Gå til innhold

Helt trivielle ting du grubler på V1.0


Anbefalte innlegg

Hva er galt med å flørte med random folk? Ja, gitt at du er singel så klart. Å begynne å flørte med noen du faktisk kjenner godt fra før, kombinert med usikker, er jo fasiten på "friendzone".

 

Nei, flørter du med fremmende, og du får kontakt, så blir du jo kjent med personen. Altså, beklager, men jeg klarer ikke helt se hvordan flørting i din situasjon vil være negativt? :hmm: Hva er det værste som skjer om du eventuelt HADDE flørtet uten at du visste om det? De fleste kan sette pris på litt harmløs subtil flørting.

 

Ja, med mindre man er bestemt på at man KUN ønsker venner, og ikke ønsker noe mer.

 

Jeg skulle tro at det var nettopp dette man burde gjør for å bli mer sikker på seg selv. Ja, man blir ikke mer sikker om man ikke blir mer sosial, utvider kretsen sin. Og ikke noe bedre enn en kjæreste eller person man driver på med for å booste dette til et nytt nivå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Jeg lurer også på når kassamannen på Rema spør meg om hvor mange plastposer jeg skal ha...om det er frekt å svare at jeg skal ha det antall poser som gjør at jeg kan pakke ned varene, verken flere eller færre. Jeg blir litt sur av det spørsmålet. Kanskje jeg skal spørre om å få låne 5 poser og prøve å finne ut hvor mange jeg trenger, så kan jeg kjøpe poser når jeg har funnet ut det riktige antallet. De brukte posene kan han få tilbake.

 

Lengter tilbake til gamledager da posene var gratis og en bare kunne ta det antallet en trengte.

 

Når de spør "Hvor mange poser skal du ha?" svarer jeg "Nok!"

 

Jeg får da alltid litt for lite poser. Jeg har jo da betalt for nok, så da gir de meg en pose til :)

 

Skjønner ikke hvorfor de spør om hvor mange poser du trenger. De jobber jo i butikken å burde jo ha mere peiling enn meg på hvor mange poser jeg trenger

Lenke til kommentar

 

 

Jeg lurer også på når kassamannen på Rema spør meg om hvor mange plastposer jeg skal ha...om det er frekt å svare at jeg skal ha det antall poser som gjør at jeg kan pakke ned varene, verken flere eller færre. Jeg blir litt sur av det spørsmålet. Kanskje jeg skal spørre om å få låne 5 poser og prøve å finne ut hvor mange jeg trenger, så kan jeg kjøpe poser når jeg har funnet ut det riktige antallet. De brukte posene kan han få tilbake.

 

Lengter tilbake til gamledager da posene var gratis og en bare kunne ta det antallet en trengte.

 

Når de spør "Hvor mange poser skal du ha?" svarer jeg "Nok!"

 

Jeg får da alltid litt for lite poser. Jeg har jo da betalt for nok, så da gir de meg en pose til :)

 

Skjønner ikke hvorfor de spør om hvor mange poser du trenger. De jobber jo i butikken å burde jo ha mere peiling enn meg på hvor mange poser jeg trenger

 

 

My point exactly.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvorfor de spør om hvor mange poser du trenger. De jobber jo i butikken å burde jo ha mere peiling enn meg på hvor mange poser jeg trenger

Ja.

 

Og hvis man er uheldig og ber om en for mye, og så er de uheldig og slenger med enda en for mye, så blir det ofte helt ... drumroll ... posesuppe ved enden av båndet. :D

Lenke til kommentar

Greia er at det er veldig vanskelig for oss som sitter bak kassa og vite om kunden trenger poser - eller om kunden har med egen pose eller vil bruke noe annet til å pakke ned i. Da jeg satt i kassa la jeg i 95% av tilfellene inn et forslag på antall poser - og ønsker kunden noen flere poser med en gang kan kunden korrigere antallet. Resten av tilfellene var ofte storhandling hvor jeg slo inn 4-5 poser og at kunden får si i fra om h*n trenger flere.

 

Som en liten "huskeregel" var det at varer til en verdi av 200-250 kr var nok til en pose - og sånn fortsatte det oppover. Selvsagt er alt relativt, men det er en feeling som kommer etterhvert for den som sitter i kassa. Og utlendinger, no offence, var der jeg jobbet veldig dårlige til å pakke og trengte flere poser enn nødvendig - så der kunne man plusse 2-3 ekstra utover det faktiske behovet.

 

Grunnen til at poser ikke er fritt tilgjengelig er, etter det jeg har blitt fortalt, at alle kunder skal behandles likt. Både de som ville ha lagt en pose på båndet og de som kommer etter at transaksjonen er fullført for å få en pose gratis. Samtidig er posesalg en veldig grei ekstrainntekt for butikken.

Lenke til kommentar

 

 

Grunnen til at poser ikke er fritt tilgjengelig er, etter det jeg har blitt fortalt, at alle kunder skal behandles likt. Både de som ville ha lagt en pose på båndet og de som kommer etter at transaksjonen er fullført for å få en pose gratis. Samtidig er posesalg en veldig grei ekstrainntekt for butikken.

Da burde kanskje matbutikkene sikre likebehandling i forhold til toalettbruk også ved å kreve penger for å bruke toalettet?

 

Trodde du på det argumentet om likebehandling?

 

Vel, vel.....Det er jo uansett bare å si "nei" til poser for så å ombestemme seg like etter når personen i kassen er opptatt med neste kunde. De slenger jo da bare en neve gratis poser til meg i stedet for å lage diskusjon eller ta bryderiet med å ta betalt for posene. Ikke det at dette er noe jeg vanligvis gjør.

Lenke til kommentar

Grunnen til at poser ikke er fritt tilgjengelig er, etter det jeg har blitt fortalt, at alle kunder skal behandles likt. Både de som ville ha lagt en pose på båndet og de som kommer etter at transaksjonen er fullført for å få en pose gratis. Samtidig er posesalg en veldig grei ekstrainntekt for butikken.

Det er vel bare å ha som policy å spørre om folk skal ha pose før du tar betalt, hvis de ikke selv har hentet seg nok poser. Ha poser både bak kassa og før kassa. Endret av Tåkelur
Lenke til kommentar

Bare så det er sagt. Friendzone eksisterer ikke. Det er en barnslig Unnskyldning på at man ikke er attraktiv nok for jenta det snakkes om.

Ja, åpenbart, og man ender opp som venn (gitt at de liker deg overhode). Altså, friendzone... o,O Det er jo ikke noe unnskyldning, men en ord for det. For ikke å snakke om det faktum at førsteinntrykk også har en del å si, så selv om man skjerper seg etter en god stund, så kan man allerede være stemplet som "ikke-kjærestemateriale", eller ikke, det varierer så klart. :)

 

Når man gir inntrykk av at man bare ønsker å bli en venn, samt er usikker på seg selv, så vil man fort gjort ikke dukke opp som en potensiell partner, og vil kunne være bli sett på som mindre attraktiv.

 

Ja, jeg ser ikke hvorfor det skal være noen motsigelse, eller noe som ikke eksisterer. For det gjør det så absolutt. Men at det er noen som ikke helt forstår hvorfor de havnet i friendzonen kan jo hende.

 

ja, jeg har jo selv "frienzonet" andre jenter, men det funker litt dårlig (ekke like flink som visse jenter til å balansere slikt), og går som regel dårlig, og ender opp med at de ikke er venner lengre.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

 

 

 

Grunnen til at poser ikke er fritt tilgjengelig er, etter det jeg har blitt fortalt, at alle kunder skal behandles likt. Både de som ville ha lagt en pose på båndet og de som kommer etter at transaksjonen er fullført for å få en pose gratis. Samtidig er posesalg en veldig grei ekstrainntekt for butikken.

Da burde kanskje matbutikkene sikre likebehandling i forhold til toalettbruk også ved å kreve penger for å bruke toalettet?

 

Trodde du på det argumentet om likebehandling?

 

Vel, vel.....Det er jo uansett bare å si "nei" til poser for så å ombestemme seg like etter når personen i kassen er opptatt med neste kunde. De slenger jo da bare en neve gratis poser til meg i stedet for å lage diskusjon eller ta bryderiet med å ta betalt for posene. Ikke det at dette er noe jeg vanligvis gjør.

 

 

Personlig tror jeg ikke likebehandling-grunnen er den egentlig grunnen. Selv tror jeg det er mer at butikkene vil ha inn de ekstra kronene de kan gjennom posesalg. Samtidig er jo dette små summer i forhold til andre varer, så jeg ville heller ønsket at poser var fritt tilgjengelig så kunden kunne bestemme selv om de ville bruke dem eller ei og antallet poser selv - men det hadde vel blitt misbrukt.

 

 

 

Grunnen til at poser ikke er fritt tilgjengelig er, etter det jeg har blitt fortalt, at alle kunder skal behandles likt. Både de som ville ha lagt en pose på båndet og de som kommer etter at transaksjonen er fullført for å få en pose gratis. Samtidig er posesalg en veldig grei ekstrainntekt for butikken.

Det er vel bare å ha som policy å spørre om folk skal ha pose før du tar betalt, hvis de ikke selv har hentet seg nok poser. Ha poser både bak kassa og før kassa.

 

 

Dette er en ordning jeg vet mange Rema 1000, Meny og Coop Obs-butikker har. I Kiwi, der jeg jobbet, så hadde vi de kun bak kassen.

Lenke til kommentar

En ting jeg alltid er lurt på er hvorfor yrker innen medisin er så prestisjefullt innen mange asiatiske kulturer?

 

 

Skjønner at leger er et prestisjefullt yrke i alle land fordi de redder liv osv, men virker som de er mer opphengt i det, da mange velger å bli farmasøyt istedenfor lege fordi de anser dette som det nest beste.

 

(Med asiatiske land mener jeg da i hovedsak India/Arabia og de orientalske landene)

Lenke til kommentar

Ja er det sånn? Det jeg trodde, var at det gjaldt utdanning/karriere generelt. Her til lands har vi jo Lånekassen, det innebærer at hvem som helst som oppfyller et minimum av faglige krav får muligheten... sier seg jo selv at det blir mindre prestisje da, kanskje? Dessuten, i Norge så har en jo en sterk jantelov.

 

Kanskje noe av grunnen til at det "importeres" mye helsepersonell derfra er at man i Norge behandler mange flere diagnoser enn i disse landene, og gir en mer omfattende behandling. Det kommer kanskje an på hvor mange leger/helsepersonell som utdannes, og. Ta f.eks. Cuba. Der er det én lege per 170 mennesker. Det er nok mange fler enn i Norge. Jeg har ikke tallene for de landene du snakker om, desverre, men det går sikkert an å finne ut av.

Lenke til kommentar

Ja, du har et poeng med at utdanning kanskje er mindre prestisje i Norge siden så mange tar det, men hvis man ser på diverse helseutdanninger ser man at folk fra de asiatiske landene jeg nevnte er mer enn godt representert.

 

Og selv om lege er prestisje i de fleste land, virker det som yrker med litt mindre status som farmasøyt, tannlege osv har en del høyere status der enn her og ses ofte på som en plan b hvis man ikke blir lege.

Lenke til kommentar

En ting jeg begynte å gruble litt på her om dagen... sikkert litt fåfengt spørsmål, men anyways.. skal prøve å forklare så godt jeg kan.

 

Teknologien har utviklet seg enormt i vår levetid. Hvor langt kan vi "dra det"? Sett at ikke jorda går under i løpet av de neste 2-300 årene, hvor langt kan teknologien (og medisinen) nå før det sier stopp?

En eller annen gang må det jo nesten si stopp, hvertfall med tanke på ressursmangel.

Lenke til kommentar

grubler på hvorfor jeg tenker klarere når jeg ikke sover så mye

 

Det er nok fordi lite søvn virker oppkvikkende for hjernen... det kan bli som en "rus". Du vet sikkert om hva som skjer hvis man sitter oppe hele natten - man kan bli "fnisete" og le av alt. Jeg har faktisk lest at ved lite søvn så oppstår det stoffer i hjernen som gir en rus som minner om amfetaminrus. Avhengig av hvor stor søvnmangelen er, selvsagt.

 

Du har også en rar form for behandling av depresjon, som kalles "søvndeprivasjon". Det går ut på å holde den deprimerte våken... det har faktist vist seg å ha effekt, men jeg tror neppe det er en vanlig behandlingsform...

 

Hvis man er bipolar kan søvnmangel gjøre at man blir mer manisk. Hvis man sover for mye, kan man bli mer deprimert.

 

Du føler du tenker klarere ja, men på sikt er det ingen som tenker klarere av for lite søvn (folk trenger ulik mengde søvn).

 

Ja, det var det jeg visste om dette temaet. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...