du er så opphengt i å blande begreper. Igjen, man kan glatt konstatere at en gjenstand er dyr selv om ulike personer kan ha forskjellig oppfatning om gjenstanden er verdt det. Kort og godt blir det litt vel absurd når du påstår at du ikke prøver å fremstille det som billig, for så å nettopp argumentere med hvorfor du egentlig synes det er det.

 

Og hvis du har lyst til å lage et regnestykke så er det bare til å nevne dine 3 siste mobiler og ikke minst hva du har fått i bruktpris.

Lenke til kommentar

 

 

Hva med dine siste 3 kjøp f.eks.

 

Men jeg har ikke påstått at det ikke er et valg mange velger å ta seg råd til, jeg har ikke fremstilt det som noen tvang. Jeg har poengtert at det er dyrt. Noe det er. Det du prøver å gjøre er å fremstille det som om det egentlig er billig, fordi folk tar seg råd til det.

 

Nei, jeg prøver ikke å fremstille det som billig, men det jeg forsøker å få frem er at det koster omtrent det samme som andre tilsvarende modeller.

Selve innkjøpsprisen er selvsagt noen tusenlapper over en av de billige Android-telefonene, men det er ganske vanlig å spre kostnaden utover levetiden, eller over eietiden. Da er det heller ikke uvanlig å ta med bruktverdi i regnestykke slik at man ser hvilken kostnad man faktisk har hatt mens man har eid produktet.

Det er helt opp til hver og en hva man syns er billig eller dyrt. Jeg kan lett innrømme at en hvilken som helst telefon med Android/Windows vil være for dyr for meg, fordi den ikke passer inn i det jeg foretrekker. En hver modell med iOS er riktig for min del og gir meg maksimal bruksopplevelse. Da spiller det ikke så alt for stor rolle om den er noen hundrelapper dyrere eller billigeren enn en annen telefon. I dette regnestykke legger jeg også inn irritasjon over småproblemer eller glede over manglende problemer, det kan ikke jeg som privatperson regne inn i det økonomiske regnestykke, men en bedrift kan lett regne seg frem til kostnader ved driftsproblemer og småproblemer.

Jeg vet ikke hvorfor du er så opphengt i å blande begreper. Igjen, man kan glatt konstatere at en gjenstand er dyr selv om ulike personer kan ha forskjellig oppfatning om gjenstanden er verdt det. Kort og godt blir det litt vel absurd når du påstår at du ikke prøver å fremstille det som billig, for så å nettopp argumentere med hvorfor du egentlig synes det er det.

 

Og hvis du har lyst til å lage et regnestykke så er det bare til å nevne dine 3 siste mobiler og ikke minst hva du har fått i bruktpris.

Jeg har en iPhone 5s nå, tror den forrige var en iPhone 4, og den før der var en eller annen HTC med Android. Jeg har ikke solgt noen brukt, men forstår at det skal være gode priser på iPhone i bruktmarkedet.

 

Ok, kanskje jeg setter opp regnestykke for å vise at prisforskjellen på produkter under 10.000 er ganske liten hvis man sprer kostnaden utover den perioden produktet har forventet levetid. Det er nemlig liten forskjell i pris på produkter under den grensen.

 

Samtidig sier jeg at det et opp til hver og en å definere sin egen smerteterskel for hva som er dyrt.

Lenke til kommentar

Trodde det bare var meg. Jeg også sliter med at mailene kommer sent. Nesten som om Push ikke fungerer.

Trodde meningen var å gjøre iOS mere stabil?

Det er mange mulige kilder til denne type feil. Klart det kan være et eller annet i iOS 9 som ikke funker helt, men det kan også være noe med app eller på serversiden som trenger en justering i forhold til os'et.

 

Hvis dette virkelig er et kjent problem hos mange, så vil helt sikkert noen fikse problemet.

Lenke til kommentar

For de av oss som skal selge en bruk iPhone 6 / 6 Plus så fører vel dette til rekordhøye bruktpriser regner jeg, og jeg som kjøpte min iPhone 6 Plus 64GB før de satt opp prisen. Helt absurd hvor mye jeg ser ut til å kunne få for den brukt via Finn.no nå.

Jepp. Hvis de Finn-annonsene faktisk selger, kan jeg omtrent selge min iPhone 6 64GB, kjøpt i USA til rundt 5500 kroner, for nesten det samme jeg kjøpte den for, hvis jeg er litt heldig og tålmodig.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...