Gå til innhold

Helt trivielle ting du grubler på V1.0


Anbefalte innlegg

Personlig ser jeg ikke noe moralsk problem med å spise dyr. En god norsk kjøttproduksjon kan helt fint være en drømmesituasjon for en hver dyreart. Du slipper å lide (relativt sett), kan produsere deg selv videre, leve et mellomlangt liv i fred og garantert en nær smertefri død i forhold til de fleste andre ville arter. Tenk så mange dyreliv som skapes i den bransjen.

 

Jaja, alltids noen som skal dra inn dårlige forhold her, men det er ikke noe annet enn dårlig behandling og er ikke noen nødvendig del av det å spise dyr, og ikke relevant i en diskusjon om hypotetisk moral rundt dyr.

 

Du har jo f.eks. han her... http://www.independent.co.uk/news/people/news/morrissey-i-see-no-difference-between-eating-animals-and-paedophilia-9037818.html

 

Jeg har null problem med å spise kjøtt fordi det er dyr. Om en burde støtte den skjeve fordelingen av mat som er i verden, det er en helt annen sak.

 

Vi har en tendens til å ville drepe det som ser stygt ut, og elske og beskytte det vi syns er pent. Pattedyr som hvaler vekker sympatien i oss - hva galt har de gjort? Mens en hvithai er stygg og fæl, de kan godt dø.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jepp. Dog er det nok en naturlig reaksjon som vi mennesker er programmert til. Vi er konstruert til å ta vare på de som er like, og jo likere og nærmere deg selv, jo mer er du ment å bry deg.

Noe som gir mening for energibesparelse (ikke hjelpe alt som kryper), men også beskyttelse for ditt eget avkom og nær familie. Men også ha et visst ønske om å bevare egen art, og eget lokalt økosystem.

Det er heller ikke noen faste linjer, men gradvis mer ignorans av levende organismer lengre fra oss. Rett og galt er et menneskelig fenomen som ikke egentlig eksisterer. Haien bryr seg ikke om man hater dem, og delfiner bryr seg ikke om man bryr seg om de som art. Men at de er nysgjerrige og liker oppmerksomhet personlig er selvsagt sant.

 

Vi mennesker er også litt for flinke til å projisere menneskelige problemstillinger og moral til andre dyr. Alt bunner ut i overlevelse. Og alle klassiske kjærledyr har over tusener av år tilpasset seg slik vi mennesker ønsker at de skal være, nemlig en refleksjon av oss selv. Måtte det være for praktiske formål eller utseende eller noe som er flink til å mime menneskelige relasjoner. Ja, det ligger i genene/instinktivt til mange hunder og katte å ikke være redd samt "bry seg" om oss mennesker, som om vi er en del av familien dens. Og dette gjort gjennom tusener av generasjoner med oppdrett.

 

Smart. :)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Jepp. Dog er det nok en naturlig reaksjon som vi mennesker er programmert til. Vi er konstruert til å ta vare på de som er like, og jo likere og nærmere deg selv, jo mer er du ment å bry deg.

 

Ja, det tror jeg og, men det er noe mer og. To pattedyr, som antageligvis er like intelligente, kan ha ulik status alt ettersom hvor vakre de er. Ta en rådyrkalv. Bambi. Tenk å drepe søte, uskyldige Bambi! På den andre siden en hyene. Ekle plageånder.

 

Bare merket dette spesielt med en skabbrev vi så. Vi hatet den. Kanskje ikke jeg, men andre. Vi hadde mye bedre følelser over friske rever med vakker pels...

 

Nå er det bare noen få ideologier som omsetter samme tankegang for mennesker... de fleste av oss ser noe spesielt med et menneske.

Lenke til kommentar

 

Jepp. Dog er det nok en naturlig reaksjon som vi mennesker er programmert til. Vi er konstruert til å ta vare på de som er like, og jo likere og nærmere deg selv, jo mer er du ment å bry deg.

Ja, det tror jeg og, men det er noe mer og. To pattedyr, som antageligvis er like intelligente, kan ha ulik status alt ettersom hvor vakre de er. Ta en rådyrkalv. Bambi. Tenk å drepe søte, uskyldige Bambi! På den andre siden en hyene. Ekle plageånder.

 

Bare merket dette spesielt med en skabbrev vi så. Vi hatet den. Kanskje ikke jeg, men andre. Vi hadde mye bedre følelser over friske rever med vakker pels...

 

Nå er det bare noen få ideologier som omsetter samme tankegang for mennesker... de fleste av oss ser noe spesielt med et menneske.

 

Og hvorfor tror du et lite rådyr anses som søte? ;) Jo, fordi det på en og annen form minner oss om babyer, samtidig som de er rimelig ufarlige for oss. I kontrast til hyener.

 

"Stygg" og "fin" er noe vi skiller som mennesker for å skille friske individer (et pent ansikt er symmetrisk) og fint hår er friskt og sunt hår, slank kropp (før var ideealet å være større fordi det var et tegn på sunnhet) etc.. og selv om det hovedsakelig gjelder mennesker, så vil det som mye annet også gjelde for dyr. Nyfødte har gjerne store øyne, et lite og bollete ansikt osv.. så det er mange trekk som går igjen hos nyfødte som vi reagerer på når vi sier "Awwwwhhh" til grisunger etc...

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Og hvorfor tror du et lite rådyr anses som søte? ;) Jo, fordi det på en og annen form minner oss om babyer, samtidig som de er rimelig ufarlige for oss. I kontrast til hyener.

 

"Stygg" og "fin" er noe vi skiller som mennesker for å skille friske individer (et pent ansikt er symmetrisk) og fint hår er friskt og sunt hår, slank kropp (før var ideealet å være større fordi det var et tegn på sunnhet) etc.. og selv om det hovedsakelig gjelder mennesker, så vil det som mye annet også gjelde for dyr. Nyfødte har gjerne store øyne, et lite og bollete ansikt osv.. så det er mange trekk som går igjen hos nyfødte som vi reagerer på når vi sier "Awwwwhhh" til grisunger etc...

 

Sant dette. Og grunnen til at vi misliker syke, stygge dyr er nok at vi har utviklet oss til å satse på de friske og sterkeste i kullet å føre videre - i tider hvor det er dårlig med mat. Vil jeg tippe.

Lenke til kommentar

 

Og hvorfor tror du et lite rådyr anses som søte? ;) Jo, fordi det på en og annen form minner oss om babyer, samtidig som de er rimelig ufarlige for oss. I kontrast til hyener.

 

"Stygg" og "fin" er noe vi skiller som mennesker for å skille friske individer (et pent ansikt er symmetrisk) og fint hår er friskt og sunt hår, slank kropp (før var ideealet å være større fordi det var et tegn på sunnhet) etc.. og selv om det hovedsakelig gjelder mennesker, så vil det som mye annet også gjelde for dyr. Nyfødte har gjerne store øyne, et lite og bollete ansikt osv.. så det er mange trekk som går igjen hos nyfødte som vi reagerer på når vi sier "Awwwwhhh" til grisunger etc...

 

Sant dette. Og grunnen til at vi misliker syke, stygge dyr er nok at vi har utviklet oss til å satse på de friske og sterkeste i kullet å føre videre - i tider hvor det er dårlig med mat. Vil jeg tippe.

 

Helt riktig. Men ikke bare søthet, men også de individene med lavt stressnivå slik at kjærledyrene våre ikke er redde for oss, og andre praktiske egenskaper (fuglehund, hukommelse til å lære andre ting) . :)

 

Ja du kan nesten si at kjærledyr (med mer) er en utvidelse av oss selv som art. Og derfor vi er så glad i dem.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Ja, stemmer nok det.

 

Men det med hvaler, det har jeg aldri skjønt. Hvorfor er de så spesielle? Noen er jo helt hekta. Sannheten er vel at det er veldig miljøvennlig mat høstet rett fra naturen uten å dyrke fôr eller sperre noen inne.

 

Greit nok, man skal ikke plage dyr unødig. Det må jo gjøres humant. Men totalt sett må det da være mer humant enn å sprøyte fôret ned i halsen til fjærkre.

 

Egentlig så kunne jeg godt vært vegetarianer jeg, fordi jeg er opptatt av rettferdig fordeling, spesielt av mat. Jeg har tenkt endel på det. Men jeg har bare ikke fått bestemt meg. Det krever endel omlegging av mat-rutinene... det er så lettvint med en pakke wiener. Godt og. :p

Lenke til kommentar

Vært mye reklame for E-Golf i det siste. Jeg lurer da på om noen vet hvordan den takler nordisk klima? Har vært -36 her jeg bor, hvor lang rekkevidde kan jeg regne med å ha da? Står at den har en rekkevidde på 190km, men da går jeg utifra at det er på sommerstid. Vil man spare noe på "drivstoff" utgiftene mellom bensin og strømforbruk ved lading?

Lenke til kommentar

Leste om en katt på Dagbladet i går som ble funnet av eieren med forbeina kappet av. Altså katten hadde fått forbena kappet av, ikke slik at eieren hadde dette problemet. Jeg lurer på om det er mulig at dette kan være en ulykke. Hvordan kan en katt miste deler av forbeina? Kan dette skje ved en påkjørsel?

 

Veldig trist sak som gjorde meg deprimert...

Lenke til kommentar

Vært mye reklame for E-Golf i det siste. Jeg lurer da på om noen vet hvordan den takler nordisk klima? Har vært -36 her jeg bor, hvor lang rekkevidde kan jeg regne med å ha da? Står at den har en rekkevidde på 190km, men da går jeg utifra at det er på sommerstid. Vil man spare noe på "drivstoff" utgiftene mellom bensin og strømforbruk ved lading?

Dinside og produsenten forventer rundt 10mil på vinterstid. -37 er det vel ikke mange dagene, men vil nok senke dette enda lavere.

 

Forbruket er oppgitt til 1,27 Kwh/mil, noe som tilsvarer ca 0,7-1,4kr per mil. En bensinbil i samme størrelse koster deg ca 7-10kr per mil. (15-16kr literen og 0,45-0,6 L på mila) Begge er da på sommeren, og begge vil med unntaket av lengre turer, bruke en del mer på vinteren.

 

Dette er da kun hvis du bare lader hjemme, og ikke på jobb/hurtigladere etc...

 

Så du kan nok grovt sett kutte energi-utgiftene med 10 ganger ved å gå til EL.

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg lurer på om lys lager lyd?

Nja.

 

Lyd: Trykkbølger i luft. Hvor man i dagligtale snakker om det hørbare spekteret på 20-20000 Hz.

Lys: Elektromagnetisk stråling som man oftest tenker på som synlig lys, som har en bølgefrekvens på ca 400-800 billioner Herz. Er masseløst og beveger seg gjennom luft uten problem.

 

Men det er alltids noen partikler i lufta som absorberer litt energi fra lyset, og blir oppvarmet. Når luft varmer seg opp så øker trykket og luften utvider seg. Fjerner du lyset kjøler lufta seg ned, og trykket synker. Nå har du lyd. Men for å få lydbølger i det hørbare spektrum så må lyset bli skrudd av/på raskt nok til å skape bølger som varierer med minst 20 ganger i sekundet og maks 20 000 ganger i sekundet. Samt at lyset må være ekstremt kraftig for at du skal varme opp lufta raskt nok (det meste går rett i gjennom og er grunnen at du kan se noe her på jorda)

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...