Gå til innhold

Helt trivielle ting du grubler på V1.0


Anbefalte innlegg

Nja nei ikke nødvendigvis genetisk, omgivelsene spiller jo en vel så stor rolle... vi har et sett med gener, et utgangspunkt, men hvordan vi er etter 10 år har veldig stor sammenheng med hva vi opplever "utenfra" - fra andre mennesker, tilfeldigheter. Det er som sanden i Sahara. Hvert lille korn har betydning for alle de andre. Hvert menneske er ett av disse sandkornene. Hvis jeg vrir på meg gir det ringvirkningen for hele Sahara.

 

Det du snakker om, som du kaller "kulturell programmering", det handler vel bare om hvor glatte i kantene disse sandkornene er. :wee:

 

Et firkantet korn spiller ikke på lag med de andre, det glir ikke inn sammen med de andre nokså runde kornene - men når det først beveger på seg, så er ringvirkningene desto større.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Det du snakker om, som du kaller "kulturell programmering", det handler vel bare om hvor glatte i kantene disse sandkornene er. :wee:

 

 

Betyr "glatte i kantene" noe sånt som "tilpasningsdyktig"? Jeg er ikke uenig i at kulturell programmering kan foregå på måter som gir mer eller mindre fleksible og tilpasningsdyktige individer.

 

Jeg tenker at kulturell programmering er viktig. Det handler jo om hvem vi skal ødelegge livet til for eksempel. Skal folk som bruker stoff erklæres som samfunnsfiender og stigmatiseres og fengsles? Hvem bør straffes hvis en mann voldtar en kvinne? Mannen, kvinnen eller enhver som forsøkte å stoppe dette? Er monogami en fin ting, eller "vold mot naturen"? Skal heterofile behandles for sin legning?

 

De fleste finner vel ikke svarene på disse spørsmålene (og mange andre) ved å tenke på dem? En bare følger strømmen og gjør og tenker som de andre.

 

Usikker på at det firkantede sandkornet kan spille noen viktig rolle. Det må vel først overtale andre sandkorn til å endre form og så må de organisere seg?

Lenke til kommentar

Jeg tenker sånn at denne "firkantheten" kan være både positiv og negativ. Jeg tenker at det er en form for anderledeshet - noe som nettopp kan være både og. En skikkelig rallende fyllik er en som ikke er som alle andre. Vedkommende er et firkantet sandkorn. Vedkommende kan være bråkete og skape problemer for andre - de runde sandkornene påvirkes, fordi de ikke har motstandskraft mot dette firkantene.

 

Albert Einstein var også firkantet. Han var veldig firkantet. Hans lære har forandret mye i verden. Vi andre middelmådige følger bare etter han.

 

Det krever et firkantet korn for å forandre et annet firkantet. De runde bare glir etter - enten det er et (+) sandkorn eller et (-) sandkorn.

 

De firkantede kornene forandrer ikke de andre kornene i form, men de forandrer deres posisjon og hvordan de beveger på seg.

 

Likevel, en kan ha rimelig bisarre tanker og likevel være helt rund. Det kommer helt an på hva man omsetter i handling.

 

I det store og det hele er det ingen plan over Sahara. Det er helt uvesentlig hvordan sandkorna er plassert. Men hvert av de lille korna oppfører seg etter fysikkens lover. Det er vanskelig, om ikke umulig, å beregne posisjonen av alle korna i Sahara, men de oppfører seg likevel helt regelmessig.

 

For et menneske blir reglene mer kompliserte enn det som finnes i Newtons klassiske mekanikk.

Lenke til kommentar

Men dersom handling fører til holdning, kan en også forandre holdninger ved å forandre handlinger. Endringer i atferd som skyldes ytre press (lover, sosiale regler) vil da også forandre mennesket på innsiden.

 

Jeg tenker på hvordan røykeloven tilsynelatende har bidratt til å endre handlinger (og dermed holdninger) slik at også mange røykere ikke lenger synes innendørsrøyking er bra.

 

"Lover er holdningsskapende" sier ofte politikere. Hvis dette er riktig, kan altså politikerne endre våre innerste tanker og holdninger ved et pennestrøk. Hvis dette er riktig, tror jeg også det må være noe veldig galt med vårt skolesystem.

Lenke til kommentar

Det er vel mulig for myndighetene å forandre holdning gjennom lov i endel saker, men ikke i alle tror jeg. De har sikkert et indre ønske om å fjerne alkohol...

 

Skolen har utrolig makt tror jeg. Det er vel innrettet som det er for å skape en velfungerende nasjon. Et fellesskap må ha ting nettopp til felles. Men en kan kan jo undre seg over om det ikke finnes et annet verdisett som er mer riktig. Her tenker jeg selv spesielt på materialisme og hvor viktig "suksess" er...

Lenke til kommentar

Nåværende regjering vil vel ikke fjerne alkohol? Du tenker kanskje på den forrige? Det de ønsker er sikkert å skjenke oss fulle og så overvåke oss.

Hehe... nei jeg ser på politikere som makthungrige og beregnende... de mener og gjør bare det strategiske, ellers må de finne en annen jobb, hvem stemmer på en 'idiot'...

 

Men det var jo treffende sagt.

Lenke til kommentar

En må vel bare gjette?

 

Sin egen intensjon skulle da være mulig å få et innblikk i? Men intensjoner dannes kanskje i et vekselspill med handlinger og kan være omskiftelige. En intensjon om å sjekke opp kan vel gå over i en intensjon om å ikke såre for eksempel?

 

Kanskje intensjoner bare er skygger fra de handlinger en gjør? Aner ikke!

Lenke til kommentar

En må vel bare gjette?

 

Sin egen intensjon skulle da være mulig å få et innblikk i? Men intensjoner dannes kanskje i et vekselspill med handlinger og kan være omskiftelige. En intensjon om å sjekke opp kan vel gå over i en intensjon om å ikke såre for eksempel?

 

Kanskje intensjoner bare er skygger fra de handlinger en gjør? Aner ikke!

 

Når jeg er på matbutikken og smiler til hun bak kassa, så ler de andre kundene og de andre som jobber der av meg, sier at jeg sjekker henne.

Lenke til kommentar

Når folk beveger seg på grensen mellom erting og bølling så er det vanskelig å vite hva man skal gjøre. Hva med å svare noe "morsomt" tilbake? Som: "ja, det skulle hun vel ønske seg".

 

Det er "morsomt", og du gjør deg selv kostbar = øker verdien din = gjør det vanskeligere å erte deg.

 

Enig i det, men jeg er egentlig i tvil og... det kommer så masse rart i hjernen min... kan ikke stole på meg selv i det hele tatt. Det er masse kritikk jeg får som jeg bare tenker "hva om det bare er meg" om. Samtidig som jeg har masse urealistiske tanker som jeg også bare tenker "hva om det bare er meg" om.

 

Så sånn er det.

Lenke til kommentar

Vel, det er jo nettopp dette noen som "mobber"/erter utnytter, og det man må styre unna. Altså at man er usikker.

 

Og bare så det er sagt; Det spiller ingen rolle om det er deg eller henne, så lenge man gir inntrykk av at man liker oppmerksomheten, eller synes det er gøy selv. Eller at man bare ikke bryr seg, så har de ikke noe å ta deg på.

 

Det vil alltid være en Win Win, uavhengig av hva de ler av. Det kan vise at man forstår hva de snakker om, eller at du ler med, eller at du bare generelt synes det er morro.

 

Ja selv om du driter deg loddrett ut, så vil det alltids være bedre å "spille med", vise selvironi. Ja, eller i beste fall så synes de det er morsomt at hu kanskje liker deg, og da vil et smile i hvert fall være positivt.

 

Kort sagt: Smil, og vis selvtillit. Fake it til you make it!

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Vel, det er jo nettopp dette noen som "mobber"/erter utnytter, og det man må styre unna. Altså at man er usikker.

 

Og bare så det er sagt; Det spiller ingen rolle om det er deg eller henne, så lenge man gir inntrykk av at man liker oppmerksomheten, eller synes det er gøy selv. Eller at man bare ikke bryr seg, så har de ikke noe å ta deg på.

 

Det vil alltid være en Win Win, uavhengig av hva de ler av. Det kan vise at man forstår hva de snakker om, eller at du ler med, eller at du bare generelt synes det er morro.

 

Ja selv om du driter deg loddrett ut, så vil det alltids være bedre å "spille med", vise selvironi. Ja, eller i beste fall så synes de det er morsomt at hu kanskje liker deg, og da vil et smile i hvert fall være positivt.

 

Kort sagt: Smil, og vis selvtillit. Fake it til you make it!

 

Men jeg håper jo ikke jeg flørter, for jeg vil jo ikke det med random folk. Jeg bare liker å smile litt, for jeg er ensom... enten så blir det latterliggjort, eller så innbiller jeg meg at det blir det. Det er litt kjipt å ikke vite som du sier. Får liksom ikke gjort noe med noenting, når man bare er uviss på alt.

 

Så sånn er det, sann. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...