Gå til innhold

Geforce GTX 9xx Tråden


Anbefalte innlegg

Hva skjedde med Double Precision?

Som det fremstår nå er det bare et dyrt spillkort med unødvendig mye ram.

Det var det jeg (og mange andre) også sa da Titan ble lansert. Hvor den hadde 3 ganger minnemengden enn forkommeren GTX 680. Meeen der tok jeg feil. Kjøpte GTX 780'er, og etter et års tid så var det fullt. Spill + høy Res/AA skapte minneproblemer, selv med 3GB som jeg da trodde var mer enn nok.

 

Et slikt Titan-kort vil holde seg bra i alle fall en 2-3 år, om ting går som det vanligvis gjør, hvor du sikkert får noen nedskalerte versjoner av det, og så noen kort som er krympet og mer effektive osv... Men på ytelsemessig så kan du nok beholde de i i alle fall en 3 års tid. Min gjetting er at 6 GB, som 3GB i dag, kommer til å slite med å holde følge.

 

Edit: GLemte å nevne at man gjerne trenger 2-3 slike for å utnytte en slik minnemengde. Men alt med det kortet skriker at det er laget for SLI. Både viften, mangelen på bakplate og resten tilsier at det er laget for å plasseres tett. :D

Endret av Andrull
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er en oversikt over skalering for Maxwell, Kepler og noen AMD-skjermkort:

post-63307-0-55391100-1426624794_thumb.png

(basert på dette i 3840x2160.)

 

Så det ser ut som at GTX Titan X skalerer omtrent som GTX 980 i forhold til teoretisk potensiale, men er et godt stykke bak utnyttelsen til GTX 970. Sagt på en annen måte; ingen av nevnte kort holder bedre det de lover enn GTX 970. Alle som har støttet søksmålet mot Nvidia burde ta seg en tur i skammekroken.

Lenke til kommentar

Hva skjedde med Double Precision?

Som det fremstår nå er det bare et dyrt spillkort med unødvendig mye ram.

Det lurer jeg også på, og det kan nok HKS si noe mer om. Det har tidligere vært rykter om at GM200 skulle ha en helt annen DP-ytelse enn GM204, men hvis det ikke er tilfelle, får vi da ingen GM200-basert Quadro heller?

 

Titan/Titan Black/Titan Z hadde to egenskaper som primært er appellerende for semi-pro brukere: mer minne og høyere DP-ytelse. Nå er det riktig nok mange semi-pro brukere som ikke trenger begge deler, men det ser ut til å kutte i kundegrunnlaget for Titan X.

Lenke til kommentar

Ja la oss svinge i gang et massesøksmål...

 

Støtter deg 100% der.

Vi kan jo saksøke Nvidia for misbruk av Titan merkenavnet.

Eller vi kan saksøke dem for å ikke gi brukerne den samme microstuttering opplevelsen som man fikk i eldre skjermkort.

 

Tipper vi to kan tjene oss søkk rike på dette , blir du med?

Lenke til kommentar

Det var det jeg (og mange andre) også sa da Titan ble lansert. Hvor den hadde 3 ganger minnemengden enn forkommeren GTX 680. Meeen der tok jeg feil. Kjøpte GTX 780'er, og etter et års tid så var det fullt. Spill + høy Res/AA skapte minneproblemer, selv med 3GB som jeg da trodde var mer enn nok.

Et slikt Titan-kort vil holde seg bra i alle fall en 2-3 år, om ting går som det vanligvis gjør, hvor du sikkert får noen nedskalerte versjoner av det, og så noen kort som er krympet og mer effektive osv... Men på ytelsemessig så kan du nok beholde de i i alle fall en 3 års tid. Min gjetting er at 6 GB, som 3GB i dag, kommer til å slite med å holde følge.

 

 

Edit: GLemte å nevne at man gjerne trenger 2-3 slike for å utnytte en slik minnemengde. Men alt med det kortet skriker at det er laget for SLI. Både viften, mangelen på bakplate og resten tilsier at det er laget for å plasseres tett. :D

 

I forhold til lanseringen av første Titan må vel dette sies å være epic fail. Mye dyrere, dårligere DP, dårligere ytelse i forhold til konkurrentene enn hva 1. gen hadde.

Med de ryktene som går om DX12 og RAM i SLI kan vi gå gode tider i møte. Dog spørs om 780 får alle disse fordelene da.

Lenke til kommentar

skulle ikke dx 12 gjøre sli-minne nyttig.

Alle vil da sitte med 16gb minne med 4 980?

Vel, eeeh, ja og nei. Les mer i post #3923. Det blir på ingen måte som om du kan addere minnet fra det ene kortet til det andre.

 

Edit:

Det mest nyttige (i teorien) vil være at vi kan bruke gamle skjermkort som "hjelpekort" for spill som legger inn støtte. De fleste aktive spillere bytter nok skjermkort oftere enn resten av maskinen, og da vil det være fint om det gamle kortet kan hjelpe på med 20-30% ekstra ytelse. Men så var det teori og praksis da, det vil være krevende for utviklere å utnytte dette i stor grad.

Endret av efikkan
Lenke til kommentar

 

Hva skjedde med Double Precision?

Som det fremstår nå er det bare et dyrt spillkort med unødvendig mye ram.

Det lurer jeg også på, og det kan nok HKS si noe mer om. Det har tidligere vært rykter om at GM200 skulle ha en helt annen DP-ytelse enn GM204, men hvis det ikke er tilfelle, får vi da ingen GM200-basert Quadro heller?

 

Med 28nm er det ikke plass til ekstra ALU'er for FP64, 8 milliarder er helt i grenseland for hva som er mulig på TSMC sin prosess.

 

GK180 og Tesla K80 kommer til å være high-end DP brikke helt til Pascal kommer ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...