Gå til innhold

ANMELDELSE: Risen 3: Titan Lords


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Jeg tror fortsatt, som jeg skrev, at fans av serien kan finne underholdning i dette produktet. Og med fare for å starte en debatt om karaktersetting så vil jeg minne om at karakteren 4 ikke er regelrett slakt. Jeg bruker alltid Gamer.no sine karakterbeskrivelser når jeg setter tallkarakteren. For 4/10 lyder beskrivelsen følgende:

 

"4 - "Nokså dårlig"

Et spill som får denne karakteren, er et noe svakt spill, med enkelte vesentlige utformingsmessige feil eller mangler. Disse spillene vil evne å underholde til en viss grad, men kan i lengden lett bli litt kjedelige."

Jeg synes dette oppsummerte min opplevelse av Risen 3 veldig bra, og derfor er det den karakteren som står på anmeldelsen.

 

Det er jo ganske vagt, for min del vil da f.eks. Skyrim få denne karakteren da det er mange uforløste ting i det spillet, så og si ingen konsekvenser, huler og grotter blir like når man har gjort noen - dermed blir spillet i lengden litt kjedelig.

Jeg er selv skuffet over Risen 3 (elsker Gothic spillene), men 4/10 høres uansett vel strengt ut når man ser hva andre spill får.

ja så hadde du da jobber for gamer.no å anmeldt skyrim kunne du da gitt det 4/10 om du ville det. No big deal...

Lenke til kommentar

Jeg har egentlig ikke særlig å utsette på anmeldelsen, har ikke spilt r3 selv ennå, men ser absolutt at det er fullt mulig å henge seg kraftig opp i en del av de "arkaiske" løsningene PB nytter på flere plan, og rett og slett gå lei av alt som ikke funker optimalt denne gangen heller. (Snur seg og løper vekk så fort bena bærer ham for å unnslippe Gothic-horden...) Det jeg derimot savnet i omtalen, var en tydeligere sammenligning med de to foregående spillene, noe som faktisk ble langt bedre forklart i anmelders egen kommentar lengre ned i tråden.

Lenke til kommentar

Er det noen som kan si noe om kampsystemet, er det like bra som i det første Risen?

 

Kampsystemet har fått mye tyn for å være dårlig, men jeg personlig er ikke enig. Det er MYE bedre en tilsvarende i Risen 2, men har for mange svakheter til å nå opp til Risen sitt.

 

Se videoene jeg la ut i en kommentar over som viser kampsystemet på en god måte. Spesielt Stephan Haines sine videoer viser at kampsystemet ikke er i nærheten av å være så dårlig som mange påstår.

 

Mine tanker om kampsystem:

Det er ikke en klikkfest sånn som Risen 2. Moser man museknappen så vil animasjonene utføres tregere og kampsystemet vil fremstå tregt og uresponsivt med lange animasjoner. Timer man klikkene så vil det fungere bedre, men i begynnelsen så vil det ikke gå så veldig mye fortere likevel på grunn av man mangler skills. Etter man har oppgradert til "Blade Dancer" så går det vesentlig kjappere.

Liker også hvordan man kan møte 4-5 mobs på en gang og enkelt kan switche mellom targets for å dele ut mest mulig skade. Fokuserer man på en motstander av gangen når man slåss mot flere, så er det en fin måte å dø på. Problemet med kampsystemet er at det er for lett å utnytte. Man kan rulle så mye man vil og man er tilnærmet usårlig når man gjør det. Det gjør at kampene blir alt for enkle og selv en lav level character kan overvinne selv tøffe motstandere som Dragon Snapper og Rammer dersom man ønsker. (Det tar bare litt tid.)

 

Dersom de i en patch innfører sterkere motstandere som deler ut mer skade, samtidig som en staminabar og mulighet til å bli skadet når man dodger slik at systemet ikke blir så lett å ytnytte så vil jeg si at kampsystemet begynner å nærmere seg Risennivå.

 

Jeg vil ha tilbake følelsen fra Gothic 2 der jeg som lav lever character møtte en Dragon Snapper og innen 2 sekunder så var jeg død. Det var da så utrolig deilg å komme tilbake når man var litt høyere level og mose samme snapperen tilsvarende kjapt. Det mangler desverre i dette spillet, og på grunn av ADHD casual gamere som ikke takler en utfordring så kommer vi nok desverre aldri til å få tilbake den følelsen heller.

 

Det er det som er hovedproblemet til RIsen 3 sånn som jeg ser det. Det blir for lett for oss som spillte og elsket Gothic. Det er igenting å frykte lenger. Samtidig så er det for vanskelig for casual gamers som ikke evner eller ikke ønsker å sette seg inn i combat systemet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

 

Er det noen som kan si noe om kampsystemet, er det like bra som i det første Risen?

Kampsystemet har fått mye tyn for å være dårlig, men jeg personlig er ikke enig. Det er MYE bedre en tilsvarende i Risen 2, men har for mange svakheter til å nå opp til Risen sitt.

 

Se videoene jeg la ut i en kommentar over som viser kampsystemet på en god måte. Spesielt Stephan Haines sine videoer viser at kampsystemet ikke er i nærheten av å være så dårlig som mange påstår.

 

Mine tanker om kampsystem:

Det er ikke en klikkfest sånn som Risen 2. Moser man museknappen så vil animasjonene utføres tregere og kampsystemet vil fremstå tregt og uresponsivt med lange animasjoner. Timer man klikkene så vil det fungere bedre, men i begynnelsen så vil det ikke gå så veldig mye fortere likevel på grunn av man mangler skills. Etter man har oppgradert til "Blade Dancer" så går det vesentlig kjappere.

Liker også hvordan man kan møte 4-5 mobs på en gang og enkelt kan switche mellom targets for å dele ut mest mulig skade. Fokuserer man på en motstander av gangen når man slåss mot flere, så er det en fin måte å dø på. Problemet med kampsystemet er at det er for lett å utnytte. Man kan rulle så mye man vil og man er tilnærmet usårlig når man gjør det. Det gjør at kampene blir alt for enkle og selv en lav level character kan overvinne selv tøffe motstandere som Dragon Snapper og Rammer dersom man ønsker. (Det tar bare litt tid.)

 

Dersom de i en patch innfører sterkere motstandere som deler ut mer skade, samtidig som en staminabar og mulighet til å bli skadet når man dodger slik at systemet ikke blir så lett å ytnytte så vil jeg si at kampsystemet begynner å nærmere seg Risennivå.

 

Jeg vil ha tilbake følelsen fra Gothic 2 der jeg som lav lever character møtte en Dragon Snapper og innen 2 sekunder så var jeg død. Det var da så utrolig deilg å komme tilbake når man var litt høyere level og mose samme snapperen tilsvarende kjapt. Det mangler desverre i dette spillet, og på grunn av ADHD casual gamere som ikke takler en utfordring så kommer vi nok desverre aldri til å få tilbake den følelsen heller.

 

Det er det som er hovedproblemet til RIsen 3 sånn som jeg ser det. Det blir for lett for oss som spillte og elsket Gothic. Det er igenting å frykte lenger. Samtidig så er det for vanskelig for casual gamers som ikke evner eller ikke ønsker å sette seg inn i combat systemet.

 

Jeg likte kampsystemet og gameplayet veldig godt i Risen 1. Er Risen 3 i nærheten av dette så blir det kanskje et kjøp etterhvert. Er ikke så kravstor på grafikken. Holder de samme nivået som i Risen 1 så holder det for meg

Lenke til kommentar

Grafikken er mer en bar nok i mine øyne, flere ganger direkte stemingsfull . Hovedproblemene er Forenkling\fordumming (man får u-dødelig hjelp til det meste om man vill, Quest mark osv osv), at fiender ikke treffer deg når du ruller, "harry" \whitetrash aktig hovedpersoner, blir litt for random hvem man treffer etc i kamp pga kampsystemet.

 

Utover dette så er det faktisk mye bra å hente i spillet, når du har spillt litt ut i spillet så får du en åpen verden du kan utforske fritt, som er et steg fremmover i riktig retning (eller egentlig et steg tilbake til da de produserte gode Rpg spill, spørs hvilken vinkel man ser det fra). Jeg har ikke fått spillt det nok til å kunne anbefalle et kjøp, men om du kan se forbi de åpenbare iritiasjonsmomentene over, burde du gi det en sjangs også.

Endret av simalarion
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...