Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Gammel dame som klager


mr_ged

Anbefalte innlegg

Situasjonen nå, er slik at om man vil røyke, kan man gjerne gjøre det om man går utenfor først. Slik kan både ikke-røykerne få en mer røykfri hverdag, samtidig som røykerne får tatt seg en røyk når behovet melder seg. Mye bedre enn før, da kun røykerne fikk det slik de ville.

Eller det beste, at begge får det som de vil - uten å diskriminere noen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Mitt yndlingsargument for at jeg skal kunne røyke omtrent hvor jeg vil (ute vell og forstått) er følgende: fordi en plass må jeg få røyke også. Dersom det er så fælt for alle å være ute i friluft kan dere gå inn.

Mitt yndlingsargument, er at jeg synes det er feil at andre skal måtte ta konsekvensene av andres fritt valgte uvane. Det innebærer både at det er sjenerende, og medfører en helserisiko. Det gjelder ikke bare røyk, men også for eksempel overdreven bruk av parfyme, at man har valgt å ikke dusje på et par uker og lar bilen stå på tomgang i et boligfelt fordi man er for lat til å starte bilen på nytt når man skal kjøre videre.

 

I dagens samfunn har det i veldig mange år vært veldig mye bevissthet rundt røyking og hvilke helseskader det kan medføre, både aktiv og passiv røyking. Man vet også at det er dyrt, at man blir nedprioritert i arbeidslivet og av mange sett på som mindre aktuell som potensiell partner, at man vil lukte vondt, få dårlig kondisjon og at røykeloven strammes ytterligere inn med jevne mellomrom slik at det blir vanskeligere å ta seg en røyk hvor man vil, når man vil. Når man likevel velger å begynne å røyke, så bør man kun skylde på seg selv, og ikke klage på forum, aviser eller i andre debatter over hvordan røykere blir diskriminert.

 

For øvrig er det ikke snakk om diskriminering når det kommer som en følge av noe man har stått helt fritt til å velge selv.

 

 

Det er fortsatt diskriminering. Eller blir ikke religiøse diskriminerte og har blitt det igjennom tiden?

 

Det er slik at dersom du ikke liker noe som er legalt og tilrettelagt for, som røyking utendørs så kan du selv velge å finne anordninger som gjør at du unngår problemet.

Lenke til kommentar

Det er slik at dersom du ikke liker noe som er legalt og tilrettelagt for, som røyking utendørs så kan du selv velge å finne anordninger som gjør at du unngår problemet.

Hvor er det legalt og tilrettelagt for å røyke utendørs?

 

Og når du sier det, så sier du jo at alle som er utendørs er fritt vilt for andres utedørs aktiviteter. Om du står utendørs og røyker, og røyken kommer drivende mot meg, så er det nøyaktig det samme som at jeg står utendørs og spyler med høytrykkspyleren, og plutseligs spyler deg ned.

 

Det er legalt og tilrettelagt for utendørs bruk av vann, så dersom du ikke liker å bli våt, så kan du jo finne anordninger som gjør at du unngår problemet ;)

Lenke til kommentar

 

Det er slik at dersom du ikke liker noe som er legalt og tilrettelagt for, som røyking utendørs så kan du selv velge å finne anordninger som gjør at du unngår problemet.

Hvor er det legalt og tilrettelagt for å røyke utendørs?

 

Og når du sier det, så sier du jo at alle som er utendørs er fritt vilt for andres utedørs aktiviteter. Om du står utendørs og røyker, og røyken kommer drivende mot meg, så er det nøyaktig det samme som at jeg står utendørs og spyler med høytrykkspyleren, og plutseligs spyler deg ned.

 

Det er legalt og tilrettelagt for utendørs bruk av vann, så dersom du ikke liker å bli våt, så kan du jo finne anordninger som gjør at du unngår problemet ;)

 

 

Nei, det er noe som heter med overlegg og ikke. Det er legalt å røyke utendørs der ikke annet er merket.

 

Det er ikke sånn at for dem som driver med jakt at dem kan skyte andre jegere fordi dem andre jegerene kanskje ødelegger jakten deres ved å ta byttet.

 

Dersom du med overlegg benytter en høytrykkspyler mot meg er det faktisk straffbart, det å stå ute å røyke er ikke straffbart.

 

Du må skille i mellom ting, selv om en ting er lov betyr ikke det at det er fritt vilt for alt.

Lenke til kommentar

 

Lungene mine diskrimineres hver gang jeg er på offentlig eller egen eiendom og utsettes for røyk.

Så du diskriminerer mange hver dag? (iom du kjører)

Den direkte sammenligningen mellom bil og røyk er overhode ikke gyldig. Om alle sluttet å kjøre, så hadde hele samfunnet rast sammen. Dessuten er ikke all bilkjøring lystbetont, slik som røyk er. Det er heller ikke like påtrengende, skadelig eller plagsomt for naboer. Jeg kan gå på fortauet i elgsetergata i trondheim i rushen, og likevell ikke være plaget i det hele tatt, mens en eneste røyker fremfor meg merkes svært godt.

 

Om alle sluttet å røyke, hadde samfunnets kostnader blitt kraftig redusert.

Lenke til kommentar

Nei, det er noe som heter med overlegg og ikke. Det er legalt å røyke utendørs der ikke annet er merket.

Her i tråden er det snakk om overlegg, du får beskjed av nabo at røyken er sjenerende, og velger å røyke likevell, da er det med overlegg at du røyker, og bieffekten er røyklukt på naboen.

 

 

Det er ikke sånn at for dem som driver med jakt at dem kan skyte andre jegere fordi dem andre jegerene kanskje ødelegger jakten deres ved å ta byttet.

At hva? Å spyle deg med en vannlsange her 100% ufarlig. Å tvinges til passiv røyking av en drittsekk-nabo er faktisk potensielt dødelig pga kreftfaren.

 

 

Dersom du med overlegg benytter en høytrykkspyler mot meg er det faktisk straffbart, det å stå ute å røyke er ikke straffbart.

Dersom du med overlegg benytter en røyk-generator (sigarett) mot meg er det også straffbart? Det å stå ute å vanne er ikke straffbart, om du sto i veien eller vannet kom din vei, tough luck?

 

Like lite som at du kan for at vinden styrer røyken mot meg, kan jeg for at gravitasjonen styrer vannet mot deg?

Lenke til kommentar

Dersom vi skulle tenkt på 'alt' som hadde vært samfunnsøkonomisk fornuftig fremfor det medmenneskelige hadde vi også gjort følgende:

 

Tatt livet av alle som ikke lengre var egnet til å betale skatt

Tatt livet av alle navere

Tatt livet av alle kriminelle

Sluttet med U-hjelp

Samt innført kommunisme.

Ett land i nord prøvde noe lignende for en stund siden, i en light verisjon.

 

Poenget er når min frihet innskrenses av dine preferanser. Det er en balanse der man på ett nivå må akseptere naboene sine vaner og rettigheter fremfor å sine egne særegenheter. Ta og gi om du vil.

 

Du har gått i fra å spyle med en høytrykkpsyler som kan være dødlig til en vannslange, men jeg skal unngå å påpeke forskjellene. Det er fortsatt mer naturlig å røyke enn å spyle naboen med en hageslange. Dersom jeg hadde kastet sneipen min i trynet ditt hadde reaksjonen blitt litt mer forståelsesfull. Hadde noen kommet å spylt meg mens jeg sto ute å røykte hadde jeg nok mest sannsynlig tatt den samme slangen og utført en tarmskylling på dem. Du tvinges heller ikke til passiv røyking, du kan fint bosette deg ett sted der det ikke finnes røykere, eventuelt tilrettelegge slik at røykere som beveger seg i friluft ikke plager deg.

 

Dersom jeg med overlegg står å blåser røyk i ditt ansikt (typisk tar ett skikkelig mannetrekk stiller meg 4 cm fra nasen din og blåser deg i ansiktet) så vil det faktisk kunne være straffbart fordi det er en åpenbar provokasjon. Det samme blir det viss du med overlegg tar en hageslange og spyler meg.

 

Dersom jeg står på min veranda og røyker og du to etasjer over meg skulle oppdage ett snev av røyklukt gir i grunn samme klage grunnlag som at du skulle vaske verandaen din og være litt uheldig å skvette på meg.

 

Begge deler er noe man må påbegerne når man bor i samme hus som andre.

Lenke til kommentar

Den direkte sammenligningen mellom bil og røyk er overhode ikke gyldig. Om alle sluttet å kjøre, så hadde hele samfunnet rast sammen. Dessuten er ikke all bilkjøring lystbetont, slik som røyk er. Det er heller ikke like påtrengende, skadelig eller plagsomt for naboer. Jeg kan gå på fortauet i elgsetergata i trondheim i rushen, og likevell ikke være plaget i det hele tatt, mens en eneste røyker fremfor meg merkes svært godt.

 

Om alle sluttet å røyke, hadde samfunnets kostnader blitt kraftig redusert.

Du, vet du prisen på røyk? - Staten tar inn gode penger på den og røykerne dekker opp utgift og vel så det.

 

Nyttekjøring er promille av hva du bruker bilen til. Lystbetont? - Vi har allerede funnet ut at du bruker bilen for at du velger/har lyst til det. Samt bruker bilen på en slik måte at du forurenser mer enn nødvendig - foruten på kvelden i nabolaget.

Jeg kjenner at du kjører i Elgsetergata og blir plaget - jeg kjenner røykere også, men blir ikke plaget. Poenget var?

Du sier at sammenligning ikke er gyldig fordi du kjører bil, men røyker ikke. Du ser deg blind/tunnelsyn - fanatisk. Mens jeg ser ulempene med begge deler. Ingen er tjent med å få din eksos i trynet, på samme måte som at de ikke er tjent med røyken.

Plagsomt og påtrengende - du kan jo ta en prat med naboen min om hva de syns. (eller skal du bestemme hva de syns?)

 

Edit:

Her i tråden er det snakk om overlegg, du får beskjed av nabo at røyken er sjenerende, og velger å røyke likevell, da er det med overlegg at du røyker, og bieffekten er røyklukt på naboen.

Av en nabo som ikke hadde kjent det før eller da hun klaget. Hun kun SÅ at de røykte. Så tydeligvis har ikke dette vært et problem for henne før. Så her har man en som klager når hun kan - Så du kutter ut å kjøre i Elgesetergata hvis noen klager?

Endret av KarpeSkrotum
Lenke til kommentar

Man finner alltid noen som skal klage på alt. Gjerne begynner de med frasen "jeg pleier ikke å klage, men...."

 

Enkelte mennesker klarer ikke forstå at de lever i et samfunn med andre mennesker, og at man har bosatt seg et sted med mange mennesker, og at det ikke er stille hele døgnet, og at naboer også lever sine liv.

 

Hadde jeg vært TS her ville jeg gitt faen. Spill fotball videre i hagen, røyk videre på verandaen. Overse henne totalt når hun klager, så får vi se om hun gjør noe mer.

 

Selv bodd et sted der de under klaga på det meste. Vi prøvde å være så stille som mulig, men det var så lytt. Man kan ikke slutte å gå over gulvet, eller ta en dusj før man går på skolen eller vaske klær. Eller ha sex, ikke minst. Det var feil om morgenen for da ble de vekt, det var feil om dagen for da spiste de, det var feil om kvelden for da skulle de slappe av og feil om natta for da skulle de sove. Litt sånn.. meh. Gir til slutt faen og driter i de under. Klag på alt, og til slutt så gir folk fullstendig faen.

Lenke til kommentar

Snip

 

Og moralen er:

 

Bilkjøring er nødvendig, røyking er ikke det.

Ingen er avhengig av røyken for å komme seg på jobb

Ingen er avhengig av røyken for å få unga på fotballtrening

Ingen er avhengig av røyken for å få med seg hjem ukas matvarer fra Obs

Ingen er avhengig av røyken for å få med seg skapet fra Ikea

 

 

At naboen din bor ved siden av en bilvei med bom, og synes dette er plagsomt har jeg full forståelse for, og jeg ville også klaget på dette. Ikke fordi bilføreren kjører der, men fordi noen idioter bygget veien der. Og om naboen din hadde kommet ut og snakket med meg, forklart situasjonen så hadde jeg gjerne stoppet bilen mens jeg var ute og knota med porten. På samme måte som jeg forventer at en røyker viser hensyn til meg når jeg forteller at røykingen hans infiserer min eiendom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om jeg hadde vært ute og kjørt for egen fornøyelse uten noen form for funksjon annet enn å tilfredstille mine egne dopaminreseptorer, og min spesifike kjøring var årsak til den andres ubehag, så hadde jeg sluttet ja :)

Da er det på tide å parkere, for din kjøring har kun egeninteresse og plager andre. Så dine valg går utover andre. Harde bud å inse at egne valg ikke er bedre enn andres ... ehh ? :D

 

Bilkjøring er nødvendig, røyking er ikke det.

Ingen er avhengig av røyken for å komme seg på jobb

Ingen er avhengig av røyken for å få unga på fotballtrening

Ingen er avhengig av røyken for å få med seg hjem ukas matvarer fra Obs

Ingen er avhengig av røyken for å få med seg skapet fra Ikea

Moralen er at man må se på seg og sine valg.

Du er ikke avhengig av bilen for å komme deg til jobb

Du er ikke avhengig av bilen for å få ungene på fotballtrening (forurense for å trene)

Du er ikke avhengig av å få med ukas matvarer fra obs - hvem er avhengig av å handle på obs btw?

Du er ikke avhengig av bilen for å få varer fra Ikea, de leverer.

Du har gjort deg avhengig av en bil som du ikke trenger, så istedet for andre valg, som å gå og andre, så velger du å forurense og sitte i en bil - som ikke er bra for din helse heller.

 

Jeg forteller deg nå at din kjøring plager meg, så kutt den ut. Jeg kan godt kutte røyken min hvis du vil. (men det er vel heller tvilsomt at du gjør)

Naboen var et eksempel på at du sier at røyken plager deg, mens eksos ikke gjør det i samme grad - som du ser på naboen, så reagerer man forskjellig og eksemplet med bil og røyk er gyldig. Flytter de bommen nærmere parkeringsplass, så unngår man disse sekundene med å få opp porten så nærme deres leilighet - problem solved. Joda, det blir eksos da også, men folk flest vet at man må tåle noe når man har valgt å bosette seg slik de har gjort - folk må få være til og få leve slik de selv velger uten at naboer skal kicke på hver bidige filleting

Endret av KarpeSkrotum
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Da er det på tide å parkere, for din kjøring har kun egeninteresse og plager andre. Så dine valg går utover andre. Harde bud å inse at egne valg ikke er bedre enn andres ... ehh ? :D

Jeg har enda ikke fått en eneste klage på at min bilkjøring er til plage for andre utenfor denne diskusjonen der det forholdsvis desperate forsøk på å sidestille tobakk og bilkjøring ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har enda ikke fått en eneste klage på at min bilkjøring er til plage for andre utenfor denne diskusjonen der det forholdsvis desperate forsøk på å sidestille tobakk og bilkjøring ;)

Ja? - Jeg har ikke fått en eneste klage på min røyking, ei heller i tråden her, så da betyr det altså at min røyking er til mindre sjenanse enn din bilkjøring? Eller hva var poenget? Klag på min røyk du nå, så står vi likt. Så er vi helt sidestilt.

Lenke til kommentar

 

Jeg har enda ikke fått en eneste klage på at min bilkjøring er til plage for andre utenfor denne diskusjonen der det forholdsvis desperate forsøk på å sidestille tobakk og bilkjøring ;)

Ja? - Jeg har ikke fått en eneste klage på min røyking, ei heller i tråden her, så da betyr det altså at min røyking er til mindre sjenanse enn din bilkjøring? Eller hva var poenget? Klag på min røyk du nå, så står vi likt. Så er vi helt sidestilt.

 

Det er kanskje fordi du allerede er hensynsfull og ikke røyker på plasser det er til sjenanse for andre? I såfall skal du får røyke til kolsen tar deg ;) Poenget mitt er ikke at alle røykere er plagsomme ovenfor andre, men noen røykere er det, fordi de ikke tenker på at andre kanskje synes det er veldig lite trivelig å få balkongen sin forpestet av sur tobakksrøyk.

 

Jeg har som sagt selv en mor som røyker, og om hun ikke røyker i nærheten av meg så kan jeg i utgangspunktet ikke klage på annet enn at det er dumt av henne å drive med slikt, og at jeg ikke vil at hun skal dø av lungekreft eller hjerteproblemer som følge av det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...