Gå til innhold

Helt trivielle ting du grubler på V1.0


Anbefalte innlegg

Eksponering er bra for spesifikk angst. Hvis man har angst for edderkopper så kan det hjelpe å eksponere seg for edderkopper. Hvis man har angst for å holde tale, kan det hjelpe å øve seg på å holde tale foran et publikum.

 

Eksponering for generell "angst" og paranoia er meningsløst. Hvis man er redd for at folk prater stygt om en, skal man eksponere seg for folk som prater stygt om en, da? Tullprat. Hvis en veteransoldat er redd for å bli drept av en snikskytter, skal man eksponere han for å bli drept, da? Det kurerer jo angsten, men han dør jo... Toskete.

 

Problemet (sånn jeg ser det) er at en rekke lidelser diagnostiseres som angst når de egentlig er en rasjonell unngåelsesatferd ut i fra pasientens forutsetninger. Det er pasientens forutsetninger det må gjøres noe med. Skamlidelser (sosial skam) diagnostiseres som angst, men det er feil. Manglende evne til "self soothing" diagnostiseres som angst, også feil. Tilknytningsforstyrrelse diagnostisteres også som angst, og det er feil. Manglende sosiale ferdigheter diagnostiseres som angst, men det er feil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eksponering er bra for spesifikk angst. Hvis man har angst for edderkopper så kan det hjelpe å eksponere seg for edderkopper. Hvis man har angst for å holde tale, kan det hjelpe å øve seg på å holde tale foran et publikum.

 

Eksponering for generell "angst" og paranoia er meningsløst. Hvis man er redd for at folk prater stygt om en, skal man eksponere seg for folk som prater stygt om en, da? Tullprat. Hvis en veteransoldat er redd for å bli drept av en snikskytter, skal man eksponere han for å bli drept, da? Det kurerer jo angsten, men han dør jo... Toskete.

 

Problemet (sånn jeg ser det) er at en rekke lidelser diagnostiseres som angst når de egentlig er en rasjonell unngåelsesatferd ut i fra pasientens forutsetninger. Det er pasientens forutsetninger det må gjøres noe med. Skamlidelser (sosial skam) diagnostiseres som angst, men det er feil. Manglende evne til "self soothing" diagnostiseres som angst, også feil. Tilknytningsforstyrrelse diagnostisteres også som angst, og det er feil. Manglende sosiale ferdigheter diagnostiseres som angst, men det er feil.

Ser poenget ditt. Jeg vet ikke noe om det, egentlig.

Lenke til kommentar

Det hørtes veldig merkelig ut at folk begynner å le av deg dersom du smiler til hun bak kassa. Trodde det var vanlig høflighet å smile jeg...

 

Men det kan være vanskelig å vite hva intensjonene til motparten er. Jeg føler kroppspråk sier en del. Dersom personen du snakker med, er mer interessert i andre ting, eller ikke gir noe tegn til å ville fortsette samtalen, er h*n ikke interessert. Men så er det linjen mellom å være interessert i og faktisk sjekke opp. Man kan jo finne en person interessant uten at det ligger romantiske følelser bak.

 

Men blikk og samtaleemner spiller inn. Og dersom personen i tillegg gir litt villig kroppskontakt som en hånd på arm eller noe i den dur, er det vel et tegn på interesse? Vanskelig altså...

Lenke til kommentar

En annen ting: Har fått ny stålampe med blending. Men hvis hovedlyset ikke er enten helt på eller helt av, så lager lampa en irriterende lyd. Har pakket inn med en håndduk, men nå lurer jeg på om området med de to bryterne som er pakket inn kan bli for varmt av innpakkingen og at dette er en farlig strategi. Et badegulv med varmekabler ble ødelagt av at våte hånduker ble liggende på gulvet og lagde drivhuseffekt. Gulvet ble helt brunt.

Lenke til kommentar

En gammel kamerat av meg ble for ikke så lenge siden drept med slag med øks i hodet. Det var den butte enden som ble brukt. Jeg lurer på om sånt gjør vondt? Har lest at hjernen ikke kjenner smerte fra hjernen selv. Av en eller annen grunn virker det for meg at slag med den butte enden er å foretrekke framfor alternativet. Men det kommer kanskje ut på det samme? Noen som har erfaringer med å få en øks i hodet?

Lenke til kommentar

Er det ikke litt svevende det med å lære seg å håndtere følelser?

l9D6f2s.png

 

Man blir utsatt for noe kinkig og styrken av "negative" følelser øker. Så skal den i utgangspunktet ned igjen etterpå til en grunntilstand.

 

Når jeg sier håndtere følelser så mener jeg altså de tingene man gjør for ikke sette seg fast der pilene peker. Det kan være måten man snakker til seg selv på eller noe annet.

Lenke til kommentar

Hva het det programmet som gikk på TV2 for lenge siden der deltakerne tok en løgndetektortest og senere fikk vite hva som var sant og løgn? Kom plutselig på at det var en pakistansk jente som deltok og ble ganske så avslørt, til skammelse for familien, men klarer ikke å finne noe info om den.

Lenke til kommentar

.

Jeg skjønner absolutt hva du mener. Hvis noe av eksponeringen oppleves som traumatisk, kan det være forsterkende...

 

Må lære meg å snakke bedre med meg selv, ja. Det må vel alle, men jeg snakker sånn nedsettende. Mange tror jo det er bra å være hardt mot seg selv, men det er ikke riktig, det virker motsatt. Tror egentlig ikke de vet hva de snakker om, kanskje mener de sånn "nå må jeg søren meg skjerpe meg" eller "jeg trenger et spark i baken". Det blir noe annet enn hva jeg sier til meg selv. Tror faktisk min behandling av meg selv er kjernen til mine problemer. Hvis jeg har problemer da!!! Og ikke bare er ufyselig!!! De to siste er eksempler på ting jeg kan si til meg selv.

Lenke til kommentar

Hva het det programmet som gikk på TV2 for lenge siden der deltakerne tok en løgndetektortest og senere fikk vite hva som var sant og løgn? Kom plutselig på at det var en pakistansk jente som deltok og ble ganske så avslørt, til skammelse for familien, men klarer ikke å finne noe info om den.

 

Serien het "Sannhetens øyeblikk". Ja, jeg husker også det du forteller om. Husker spesielt at hun svarte nei på spørsmålet om mor var forbilde for henne. Husker også at mor tilsynelatende tok det svært pent. Lurer på om det ikke var TVNorge som sendte serien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...