Gå til innhold

Helt trivielle ting du grubler på V1.0


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Jeg lurer på om lys lager lyd?

Nja.

 

Lyd: Trykkbølger i luft. Hvor man i dagligtale snakker om det hørbare spekteret på 20-20000 Hz.

Lys: Elektromagnetisk stråling som man oftest tenker på som synlig lys, som har en bølgefrekvens på ca 400-800 billioner Herz. Er masseløst og beveger seg gjennom luft uten problem.

 

Hva hvis man sender lys i pulser mot en helt svart overflate? Overflaten varmes opp rykkvis og setter luftpartiklene i nærheten i rykkvise bevegelser. Jada, spekulativt.
Lenke til kommentar

Tviler på det. Da måtte de i så fall ha registrert det og lagret resultatene fra disse årene. Og hadde de allerede et system for det, ja så kunne de jo like godt ha vist det til deg for lengst.

I gamle dager var resultatene fritt tilgjengelige, og da var det selvsagt ikke noen sånn mekanisme. Men de/det siste årene har man måttet logge inn for å sjekke andres ligninger. Det er godt mulig at de har lagret hvem som har kikket da.

 

Om de viser dette er et politisk spørsmål, så din siste setning er ikke så relevant.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg lurer på om lys lager lyd?

Nja.

 

Lyd: Trykkbølger i luft. Hvor man i dagligtale snakker om det hørbare spekteret på 20-20000 Hz.

Lys: Elektromagnetisk stråling som man oftest tenker på som synlig lys, som har en bølgefrekvens på ca 400-800 billioner Herz. Er masseløst og beveger seg gjennom luft uten problem.

 

Hva hvis man sender lys i pulser mot en helt svart overflate? Overflaten varmes opp rykkvis og setter luftpartiklene i nærheten i rykkvise bevegelser. Jada, spekulativt.

 

Ja, det blir et lignende prinsipp som jeg beskrev rett under sitatet, bare at det nok har sine problemer med at fast stoff ikke utvider seg så mye som en gass (luft). Selvsagt, nå vil den svarte overflaten absorbere alt av lyset, i motsetning til luft.

 

Uansett så er det nok fortsatt problematisk å sende så kraftig lys at den svarte overfalten varmes raskt nok opp (uten å smelte), og kjøles raskt nok ned til å lage lyd. Da er nok gass en del lettere. F.eks når det lyner så hører man jo et rimelig vanvittig tordenbrak, som kommer av samme effekt, altså raskt oppvarming og kjøling.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Men hvis Akilles og skilpadda skal løpe om kapp, og skilpadda har forsprang, så vil Akilles aldri ta igjen skilpadda, ergo varer løpet til evig tid. Det hadde jo vært kjekt om de kunne lage et mobilbatteri etter noenlunde samme konsept.

Da hadde hånda di kommet nærmere og nærmere telefonen når du skulle strekke deg etter den, men aldri nådd helt frem.
Lenke til kommentar

Men hvis Akilles og skilpadda skal løpe om kapp, og skilpadda har forsprang, så vil Akilles aldri ta igjen skilpadda, ergo varer løpet til evig tid. Det hadde jo vært kjekt om de kunne lage et mobilbatteri etter noenlunde samme konsept.

Funker ikke sånn.

 

Tenk litt på denne vitsen:

 

En flokk med uendelig antall matematikere skulle innom pubben for å ta seg en øl.

Førstemann gikk opp og bestilte følgende. "Jeg skal en øl. Nestemann skal ha en halv. Tredjemann skal ha 1/4 øl. Fjerdemann skal ha 1/8 øl. Femtemann skal ha 1/16 øl. Og Sjettemann-"

"Her er to øl, fordel det blant dere selv." avbrøt barmannen.

Lenke til kommentar

Funker ikke sånn.

Tenk litt på denne vitsen:

 

En flokk med uendelig antall matematikere skulle innom pubben for å ta seg en øl.

Førstemann gikk opp og bestilte følgende. "Jeg skal en øl. Nestemann skal ha en halv. Tredjemann skal ha 1/4 øl. Fjerdemann skal ha 1/8 øl. Femtemann skal ha 1/16 øl. Og Sjettemann-"

"Her er to øl, fordel det blant dere selv." avbrøt barmannen.

 

Nå lurte jeg deg til å tro at jeg trodde at batterier kunne vare evig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...