Gå til innhold

Hva liker du best av AMD og Intel?


DesertGlow

Hvilken prosessorprodusent liker du best?  

892 stemmer

  1. 1. Hvilken prosessorprodusent liker du best?

    • AMD
      563
    • Intel
      300
    • VIA
      11
    • Andre
      18


Anbefalte innlegg

Flame: Supert at du ruller inn her Snekker. Vet jeg ikke har postet her tidligere, men har jo lest i dette forumet i lange tider. Og jeg må si det står respekt av at du nå slutter å poste. Helt OK, at du slipper fram litt nytenkning og andre folks meninger. Må bare si at jeg aldri har hatet noen så mye som deg, selv om jeg aldri har møtt det eller har kjennskap til det du driver med.

Snodig hvordan man kan hate et nick på et forum!!

 

Nåvel, noens meninger er andre folks irritasjonsmoment, og dine har stort sett aldri vært noen ønskelesning.

 

Hurra for freedom 'o speech *grin*

 

Bottom Line: Jeg liker nå AMD best, men trolig fordi erfaringen er størst akkurat der. Og har hatt lite problemer (Dette var bare litt uinterresant info, men min vote teller ;) )

En slik post til og DU er bannet fra forumet. Vi tolererer ikke slike personangrep her. Saklig kritikk er ok, men dette er personangrep.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dette er en tråd som vi erfaringsmessig vet kommer til å få høy tempratur, og det kommer til å bli holdt streng moderering. Drittkasting mot andre personer, usaklige argumenter i diskusjonene og generelt tåplig oppførsel vil vi ikke ha noe av. Innlegg som inneholder slikt vil bli slettet og det samme vil innlegg som siterer slike innlegg. Vi ønsker å holde en seriøs diskusjon. Moralen er: Hold deg til reglene og ignorer de som ikke gjør det.

:roll:

Hva skjer?

Lenke til kommentar
Dette er en tråd som vi erfaringsmessig vet kommer til å få høy tempratur, og det kommer til å bli holdt streng moderering. Drittkasting mot andre personer, usaklige argumenter i diskusjonene og generelt tåplig oppførsel vil vi ikke ha noe av. Innlegg som inneholder slikt vil bli slettet og det samme vil innlegg som siterer slike innlegg. Vi ønsker å holde en seriøs diskusjon. Moralen er: Hold deg til reglene og ignorer de som ikke gjør det.

:roll:

Hva skjer?

Godt poeng. Nå legges alle person-angrep på hyllen, den saklige diskusjonen kommer tilbake (den har desverre ikke vært helt som den skal på de par siste sidene). Hvis ikke skal jeg personlig sørge for at innleggene ikke overlever lenge.

Lenke til kommentar

Hmm.. Har nå lest et par sider siden jeg postet sist. Virker som ting roer seg litt og sakeligheten dukker frem mellom desperasjonen på begge sider. Må bare slenge meg på og si at jeg ikke har ment postene mine som mobbing.

 

Må bare få slenge på en kommentar som sikkert snekker'n er enig i og som egntlig er et godt poeng i hele diskusjonen. Det er hvor mye overklokket ytelse man kan få for pengene sine. Nå har jeg ikke regnet så nøyaktig men her er i hvertfall en veldig omentrentlig guide på overklokket ytelse og pris:

* AthlonXP 2500+ @ 2,3GHz(3400+): 850 kr, Ytelse tilsvarende P4 3,0GHz.

* Pentium4 2,4C @3,6GHz: 1800 kr, Ytelse tilsvarende P4 3,8GHz (nb: overklokket = høyere minnehastighet enn ellers)

* Athlon64 3200+ @ 2,2GHz: 4300kr, Ytelse tilsvarende Pentium4 4,0GHz.

 

Poenget er i hvertfall at man får nesten samme ytelse med en relativt billig Pentium4, som med den ganske dyre Athlon64'en.

 

Vet ikke om alle er like enige på denne tankemåten, men overklokket ytelse per krone er i hvertfall en av de viktigste faktorene jeg kjøper CPU etter. Siden jeg sist ikke hadde helt råd til en P4-2,4C så valgte jeg Athlon XP2500+ og kjøpte en brukt 160GB harddisk for mellomlegget. Jaja, det er nå sånn jeg prioriterer.

Lenke til kommentar
* AthlonXP 2500+ @ 2,3GHz(3400+): 850 kr, Ytelse tilsvarende P4 3,0GHz.

* Pentium4 2,4C @3,6GHz: 1800 kr, Ytelse tilsvarende P4 3,8GHz (nb: overklokket = høyere minnehastighet enn ellers)

* Athlon64 3200+ @ 2,2GHz: 4300kr, Ytelse tilsvarende Pentium4 4,0GHz.

Fin sammenligning ;) men du kunne godt tatt med en [email protected] (er vel innen grensene når det gjelder luftkjøling? elers er 4Ghz innen rekkevidde med god vannkjøling) til 4000kr tilsvarende P4 3.8Ghz(4.1).. dermed ser du at ytelsen på toppmodellene er ca lik.. sikkert ikke helt nyaktig, men bare rabla ned noen ca tall..

Lenke til kommentar
* AthlonXP 2500+ @ 2,3GHz(3400+): 850 kr, Ytelse tilsvarende P4 3,0GHz.

* Pentium4 2,4C @3,6GHz: 1800 kr, Ytelse tilsvarende P4 3,8GHz (nb: overklokket = høyere minnehastighet enn ellers)

* Athlon64 3200+ @ 2,2GHz: 4300kr, Ytelse tilsvarende Pentium4 4,0GHz.

 

Poenget er i hvertfall at man får nesten samme ytelse med en relativt billig Pentium4, som med den ganske dyre Athlon64'en.

Nå er ikke jeg helt sikker på hvordan man deler opp poster her så jeg får ta det litt forklarende :)

 

Jeg la merke til at når du overklokket den A64 3200+ med 200Mhz så tviler jeg ganske sterkt på at den rater opp i mot 4Ghz, dette her blir sånn ca regning;

altså, 2Ghz som A64 ligger på rater opp mot 3200+, siden jeg tror at dette er mot prescott, så vil det kanskje være 3400+ mot en NW, og 200mhz pluss da vil kanskje gi den en rating som ligger på 3700+ - 3800+.

 

En annen ting jeg har fundert på en stund er, dersom du overklokker en 2,4C til 3,6 som er 300Mhz (12*300=3600) FSB, det vil muligens bli billigere å kjøpe CPU, men når man i tilegg må ha ekstremt rask ram og da i tilegg ekstremt dyr ram for å opprettholde den utrolig høyt klokkede FSB'n. Det er mulig du sparer 1000 kroner i forhold. Kommer ann på mengde ram du skal ha i maskin.

Lenke til kommentar
En annen ting jeg har fundert på en stund er, dersom du overklokker en 2,4C til 3,6 som er 300Mhz (12*300=3600) FSB, det vil muligens bli billigere å kjøpe CPU, men når man i tilegg må ha ekstremt rask ram og da i tilegg ekstremt dyr ram for å opprettholde den utrolig høyt klokkede FSB'n. Det er mulig du sparer 1000 kroner i forhold. Kommer ann på mengde ram du skal ha i maskin.

Man MÅ ikke, det er bare til å kjøre med en FSB:RAM Ratio på 5:4. Da vil man bare trenge god PC3700 eller "standard" PC4000 minne. For å sette det hele på spissen, kan man til og med bruke PC3200 minne med en ratio på 3:2. Men dette ville jo være en total waste av CPU-båndbredden :-) Selv kjører jeg min P4 2,6C @ 3,25 (kjører ikke mer pga kjøleproblemer, har en barebone PC) og minnet på 200MHz, altså en ratio på 5:4. Dette gjøres pga. jeg bare har jalla Corsair XMS3200 som ikke klarer mer enn 200MHz, selv med Vmem på 2,8V. Skal derfor enten kjøpe Geil eller OCZ PC4000/4200 minne.

 

Men apropos minne: Ser at Snekker'n nå har tatt vekk testresultatene på minnetesten sin. Virkelig leit at dette skulle skje. Forhåpentligvis tar Snekker'n til fornuft og legger denne ut igjen. Tiden leger alle sår, heter det, men det spørs om dette gjelder konflikter grunnet diskusjoner ala Intel vs AMD, ATI vs Nvidia, MS Windows vs Linux osv osv osv osv...

 

EDIT: Ser at Snekker'n nå har lagt ut resultatene fra minnetesten sin igjen. Thumbs up for det :-)

Lenke til kommentar

Jeg synes enkelte personer her har vist "ikke ønskelig adferd" Og spesielt med tanke på tittelen de innehar på forumet. Ja, desverre en moderator... Jeg skal ikke nevne navn, men jeg har sendt en PM til vedkommende med mine ankepunkter.

 

--------------------------

 

Håper ikke Snekker`n forlater forumet. Det ville være et stort tap. Kan i farten nevne bidrag som minnetesten. Slike ting har stor verdi (bokstavelig talt) for mange. Uansett så håper jeg og tror at mange "uenigheter" definitivt ordnes best opp på PM!

 

Så hvis noen parter føler de skulle sagt noe som er i vag nærhet av person, ta det på PM!

Lenke til kommentar
Håper ikke Snekker`n forlater forumet. Det ville være et stort tap. Kan i farten nevne bidrag som minnetesten.

Jeg kan skjønne at Snekker'n fikk nok. Det er for mye drittkasting her på forumet, og spesielt i denne tråden. Enkelte blir av en eller annen grunn så sinte når "deres" CPU merke får dårlig skussmål av noen andre, at de må bruke andre virkemidler når de har gått tomme for argumenter.

 

Som jeg har sagt tidligere i denne tråden ; kan dere ikke skjønne at vi har forskjellige preferanser? Og vær så snill... ikke legg ut egne eller andres testresultater. De er like individuelle som alle vi er. Noen steder vinner AMD, andre steder vinner Intel.

 

La oss gå over til en saklig diskusjon, om HVA som er bra med de forskjellige CPU merkene, ikke hvem som er best, for begge to er best til sine ting.

Lenke til kommentar
Flame: Supert at du ruller inn her Snekker. Vet jeg ikke har postet her tidligere, men har jo lest i dette forumet i lange tider. Og jeg må si det står respekt av at du nå slutter å poste. Helt OK, at du slipper fram litt nytenkning og andre folks meninger. Må bare si at jeg aldri har hatet noen så mye som deg, selv om jeg aldri har møtt det eller har kjennskap til det du driver med.

Snodig hvordan man kan hate et nick på et forum!!

 

Nåvel, noens meninger er andre folks irritasjonsmoment, og dine har stort sett aldri vært noen ønskelesning.

 

Hurra for freedom 'o speech    *grin*

 

Bottom Line: Jeg liker nå AMD best, men trolig fordi erfaringen er størst akkurat der. Og har hatt lite problemer (Dette var bare litt uinterresant info, men min vote teller ;) )

En slik post til og DU er bannet fra forumet. Vi tolererer ikke slike personangrep her. Saklig kritikk er ok, men dette er personangrep.

Nå må du skjerpe deg moderator! Dette kvalifiserer for 2-3 ukers ban MINIMUM. Greit nok at han er irritert, men når han ikke klarer å formulere seg annerledes og i tilegg går til pers. angrep så synes jeg dette er nesten perm ban! Vi kan ikke ha folk på forumet som ikke klarer å oppføre seg! Vanlig folkeskikk er noe alle burde ha! :grumpy:

 

Nå må vi slutte å krangle her, jeg synes det er helt greit med konstruktiv kritikk, all informasjon skal i utgangspuktet sees på medkritisk øyne. Er selv en AMD fan, men har stor respekt for snekker`n fordi. Alle må få lov til å ha sin egen pers. mening. Tråder som : "Intel VS AMD" er et diskusjonsTema som det garantert blir krangel i! OG selvsakt må snekkern få lov til å kritisere... Vi er jo ikke akkurat snille med INTEL fans vi heller. Selfølgelig vil det alltid være folk her på forumet som kverulerer og aldri kommer med noe fornuftig, men synes ikke at snekkern er en av disse.

Og synes det går igjen her på forumet at folk ikke klarer å ta selvkritikk, jeg som en glad og lykkelig AMD eijer så er jeg den første til å innrøme at AMD+Minnebåndbredde=SUCKY , den er bra i forhold til at AMD bare kjører 2x, men AMD burde få til 4 kanaler de og.

Lenke til kommentar
Nå må du skjerpe deg moderator! Dette kvalifiserer for 2-3 ukers ban MINIMUM. Greit nok at han er irritert, men når han ikke klarer å formulere seg annerledes og i tilegg går til pers. angrep så synes jeg dette er nesten perm ban! Vi kan ikke ha folk på forumet som ikke klarer å oppføre seg! Vanlig folkeskikk er noe alle burde ha! :grumpy:

 

Nå må vi slutte å krangle her, jeg synes det er helt greit med konstruktiv kritikk, all informasjon skal i utgangspuktet sees på medkritisk øyne. Er selv en AMD fan, men har stor respekt for snekker`n fordi. Alle må få lov til å ha sin egen pers. mening. Tråder som : "Intel VS AMD" er et diskusjonsTema som det garantert blir krangel i! OG selvsakt må snekkern få lov til å kritisere... Vi er jo ikke akkurat snille med INTEL fans vi heller. Selfølgelig vil det alltid være folk her på forumet som kverulerer og aldri kommer med noe fornuftig, men synes ikke at snekkern er en av disse.

Og synes det går igjen her på forumet at folk ikke klarer å ta selvkritikk, jeg som en glad og lykkelig AMD eijer så er jeg den første til å innrøme at AMD+Minnebåndbredde=SUCKY , den er bra i forhold til at AMD bare kjører 2x, men AMD burde få til 4 kanaler de og.

Skjønner hva du mener.

 

Tillater meg å forklare hvorfor jeg ikke bannet han.

 

Nye brukere vet ikke alltid hvor grenser går på forumet. Da synes jeg det er greit å være litt rundere i kantene og heller gi en advarsel. Om det første en ny bruker møter er et bann kommer de neppe tilbake. Som du ser var dette den første posten hans og derfor valgte jeg å gi en sterk advarsel fremfor bann. Når det er sagt så er det godt mulig at andre moderatorer har et annet syn på saken og ønsker han bannet. I så fall bøyer jeg meg, da jeg normalt sett ikke er en svært aktiv moderator.

 

Brukere med hele en post lager ellers bare nye kontoer og da vet vi ikke hvem de er eller hva du har gjort før...

 

 

PS: Slikt skal sendes på PM/E-post, og ikke postes her. Det du gjorde var faktisk brudd på retningslinjene.. ;)

Lenke til kommentar
En annen ting jeg har fundert på en stund er, dersom du overklokker en 2,4C til 3,6 som er 300Mhz (12*300=3600) FSB, det vil muligens bli billigere å kjøpe CPU, men når man i tilegg må ha ekstremt rask ram og da i tilegg ekstremt dyr ram for å opprettholde den utrolig høyt klokkede FSB'n. Det er mulig du sparer 1000 kroner i forhold. Kommer ann på mengde ram du skal ha i maskin.

Man MÅ ikke, det er bare til å kjøre med en FSB:RAM Ratio på 5:4. Da vil man bare trenge god PC3700 eller "standard" PC4000 minne. For å sette det hele på spissen, kan man til og med bruke PC3200 minne med en ratio på 3:2. Men dette ville jo være en total waste av CPU-båndbredden :-)

Det du nevner nå vil da bety at en 2,4 @ 3,6 ikke yter som en 3,8 akkurat på grunn av at minnebåndbredden går betraktelig ned, og må man kjøpe utrolig rask ram.

Jeg har ikke sett så mye tester av en 2,4 @ 3,6, men ved å sette FSB'n lavere, så vil poenget til Simen1 være feil.

 

Afseth; er helt enig i at AMD er best på noe, mens Intel er best på noe annet. Denne diskusjonen er og blir et dødt løp. men hva som er best i gjennomsnitt kan man alltids finne ut.

 

Men da må man ta det mest ytende hovedkort og cpu fra hver side med identiske komponeneter.

Hadde vært for dumt å brukt f.eks mitt Via KT133 med 2800+ CPU og satt opp mot en P4 2,8 med I875 Chipset. Dette vil gjøre resultatet mye dårligere for AMD da et KT133 hovedkort ikke yter spesielt godt.

 

Forresten så har jeg et KT133 som støtter Tbred XP cpu, hvis noen skulle tro at det ikke fantes.

Lenke til kommentar
PS: Slikt skal sendes på PM/E-post, og ikke postes her. Det du gjorde var faktisk brudd på retningslinjene.. 

 

Jeg brøt rettningslinjene med viljer her, ville bare vis til den dette gjelder at slik oppførsel ikke vil bli tolerert her på forumet. Tror folk tar seg til sånn bedre vis det står "Public" enn at de får det i PM.

Lenke til kommentar

Min stemme gikk til AMD rett og slett fordi jeg har en xp2500@xp3200+ og fordi AMD per dags dato har den raskeste prosessoren tilgjengelig. :woot:

Og som en AMD fanboy så håper jeg at snekker'n fortsetter å poste her. Selvom han kan virke veldig kverrulant ofte, så sitter han med mye kunnskap som han har delt med andre. Jeg har ihvertfall lært en del av ham. Syns han var en av de få profilerte brukere her i forumet som bidrar til gode diskusjoner med gode argumenter. Bare synd at denne gangen så har han fått nok.

Den eneste som burde ikke ha postet i denne tråden er murær'n. :grumpy:

Lenke til kommentar
Nå må du skjerpe deg moderator! Dette kvalifiserer for 2-3 ukers ban MINIMUM. Greit nok at han er irritert, men når han ikke klarer å formulere seg annerledes  og i tilegg går til pers. angrep så synes jeg dette er nesten perm ban! Vi kan ikke ha folk på forumet som ikke klarer å oppføre seg! Vanlig folkeskikk er noe alle burde ha!  :grumpy: 

 

Nå må vi slutte å krangle her, jeg synes det er helt greit med konstruktiv kritikk, all informasjon skal i utgangspuktet sees på medkritisk øyne. Er selv en AMD fan, men har stor respekt for snekker`n fordi. Alle må få lov til å ha sin egen pers. mening. Tråder som : "Intel VS AMD" er et diskusjonsTema som det garantert blir krangel i! OG selvsakt må snekkern få lov til å kritisere... Vi er jo ikke akkurat snille med INTEL fans vi heller. Selfølgelig vil det alltid være folk her på forumet som kverulerer og aldri kommer med noe fornuftig, men synes ikke at snekkern er en av disse. 

Og synes det går igjen her på forumet at folk ikke klarer å ta selvkritikk, jeg som en glad og lykkelig AMD eijer så er jeg den første til å innrøme at AMD+Minnebåndbredde=SUCKY , den er bra i forhold til at AMD bare kjører 2x, men AMD burde få til 4 kanaler de og.

Skjønner hva du mener.

 

Tillater meg å forklare hvorfor jeg ikke bannet han.

 

Nye brukere vet ikke alltid hvor grenser går på forumet. Da synes jeg det er greit å være litt rundere i kantene og heller gi en advarsel. Om det første en ny bruker møter er et bann kommer de neppe tilbake. Som du ser var dette den første posten hans og derfor valgte jeg å gi en sterk advarsel fremfor bann. Når det er sagt så er det godt mulig at andre moderatorer har et annet syn på saken og ønsker han bannet. I så fall bøyer jeg meg, da jeg normalt sett ikke er en svært aktiv moderator.

 

Brukere med hele en post lager ellers bare nye kontoer og da vet vi ikke hvem de er eller hva du har gjort før...

 

 

PS: Slikt skal sendes på PM/E-post, og ikke postes her. Det du gjorde var faktisk brudd på retningslinjene.. ;)

Nå må du begynne å lese hr. moderator. Han sier han har lest på forumet i lengre tid.. Det er ikke en ny bruker!

Lenke til kommentar

##Første del av innlegget fjernet fordi det fortsetter en diskusjon som i utgangspunktet aldri skulle ha vært oppe - DesertGlow##

 

Jeg har ikke stemt. Hvorfor? Klarer ikke å bestemme meg (ignorer nicket mitt).

Jeg har så absolutt ingenting imot Intel sine prosessorer. Ikke AMD sine heller.

Er to forskjellige typer små brikker på noen få kvadratcm noe å krangle så busta fyker over?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...