Gå til innhold

Snart kan du prøve Windows 9


Anbefalte innlegg

er jo latterlig at MS ikke har klart å få tilbake startmenyen med en liten update, men klager vel ikke siden 3 parts programmer fikser startmenyen. bortsett fra det så ser jeg ikke helt nytten med win9 enda. win 8 funkerer helt greit. med mindre win9 på magisk vis får pcen til å yte dobbelt så bra, noe jeg tviler på

 

Har du ikke skjønt det enda ? MS fjernet start menyen og den avgjørelsen er endelig. De venter nå bare til folk skal venne seg til det nye systemet, og under veis sprer de rykter om at "start menyen kommer tilbake snart/kanskje". Til slutt er folk vant til windows uten start, de kjøper seg tid.

 

Start-menyen kommer ikke tilbake.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Lurer på om Windows 9 vil ha en tilsvarende åpen oppgradering. Da skal jeg finne en eldgammel Windows-lisens ett eller annet sted. Har en ledig PC stående fra sist gang jeg overførte Windows til ny hardware. Den er faktisk kraftigere enn min #2-stasjonære.

Å nei. Hvorfor sa du at du skulle finne en eldgammel Windows-lisens da. Det må jo bli noe sånn som Windows XP-ish, i vår utvikling på dette nivået. Og det er jo der folk klamrer og klorer seg fast, så den ble nevnt spesiellt av den grunn. Windows 8 kan neppe kalles eldgammelt.
Microsoft sliter jo med at en del folk er blitt helt Amish omkring Windows XP-bruk.
Amish:
300px-Lancaster_County_Amish_03.jpg

 

 

Fordi Windows 7-lisensen som var på den maskinen fulgte med systemdisken inn i et nytt oppsett. Så jeg må ta utgangspunkt i en annen, og derfor eldre lisens.

 

Ellers så har jeg faktisk fortsatt Windows XP Tablet Edition kjørende på en gammel tablet PC. Men det er bare fordi det ikke er mulig å oppgradere den uten problemer. Riktig nok virket det med Windows 8 opp til RC1, men der ble det stopp. Den har ikke NX-bit. Den lisensen er låst til den maskinen. Så jeg må kanskje grave enda lengre bak i bokhylla. Maskinen er forøvrig tenkt som et framtidig test-oppsett av en versjon av Linux rettet mot tablet-bruk.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Startsiden er en oppslagstavle. Kan nesten ikke tenke meg en mindre effektiv måte å navigere på enn å lete etter et ikon på den.

 

Eller, jeg kan tenke meg én mindre effektiv måte. Mobilmåten. Større ikoner og færre per side, slik at man må scrolle enda mer feil vei.

Win + Q, og skriv hva du vil. :)
Lenke til kommentar

Win + Q, og skriv hva du vil. :)

 

 

Søkefunksjon.

 

Ikke et galt ord om søkefunksjonen i Windows 8.1. Søkefunksjonen er ganske god, den.

 

Ingen versjon av startside eller startmeny fra Windows 95 og til i dag har manglet søkefunksjon. De siste generasjonene av Windows har det vært Win uten Q og skriv hva du vil, så Win+Q er strengt tatt kompliserende. Man trenger forøvrig ikke Q'en i Windows 8 heller, dersom man finner seg i å få startsiden i fleisen.

 

Men startsiden blir ikke mindre crappy fordi Windows fortsatt har søkefunksjon. På samme måte som at startsiden ikke blir mindre crappy fordi man fortsatt har en file explorer.

 

Startsiden er en oppslagstavle. Hjernen din fungerer ikke som en oppslagstavle. Hjernen din fungerer som et tankekart. De riktig gamle menyene, da de fortsatt spratt opp, fungerte som et tankekart. Det var i samsvar med hvordan hjernen din fungerer. En stor oppslagstavle med monokrome, animerte ikoner, er overhodet ikke i samsvar med hvordan hjernen din fungerer. Det overvelder den.

 

Derfor velger hjernen din i stedet å guide deg over på søkefunksjonen. For den søker bort fra startsiden. Den vil ikke være med dit.

 

Men med startsiden har man mistet funksjonalitet som man tidligere hadde. Riktig nok hadde man allerede mistet endel av denne funksjonalitet allerede i tidligere versjoner av Windows.

 

Noe av denne funksjonaliteten synes jeg er så viktig at jeg har gjenopplivet Quick Launch. Startmenyen hadde de tatt livet av, men Quick Launch var bare bortgjemt. Den fungerer som et ypperlig tankekart for meg.

Endret av tommyb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

er jo latterlig at MS ikke har klart å få tilbake startmenyen med en liten update, men klager vel ikke siden 3 parts programmer fikser startmenyen. bortsett fra det så ser jeg ikke helt nytten med win9 enda. win 8 funkerer helt greit. med mindre win9 på magisk vis får pcen til å yte dobbelt så bra, noe jeg tviler på

Har du ikke skjønt det enda ? MS fjernet start menyen og den avgjørelsen er endelig. De venter nå bare til folk skal venne seg til det nye systemet, og under veis sprer de rykter om at "start menyen kommer tilbake snart/kanskje". Til slutt er folk vant til windows uten start, de kjøper seg tid.

 

Start-menyen kommer ikke tilbake.

 

 

håper ikke MS er like dumme som deg. det ville vært veldig dumt av MS å ikke la folk bestemme om de vil ha startmeny eller ikke. uten startmeny så kjøper jeg aldri Win 9. da får en piratkopi duge + 3parts løsning for å få startmeny.

Lenke til kommentar

Derfor velger hjernen din i stedet å guide deg over på søkefunksjonen. For den søker bort fra startsiden. Den vil ikke være med dit.

Hjernen min ønsker ikke å bla i forhistoriske datastrukturer/tankekart med musen heller. En datamaskin finner ting langt kjappere enn jeg klarer å trykke meg frem til med musen. På samme måte som at jeg ikke ønsker å bla i verken alfabetiske eller tematiske leksikon når jeg har mulighet til å gjøre oppslag direkte (søk).

 

Det eneste ankepunktet da er at jeg får hele skjermen i trynet når jeg trykker Win. Derfor nevner jeg Win + Q. Når jeg derimot sitter med Yoga 2 Proen i tablet-modus er jeg sjeleglad for at startmenyen ikke er som i Win95. Det finnes ingen fornuftige trestrukturer som er beregnet på pølsefingre, kanskje bortsett fra KDE sin launcher som er en mellomting mellom trestruktur og fliser.

 

Forøvrig var ikke kjapp og effektiv program- og filoppslag tilgjengelig før Vista. Så å si at Win95 hadde et tilsvarende tilbud blir bare barnslig. Du fremstår som en bakstreversk type som ikke vil innse at de gamle vanene dine er ineffektive.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

er jo latterlig at MS ikke har klart å få tilbake startmenyen med en liten update, men klager vel ikke siden 3 parts programmer fikser startmenyen. bortsett fra det så ser jeg ikke helt nytten med win9 enda. win 8 funkerer helt greit. med mindre win9 på magisk vis får pcen til å yte dobbelt så bra, noe jeg tviler på

Har du ikke skjønt det enda ? MS fjernet start menyen og den avgjørelsen er endelig. De venter nå bare til folk skal venne seg til det nye systemet, og under veis sprer de rykter om at "start menyen kommer tilbake snart/kanskje". Til slutt er folk vant til windows uten start, de kjøper seg tid.

 

Start-menyen kommer ikke tilbake.

 

 

 

Godt forsøk. Men; ... JO det gjør den nok :green:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Lurer på om Windows 9 vil ha en tilsvarende åpen oppgradering. Da skal jeg finne en eldgammel Windows-lisens ett eller annet sted. Har en ledig PC stående fra sist gang jeg overførte Windows til ny hardware. Den er faktisk kraftigere enn min #2-stasjonære.

Å nei. Hvorfor sa du at du skulle finne en eldgammel Windows-lisens da. Det må jo bli noe sånn som Windows XP-ish, i vår utvikling på dette nivået. Og det er jo der folk klamrer og klorer seg fast, så den ble nevnt spesiellt av den grunn. Windows 8 kan neppe kalles eldgammelt.
Microsoft sliter jo med at en del folk er blitt helt Amish omkring Windows XP-bruk.
Amish:
300px-Lancaster_County_Amish_03.jpg

 

 

Fordi Windows 7-lisensen som var på den maskinen fulgte med systemdisken inn i et nytt oppsett. Så jeg må ta utgangspunkt i en annen, og derfor eldre lisens.

 

Ellers så har jeg faktisk fortsatt Windows XP Tablet Edition kjørende på en gammel tablet PC. Men det er bare fordi det ikke er mulig å oppgradere den uten problemer. Riktig nok virket det med Windows 8 opp til RC1, men der ble det stopp. Den har ikke NX-bit. Den lisensen er låst til den maskinen. Så jeg må kanskje grave enda lengre bak i bokhylla. Maskinen er forøvrig tenkt som et framtidig test-oppsett av en versjon av Linux rettet mot tablet-bruk.

 

 

 

Tviler på at det er poeng å grave lenger tilbake enn XP, siden det var den "eldste" oppgraderingsmuligheten med Windows 8, så hvorfor skulle Windows 9 lempe mer på kravene !?

Lenke til kommentar

Kanskje Microsoft åpner opp for kryssoppgradering fra OS/2 igjen! Da har jeg sikkert en lisens liggende.

 

 

Så du er OS/2-skrulle du også. Velkommen i gjengen. Jeg har selv OS/2 Warp. Dream on, tviler på at du får gehør, om du da ikke er griseheldig og skriver et personlig brev til en Microsoft topp, som har en milliard eller to for mye. Kanskje han spanderer en splitter ny Windows 9 på deg (uten OEM-restriksjoner) Full edition.

 

Men, når han leser at du bor i Norge, så ombestemmer han seg nok. Sorry :shrug:

Lenke til kommentar

Hvis du går fra Windows til DOS tenker jeg at ytelsen på "dir /s" kan bli ganske bra. Sikkert dobbelt så bra. Det var det som ble demonstrert til meg på datasjappa da de dreiv og pusha Pentium. Da gikk man gjennom filene så raskt at det ble vanskelig å lese hver enkelt linje.

 

Hvis du skal lete etter en spesifikk fil på disken går nok dette vesentlig raskere i Windows enn det det ville gjort med dir hvis en ser bortifra at DOS ikke fungerer med moderne maskinvare og nyere filsystemer.

 

Du kan jo sjekke ut FreeDOS forøvrig.

Lenke til kommentar

 

Kanskje Microsoft åpner opp for kryssoppgradering fra OS/2 igjen! Da har jeg sikkert en lisens liggende.

 

 

Så du er OS/2-skrulle du også. Velkommen i gjengen. Jeg har selv OS/2 Warp. Dream on, tviler på at du får gehør, om du da ikke er griseheldig og skriver et personlig brev til en Microsoft topp, som har en milliard eller to for mye. Kanskje han spanderer en splitter ny Windows 9 på deg (uten OEM-restriksjoner) Full edition.

 

Men, når han leser at du bor i Norge, så ombestemmer han seg nok. Sorry :shrug:

 

 

Jeg synes i alle fall det var et ålreit oppgraderingstilbud sist. Det var ikke prisen diskusjonen gikk høyest om.

 

Jeg kjøpte OS/2 warp sammen med en boks disketter, og installerte det også. Det må sies være en ålreit OEM-pris også. Det var fint å se på, men hadde lite jeg kunne gjøre med det. (Manglet kompetanse og programvare.) Satte Alicia S. som bakgrunnsbilde, og det var vel omtrent så langt jeg kom. Grunnen til jeg gikk tilbake, var at maskinvaren var for treg. Tok åtte minutter å boote, mener jeg å huske. Var nok før min første pentium. Usikker.

 

Det neste jeg prøvde var NT (4?).

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Jeg var så "syk" at jeg kjøpte den ekstra dyre utgaven av OS/2 Warp, som også hadde en Windows 3.11 rukkel å starte fra innenfra OS/2.

 

Husk at OS/2 kan sammenliknes med NTFS, bare at Microsoft var noen år tregere med å nyttiggjøre seg det i et kommersiellt produkt Windows NT. Det foregikk nemlig et samarbeid som ledet til HPFS og NTFS etter at samarbeidet IBM+Microsoft gikk adundas.

 

HPFS (IBM) var betydelig bedre enn FAT32 (Microsoft). Men HPFS og NTFS er omtrent kompatible med hverandre, med minimale forskjeller, elns.

 

Jeg brukte det heller ikke særlig, men det var gøy å drive å innstallere og utforske litt. Også hadde "vi" jo klokkertro på at OS/2 var mye bedre, noe det også var (jamfør FAT32). OS/2 kunne multitaske, noe Windows 95 ikke kunne enda (snakker om ekte multitasking og ikke fake multitasking). Men, så parkerte plutselig IBM OS/2 etter versjon 4.0. Jeg husker det var en gedigen skuffelse å lese om. Ja-ja.

 

Det kostet så mye husker jeg å kjøpe lisenser, så jeg fikk meg aldri til oppgradere fra Warp til Merlin. Men, det var jo gjerne like godt. Merlin skal visstnok ha hatt stemmegjenkjenningssystem, slik at man kunne gjøre noen småting med stemmen. Min OS/2-utprøving startet i 1994 eller var det i 1995?

 

Det neste jeg forsøkte å prøve var Linux noen ganger, og når Windows 2000 kom, så hoppet jeg på den.

Endret av G
Lenke til kommentar

Windows 2000 har vært det mest stabile OS'et jeg har kjørt. Det kom mellom to mislykkede versjoner, 98se og me. For meg, i alle fall. Ingen drivere eller programmer var klare til å virke i SE før jeg ga opp, og ME hadde spontanreboots konstant.

 

Betaen av Windows 97 var kanskje den som tilførte mest spennende, med integrasjon av ie/nettfunksjonalitet rett i oppgavelinja. Men det var noe redusert i den ferdige Windows 98. De hadde i alle fall channels og active desktop som er forgjengeren til web apps på mange måter.

 

Jeg var så uheldig å forsøke å installere Linux på et tidspunkt da du måtte forholde deg til makefiler og kompilatorer bare for å få installasjonen på plass. Tror jeg gikk gjennom fem distroer uten å få X opp på en. Problemer med modemdrivere, skjermkortdrivere, skjermfrekvenser, eller bare virket ikke. Linux gikk gjennom en stor revolusjon i årene etter det. Først Mandrake og senere SuSE imponerte meg stort med forbedret installasjon i sin tid. Ikke Red Hat. Mitt inntrykk av Red Hat ble sementert med Red Hat 4 og 5, før installasjonsprosessen var strømlinjeformet.

 

Har gått gjennom et tjue- eller tredvetalls forskjellige desktop OS/versjoner, derav mange som strandet på min manglende linux-kompetanse til å fikse installeringa. Og testet forskjellige windows-launchere i gammel linux og skall i gammel Windows. Ingen har sett så bra ut som det jeg får til med tredjeparts programvare fra Stardock. Ingen har dødd så brått som RedHat/SuSE når XP(?) periodisk tok livet av dualboot-konkurrenter med endringer til bootsektoren. Skulle kanskje brukt LILO... Og ingen OS har hatt så irriterende applauncher som Startsiden når man kjører Eyefinity. Startsiden med blinkende ikoner over tre PC-skjermer er til å skjære tenner over. Det er som nittitallshjemmesidene fra angelfire og geocities har gjenoppstått som halvironisk designspråk.

 

Tross dette er Windows 8.1 min foretrukne platform for tiden, men jeg kan ikke vente med å komme meg over på Windows 9. Selv om jeg da må vente et halvår på ny versjon av Windowblinds.

Endret av tommyb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vent, det kom ut feil. Jeg mente å si at jeg er en bakstrebersk fyr som ikke liker endringer. For det er kun de som ikke liker startsiden eller noen ganger trenger kategorisering i steder for fritekstsøk. Ja, sånn var det. Startsiden er det perfekteste på et OS som er magisk moderne. Må være meg det er feil med, for flere andre brukte bare søkefeltet på startmenyen uansett.

 

Asshats.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Husk at OS/2 kan sammenliknes med NTFS, bare at Microsoft var noen år tregere med å nyttiggjøre seg det i et kommersiellt produkt Windows NT.

OS/2 var et samarbeidsprosjekt mellom IBM og Microsoft. Av forskjellige grunner (forskjellig bedriftskultur, samt at Microsoft ville gå over til en ren 32-bit kjerne) førte til at samarbeidet sluttet, og Microsoft utviklet Windows NT med svært mye lånt fra OS/2.

 

Du tenker på at Windows har forhånds-"katalogisert" det som "lever på disken" du?

Indeksering ja. Jobb smartere, ikke fortere.

Lenke til kommentar

Ingen har dødd så brått som RedHat/SuSE når XP(?) periodisk tok livet av dualboot-konkurrenter med endringer til bootsektoren. Skulle kanskje brukt LILO...

 

 

Jeg brukte Bootloaderen til OS/2 Warp på all dualboot-bruk lenge. Nå har jeg ikke dualboot'et siden 90-tallet (tror jeg). Gikk lei av slike oppsett. Nå kan man jo virtualisere nesten alt. Så da fyrer jeg heller opp gamle og nye OS i VMware.

Endret av G
Lenke til kommentar

 

Gikk lei av slike oppsett. Nå kan man jo virtualisere nesten alt. Så da fyrer jeg heller opp gamle og nye OS i VMware.

 

 

Ditto.

 

Dermed er det også sånn at de eneste gangene jeg virkelig føler meg tvunget til å hakke på ting med unødvendig kompleksitetsgrad, er når jeg prøver å få det meste ut av hardware med embedded linux, altså custom firmware til rutere, popcorn hour, NAS, etc.

 

Brukte forresten XOSL en del som boot-loader.

 

loader.gif

Nå gjør VirtualBox og VMWare Player jobben for meg. Synd Microsoft ikke lot Virtual PC få fortsette med videre... Eller kanskje bra, hvis man foretrekker en av konkurrentene.

Endret av tommyb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...