Gå til innhold

Den store iPhone 6 / Plus / 6S / 6S Plus tråden


Lami

OPPDATERT AVSTEMNING  

178 stemmer

  1. 1. Skal du ha den nye iPhone 6S eller 6S Pluss?

    • Ja, jeg skal kjøpe iPhone 6S
      50
    • Ja, jeg skal kjøpe iPhone 6S Pluss
      44
    • Kanskje etterhvert
      11
    • Nei, jeg tror jeg står over denne modellen.
      73


Anbefalte innlegg

Hvis jeg ikke har misforstått hele iCloud bildeopplegget...

 

Når du velger optimalisere iPhone lagrinsplass, lagrer den bildene i skyen, sletter dem fra telefonen, men beholder ikonet. Slik at når du trykker på et bilde som er optimalisert, kobles du til skyen for å se bildet.

 

Hvis man da sletter et bilde på telefonen, vil det også slettes fra skyen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du velger optimalisere iPhone lagrinsplass, lagrer den bildene i skyen, sletter dem fra telefonen, men beholder ikonet. Slik at når du trykker på et bilde som er optimalisert, kobles du til skyen for å se bildet.

 

Hvis man da sletter et bilde på telefonen, vil det også slettes fra skyen.

Det stemmer.

 

Du vil altså alltid få se det komplette innholdet av iCloud-bildebiblioteket på enhver enhet som er koblet opp. Originalen ligger i skyen, og om du får se originalen eller en redusert oppløsning avhenger av innstillingen din og ledig diskplass på enheten.

 

Synes iCloud-bildebibliotek fungerer supert, men savner mulighet for å optimalisere Mac-lagring (altså lignende som for iOS), da mange har stappfulle Mac'er også.

Lenke til kommentar

 

Når du velger optimalisere iPhone lagrinsplass, lagrer den bildene i skyen, sletter dem fra telefonen, men beholder ikonet. Slik at når du trykker på et bilde som er optimalisert, kobles du til skyen for å se bildet.

 

Hvis man da sletter et bilde på telefonen, vil det også slettes fra skyen.

 

Du vil altså alltid få se det komplette innholdet av iCloud-bildebiblioteket på enhver enhet som er koblet opp. Originalen ligger i skyen, og om du får se originalen eller en redusert oppløsning avhenger av innstillingen din og ledig diskplass på enheten.

 

 

Men hva hvis du sletter et bilde på f.eks. telefonen; forsvinner det da i iCloud og på alle enheter?

Går det ikke an å ha 'tom' mac og 'tom' telefon, men masse bilder i iCloud?

 

Slik jeg ser det, skiller ikke bilde-appen i iPhone mellom lokale bilder og iCloud bilder.

Det skulle vært en egen mappe merket iCloud i bilde-appen! Så kunne man trykke på den når man hadde nett, og se bilder der, og dra bilder inn i den når man ville frigjøre plass på telefonen. Enkelt, greit, og lett forståelig.

Men det er jo windows-style,  så det går jo ikke  ;)

Lenke til kommentar

Det stikker nok litt dypere filosofisk enn motstand mot «Windows-style». Å skulle manuelt håndtere hvilke bilder som skal ligge hvor er noe herk, og ideen bak det Apple nå har er at du aktiverer "optimise storage" fjernes bilder fra enhetene dine når det er behov for plass, mens du kan laste de ned når som helst.

 

Dette har en åpenbar utfordring for de som for eksempel skal være offline lenge, ellers ser systemet ut til å fungere bemerkelsesverdig bra.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Online er jo et forferdelig utgangspunkt da. Der finnes det vel ikke SPAM-filtrering på serversiden, og hvis du attpåtil har satt opp via POP som er standard så er det jo ingen måte en epostklient kan bedrive med noen form for oppegående epostfiltrering/spamfiltrering for deg. Da må man over på litt mer oppegående og moderne protokoller som IMAP som du vel kan sette opp manuelt med Online nå om jeg ikke tar helt feil.

 

Bytter du til litt mer moderne løsninger og tjenester som Gmail, Outlook/Hotmail, eller skaffer deg egen hosted-exchange, Google Apps for Business eller Fastmail så vil du jo få en langt bedre løsning hvor det faktisk er spamfiltrering på serversiden.

Lenke til kommentar

 

 

Når du velger optimalisere iPhone lagrinsplass, lagrer den bildene i skyen, sletter dem fra telefonen, men beholder ikonet. Slik at når du trykker på et bilde som er optimalisert, kobles du til skyen for å se bildet.

 

Hvis man da sletter et bilde på telefonen, vil det også slettes fra skyen.

 

Du vil altså alltid få se det komplette innholdet av iCloud-bildebiblioteket på enhver enhet som er koblet opp. Originalen ligger i skyen, og om du får se originalen eller en redusert oppløsning avhenger av innstillingen din og ledig diskplass på enheten.

 

 

Men hva hvis du sletter et bilde på f.eks. telefonen; forsvinner det da i iCloud og på alle enheter?

Går det ikke an å ha 'tom' mac og 'tom' telefon, men masse bilder i iCloud?

 

Slik jeg ser det, skiller ikke bilde-appen i iPhone mellom lokale bilder og iCloud bilder.

Det skulle vært en egen mappe merket iCloud i bilde-appen! Så kunne man trykke på den når man hadde nett, og se bilder der, og dra bilder inn i den når man ville frigjøre plass på telefonen. Enkelt, greit, og lett forståelig.

Men det er jo windows-style,  så det går jo ikke  ;)

 

Hvis du har iCloud Bildebibliotek aktivert på telefonen og sletter et bilde fra telefonen slettes den også fra iCloud ja, da det er ett og samme bibliotek. Du kan ha en tom mac eller tom iphone, det er bare å velge å ikke bruke iCloud bildebibliotek.

 

Sånn jeg forstår deg ønsker du en mappe å legge det du ikke ønsker å ha på mobilen i. Det kan du vel gjøre med iCloud Drive eller diverse andre skymapper.

Lenke til kommentar

Jaja, da var det dags igjen å vurdere iPhone. Jeg holdt på å kjøpe denne under denne lanseringen, men gikk for Galaxy S6 Edge i stedet for, da den har en bedre skjerm på omtrent samme størrelsen.

Dessverre så har ikke dette vært bare positivt, da jeg omtrent ikke får dekning med denne mobilen. Har klaget mine sorger i Galaxy-tråden, men ingen som veit noen fix for dette - noen har problemer mens andre ikke, og når jeg googler problemet så finner jeg tilslutt ut at dette visstnok er pga antenne-designet. Det er jo synd, fordi da nytter det jo ikke å sende den inn til reparasjon. Ellers så er jo telefonen fantastisk, sett bort i fra den patetiske batteritiden og nesten ingen signal, så er det lite som slår denne. Men det er nettopp det, akkurat nå så er dette, for meg, ikke noe annet enn en liten tablet uten 4G, og da blir poenget borte for meg, da jeg omtrent ikke får brukt den til det den er - en telefon.

Så har noen spørsmål til dere iPhone-brukere ang opplevelsen:

- Tåler den en "trøkk"? Mener da ikke som slike urealistiske dropp tester på Youtube, men mener til det daglige, ala "datt ned fra salongbordet" eller "mistet den i gulvet på badet" osv. Jeg liker ikke å bruke noe cover på mine telefoner, og har ikke tenkt til å starte med dette nå.

- Batteritiden. Klar over fra før at den ikke er så bra, men hva med når den er i hvilemodus? Har en iPad 3 Mini, og når den ikke er i bruk så holder den ekstremt lenge. Og sånn ellers, greier dere en hel dag, moderat bruk? Litt surfing, noen samtaler, litt Spotify osv før dere plugger den inn på nattbordet?

- Hodetelefonforsterkeren. Kanskje litt rart spørsmål, men likevel noe som plager meg på mange andre mobiler - lydnivået er dårlig. Hvordan stiller iPhone her?

- Signal og antenne. Siden jeg har brent meg litt på Samsungen, så er det naturlig å spørre dere, opplever dere noe problemer med dekningen?

- Ergonomi. Hvordan er den å holde i? En kollega har den vanlige iPhone 6, og den er utrolig glatt. Men siden den nye er et lite hår tykkere, kanskje den er litt bedre å holde i? Ellers, teksturen på telefonen? Har kikket litt på dBrand også, kunne jo gått som et kompromiss til et helt cover.

- Kommer jeg til å savne det at jeg kan "gjøre som jeg vil"? Widgets, launchere, gjøre om på alt mulig rart? Noen som kommer fra Android her - helst det siste året?

- Noen skikkelige "denne telefonen er møkk"-øyeblikk? Ta av Cook sine briller her, og vær så nøytrale som mulig. Er det noen ting med iPhone 6S som er skikkelig fail?

- iTunes? Mååå jeg bruke iTunes? Jeg er ikke imponert over iTunes, har det på iPadden, og liker ikke hvordan dette er implimenter på kyss og tverrs overalt.

- Pris! Og for en pris også da! Jeg mener, kom igjen.. Men det er vel bare det den koster, får ikke gjort annet enn å klage på det. Men er den verdt pengene?


Takker for svar folkens. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei. Jeg kommer fra android. Jeg savner android. Kan gjøre så mye mer. Å mye enklere med tanke på bilder å minnekort. Men etter L kom så har det bare vært trøbbel med android. Derfor gikk jeg over til iPhone. Pluss siden med Apple er at de er raskere til å fikse problem. Å me 6s liker jeg at når du dobbeltrykker forsiktig på hjemtasten så kommer skjermen ned. Slik at du kan bruke en hånd. Det er mye pluss med iPhone også. Men foreløpig irriterer jeg meg over det med bilder hvordan jeg skal lagre det best mulig. Jeg synes batteriet er bedre enn android tlf. Jeg vet M har kommet til noen tlf. Men ser det er mye problem der enda. Så det er pluss å minus på begge sider. Den er veldig glatt å holde i. Å den tåler tydeligvis ingenting. Jeg har heller aldri brukt etui. Å har ikke hadt tlf en uke å d er allerede ripe i glasset. Å jeg har ikke mistet tlf. Bare hadd den i lommen.

Lenke til kommentar

Tåler vel like mye trøkk som andre telefoner. Å det betyr at du kan ha flaks 10 ganger når du mister den på badegulvet, eller den kan knuse når du mister på teppet på stua. Det handler litt om flaks/uflaks.

 

Ved moderat bruk bør du klare en dag, men her å er det mye som spiller inn. Har du konstant dårlig dekning så spørs det feks.

 

Litt vanskelig å si hva du kommer til å savne. For min del er det en befrielse å slippe å dille å dalle med telefonen å bare bruke den som den er. For jeg ble liksom aldri fornøyd med mine Android telefoner.

 

ITunes er å blir en nedtur hvis du ikke liker det. Så det blir vel ett møkk øyeblikk for deg. Selv bruker jeg aldri ITunes så jeg har ikke irritert meg så mye over det.

 

Prisen er drøy. Men fordelen med iPhone er at du faktisk kan selge den etter ett år å få litt igjen.

Lenke til kommentar

Tåler vel like mye trøkk som andre telefoner. Å det betyr at du kan ha flaks 10 ganger når du mister den på badegulvet, eller den kan knuse når du mister på teppet på stua. Det handler litt om flaks/uflaks.

 

Ved moderat bruk bør du klare en dag, men her å er det mye som spiller inn. Har du konstant dårlig dekning så spørs det feks.

 

Litt vanskelig å si hva du kommer til å savne. For min del er det en befrielse å slippe å dille å dalle med telefonen å bare bruke den som den er. For jeg ble liksom aldri fornøyd med mine Android telefoner.

 

ITunes er å blir en nedtur hvis du ikke liker det. Så det blir vel ett møkk øyeblikk for deg. Selv bruker jeg aldri ITunes så jeg har ikke irritert meg så mye over det.

 

Prisen er drøy. Men fordelen med iPhone er at du faktisk kan selge den etter ett år å få litt igjen.

 

Det med gjennsalg hadde jeg egentlig ikke tenkt så mye på, det er jo faktisk sant.

 

Jeg har ikke dårlig dekning der jeg bor med noen annen telefon, annet enn med den jeg har nå. Men det er ikke vært rapportert mye signaltull med iPhone 6 regner jeg med? :)

 

Lenke til kommentar

Jaja, da var det dags igjen å vurdere iPhone. Jeg holdt på å kjøpe denne under denne lanseringen, men gikk for Galaxy S6 Edge i stedet for, da den har en bedre skjerm på omtrent samme størrelsen.

 

Dessverre så har ikke dette vært bare positivt, da jeg omtrent ikke får dekning med denne mobilen. Har klaget mine sorger i Galaxy-tråden, men ingen som veit noen fix for dette - noen har problemer mens andre ikke, og når jeg googler problemet så finner jeg tilslutt ut at dette visstnok er pga antenne-designet. Det er jo synd, fordi da nytter det jo ikke å sende den inn til reparasjon. Ellers så er jo telefonen fantastisk, sett bort i fra den patetiske batteritiden og nesten ingen signal, så er det lite som slår denne. Men det er nettopp det, akkurat nå så er dette, for meg, ikke noe annet enn en liten tablet uten 4G, og da blir poenget borte for meg, da jeg omtrent ikke får brukt den til det den er - en telefon.

 

Så har noen spørsmål til dere iPhone-brukere ang opplevelsen:

 

 

 

- Tåler den en "trøkk"? Mener da ikke som slike urealistiske dropp tester på Youtube, men mener til det daglige, ala "datt ned fra salongbordet" eller "mistet den i gulvet på badet" osv. Jeg liker ikke å bruke noe cover på mine telefoner, og har ikke tenkt til å starte med dette nå.

 

Dette vil alltid være "hit 'n miss". Noen rapporterer om at de har mistet telefonen fra armlenet på sofaen hvor den har knust, mens andre mister den fra 5 meter ned på betong hvor telefonen ikke knuser.

 

Det er vel ingenting som tyder på at glasset på en iPhone 6S skal tåle noe mer eller mindre enn andre toppmodeller på markedet, og Apple som de fleste andre har jo et samarbeid med Corning så det er vel i bunn og grunn det samme glassmaterialet som brukes på tvers av modellene.

 

En iPhone 6S er jo dog utsmykket med aluminium rundt hele telefonen med unntaket av glasset foran. Dette har jo fordeler og ulemper. Aluminiumen på iPhone 6S er av en nyere og bedre legering enn det var på iPhone 6 og er veldig sterk sammenlignet med hva som er normalt for aluminium. Men aluminium er jo fremdeles et relativt mykt metall og vil alltid kunne bli lett utsatt for riper og skavanker ved fall og spesielt i kontakt med materialer som er sterkere enn aluminium som blant annet sand / grus. 

 

 

Hvordan dette blir sammenlignet med en Galaxy S6 Edge blir jo vanskelig å sammenligne direkte, da Samsung har gått for en helt annen løsning hvor du har glass både foran og bak og det er kun rammen rundt som er i aluminium. I utgangspunktet så skal det da være langt større sjanse for å knuse baksiden på en Galaxy S6 Edge, men herdet glass er jo generelt mindre utsatt for riper og bulker sammenlignet med aluminium som er på baksiden av en iPhone 6S.

 

 

 

- Batteritiden. Klar over fra før at den ikke er så bra, men hva med når den er i hvilemodus? Har en iPad 3 Mini, og når den ikke er i bruk så holder den ekstremt lenge. Og sånn ellers, greier dere en hel dag, moderat bruk? Litt surfing, noen samtaler, litt Spotify osv før dere plugger den inn på nattbordet?

 

Brukertiden skal være veldig god med iPhone 6S. Den scorer veldig bra iforhold til størrelsen i de fleste batteritester og jeg har fire personer i nærmeste familie med iPhone 6S og ingen opplever at de ikke klarer å komme seg igjennom en hel dag på en fulladet iPhone 6S.

 

Det som vil være den største forskjellen fra Galaxy S6 Edge og Android er jo at en iPhone 6S med iOS har latterlig mye bedre standbytid. Android trekker langt mer strøm sammenlignet med iOS når telefonen ikke er i bruk. Men om du er en som bruker telefonen mer eller mindre konstant igjennom hele dagens så vil du fort oppleve at iOS trekker minst like mye strøm, om ikke mer når den er aktiv. Så det kommer jo veldig an på bruksområdet, men de aller fleste vil oppleve at batteriet på iPhone 6S klarer seg en dag ved aktiv bruk, og opp mot 1,5 dag ved moderat bruk.

 

 

- Hodetelefonforsterkeren. Kanskje litt rart spørsmål, men likevel noe som plager meg på mange andre mobiler - lydnivået er dårlig. Hvordan stiller iPhone her?

 

Ifølge entusiastsider som Head-Fi.org og AVSForum så er iPhone 6S den beste mobilen på markedet hva gjelder DAC + effektforsterker så her tror jeg ikke du vil oppleve store problemer.

 

 

 

- Signal og antenne. Siden jeg har brent meg litt på Samsungen, så er det naturlig å spørre dere, opplever dere noe problemer med dekningen?

 

Kan ikke si så mye her da jeg stortsett alltid har god dekning. Eneste jeg kan si som ansatt i butikk så har jeg aldri opplevd noen klage på antennene til iPhone 6 og 6S, mens jeg har hatt en hel del som har klaget på Galaxy S6 og S6 Edge. Uten at det nødvendigvis trenger å bety så alt for mye.

 

 

- Ergonomi. Hvordan er den å holde i? En kollega har den vanlige iPhone 6, og den er utrolig glatt. Men siden den nye er et lite hår tykkere, kanskje den er litt bedre å holde i? Ellers, teksturen på telefonen? Har kikket litt på dBrand også, kunne jo gått som et kompromiss til et helt cover.

 

Er vel ikke så mye å si på ergonomien. Syntes selv at Galaxy S6 Edge ikke er så fin å holde i da aluminiumsrammen blir så tynn og det er lett å komme bort i skjermen på grunn av de avrundende kantene på skjermen. Men en ting er sikkert, en naken iPhone 6S er temmelig glatt.

 

 

 

- Kommer jeg til å savne det at jeg kan "gjøre som jeg vil"? Widgets, launchere, gjøre om på alt mulig rart? Noen som kommer fra Android her - helst det siste året?

 

Igjen, fryktelig individuelt. Selv omgåes jeg Androidtelefoner daglig og tester alltid ut nye versjoner av Androidtelefoner og jeg syntes nå det ofte blir litt vel mye fikling iforhold til hva jeg finner ønskelig eller ideelt. Men det er jo et par ting som det at du aldri kan sette diverse apper som standard-apper og litt sånt smårusk som kan skape noe irritasjon med iOS.

 

 

- Noen skikkelige "denne telefonen er møkk"-øyeblikk? Ta av Cook sine briller her, og vær så nøytrale som mulig. Er det noen ting med iPhone 6S som er skikkelig fail?

 

Ikke egentlig, men det kommer jo litt an på bruken igjen. Om du først har endel media (bilder, videoer, musikk) som du må overføre til telefonen så må du jo igjennom iTunes og det kan være herk, spesielt om du har media som ikke er i støttet format osv..

 

Men dette er et problem som har forsvunnet med tiden. Nå kjenner jeg knapt noen som kobler telefonen til en PC / Mac i det hele og store. Alt går jo via nettskytjenester i dag så behovet for lokal synkronisering eller oppkobling mot telefonen i det hele og store har jo egentlig forsvunnet for de fleste av oss.

 

 

- iTunes? Mååå jeg bruke iTunes? Jeg er ikke imponert over iTunes, har det på iPadden, og liker ikke hvordan dette er implimenter på kyss og tverrs overalt.

 

Du er ikke avhengig av å bruke iTunes i det hele tatt. Det er kun om du vil synkronisere over lokalt innhold.

 

 

- Pris! Og for en pris også da! Jeg mener, kom igjen.. Men det er vel bare det den koster, får ikke gjort annet enn å klage på det. Men er den verdt pengene?

 

Prisene har nådd et veldig høyt nivå på grunn av svak kronekurs. Men det gjenspeiler seg over hele fjøla egentlig. Det positive med Appleprodukter er jo at de har en absurd høy gjennsalgverdi sammenlignet med alle andre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...