Gå til innhold

TEST: Samsung Galaxy Tab S 10.5


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Den tynne og relativt lette iPad Air veier faktisk mer enn en halv gang mer enn Galaxy Tab S."

 

Hæ? Jeg ser 2 gram forskjell.

 

Forresten, jeg ønsker meg en artikkel om hvordan de ulike aktørene i bransjen inviterer til fest og moro. Du har vel en del innsikt i dette, Espen Swang? ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

"Det er farlig å være kategorisk, men vi våger likevel å komme med følgende påstand; maken til dette har du aldri sett. Skjermen er rett og slett makeløs."

 

Eehh.. Surface Pro 3? Er ikke bare høyere oppløsning, men også overlegen lesbarhet og lystyrke. 3:2 er også en mye aspect ratio på så små skjermer.

 

Ja, jeg stusset også på dette.

Har dog ingen tvil om at dette kan være verdens beste android nettbrett. Med trykk på android.

Sorry Mac, men den tittelen holder Nexus 7 (2013) fortsatt. Vi snakker om et stock android nettbrett som er raskere enn alle produsentes ulike grensesnitt, som lugger og lagger over tid (især Touchwiz). Fabelaktig pikseltetthet og oppløsning. Perfekt størrelse, som er lett å holde i og enkelt å ta med seg, kjempebra for YouTube, surfing, boklesing og akseptabel for å se serier på. Veldig god og fin design som er lett og komfortabel å holde i med en hånd. Den er også, siden den kjører vanilla android, like rask som konkurrenter i 5000-6000,- klassen. Og det beste av alt? Den koster 2000,-.

 

Dette blir nesten et skryteinnlegg. Men jeg føler det nødvendig å statere dette, da jeg fortsatt i dag, 1 år etterpå, overveldes av hvor bra dette nettbrettet er, som egentlig er ment å være et billigprodukt. Og du verden hvordan det føles som det motsatte!

Lenke til kommentar

Venter spent på å få dette brettet i posten!

 

"Samsung produserer også en versjon med 32 GB minne, men om denne kommer til Norge er ikke klart."

 

Blant annet Lefdal selger brettet med 32 GB minne, så dem finnes i Norge også. ;)

 

Korrekt. Jeg har forhåndsbestilt 32GB versjonen hos Lefdal. De har enda ikke klart å sende den fra lageret sitt riktignok selv om lansering var 4. juli...

Lenke til kommentar

Er noen faktafeil i spesifikasjonsboksen til "Design, skjerm og menyer"
"Kortplass: Ja, Micro-SD, inntil 64 GB" - Støtter opp til 128GB
"Pris: Fra ca 6300 kroner" - Tror vi sier ca 4400 kroner... I hvert fall for den 16GB wi-fi versjonen dere testet.

 

Edit:

Vekten er også feil. 10.5" Wi-Fi veier 465g og ikke 547g

Endret av tberg72
Lenke til kommentar

 

 

"Det er farlig å være kategorisk, men vi våger likevel å komme med følgende påstand; maken til dette har du aldri sett. Skjermen er rett og slett makeløs."

 

Eehh.. Surface Pro 3? Er ikke bare høyere oppløsning, men også overlegen lesbarhet og lystyrke. 3:2 er også en mye aspect ratio på så små skjermer.

 

Ja, jeg stusset også på dette.

Har dog ingen tvil om at dette kan være verdens beste android nettbrett. Med trykk på android.

Sorry Mac, men den tittelen holder Nexus 7 (2013) fortsatt. Vi snakker om et stock android nettbrett som er raskere enn alle produsentes ulike grensesnitt, som lugger og lagger over tid (især Touchwiz). Fabelaktig pikseltetthet og oppløsning. Perfekt størrelse, som er lett å holde i og enkelt å ta med seg, kjempebra for YouTube, surfing, boklesing og akseptabel for å se serier på. Veldig god og fin design som er lett og komfortabel å holde i med en hånd. Den er også, siden den kjører vanilla android, like rask som konkurrenter i 5000-6000,- klassen. Og det beste av alt? Den koster 2000,-.

 

Dette blir nesten et skryteinnlegg. Men jeg føler det nødvendig å statere dette, da jeg fortsatt i dag, 1 år etterpå, overveldes av hvor bra dette nettbrettet er, som egentlig er ment å være et billigprodukt. Og du verden hvordan det føles som det motsatte!

Ja Nexus 7 (2013) er veldig bra, men syntes du er i overkant subjektiv her.

 

- " Vi snakker om et stock android nettbrett som er raskere enn alle produsentes ulike grensesnitt"

Da den har en relativt gammel CPU/GPU så tror jeg ikke at du har rett selv om stock Android er raskere på lik hardware enn andre. Referanse?

 

- "Fabelaktig pikseltetthet og oppløsning"

Det er den da ikke alene om.

 

- " Perfekt størrelse, som er lett å holde i og enkelt å ta med seg"

Uenig. Jeg syntes den er for liten. Galaxy Tab S 8.4 har større skjerm uten å være spesielt mye fysisk større og er samtidig lettere enn Nexus 7 forøvrig. Selv har jeg bestilt 10.5" da det passer bedre til mitt bruk.

 

- "Den er også, siden den kjører vanilla android, like rask som konkurrenter i 5000-6000,- klassen."

Nei

Lenke til kommentar

"Den tynne og relativt lette iPad Air veier faktisk mer enn en halv gang mer enn Galaxy Tab S."

 

Hæ? Jeg ser 2 gram forskjell.

 

 

Det samme kommenterte / stilte jeg spørsmål ved i et innlegg i går kveld.

 

Som "belønning" ble innlegget mitt slettet uten noen som helst kommentar eller forklaring fra moderator...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Amobil har null troverdighet når det kommer til tester.

 

De trekker frem gang på gang hvor mye lettere dette nettbrettet er enn iPad Air når forskjellen er kun 2 gram.

 

De mener det er raskere enn iPad Air når en av de to testene de selv kjører viser det motsatte, og andre seriøse testsider har motsatt konklusjon. Hos AnandTech får iPad Air bedre score på 9 av 9 cpu tester og 8 av 9 GPU tester. http://www.anandtech.com/show/8197/samsung-galaxy-tab-s-review-105-84inch/4

 

De nevner batteritid for film (som er god), men ikke for websurfing. Det er velkjent at strømforbruk for AMOLED skjermer er avhengig av hva som blir vist, og det burde da være en selvfølge å teste batteriet på forskjellig typer bruk.

 

De trekker fram en rekke ting som du også får på andre nettbrett som om det skulle være en fordel med dette (Netflix i HD, WebEx mm).

 

Til slutt skinner testerens fordommer igjennom i konklusjonen når han skriver at iPad Air er for de "som bare skal surfe på nett eller spille spill" uten å grunngi det på noen som helst måte.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Samsung Galaxy Tab S 10,5" = 467 gram og iPad Air = 469 gram? Altså 2 gram forskjell, hvordan blir dette halvannen gang mer enn iPad Air og hvordan kan dere påstå at dette er en merkbar forskjell noe dere ser ut til å gjenta temmelig mange ganger igjennom testen?

 

Ser også at flere innlegg som har etterlyst en forklaring på dette med vekt har blitt fjernet uten at det har hatt et eneste snev av negativt vinkling eller tullprat i seg? Hva er det egentlig som foregår her? Om det så er en skriveleif så er det jo temmelig absurd om anmelder har klart å innbille seg selv en opplevelse av at produktet er mye lettere enn iPad Air når den bare veier 2 gram mindre, da er det vel på høy tid å se seg selv i speilet og vurdere om man klarer å holde seg profesjonell og halvveis objektiv?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fikk dette på tirsdag, og har ett par ankepunker jeg ikke helt liker sånn med en gang, og er personlig ankepunkt.

Jeg områet fra kanten av netbrettet til hvor skjermen starterer litt for lite. Når jeg holder i det, og har tommelen på kanten der, så er det lett at man kommer borti, slik at skjermen reagerer. Det samme når man bytter litt på hvorda anholder det.

Den andre er at knappene på den, de som er i senter under skjerm blir feil plassert for min del. For å trykke på "home" knappen, så må jeg fysisk flytte hånden for gjøre det. Funker bra i portrett modus, men det bruker jeg sjeldent. Byttet Asus TF700 med dette, og der var knappene (i skjermbildet) lagt helt ute på venstre side, slik at de lett kunne treffes med tommelen uten å flytte hele hånden. Noe som gjorde det lettere å bruke.

Neste lille ankepunkt er nok at nettbrettet kanskje er for tynt, det føles ikke så god å holde da det blir litt tynt. Båd den nevnte asusen, og ett annet Samsung (første Tab tror jeg), ser litt tykkere, og føles bedre å holde i over tid. Men det hjelpr på at vekten er lav.

Ellers kunne Samsung ha spandert på seg lenger kabel for lading også. Den blir litt for kort for min del.

Ellers så er det kjapt og greit i bruk, slik som de fleste andre nettbrett er om dagen. Men godt at det er mye kjappere enn Asusen jeg pensjonerte.

 

EDIT: Kan legge til at skjermen er flott, men måtte slå av auto justeringen, da jeg syntes det funket bedre uten, og heller ha den på en fast styrke.

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar

Samsung Galaxy Tab S 10,5" = 467 gram og iPad Air = 469 gram? Altså 2 gram forskjell, hvordan blir dette halvannen gang mer enn iPad Air og hvordan kan dere påstå at dette er en merkbar forskjell noe dere ser ut til å gjenta temmelig mange ganger igjennom testen?

 

Ser også at flere innlegg som har etterlyst en forklaring på dette med vekt har blitt fjernet uten at det har hatt et eneste snev av negativt vinkling eller tullprat i seg? Hva er det egentlig som foregår her? Om det så er en skriveleif så er det jo temmelig absurd om anmelder har klart å innbille seg selv en opplevelse av at produktet er mye lettere enn iPad Air når den bare veier 2 gram mindre, da er det vel på høy tid å se seg selv i speilet og vurdere om man klarer å holde seg profesjonell og halvveis objektiv?

 

Det er kun folk uten selvinnsikt som innbiller seg de ikke kunne vært offer for noe slikt, at man tror noe er lettere om man sitter med informasjonen at det veier 33% mindre er noe som kunne skjedd alle. Når det er sagt bør det selvsagt oppklares.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det ser jo slik ut hvis man leser artikkelen. Bevisste faktafeil, artikkelkommentarer som blir sporløst borte osv.

Men du liker kanskje Samsungs fremgangsmåte i andre saker? Som f.eks i Israel? :)

 

Du beskylder konkrete navngitte personer her for korrupsjon, alvorlig kriminalitet. Tenk litt på det. Det er mye jeg ikke liker med mange selskapers framferd, det er ett stykke igjen fra det til væpnet ran, eller å beskylde en nanvgitt norsk nettjournalist for korrupsjon. Kanskje på tide å få litt gansyn og se hva du driver med?

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...