Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Gammel dame som klager


mr_ged

Anbefalte innlegg

Det er kanskje fordi du allerede er hensynsfull og ikke røyker på plasser det er til sjenanse for andre? I såfall skal du får røyke til kolsen tar deg ;) Poenget mitt er ikke at alle røykere er plagsomme ovenfor andre, men noen røykere er det, fordi de ikke tenker på at andre kanskje synes det er veldig lite trivelig å få balkongen sin forpestet av sur tobakksrøyk.

Når jeg var yngre så gjorde jeg ikke det så mye, men det kom med alder. Det er endel som lurer på hvorfor jeg står for meg selv mange ganger i forskjellige settings ute - så når jeg forklarer at jeg ikke vil belaste andre mine uvaner, så skjønner de hvorfor. Men de hadde ikke tenkt på det engang og ofte får jeg ... bare å kom bort til oss selv om du røyker.

 

Men man klager heller ikke på eksos, hvis det ikke da er rett ved vindu eller noe slikt. Har til gode å få noen klager der også, selv om jeg (også) har stått på tomgang. Det virker nesten som det er mer ok å klage på røykerne enn på eksos - for bil er det så mange som har gjort seg avhengig av, at de vil ikke ta selvkritikk og kritisere andre på det. For vær ærlig, så er det mye av den kjøringen vår som kan kuttes ut (nå kjører jeg forholdsvis lite(foruten i jobb), men også jeg har noe å gå på) - Så litt eksos og røyk er nesten uungåelig at andre får i seg pga våre valg. (skal slutte med røyken om 2-3 mnd, så da slipper de min røyk i alle fall)

 

Poenget mitt er at endel naboer klager bare for å klage. Slik det ser ut som naboen til TS gjør. Da er ikke røyken problemet, men blir brukt som det. Altså, ennå en ting hun så hun kunne klage på.

 

 

Edit: Egentlig et viktig punkt - hvor går grensene på å få leve slik man vil og hvor mye hensyn skal man trenge å ta.

Poenget mitt er ikke at alle røykere er plagsomme ovenfor andre, men noen røykere er det, fordi de ikke tenker på at andre kanskje synes det er veldig lite trivelig å få balkongen sin forpestet av sur tobakksrøyk.

La oss nå si du flytter inn i etasjen over meg i ei blokk. Jeg bor i 15 etasje, du 16.

Mener du virkelig jeg skal forandre mitt liv og vaner for at du flytter inn over meg, og der det aldri har vært et problem før. Dette skulle du ha sjekket når du kjøpte ... eller?

Endret av KarpeSkrotum
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Enkelte mennesker klarer ikke forstå at de lever i et samfunn med andre mennesker,

 

Right back at you. Så vis hensyn, men det må selvsagt gå begge veier.

 

 

Tar selvfølgelig hensyn jeg og, men jeg vil også leve livet mitt, uten å legge det opp etter andres preferanser. Noen mennesker forventer at det skal være musestille til enhver tid når man bor tett på andre mennesker i en større by. Det blir ikke det. Selvfølgelig tar man hensyn. Setter ikke på en vaskemaskin midt på natta, eller inviterer til fullt nachspiel med musikk og støy. Men må jeg på do på natta, så gjør jeg det, og da må jeg gå over gulvet.. Når man får høre klager på det, så kommer man til et punkt hvor man begynner å drite i å ta hensyn, da ingenting er godt nok uansett.

Lenke til kommentar

Edit: Egentlig et viktig punkt - hvor går grensene på å få leve slik man vil og hvor mye hensyn skal man trenge å ta.

Litt hensyn må være mulig å ta, og da tenker jeg at det er viktig å i utgangspunktet være instillt på å imøtekomme og ingå kompromiss, dersom naboen som klager gjør det på en OK måte.

 

 

La oss nå si du flytter inn i etasjen over meg i ei blokk. Jeg bor i 15 etasje, du 16.

Mener du virkelig jeg skal forandre mitt liv og vaner for at du flytter inn over meg, og der det aldri har vært et problem før. Dette skulle du ha sjekket når du kjøpte ... eller?

Jeg forventer i grunn det ja. Det er ikke sikkert den gammle naboen fant det sjenerende, men når den nye gjør det må du vise hensyn. Hadde vært spennede å vite om dette er å regne som en mangel dersom røykende nabo ikke er nevnt i boligprospektet eller under visningen?

 

Jeg hadde neppe krevd at du skulle slutte å røyke, men jeg kunne spurt deg om det var greit at du begrenset røykingen på balkongen siden det kom opp og inn i leiligheten min.

Lenke til kommentar
Tar selvfølgelig hensyn jeg og, men jeg vil også leve livet mitt, uten å legge det opp etter andres preferanser. Noen mennesker forventer at det skal være musestille til enhver tid når man bor tett på andre mennesker i en større by. Det blir ikke det. Selvfølgelig tar man hensyn. Setter ikke på en vaskemaskin midt på natta, eller inviterer til fullt nachspiel med musikk og støy. Men må jeg på do på natta, så gjør jeg det, og da må jeg gå over gulvet.. Når man får høre klager på det, så kommer man til et punkt hvor man begynner å drite i å ta hensyn, da ingenting er godt nok uansett.

Klart det. Tar det som gitt at det i utgangspunktet er reele og saklige klager.

 

Personlig så forventer jeg at naboen skal bruke sin del av leiligheten normalt, med det bråket det innebærer, men når stua mi blir full av røyk fordi naboen står på balkongen og røyker så er det sjenerende på linje med fest til 4 på natta med full guffe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

når stua mi blir full av røyk fordi naboen står på balkongen og røyker så er det sjenerende på linje med fest til 4 på natta med full guffe.

 

Nei, det kan overhodet ikke sammenlignes. Dette er så absurd at jeg gidder ikke argumentere engang. Du bør absolutt søke hjelp.

RED.: Eller, mer sannsynlig, ler du deg halvt ihjel! Jeg gikk iallfall fem på, så spøken var vellykket.

Endret av Vox_populi
Lenke til kommentar

Jeg forventer i grunn det ja. Det er ikke sikkert den gammle naboen fant det sjenerende, men når den nye gjør det må du vise hensyn. Hadde vært spennede å vite om dette er å regne som en mangel dersom røykende nabo ikke er nevnt i boligprospektet eller under visningen?

Jo, men du er jo fri til å velge hvor du vil kjøpe, så velger å kjøpe i en blokk og der du er klar over at dette kan være en utfordring. Det kommer jo ikke som en overraskelse at noen røyker - dette er du fullstendig klar over.

Man kan vel ikke skrive som mangel at nabo kjører bil heller

 

Jeg hadde neppe krevd at du skulle slutte å røyke, men jeg kunne spurt deg om det var greit at du begrenset røykingen på balkongen siden det kom opp og inn i leiligheten min.

Nå snakket du om balkongen din. Kan du ikke gå inn og ha igjen døra etter deg? Det er jo du som har valgt å flytte inn en plass der du må forvente at folk røyker på sin balkong.

Du kan jo ikke klage på at det er bråk fra barnehage/skole hvis du flytter rett ved en slik heller ... jo, du kan vel, men det er vel litt dårlig planlagt kjøp kan man si. Hvem er det da som tar hensyn til hvem når folk velger kjøpe der de vet man kan bli utsatt for div ting?

 

For å ta hun som flyttet inn under oss - klaget på alt og selv felles kjølerom bråkte for mye for henne. Så hun slo like godt av aggregatet. Hun klagde på at vi trakk opp i do på nattestid osv ... Så du mener at man skal ta hensyn til slike? Er det ikke da denne personen som har kjøpt på feil plass hvis hun forventer at alle andre skal tilpasse seg henne - er det ikke da hun som ikke tar hensyn til felleskapet hun selv har kjøpt seg inn i?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Tar selvfølgelig hensyn jeg og, men jeg vil også leve livet mitt, uten å legge det opp etter andres preferanser. Noen mennesker forventer at det skal være musestille til enhver tid når man bor tett på andre mennesker i en større by. Det blir ikke det. Selvfølgelig tar man hensyn. Setter ikke på en vaskemaskin midt på natta, eller inviterer til fullt nachspiel med musikk og støy. Men må jeg på do på natta, så gjør jeg det, og da må jeg gå over gulvet.. Når man får høre klager på det, så kommer man til et punkt hvor man begynner å drite i å ta hensyn, da ingenting er godt nok uansett.

Klart det. Tar det som gitt at det i utgangspunktet er reele og saklige klager.

 

Personlig så forventer jeg at naboen skal bruke sin del av leiligheten normalt, med det bråket det innebærer, men når stua mi blir full av røyk fordi naboen står på balkongen og røyker så er det sjenerende på linje med fest til 4 på natta med full guffe.

 

 

De må få røyke på egen eiendom. Om det sjenerer deg, må du heller ta det til følge og lukke dører og vinduer dersom det er så ille.

 

Ikke noe glad i røyklukt heller, og synes forørvirg en del reguleringer rundt dette er fint, men hjemme eller på egen balkong kan man ikke si noe.

 

De fleste mennesker har ting som kan irritere andre. Noen liker å høre på litt høy musikk, noen røyker, noen har unger som bråker, noen nyser eller hoster høyt som man hører gjennom veggene. Alle er ting som kan irritere andre.

 

Gjelder å være litt liberal og skjønne at man ikke er alene i verden.

Lenke til kommentar

Zepticon, skal vi gjøre et lite eksperiment?

 

Vi står i hvert vårt lufttette rom. Eller, vi kan si at vi sitter i hver vår bil (uten tilførsel av ny luft), siden du ser ut til å like bil.

 

Jeg kjederøyker så mange sigaretter jeg klarer iløpet av 30 minutter i min bil.

Du sitter med slange fra eksosen inn i kupéen med motoren på tomgang i 30 min.

 

Så kan vi se hvem som overlever.

 

Husk, du har flere ganger i tråden nevnt at røyken er farligere enn eksos.

Lenke til kommentar

Nå snakket du om balkongen din. Kan du ikke gå inn og ha igjen døra etter deg? Det er jo du som har valgt å flytte inn en plass der du må forvente at folk røyker på sin balkong.

Du kan jo ikke klage på at det er bråk fra barnehage/skole hvis du flytter rett ved en slik heller ... jo, du kan vel, men det er vel litt dårlig planlagt kjøp kan man si. Hvem er det da som tar hensyn til hvem når folk velger kjøpe der de vet man kan bli utsatt for div ting?

 

Må man forvente at folk røyker? Sist jeg sjekket så var antallet røykere i norge lite og synkende. Det innføres røykeforbud på stadig flere plasser, blandt annet peronger, busstopp og lignende. Uteserveringene får også røykeforbud. Dette er et klart tegn på at også myndighetene mener at man skal kunne slippe å utsettes for andres uvaner.

 

Ergo er røyk fra naboen overhode ikke noe man burde forvente.

 

Så om jeg sitter på egen balkong og chiller, så må jeg gå inn og lukke døren fordi du skal ta deg en røyk?

 

Støy fra barnehage er en ting som er mye mer forståelig, og lettere å unngå. Man får vite det i boligprospektet, og man kan unngå slike hendelser. Å finne ut om naboen røyker er mer problematisk. Kan jeg da også i teorien nekte naboen å selge til noen som røyker? Eller skal jeg tross mine iherdige forsøk på å finne en røykfri leilihget, ende opp med at det flytter inn en kjederøyker i naboleiligheten 2 uker etterpå?

 

 

For å ta hun som flyttet inn under oss - klaget på alt og selv felles kjølerom bråkte for mye for henne. Så hun slo like godt av aggregatet. Hun klagde på at vi trakk opp i do på nattestid osv ... Så du mener at man skal ta hensyn til slike? Er det ikke da denne personen som har kjøpt på feil plass hvis hun forventer at alle andre skal tilpasse seg henne - er det ikke da hun som ikke tar hensyn til felleskapet hun selv har kjøpt seg inn i?

Det du nevner er helt normal bruk av en leilighet, og det skal ikke tas hensyn til det. Om noe så skal det klages til utbygger fordi etasjeskillene ike gjør jobben sin med å isolere for lyd. Alle folk må gå på do, og vi må ha en plass å lagre maten. Det er ingen som har behov for å ta seg en røyk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ikke noe glad i røyklukt heller, og synes forørvirg en del reguleringer rundt dette er fint, men hjemme eller på egen balkong kan man ikke si noe.

Så lenge røyken holder seg på den balkongen det røykes på. Straks den er på min eiendom har jeg absolutt all rett til å si noe på det.

 

Naboloven er faktisk ganske klar på dette punktet:

 

§ 2. Ingen må ha, gjera eller setja i verk noko som urimeleg eller uturvande er til skade eller ulempe på granneeigedom. Inn under ulempe går òg at noko må reknast for farleg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Trær må jo sånn sett vær din beste venn siden det renser den ureine luften vi har her i verden?

 

Nei, det blir ikke sammenlignbart. At du har en særegenhet at du hater tobakksrøyk burde i grunn ikke bli mitt problem at du mener du kan kjenne denne på din eigendom når den visuelt ikke er eksisterende.

 

Det blir som å fatte ett vedtak på at jeg mener at jeg hører naboen snorker og dette holder meg oppe om natten.

Lenke til kommentar

Nei, det blir ikke sammenlignbart. At du har en særegenhet at du hater tobakksrøyk burde i grunn ikke bli mitt problem at du mener du kan kjenne denne på din eigendom når den visuelt ikke er eksisterende.

 

Det blir som å fatte ett vedtak på at jeg mener at jeg hører naboen snorker og dette holder meg oppe om natten.

Klart det er sammenlignbart, Jeg påtvinger deg skygge, du påtvinger meg røyk.

Og hvorvidt den er visuell eller ikke er helt urelevant. Radon gass er heller ikke visuell.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Jeg har røykt i over 20 år uten å få en eneste klage, både innendørs og utendørs, boretslag, utesteder, sykehus og biler. Så jeg skal si at det er litt interessant å høre at det faktisk finnes folk som forakter våre handlinger mer enn noe annet.

 

Tingen er at du kommer ikke unna tobakksrøyk så lenge du velger å bo i nærheten av noen som røyker. Du kommer heller ikke unna trær som skygger for solen, du kan prøve å få dem fjernet, men gjennomslaget er langt i fra sikkert.

Lenke til kommentar
Jeg har røykt i over 20 år uten å få en eneste klage, både innendørs og utendørs, boretslag, utesteder, sykehus og biler. Så jeg skal si at det er litt interessant å høre at det faktisk finnes folk som forakter våre handlinger mer enn noe annet.

 

Tingen er at du kommer ikke unna tobakksrøyk så lenge du velger å bo i nærheten av noen som røyker. Du kommer heller ikke unna trær som skygger for solen, du kan prøve å få dem fjernet, men gjennomslaget er langt i fra sikkert.

Som jeg skrev over, da har du kanskje vært hensynsfull og ikke unødvendig plaget andre med det.

 

Og hvorfor skal det være jeg som må gjøre noe? Jeg kan fort snu på flisa og si: Tingen er at DU kommer ikke unna å måtte ta hensyn om DU velger å bo ved siden av noen som røyker. Om naboen ikke like røyken din, så får du slutte, eller flytte.

Lenke til kommentar

Spesielt hensynsfull er jeg nok muligens ikke, røyker ute i mitt eget hjem nå. Men der bor jeg jo aleine, eller riktig nok ilag med ei som leier seg en leilighet i underetasjen.

 

Men fra da jeg bodde i boretslag, som begynner å bli en stund siden røyket jeg stadig vekk på verandaen min, der var det 5 verandaer i bredden og det var 2 etasjer over meg og 3 under med akkurat det samme. Bodde der i 4 år med gjevn gjennomtrekk av mennesker, ikke engang klaget folk på røykingen.

 

Jeg røyket da godt over 20 om dagen.

 

Så jeg vil si det er en særegenhet i fra din side.

Lenke til kommentar

Må man forvente at folk røyker? Sist jeg sjekket så var antallet røykere i norge lite og synkende. Det innføres røykeforbud på stadig flere plasser, blandt annet peronger, busstopp og lignende. Uteserveringene får også røykeforbud. Dette er et klart tegn på at også myndighetene mener at man skal kunne slippe å utsettes for andres uvaner.

 

Ergo er røyk fra naboen overhode ikke noe man burde forvente.

Du argumentere hele tiden med at så og så mange gjør det. Som at det var mer legitimt tidligere når flere røkte. Du vet bedre. At de gjør det ulovlig på flere og flere plasser er ikke bare pga andre, men en overstyring av det frie mennesket. Dette vet du også. (eksemplet har du fått med bar)

 

Btw: de har også bestemt at man ikke har lov å spille høy musikk i bil, ikke burne mm - så hvorfor forurenser(samt støy) du ekstra med å i tillegg bryte disse reglene? Tror du virkelig folk liker at du holder på slik? Begge disse tingene er til fare for andre med mer enn forurensningen. Myndighetene mener man skal slippe å bli utsatt for slik

 

Så om jeg sitter på egen balkong og chiller, så må jeg gå inn og lukke døren fordi du skal ta deg en røyk?

Selvfølgelig må du ikke det. Det velger du jo selv

 

Det du nevner er helt normal bruk av en leilighet, og det skal ikke tas hensyn til det. Om noe så skal det klages til utbygger fordi etasjeskillene ike gjør jobben sin med å isolere for lyd. Alle folk må gå på do, og vi må ha en plass å lagre maten. Det er ingen som har behov for å ta seg en røyk.

Om du vil det eller ei, så er også røyking normalt og fullt lovlig. Det er idag helt normalt å ta røyken på balkong istedet for slik som før - inne i huset. Jo, man har behov for å ta seg en røyk når man er en røyker. Minst like mye som du har behov for å forurense med bilen din som sagt.

Endret av KarpeSkrotum
Lenke til kommentar

Det rare oppi alt dette er jo at røykerene har et så ekstremt behov for å forsvare sin avhengighet...

Nå skal jeg bare snakke for meg selv(som uansett skal slutte), men det her går på prinsipper, ikke røyken i seg selv. Når noen er fanatiske og ikke klarer å se at de selv også er til sjenanse/forurenser for andre, da kan man vel diskutere synspunkter for det - når man er på et diskusjonsforum - hva er ellers poenget med å være her, hvis man ikke kan diskutere.

Endret av KarpeSkrotum
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...