Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Gutter må være trente, men jenter kan være chubby :/ (Tent spørsmål)


Fjell

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Heller ei med litt ekstra junk in the trunk enn ei med flatt bakparti for å si det sånn, synlige ribbein er utelukket og.

Det kan se ut som om Jørgen Skjelvik på Rosenborg er enig med deg: "- Jeg synes det er veldig positivt. …vi har vært tynne bak, så det er veldig bra. Det passer oss perfekt, forteller han."

(sitat fra http://www.rbk.no/news/article/1v2yehmb32fo01wocjow7u26f7/title/jorgen-skjelvik-blir-distrahert-midt-under-intervjuet)

Lenke til kommentar

Jeg tror dermed det motsatte, at det er sunnere å være litt for tynn enn litt for fet. Hverken jeg eller du har vist noe fakta som sier det ene eller andre, så da bunner dette også i grunn ned til hva en tror og dermed foretrekker.

 

At ingen av oss har vist fakta, betyr ikke at de ikke finnes, doge.

 

Her er problemet:

 

post-52698-0-13622100-1407847242_thumb.jpg

 

NB! BMI er ikke et ideelt verktøy, men det får duge for formålet.

 

Jenter strever - til forskjell fra gutter - etter et skjønnhetsideal som ligger på grensen mot anorexi. Denne grensen for jenter går ved en BMI på 18,5. Grensen for normalvekt oppover er 25, og for lett overvekt 30. Som vi ser føler jenter som er anorektiske (BMI på 17,5 eller under) seg mer attraktive enn de fleste jenter med "normalvekt".

 

De som er litt "chubby", altså med en BMI på mellom 25 og 30, har et lavt bilde av eget utseende, selv om de med et fornuftig aktivitetsnivå og kosthold godt kan være friske.

 

Jenter med sykelig undervekt oppfatter seg selv som dobbelt så attraktive som jenter med alvorlig overvekt. Det er et problem.

 

Gutter derimot, synes en BMI på 18 og en på 29 er like ille, og har toppen litt over halvveis i normalområdet. Idealet er altså relativt balansert i forhold til medisinske sunnhetsbegreper.

 

Et "riktig" skjønnhetsideal ville vært et der jentenes kurve fulgte guttenes. Da ville flere vært fornøyd med sin egen kropp, og flere ville vært sunne. Noen flere ville vært overvektige, men til gjengjeld ville færre vært anorektiske.

 

Og du og jeg kunne fortsatt likt dem så tykke eller tynne som vi ville.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Er et par ting jeg vil smette inn med her.

For det første vil jeg si at det er blitt et svært høyt fokus blant jenter de siste par åra å trene/holde seg i form. Man ser flere og flere jenter som tar sine knebøy og markløft på treningssenteret for å si det sånn. Vi har en trend gående på internett som handler om "boss girls" og lignende, som virker inspirerende for mange jenter. Jeg kjenner flere jenter som er blitt inspirerte til å trene og spise riktig som følge av denne trenden. Kjempebra!

Samtidig blir kvinner/jenter utsatt for det jeg kaller rosablogger-anoreksi-helvettet, som putter helt feil ideer i hodet på de om hvordan de skal se ut. Det fins jenter, spesielt i tenåringsalderen, som tar det for god fisk at "så lenge jeg spiser et halvt knekkebrød med agurk på hver dag, og løper en mil hver morgen så kommer jeg i form". Dette er selvfølgelig helt, helt feil. Forkastelig!

Å være "Trent" kan bety så mangt. Jeg ser mange råpene damer gå rundt med noen dasser som ikke ser ut til å trene i det hele tatt, men de er TYNNE. Jeg syns ikke det å være tynn er spesielt "trent", men mange jenter synes det.

TS, hva mener du egentlig med chubby?

Lenke til kommentar

Litt på sidelinja, men jeg synes jeg ser flere og flere tilfeller av "slank fyr sammen med feit dame". Mulig jeg tar feil, men for meg ser det ut til at det er flere overvektige damer enn menn.

Personlig er jeg ikke så opptatt av kroppsbygning, så lenge det ikke er snakk om massiv overvekt, det er ikke noe for meg. Er normalbygd selv.

Lenke til kommentar

Litt på sidelinja, men jeg synes jeg ser flere og flere tilfeller av "slank fyr sammen med feit dame". Mulig jeg tar feil, men for meg ser det ut til at det er flere overvektige damer enn menn.

 

Om vi antar at idealet for kvinners BMI er betydelig lavere enn menns, så vil vi definere damen som feit og mannen som slank selv om forskjellen er minimal...

 

Geir :)

Lenke til kommentar

 

Litt på sidelinja, men jeg synes jeg ser flere og flere tilfeller av "slank fyr sammen med feit dame". Mulig jeg tar feil, men for meg ser det ut til at det er flere overvektige damer enn menn.

 

Om vi antar at idealet for kvinners BMI er betydelig lavere enn menns, så vil vi definere damen som feit og mannen som slank selv om forskjellen er minimal...

 

Geir :)

 

Neinei, missforstå meg rett, når jeg skriver "feit" så mener jeg "feit" også, ikke "sexylubb" eller "litt ekstra polstring". Det er selvfølgelig vanskelig å definere feit kontra litt ekstra, kontra normalbygd. Vel, jeg har et forholdsvis avslappa syn på kropp, så du trenger ikke krisemaksimere mine uttalelser. Kan vi si at du pr. definisjon er feit om du har problemer med å kroppen opp i lett jogg? :)

Lenke til kommentar

Vel, jeg har et forholdsvis avslappa syn på kropp, så du trenger ikke krisemaksimere mine uttalelser.

 

Det prøvde jeg da heller ikke.

 

Kan vi si at du pr. definisjon er feit om du har problemer med å kroppen opp i lett jogg?

 

Jeg kan vanskelig definere feit for andre enn meg selv. Men problemet med den definisjonen er at den fort rammer vilkårlig: En godt trent person vil kunne jogge selv med en betydelig kroppsvekt, mens en som ikke er trent vil slite selv uten disse kiloene.

 

Og det rammer anorektikere også. Spiser du "ingenting", har du heller ikke energi til å bevege deg med.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

En person kan jo trene å alikevel drite i hva slags møl folk sier om dem eller vil de skal være. Det er jo bare sunt det. Epler, mat og trening. Er nå bare å motivere seg selv til det. Om noen er redd for selvbilde eller hva folk skal si så kan man egentlig bare ignorere de fjompenissene, og se en kickass film også kan de andre hade så godt hehe :D

 

Er altfor lett å være tøff i kjeften, heller bedre ide å bruke tiden på å gjøre noe praktisk. Sååå mye bedre :)

Endret av Fjell
Lenke til kommentar

 

Vel, jeg har et forholdsvis avslappa syn på kropp, så du trenger ikke krisemaksimere mine uttalelser.

 

Det prøvde jeg da heller ikke.

 

Kan vi si at du pr. definisjon er feit om du har problemer med å kroppen opp i lett jogg?

 

Jeg kan vanskelig definere feit for andre enn meg selv. Men problemet med den definisjonen er at den fort rammer vilkårlig: En godt trent person vil kunne jogge selv med en betydelig kroppsvekt, mens en som ikke er trent vil slite selv uten disse kiloene.

 

Og det rammer anorektikere også. Spiser du "ingenting", har du heller ikke energi til å bevege deg med.

 

Geir :)

 

Det ante meg at du kom til å vri litt mer selv om jeg strengt tatt fra tidligere av har sett deg som en fornuftig debattant. Klart, en supertrent person vil også ha trøbbel med å komme opp i lett jogg om han har ei campingvogn på slep, jeg er uansett ganske sikker på at du forstår hva jeg mener.

Lenke til kommentar

En ting jeg legger merke til blant dem som liker chubby jenter er argumentasjonen "Bedre en at man ser ribbeina".

Det mange tydeligvis ikke forstår er at det finnes en mellomting, og det er stort sett denne mellomtingen man ser på som ideel.

Selv liker jeg best at hun ikke skal være chubby (aka småfeit), men heller ikke syltynn.

 

 

 

Utover det ser jeg at det først og fremst er jenter som både er veldig tynne og veldig feite, flere som har lagt merke til det? Gutter er somregel litt for tynne eller litt for feite, men ikke ekstremt i noen retninger (stort sett)

Lenke til kommentar

gutter har det mye enklere, jenter må enten være sexylubben eller tynn, gutter kan være sterk og i tillegg ikke være helt skrapet for fett. Altså, 15-20% kroppsfett og muskler er kanskje det de fleste jenter liker. Du er trent og sterk men har ikke blodårer. Er jo kjempeenkelt, tren, spis og ikke slank deg så blir du digg. Jenter derimot, stakkarane må veie 50kg for å bli sett etter på gata og dem skal gjerne ha en helsikkes knebøyrumpe i tillegg.......

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-lYlo5C

Bmi har da ingenting med anoreksi å gjøre. Jeg har bmi på litt under 17,5 tror jeg og har langt i fra anoreksi. Bare for man er slank så betyr det ikke at man har usunne tanker om kroppen sin.

Lenke til kommentar

Bmi har da ingenting med anoreksi å gjøre. Jeg har bmi på litt under 17,5 tror jeg og har langt i fra anoreksi. Bare for man er slank så betyr det ikke at man har usunne tanker om kroppen sin.

 

En BMI på under 17,5 er ikke slank, den er undervektig. Det betyr at om du er 1,60 høy må du veie bare 45 kilo. Er du 1,70 veier du bare 50 kilo. Selv jeg som er 1,83 måtte veid under 60 kilo for å klare det.

 

Du har helt rett: Det behøver ikke bety at du er anorektisk. BMI tar ikke hensyn til kroppsbygning, muskler etc. Kanskje er det andre årsaker til at du ikke har fett på kroppen. Kanskje lever du sunnere enn de fleste, men asketisk. Det kan ikke jeg si noe om, som ikke kjenner deg og ditt liv.

 

Men en BMI som er så lav er et varsel. De færreste jenter vil klare å nå en så lav BMI uten å sulte seg. Når det bir idealet, blir spiseforstyrrelser resultatet. Derfor bør gjennomsnittidealet være over 20. Så kan du fortsatt være 17,5 og lykkelig med det, men andre jenter behøver ikke slite med å nå et ideal som ikke er helsemessig fundert.

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Wikipedia: Anorexia nervosa is an eating disorder characterized by immoderate food restriction, inappropriate eating habits or rituals, obsession with having a thin figure, and an irrational fear of weight gain, as well as a distorted body self-perception.

 

Anoreksi er ikke lav vekt, men anoreksi gir lav vekt, fordi sykdommen innebærer usunne tanker om kroppen. Det er ikke dermed sagt at alle med lav vekt har anoreksi. Og i hvert fall ikke at all sykelig undervekt skyldes anoreksi.

 

Andre årsaker til lav vekt:

* Naturlig lav appetitt.

* Dårlig appetitt pga medisiner.

* Dårlig appetitt pga problemer i fordøyelsen

* Bulimi

* Manglende matlyst pga psykiske problemer som depresjon eller schizofreni

* Feilernæring

* Problemer med næringsopptak i tarmen

* Stressende livssituasjon med for få måltider

Endret av Tåkelur
  • Liker 1
Lenke til kommentar

gutter har det mye enklere, jenter må enten være sexylubben eller tynn, gutter kan være sterk og i tillegg ikke være helt skrapet for fett. Altså, 15-20% kroppsfett og muskler er kanskje det de fleste jenter liker. Du er trent og sterk men har ikke blodårer. Er jo kjempeenkelt, tren, spis og ikke slank deg så blir du digg. Jenter derimot, stakkarane må veie 50kg for å bli sett etter på gata og dem skal gjerne ha en helsikkes knebøyrumpe i tillegg.......

 

Hva er forskjellen på sexylubben hos jenter, kontra den 15-20% 'ern du sikter til hos gutter? For meg høres det ut som yin/yang. Det med at jenter skal veie 50kg er bullshit, men knebøyrumpa, den bør de ha ja :dribble:

Lenke til kommentar

For meg har det mer å si hva du har på innsiden (jaja jeg vet det høres klisjè ut) men når folk blir eldre så vokser de opp og skjønner at det er en god del andre ting og prioriteringer som er viktigst i livet.

 

Å velge en make utifra utsende er for meg totalt bak mål og feil. En ting er fysisk tiltrekning - men øyne, smil og villigheten til å vise seg uten sminke er viktigere for meg-

 

De øynene som du bare kan stirre inn i å du ser at de ser forbi all dritten du har i fortiden din - og det eneste du ser er et par ærlige, usminkede øyne som ser dypt tilbake på deg med et ærlig smil og to myke lepper med en vakker buet Armors bue på toppen :love: :love:

 

At du skal føle deg vel med deg selv er jo en ting - men at noen skal fortelle deg hvordan du skal se ut for å føle deg vel blir litt teit spør du meg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

 

Å velge en make utifra utsende er for meg totalt bak mål og feil. En ting er fysisk tiltrekning - men øyne, smil og villigheten til å vise seg uten sminke er viktigere for meg-

 

 

Øyne, smil og at man er pen uten sminke er jo utelukkende viktige utseendetrekk! ;)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...