Gå til innhold

Hvordan straffe katten


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Å dytte snuten ned i tisset er veldig, veldig unødvendig. På grensen til dyreplageri syntes jeg.

 

Kjeft på katten umiddelbart etter/når den tisser og flytt den ut/i sandkasse når den tisser inne, ingen grunn til å tvinge den til noe. Man må ta de med en gang for at de skal skjønne meningen, 10 minutter etterpå er alt for sent.

 

I værste fall får man en nervøs katt som ikke liker eieren og/eller ikke liker kos i det hele tatt i frykt av å bli tvingt til noe.

 

Enkelte skulle ikke hatt dyr...

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg har hørt at det er slik du skal lære hunder å ikke tisse inne. Og det skal visst funke.

 

Men synes det er litt brutalt selv. :/

 

På en annen side så skjønner vel katten at det ikke er greit bare på tonefall?

Antar det er dette i kombinasjon med noe annet?

Oftest er det i kombinasjon med noe annet, og det er det andre som faktisk hjelper. Å dytte nesa ned i/nesten ned i avføring leder ingenting godt med seg. Stort sett alle hunder lærer å tisse ute, uavhengig av om er brutale mot de eller ikke. Men, klart man kan si at det funker når hunden etterhvert blir stueren.

 

Å ringe i en bjelle hver gang før man kjefter og evt. bærer ut hunden fungerer også, men ville ikke gitt bjellen noe ære i å få hunden stueren. Sånn er det med å dytte snuta i avføringen også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Katten tar ikke skade av det, og det er ikke dyreplageri. Det er det man kaller oppdragelse av dyr.

Det er ikke det, det er noen få som fortsatt henger igjen i steinalderen i sitt syn på dette, som kaller det det. Det blir som at jeg skal skalle ned deg, eller slå barna mine, for å lære de/deg noe. Joda, det kan funke, men at det er beste måten, eller lovlig, det er vel heller tvilsomt

Lenke til kommentar

Ved å reagere slik lærer man katten at den må gjemme seg for mennesket neste gang den må tisse.

 

Man må spørre seg om hvorfor katten tisset på sofaen. Hadde den ikke dokasse? Ble signaler om å få gå ut oversett?

Å kjefte på en katt for noe den allerede har gjort vil ikke hjelpe den til å gjøre det som er riktig neste gang. Man må korrigere før uhellet skjer, men ikke med straff.

Lenke til kommentar

Antar det er dette i kombinasjon med noe annet?

Oftest er det i kombinasjon med noe annet, og det er det andre som faktisk hjelper. Å dytte nesa ned i/nesten ned i avføring leder ingenting godt med seg. Stort sett alle hunder lærer å tisse ute, uavhengig av om er brutale mot de eller ikke. Men, klart man kan si at det funker når hunden etterhvert blir stueren.

 

Å ringe i en bjelle hver gang før man kjefter og evt. bærer ut hunden fungerer også, men ville ikke gitt bjellen noe ære i å få hunden stueren. Sånn er det med å dytte snuta i avføringen også.

Vi hadde hund, og da ble dette gjort (om det var i kombinsjon med noe vet jeg ikke, var bare 5-6 år). Vi ungene synes alltid synd på hunden og jeg må si jeg synes det var ubehagelig å se på. Ville ikke gjort det med min hund, så håper for all del det finnes kjekkere måter for både dyr og eier.

 

 

 

Man må spørre seg om hvorfor katten tisset på sofaen. Hadde den ikke dokasse? Ble signaler om å få gå ut oversett?

Å kjefte på en katt for noe den allerede har gjort vil ikke hjelpe den til å gjøre det som er riktig neste gang. Man må korrigere før uhellet skjer, men ikke med straff.

Jeg har vært norti flere ganger folk som har hatt katt, og hvor katten tisser på klærne til enkeltpersoner, eller eieren hvis den forlater katten i en uke eller flere om gangen.

 

De hevder selv det er katten som blir fornærmet eller viser at den misliker dette.

Endret av AdNauseam
Lenke til kommentar

 

Katten tar ikke skade av det, og det er ikke dyreplageri. Det er det man kaller oppdragelse av dyr.

Det er ikke det, det er noen få som fortsatt henger igjen i steinalderen i sitt syn på dette, som kaller det det. Det blir som at jeg skal skalle ned deg, eller slå barna mine, for å lære de/deg noe. Joda, det kan funke, men at det er beste måten, eller lovlig, det er vel heller tvilsomt

Det er en vesentlig forskjell på ett dyr og ett menneske.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg tror ikke at dette var for drastisk, men en venn sa meg at han lærte at det er best å bare ta katten og riste den litt. Slik mister den balansen og blir litt redd, men det er noe mammakatten gjør til ungene, og er ikke så drastisk...

Spør du meg, vil jeg helst unngå å straffe katten i det hele tatt, liker ikke å straffe noen i det hele tatt...

Lenke til kommentar

Hva i villeste er negativ og positiv straff?

 

---

 

Nei, dyr skal ikke straffes. De forstår ikke konseptet med straff for noe de har gjort feil. En katt som blir straffet som i førstepost hver gang den tisser inne vil sannsynligvis gi seg med det etterhvert, men vil slite psykisk i lang tid, og muligens aldri stole på eieren (og/eller mennesker generelt) igjen.

 

Om man er en lat nok eier så ty nå heller til en sprayflaske med vann som du spruter et par ganger hver gang katten er ulydig. Men forsøk nå hvertfall å lære av dyrets vaner så du klarer å se på forhånd når den vil f.eks. tisse inne, så kan du heller bære den ut eller til kattedoen (IKKE i nakken om den er forbi kattunge-stadiet), gi den et par klapp, og la den gjøre fra seg der uten straff. Dette lærer den av relativt raskt, og forholdet til eieren bevares.

 

Med dyr skal man gi en positiv opplevelse når de gjør noe riktig, og aldri, aldri ty til straff. Straff skaper voldelige kjæledyr.

Endret av Saft Suse
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...