Gå til innhold

ANMELDELSE: Risen 3: Titan Lords


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Risen, det første, var ganske bra synes jeg. Selv om Gothic 3 var bedre tross sin tendens til å kræsje tilfeldig, noe som gjorde hurtiglagring til en hyppig affære.

 

Risen 3 derimot ser ut til å være ganske så stabilt, men kampsystemet er heller manglende, og ofte er man avhengig av støtte fra doktorn for å få has på plagsomme monster. Likevel har jeg fått noen timer god underholdning ut av spillet, så det er ikke helt håpløst.

 

Det er lenge siden jeg så noen virkelig gode spill i denne kategorien, og litt av det skyldes at de skal være alt for alle. Man skal kunne være magiker, sverdkjempe, voodoo-prest og skytter, og det skal fungere for de som vil ha utfordringer og de som spiller helt avslappet. Da blir det et kompromiss, og det betyr at man har en løsning ingen er fornøyd med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes anmelder bommer grovt på dette spillet. Det er ingen klassiker slik som Gothic II var det, men det er heller ikke et møkkaspill slik som Risen 2 var.

 

Jeg finner det merkelig at samme anmelder gav Risen 2 6/10 for to år siden, mens han gir Risen 3 4/10 nå til tross for at Risen 3 er et klart bedre spill på alle områder en det Risen 2 var.

 

Med over 40 timer i begge spill føler jeg at jeg har et godt grunnlag til å uttale meg, og hadde denne anmeldelsen vært skrevet for Risen 2 så hadde jeg vært veldig enig med anmelder, for det spillet var virkelig et makkverk!

 

Risen 2 kom ut for bare 2 år siden, i mellomtiden har det knapt kommet ut skikkelige rollespill som hever kriteriene Risen 3 bedømmes etter. Likevel får altså spillet dårligere karakter en sin forgjenger til tross for at det leverer noe av det samme som sin forgjenger bare i mye større skala i en åpnere verden som man stort sett kan bevege seg fritt i. (Man kan svømme igjen, og man kan klatre på mange flere steder en i Risen 2), samtidig som det er vesentlig bedre på det viktigste området, nemelig kampsystemet.

 

For all del... Kampsystemet er ikke perfekt, men sammenlignet med det grufulle systemet som var i Risen 2 så skinner det som gull. At anmelder kritiserer det som han gjør leder meg til å tro at ikke har satt seg skikkelig inn i hvordan det fungerer, mulig han driver med den samme knappemosingen som funket i Risen 2? Da kommer man ikke langt i Risen 3.

Selv har jeg ihvertfall ingen problem med systemet selv om jeg skulle ønske at de kunne innført en staminabar og mulighet til å bli skadet når man ruller slik at man ikke kunne rulle rundt i en evighet uten å ta skade. Det gjør det litt for lett å drepe selv de tøffeste motstanderene.

 

Anbefaler alle som lurer på kampsystemet å ta en titt på disse videoene for å få et intrykk av hvordan det er:

 

 

Selv så elsker jeg ihvertfall dette spillet. Det gir meg litt av den følelsen som Gothic II gav meg, selv om det ikke helt når opp til sin forgjenger. Jeg har som sagt tilbrakt over 40 timer i dette spillet og jeg gleder meg til å komme hjem fra jobb så jeg kan ta fått på flere eventyr.

Det står i kontrast til Risen 2 som jeg prøvde å fullføre 2 ganger bare for å være drittlei etter ca 20 timer med frustrasjon. Risen 2 var et drittspill. Risen 3 er det ikke!!

  • Liker 7
Lenke til kommentar

 

Skipet er lastet med uinspirert histore, håpløst kampsystem, og selvhøytidelige klisjéer.

 

Akkurat som Skyrim med andre ord. Kjipt for Piranha Bytes at de er et tysk selskap som ingen bryr seg om.

Skyrim er da ikke helt som Risen 3. Du glemmer at Skyrim i tillegg til det du nevnte sliter med kjedelige områder, kjlisjé vikingfantasy, valg som aldri får konsekvenser, en dame man er gift med som gir fullstendig faen i at du drar på tur med en annen dame i flere måneder sammen, og et hinsides dårlig magisystem og karakterbygging. For ikke å snakke om at det glemte at det er et Elder Scrolls, men det går kankje under "klisjé vikingfantasy". Men så har jeg ikke spilt Risen 3, så aner ikke hvor mye Skyrim det er. Tar ikke helt sjansen etter at det har fått så mye dårlig kritikk. :p

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Her synes jeg anmelder bommer grovt, skal prøve å oppsummere mine poenger i korte trekk.

1. Gothic 1-2 og delvis 3 var geniale RPG spill (de spillene har mange fans), er det fortsatt i dag i manges øyne. første store feilen startet med Risen2, tydeligvis startet de her å forsøke å treffe masssene for alvor (Selv om man så tendensen i Risen1, der konsoller kom inn i bildet, er det ikke alltid her det starter hehe), det feilet de ganske grovt med, tror hverken massene eller Fansen likte det i det hele tatt (mitt inntrykk).

2. Risen 3 føles mer som en kombinasjon av å gå tilbake til røttene (gothic 1-2) men samtidig vill prøve å treffe et mer kommersielt, de feiler delvis ja, men ikke så grovt som beskrevet her.

3. De har derfor ikke stoppet å utvikle seg, de har i de flestes Gothic fans øyne beveget seg mange steg bakover de siste årene. Risen3 er et lite steg i riktig retning igjen, men et Lite skritt dessverre.

Det er de groveste feilene jeg ser i anmeldelsen, som videre er altfor strengt. Skulle ikke klaget om det var Risen2, Risen3 fortjener lett 6 til 7, maks 8.

Endret av simalarion
  • Liker 3
Lenke til kommentar

For å bygge videre på min forrige kommentar så synes jeg heller ikke at innholdet i anmeldelsen stemmer overens med det bilde anmelder tegner i denne artikkelen.

 

http://www.gamer.no/artikler/sniktitt-risen-3-titan-lords/160651

 

I sniktitten så virker det jo som om anmelder synes at Risen 3 er et bedre spill en Risen 2. Hvorfor får det da dårligere karakter? Spesielt når hovedankepunktet til anmelder er det dårlige kampsystemet.

 

Et kampsystem som anmelder selv skriver i sniktitten at det er bedre en i Risen 2...

 

Er det bare jeg eller er det flere som føler at det er noe som skurrer her?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Eg har ikkje tid til å skrive noko lang avhandling no, men vil nøye meg med å seie at eg personleg likte Risen 3 mykje meir enn anmeldar gjorde. Det er definitivt betre enn Risen 2, men ikkje heilt på høgde med det første spelet i serien. Feil og manglar er der mange av, men summen av delane endar likevel opp med å drage meg attende gong etter gong. For å seie det slik: eg var eit godt stykke inne i Divinity: Original Sin, men det ligg no på vent inntil eg er ferdig med Risen 3 (og det er ikkje fordi eg mislikar D:OS).

 

Kay

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Desverre har gamer.No misforstått risen totalt. Risen er rt spell som ikke skall hver nyvinning eller dritt bra med masse nye ting. Risen er et spill som er kun laget for nostalgi følesen for gamle gothic fans. Risen fortjene en 6er minst. Men risen er ikke for alle. Ign Norge har kjønt det

Lenke til kommentar

Du er ikke den eneste, men anmelderen har et godt poeng. Og de kunne gått langt mer fremover på den tiden som har godt. Dette spillet er dug et steg i riktig retning igjen. Som de fleste Gothic fans vil nok kose seg med dette her (jeg gjør det), mens så har du den yngre generasjonen som ikke vet bedre. Og om objektivt ment så burde de lagt ner mer ambisjon og trappa opp bemanningen, selv om de hadde krisa etter gothic 3 og JoWood.... kanskje de ennå er i recovery. Håper noen hjelper dem snart så de kan få utløst sitt fulle potensial. Og enda bevare oldschool feelen, med et fantastisk combat system, samme humor, samme sjarm. Men er det så enkelt kan en spør?

Lenke til kommentar

Puppene til Patty var, ehm, formfulle... Jesus for noen enorme greier...

 

Jeg hadde virkelig håpet at dette skulle være noe bedre enn 2'eren, som i beste fall var middels. Jaja... Får vel vente på Elder Scrolls VI eller kanskje prøve å bli interessert i Witcher.

Lenke til kommentar
Det er flere her som har kommentert at anmeldelsen er litt streng. Det har også blitt dratt linjer mot sniktitten min av samme spill og anmeldelsen av Risen 2. Jeg setter veldig pris på tilbakemeldingene, og det ville jo nesten vært rart om alle var enige med meg.


Jeg vil gjerne presisere et par ting som det har blitt kommentert på her.


Først og frems så er jeg uenig i påstanden om at Risen-spillene er laget kun for spillere med nostalgiske følelser for de gamle Gothic-spillene. Selvsagt ønsker utviklerne å nå ut til et bredt publikum, noe også konsollutgivelsene er et prov på. Det er ikke dermed sagt at de går med ambisjoner om å danke Skyrim ned av tronen sin. Selv likte jeg de gamle Gothic-spillene veldig godt, men de var et produkt av sin tid, og nostalgi er ikke en unskyldning for å ikke henge med i utviklingen.


Når det gjelder sniktitten jeg skrev så var den basert på en liten del av spillet, og muligheten til å utvikle figuren og prøve ut de forskjellige ferdighetene var begrenset. Det hadde også et veldig begrenset antall fiender. Derfor virket det som om kampsystemet hadde et større potensial. Etter mange timer med det endelige produktet måtte jeg konstatere at slik var det desverre ikke.


Så til den ulike vurderingen av Risen 2 og Risen 3. I Risen 2 så jeg en visjon. De prøvde ut en del nye ting, introduserte nye konsepter, og selv om gjennomføringen ikke var bra så opplevde jeg det som interessant å utforske det. Risen 3 fremstår for meg som helt planløst. Det er et fantasi-spill av den mest generiske sorten, de har ikke turt å gjøre noe for å endre en oppskrift som ikke fungerte i Risen 2, og var for meg en stor skuffelse.


Risen 2 forsøkte og feilet, Risen 3 kjørte "safe" på en kjedelig og uinspirert linje hele veien.


Jeg tror fortsatt, som jeg skrev, at fans av serien kan finne underholdning i dette produktet. Og med fare for å starte en debatt om karaktersetting så vil jeg minne om at karakteren 4 ikke er regelrett slakt. Jeg bruker alltid Gamer.no sine karakterbeskrivelser når jeg setter tallkarakteren. For 4/10 lyder beskrivelsen følgende:


"4 - "Nokså dårlig"

Et spill som får denne karakteren, er et noe svakt spill, med enkelte vesentlige utformingsmessige feil eller mangler. Disse spillene vil evne å underholde til en viss grad, men kan i lengden lett bli litt kjedelige."


Jeg synes dette oppsummerte min opplevelse av Risen 3 veldig bra, og derfor er det den karakteren som står på anmeldelsen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Jeg tror fortsatt, som jeg skrev, at fans av serien kan finne underholdning i dette produktet. Og med fare for å starte en debatt om karaktersetting så vil jeg minne om at karakteren 4 ikke er regelrett slakt. Jeg bruker alltid Gamer.no sine karakterbeskrivelser når jeg setter tallkarakteren. For 4/10 lyder beskrivelsen følgende:

 

"4 - "Nokså dårlig"

Et spill som får denne karakteren, er et noe svakt spill, med enkelte vesentlige utformingsmessige feil eller mangler. Disse spillene vil evne å underholde til en viss grad, men kan i lengden lett bli litt kjedelige."

Jeg synes dette oppsummerte min opplevelse av Risen 3 veldig bra, og derfor er det den karakteren som står på anmeldelsen.

 

Det er jo ganske vagt, for min del vil da f.eks. Skyrim få denne karakteren da det er mange uforløste ting i det spillet, så og si ingen konsekvenser, huler og grotter blir like når man har gjort noen - dermed blir spillet i lengden litt kjedelig.

Jeg er selv skuffet over Risen 3 (elsker Gothic spillene), men 4/10 høres uansett vel strengt ut når man ser hva andre spill får.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...