Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Gammel dame som klager


mr_ged

Anbefalte innlegg

 

Om røyken plager dere - lukk vindu da!

Vil svare litt mer utfyllende på akkurat dette.

 

Hvorfor skal jeg plages med at andre har valgt å røyke? Når man tar det valget å røyke, så vet man at det er plagsomt for andre. Og da man ta konsekvensene av det. Skal noen lukke vinduet, så er det de som røyker... ikke de som plages av det.

 

 

Så dersom naboens barn plager meg og dem visste at dem plaget meg da dem skapte dem, så burde dem låse barna sine inne?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

 

Men å nekte røykere å røyke på sin egen balkong er ikke trakkasering. lol.

Så lenge de sørger for at røyken holder seg på balkongen og ingen andre plasser så skal de gjerne få lov. Så lnge den sjenerer meg så er det bare å droppe røykingen.

Så viss jeg mener at gassen trekker inn på soverommet mitt skal jeg be han slutte å starte bilen og heller skubbe den 50 meter bort i veien?

 

Get a grip.

Om du mener det er problematisk at jeg spyler balkongen din mens du sitter ute og griller, får du grille inne.
Lenke til kommentar

 

Om du mener det er problematisk at jeg spyler balkongen din mens du sitter ute og griller, får du grille inne.

Den sammenligningen er helt på jordet.

Nei, det er den ikke, jeg sitter på balkongen og inhalerer illeluktende kreftfremkallende røyk, som setter seg både i hår, øyne og klær, mens du sitter på balkongen og får 100% ufarlig vann på deg. Jeg vil faktisk påstå at røyken er værst i tilfellet, sammenligningen er helt legetim. Folk er vantette, men ikke kreftimune.

 

 

Så dersom jeg spyler din mens du ligger ute å sole deg så får du kjøpe deg ett solkort på brun og blid?

I følge din logikk så ja. Det er ikke jeg som mener at man kan forrurense nabolaget og naboens private eiendom med tobakksrøyk. Skal du røyke, så får du holde røyken på din egen eiendom eller la være.

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar

 

 

 

Verandaen min er vell i aller høyeste grad min eiendom, jeg prøver å forstå din logikk. At det som plager deg og gjør deg uvell i nærheten av ditt hjem skal gjøre at andre ikke kan benytte sin eiendom fritt. Så viss at du soler deg på verandaen ødelegger roen jeg får når jeg røyker så vil det jo implisivt gi meg rett til å gjøre det ubekvemt for deg.

Lenke til kommentar

 

 

 

Om du mener det er problematisk at jeg spyler balkongen din mens du sitter ute og griller, får du grille inne.

Den sammenligningen er helt på jordet.
Nei, det er den ikke, jeg sitter på balkongen og inhalerer illeluktende kreftfremkallende røyk, som setter seg både i hår, øyne og klær, mens du sitter på balkongen og får 100% ufarlig vann på deg. Jeg vil faktisk påstå at røyken er værst i tilfellet, sammenligningen er helt legetim. Folk er vantette, men ikke kreftimune.

 

Så dersom jeg spyler din mens du ligger ute å sole deg så får du kjøpe deg ett solkort på brun og blid?

I følge din logikk så ja. Det er ikke jeg som mener at man kan forrurense nabolaget og naboens private eiendom med tobakksrøyk. Skal du røyke, så får du holde røyken på din egen eiendom eller la være.
Alle som drikker vann dør.

 

Men det er ikke så veldig farlig å få litt røyk på seg iblant (når det ikke er rett ved siden av). Det er nesten slik du må regne med når du bor i blokk.

Lenke til kommentar

Verandaen min er vell i aller høyeste grad min eiendom, jeg prøver å forstå din logikk. At det som plager deg og gjør deg uvell i nærheten av ditt hjem skal gjøre at andre ikke kan benytte sin eiendom fritt. Så viss at du soler deg på verandaen ødelegger roen jeg får når jeg røyker så vil det jo implisivt gi meg rett til å gjøre det ubekvemt for deg.

 

Om jeg sto i stuevinduet mitt og blottet meg for 6åringene som var på tur til skolen så vil nok det falle innenfor uriktig bruk av privat eiendom.

 

Men, poenget mitt er at når røyken din svever over til min eiendom, så benytter du faktisk også MIN eiendom. På samme måte som jeg benytter din eiendom dersom jeg og en kompis har vannkrig på min balkong, men griser masse vann over til deg som nabo.

 

Videre nevner du soling. Her vil jeg si at det er inenfor rimelighetens grenser at jeg benytter min egen balkong til slikt, så lenge du ikke aktivt må oppsøke meg for å bli forstyrret, eller at jeg holder meg til lovgiving for offentlig sted (som forresten har røykeforbud). De fleste leileighetene jeg har vært i der naboen har balkong ved siden av, har mulighet for å montere, eller har montert, skjermvegg. Dersom jeg ligger naken på min balkong og soler meg, ville jeg absolutt vist forståelse for at du ba meg sette opp en skillevegg om jeg skulle gjøre slikt. Jeg ville heller ikke hatt noen problemer med å selv sette opp en skjermvegg dersom situasjonen var motsatt.

 

Men, røyk blir ikke stoppet av slikt, og eneste alternativet er å bygge inn balkongen i glass, og det er en urimelig mengde jobb for at du skal få slippe å vise hensyn til dine naboer,

Lenke til kommentar
Men det er ikke så veldig farlig å få litt røyk på seg iblant (når det ikke er rett ved siden av). Det er nesten slik du må regne med når du bor i blokk.

 

Jo det er faktisk veldig farlig. Det stinker, jeg blir tett i halsen, får hodepine og lukten setter seg i klærne i timevis etterpå. Jeg har en mor som røyker, og jeg synes nesten det er uehagelig å være hjemme på besøk, selv om hun utelukkende røyker ute.

 

Og da må man også regne med at naboen tømmer ei bøtte vann i hodet på deg når du står ute og røyker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Men det er ikke så veldig farlig å få litt røyk på seg iblant (når det ikke er rett ved siden av). Det er nesten slik du må regne med når du bor i blokk.

Jo det er faktisk veldig farlig. Det stinker, jeg blir tett i halsen, får hodepine og lukten setter seg i klærne i timevis etterpå. Jeg har en mor som røyker, og jeg synes nesten det er uehagelig å være hjemme på besøk, selv om hun utelukkende røyker ute.

 

Og da må man også regne med at naboen tømmer ei bøtte vann i hodet på deg når du står ute og røyker.

Tror du overdriver en del. Før jeg røyka, ble jeg aldri så plaget av røyklukt som du sier du blir. Jeg syntes det var en irriterende lukt, men det var alt.

 

Så hvis du griller på balkongen din, så skal jeg helle vann på grillen din? Begge er røyk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Verandaen min er vell i aller høyeste grad min eiendom, jeg prøver å forstå din logikk. At det som plager deg og gjør deg uvell i nærheten av ditt hjem skal gjøre at andre ikke kan benytte sin eiendom fritt. Så viss at du soler deg på verandaen ødelegger roen jeg får når jeg røyker så vil det jo implisivt gi meg rett til å gjøre det ubekvemt for deg.

 

Om jeg sto i stuevinduet mitt og blottet meg for 6åringene som var på tur til skolen så vil nok det falle innenfor uriktig bruk av privat eiendom.

 

Men, poenget mitt er at når røyken din svever over til min eiendom, så benytter du faktisk også MIN eiendom. På samme måte som jeg benytter din eiendom dersom jeg og en kompis har vannkrig på min balkong, men griser masse vann over til deg som nabo.

 

Videre nevner du soling. Her vil jeg si at det er inenfor rimelighetens grenser at jeg benytter min egen balkong til slikt, så lenge du ikke aktivt må oppsøke meg for å bli forstyrret, eller at jeg holder meg til lovgiving for offentlig sted (som forresten har røykeforbud). De fleste leileighetene jeg har vært i der naboen har balkong ved siden av, har mulighet for å montere, eller har montert, skjermvegg. Dersom jeg ligger naken på min balkong og soler meg, ville jeg absolutt vist forståelse for at du ba meg sette opp en skillevegg om jeg skulle gjøre slikt. Jeg ville heller ikke hatt noen problemer med å selv sette opp en skjermvegg dersom situasjonen var motsatt.

 

Men, røyk blir ikke stoppet av slikt, og eneste alternativet er å bygge inn balkongen i glass, og det er en urimelig mengde jobb for at du skal få slippe å vise hensyn til dine naboer,

 

 

Blotting er kriminelt og kan straffes, røyking på egen balkong er ikke straffbart. At røyken tar veien til din eiendom kan ikke jeg klandres for. Det blir som å klanre nabo fruen for å ha planter på verandaen som gjør at jeg blir litt tett i nesen. Eller overdreven bruk av parfyme eller lignende. Når man velger å bo i borettslag (noe jeg egentlig ikke gjør, har ene bolig) så må man på mange måter innfinne seg med at folk røyker, soler seg, griller eller lignende aktiviteter som man rett og slett bare må akseptere at andre mennesker bedriver så blir det engang slik at man får litt svie for naboenes verk. Dersom det er du som i hovedsak har problem med røykingen ville det også falt naturlig om du bygde røyken ute fremfor at andre måtte bygge den inne.

 

Hadde naboen min tømt en bøtte vann i hodet på meg fordi jeg røykte ute hadde det fort blitt ubehagelig for han når jeg ved en passende anledning hadde spylt på han med høytrykkspyler.

Endret av Priim
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En ting kommer frem av denne tråden, i alle fall. Jeg får endelig svar på noe jeg har lurt på i lang tid. Er mennesker som ikke respekterer andre beboere uvitende, eller bare hensynsløse uten tanke for andre? Det viser seg at det er det siste. Og det slår meg at jeg har så lang fartstid i trafikken i bymiljøer at det burde jeg egentlig ha konkludert med for lenge siden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Så hvis du griller på balkongen din, så skal jeg helle vann på grillen din? Begge er røyk.

On grillen oser og røyker, så ja, da kan du si fra at det plager deg og jeg vil selvfølgelig prøve å fikse problemet.

 

Hadde naboen min tømt en bøtte vann i hodet på meg fordi jeg røykte ute hadde det fort blitt ubehagelig for han når jeg ved en passende anledning hadde spylt på han med høytrykkspyler.

Om du finner min vannbruk ubehagelig er det jo du som må bygge ut vannet. At man griser med vann må man jo bare innfinne seg med når man bor i borettslag, tross alt.

Lenke til kommentar

 

 

Så da kan jeg avlive katter som setter seg på bilen min i fra distanse fremfor å faktisk måtte fange dem å knekke nakken deres? For å ikke snakke om naboen sin bikje, eller barn da. Kanskje til og med male huset til naboen fordi det har en fæl farge? Det er jo tross alt slik man må tåle, frihet over egen eiendom det er fyfy

 

Vi burde flytte ilag :-)

Endret av Priim
Lenke til kommentar

 

Den sammenligningen er helt på jordet.

Nei, det er den ikke, jeg sitter på balkongen og inhalerer illeluktende kreftfremkallende røyk, som setter seg både i hår, øyne og klær, mens du sitter på balkongen og får 100% ufarlig vann på deg. Jeg vil faktisk påstå at røyken er værst i tilfellet, sammenligningen er helt legetim. Folk er vantette, men ikke kreftimune.

 

Når du flytter ved folk, så må du forvente at de lever sitt liv der. Det er ditt valg å flytte ved folk. Selvfølgelig skal man ta hensyn, men å spyle andres veranda blir som å gå dit å røyke - det gjør man bare ikke. Like lite som man går hjem til dem og røyker/spyler inne hos de. Så eksemplet er tullete.

 

Sammenligningen med eksos fra bil var mer riktig, for eksos går også opp vinduet ditt. Men det eksemplet liker du mest sannsynlig ikke, utifra avataren din. Hvorfor kjører du bil og forurenser for andre? Hvorfor triller du ikke bilen din til du er langt unna vinduer? Slapp av, jeg sier ikke du kjøre i hagen deres/inngangsparti hos de - lik det du gjør med vanneksemplet. Men hvorfor forurenser du for andre, men fokuserer bare på røyken? Du velger å kjøre og forurense

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Herlighet! Ikke røyker jeg, og ikke bråker jeg. Kommer fra bygda, men bor i blokk i Oslo nå. Der røykes det og det er bråk fra barn, tidlig som sent. Noen drar på jobb kl. 04 på natta, og sliter med å få start på bilen. Ene jenta under øver på blokkfløyte. Søppelbilen kommer kl. 05 på hverdager for å hente søppel. Det festes i naboleiligheter i helgene.

 

Ja, det er noen ganger irriterende, men jeg har selv valgt å bo i en blokk. Blir det for ille er det to måter å løse det på, hvorav enten det er å ta det opp med plagsom part/styret på en sivilisert måte, eller flytte.

 

Ja, det handler om å vise hensyn til sine naboer, men det er like viktig og korrekt å være seg selv bevisst på hvor man faktisk har bosatt seg.

Endret av Barazin82
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Sammenligningen med eksos fra bil var mer riktig, for eksos går også opp vinduet ditt. Men det eksemplet liker du mest sannsynlig ikke, utifra avataren din. Hvorfor kjører du bil og forurenser for andre? Hvorfor triller du ikke bilen din til du er langt unna vinduer? Slapp av, jeg sier ikke du kjøre i hagen deres/inngangsparti hos de - lik det du gjør med vanneksemplet. Men hvorfor forurenser du for andre, men fokuserer bare på røyken? Du velger å kjøre og forurense

Jo, kan godt ta eksemplet med bil, for også der kan man vise hensyn.

 

nei, det er overhode ikke det samme. Bilkjøring er en del av vårt samfunn, og majoriteten av folk har bil, kjører bil, og man må forvente at bilkjøring foregår der det er lagt til rette for dette.

 

Røyking derimot, er en minoritet av samfunnet, og man kan overhode ikke "forvente" å måtte tolerere slik oppførsel. Det er blandt annet forbud mot å røyke på alle offentlige bygg, og de fleste arbeidsplasser. For eksempel så står jeg ikke i oppkjørselen og ruser RX-7en klokka 10 på søndags kveld fordi da veit jeg at naboene har lagt ungene sine og vil ha litt fred, på samme måte er jeg hensynsfull når jeg kjører i nabolaget om kvelden. Ingen unødvendig råkjøring som kan være forstyrrende, ingen høy bass eller noe slikt.

 

Så, det å røyke på balkongen er det samme som å fyre opp Skrillex på maks med 120dB ut av bagasjerommet mens jeg drar en burnout ut av boligfeltet og røyklegger hele området.

 

Og i vanneksemplet, så har jeg aldri vært på eiendommen demmes, men vannet har, på samme måte som røykeren aldri ahr vært på min eiendom, men røyken har det.

Lenke til kommentar

Ja, det handler om å vise hensyn til sine naboer, men det er like viktig og korrekt å være seg selv bevisst på hvor man faktisk har bosatt seg.

 

Helt klart. Men i TS sitt innlegg virker det ikke som det er noen vilje til å vise hensyn til at hun gammle dama kanskje ikke synes det er så stas å få stua full av tobakksrøyk. Selv viser jeg hensyn, og forventer det samme igje. Og kan da gå langt for å komme til enighet. Men om folk oppfører seg som drittsekker og ikke tar hensyn til at jeg ikke tåler røyk, så er jeg drittsekk tilbake :)

Lenke til kommentar

nei, det er overhode ikke det samme. Bilkjøring er en del av vårt samfunn, og majoriteten av folk har bil, kjører bil, og man må forvente at bilkjøring foregår der det er lagt til rette for dette.

 

Røyking derimot, er en minoritet av samfunnet, og man kan overhode ikke "forvente" å måtte tolerere slik oppførsel.

Hallo i luken - det er vel ikke mengden som bruker ting som bestemmer om ting er til sjenanse/skade for andre vel. Samfunnet er lagt opp til å bruke kollektiv transport, samt sykkel - man har også el-bil, så du forurenser uten at det er en eneste grunn for å gjøre det. Bare for at du velger det.

Minoriteten har anlegg som du i bilen også kanskje? - så da kan du ikke vrenge opp. Minoriteten burner, så da kan du ikke gjøre det ... osv osv - du skjønner hvor dumt et slikt argument er. (nå kan det dog være ulovlig, så det er en annen sak, og som du heller ikke tar hensyn til)

 

Det er blandt annet forbud mot å røyke på alle offentlige bygg, og de fleste arbeidsplasser. For eksempel så står jeg ikke i oppkjørselen og ruser RX-7en klokka 10 på søndags kveld fordi da veit jeg at naboene har lagt ungene sine og vil ha litt fred, på samme måte er jeg hensynsfull når jeg kjører i nabolaget om kvelden. Ingen unødvendig råkjøring som kan være forstyrrende, ingen høy bass eller noe slikt.

Ruser motoren? Hvorfor kjører du i nabolaget om kvelden - for at du velger det selv, helt unødvendig - likt med røyken. Så du er ikke hensynsfull. Du bare røyker ikke ekstra/ruser ekstra. Men tydeligvis høres det ut som du gjør dette på andre tider en kveld, så her har du jo egentlig innrømmet at du velger å pålegge dine naboer ekstra eksos og støy ellers på døgnet (i tillegg til normal bruk)

 

Så du bryter til og med loven i din adferd på å påføre dine naboer unødig støy og forurensning. Snakk om tunnelsyn du

 

Så, det å røyke på balkongen er det samme som å fyre opp Skrillex på maks med 120dB ut av bagasjerommet mens jeg drar en burnout ut av boligfeltet og røyklegger hele området.

For å kjøre bil, og høre musikk, så må du ikke vrenge opp og burne nei. På lik linje at når man røyker, så stiller man seg ikke helt på grensen til naboen, så nærme man kommer og står der å damper så mye man kan. Du snakker om beviste valg for å påføre naboer ting nå - ikke normalt og lovlig bruk.

 

Men ... Din (normal kjøring) eksos er sikkert til irritasjon for noen, på samme linje med røyken for andre. Ingen av delene er til fare for noen, til det er konsentrasjon for liten. Men lukten er nok ille for begge deler.

Så mener du noen bør ta hensyn til deg med røyk, så må du også kutte ut 99% av din kjøring. Gjør du det, SÅ kan du komme å kritisere røykerne.

Endret av KarpeSkrotum
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...