Gå til innhold

TEST: Samsung Galaxy Tab S 10.5


Anbefalte innlegg

Og hvordan vet du innkjøpsprisene til Samsung og de øvrige produsentene hva gjelder polykarbonat og aluminium?

Som Samsungs representant i Norge, Norden, Europa, Verden, Galaksen, og Universet, så har Vindicator svært god kjennskap til selskapets innkjøpspriser. Trodde du visste det nå?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

...også er aluminium et svært mykt materiale. Faren et at det lett bøyes og får stygge striper og merker.

 

 

Kommer helt an på hvilken aluminiumslegering det er snakk om, og ripemotstanden avhenger i tillegg av elokseringen av overflaten. Eloksert aluminium av den typen som er relevant her er generelt vanskeligere å bøye og har større ripemotstand enn polykarbonat.

 

Når det gjelder råvarepris, som jeg ser er nevnt, så må man huske på at aluminium har mer enn dobbelt så høy massetetthet som polykarbonat, slik at prisen pr. volumenhet nok ligger i ca samme område. Skal man lage et objekt med samme form og volum av hvert materiale vil altså det av aluminium veie mer enn dobbelt så mye, og råvareprisen pr. objekt blir ca den samme. Dernest må man ta med i betraktningen at sprøytestøping av plast/polykarbonat er en enkel prosess som koster nesten ingen ting, mens presisjonsmaskinering av en massiv aluminiumsblokk, pluss etterbehandling for ytre finish, koster atskillig mer. Bare for å nevne noen av tingene som gjør at et aluminiumschassis for en telefon garantert koster mye mer å produsere enn et deksel i polykarbonat/plast... ;)

Endret av Newton
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Massiv aluminiumsblokk? Som i ikke hul? Man maskinerer trykker eller støper sjeldent hule materialbiter. AtW

 

Tja, man lager jo i mange sammenhenger diverse rør og lukkede profiler, som kan være utgangspunkt for videre bearbeiding, da... for ikke å snakke om den porøse varianten aluminiumsskum...så, ja, massiv, til forskjell fra hul eller porøs...var det noe mer du ville flisespikke om? ;)

Endret av Newton
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

...også er aluminium et svært mykt materiale. Faren et at det lett bøyes og får stygge striper og merker.

 

 

Kommer helt an på hvilken aluminiumslegering det er snakk om, og ripemotstanden avhenger i tillegg av elokseringen av overflaten. Eloksert aluminium av den typen som er relevant her er generelt vanskeligere å bøye og har større ripemotstand enn polykarbonat.

 

Når det gjelder råvarepris, som jeg ser er nevnt, så må man huske på at aluminium har mer enn dobbelt så høy massetetthet som polykarbonat. Skal man lage et objekt med samme form og volum av hvert materiale vil altså det av aluminium veie mer enn dobbelt så mye, slik at råvareprisen pr objekt blir ca den samme. Dernest må man ta med i betraktningen at sprøytestøping av plast/polykarbonat er en enkel prosess som koster nesten ingen ting, mens presisjonsmaskinering av en massiv aluminiumsblokk, pluss etterbehandling for ytre finish, koster atskillig mer. Bare for å nevne noen av tingene som gjør at et aluminiumschassis for en telefon garantert koster mye mer å produsere enn et deksel i polykarbonat/plast... ;)

 

Vel, du kan jo gjerne dokumentere med kilder på at det er dyrere for HTC eller Apple å produsere telefoner i aluminium over Polycarbonate. Her nytter det lite å bare annta, her skal man helst vite fakta.

 

Jeg ga deg hvertfall fakta på at Polycarbonate er dobbelt så dyrt å kjøpe enn aluminium. Så nå er det din tur til å legge frem fakta.

 

Bare fordi en maskin er bygd for å frese ut aluminium i nøye detaljer betyr ikke noe på at det er dyrere å produsere dette over hva det koster å produsere skall ut av polycarbonate.

Endret av Vindicator
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har jeg beskyldt navngitte personer her for korrupsjon? Da tror jeg du bør ta deg tid til å lese posten min en gang til.

Å stille spørsmål om det, eller å uttrykke at det ser ut som det er ikke å beskylde noen for faktisk å ha bedrevet korrupsjon. Det er mer en observasjon.

Samsung er bare et av selskapene som har befalt bloggere og journalister for positiv omtale, så det ville ikke overraske meg om det også er tilfelle her.

 

 

Du mener at det faktum at Samsung har betalt reise, opphold og sannsynligvis mere til, for amobil-skribenter til diverse spennende storbyer som London, New York, osv. ved ulike anledninger, og samkvem med gamle kjenninger i Samsungs salgsapparat på disse turene, kan påvirke omtalen? Neida, det er helt sikkert bare tilfeldig at store deler av testen her tilsynelatende kunne vært hentet direkte ut av Samsungs PR-pakker... :p

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

...også er aluminium et svært mykt materiale. Faren et at det lett bøyes og får stygge striper og merker.

 

Kommer helt an på hvilken aluminiumslegering det er snakk om, og ripemotstanden avhenger i tillegg av elokseringen av overflaten. Eloksert aluminium av den typen som er relevant her er generelt vanskeligere å bøye og har større ripemotstand enn polykarbonat.

 

Når det gjelder råvarepris, som jeg ser er nevnt, så må man huske på at aluminium har mer enn dobbelt så høy massetetthet som polykarbonat, slik at prisen pr. volumenhet nok ligger i ca samme område. Skal man lage et objekt med samme form og volum av hvert materiale vil altså det av aluminium veie mer enn dobbelt så mye, og råvareprisen pr. objekt blir ca den samme. Dernest må man ta med i betraktningen at sprøytestøping av plast/polykarbonat er en enkel prosess som koster nesten ingen ting, mens presisjonsmaskinering av en massiv aluminiumsblokk, pluss etterbehandling for ytre finish, koster atskillig mer. Bare for å nevne noen av tingene som gjør at et aluminiumschassis for en telefon garantert koster mye mer å produsere enn et deksel i polykarbonat/plast... ;)

Har enda tilgode å se en alulegering som tåler brostein og asfaltkræsj. Det bruker ihvertfall ikke HTC og Apple i sine produkter. Så senest i går en HTC med oppskrapede hjørner etter at den tallet i asfalten og spratt bortover veien. Skal sies at telefonen overlevde, men med permanente stygge merker.

Lenke til kommentar

Samsung burde kanskje lære litt av Apple som fortsatt klarer seg med ett fint lite antall modeller som gjør det de skal.

 

TAB modellene har fram til nå vært de rimeligere modellene og så lager de nå altså en TAB S modell kun for å lage en jævla forvirring i hva de ulike modellene gjør.

 

iPad finnes siden lanseringen i ett mindre antall modeller enn det Samsung klarer å trøkke ut iløpet av ett modellår og hvis noen hos Samsung tror at det gjør det mer oversiktlig så burde de kanskje ta ett møte i Korea...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

Har jeg beskyldt navngitte personer her for korrupsjon? Da tror jeg du bør ta deg tid til å lese posten min en gang til.

Å stille spørsmål om det, eller å uttrykke at det ser ut som det er ikke å beskylde noen for faktisk å ha bedrevet korrupsjon. Det er mer en observasjon.

Samsung er bare et av selskapene som har befalt bloggere og journalister for positiv omtale, så det ville ikke overraske meg om det også er tilfelle her.

 

Men angående kommentaren som ble sporløst borte, så KAN det sikkert skyldes en beleilig teknisk feil.

Kjære vene...

 

"Jeg sier ikke at Amobil er korrupt, jeg sier bare at det ikke hadde overrasket meg om Amobil er det"

 

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

 

Har jeg beskyldt navngitte personer her for korrupsjon? Da tror jeg du bør ta deg tid til å lese posten min en gang til.

Å stille spørsmål om det, eller å uttrykke at det ser ut som det er ikke å beskylde noen for faktisk å ha bedrevet korrupsjon. Det er mer en observasjon.

Samsung er bare et av selskapene som har befalt bloggere og journalister for positiv omtale, så det ville ikke overraske meg om det også er tilfelle her.

 

 

Du mener at det faktum at Samsung har betalt reise, opphold og sannsynligvis mere til, for amobil-skribenter til diverse spennende storbyer som London, New York, osv. ved ulike anledninger, og samkvem med gamle kjenninger i Samsungs salgsapparat på disse turene, kan påvirke omtalen? Neida, det er helt sikkert bare tilfeldig at store deler av testen her tilsynelatende kunne vært hentet direkte ut av Samsungs PR-pakker... :p

 

 

Er det slik at du faktisk mener at Amobil lar seg påvirke av selskapene som sponser tur, enten det er Nokia, Samsung, HTC etc ? Eller var det bare et dårlig forsøk på humor ?

Lenke til kommentar

 

 

Har jeg beskyldt navngitte personer her for korrupsjon? Da tror jeg du bør ta deg tid til å lese posten min en gang til.

Å stille spørsmål om det, eller å uttrykke at det ser ut som det er ikke å beskylde noen for faktisk å ha bedrevet korrupsjon. Det er mer en observasjon.

Samsung er bare et av selskapene som har befalt bloggere og journalister for positiv omtale, så det ville ikke overraske meg om det også er tilfelle her.

 

Du mener at det faktum at Samsung har betalt reise, opphold og sannsynligvis mere til, for amobil-skribenter til diverse spennende storbyer som London, New York, osv. ved ulike anledninger, og samkvem med gamle kjenninger i Samsungs salgsapparat på disse turene, kan påvirke omtalen? Neida, det er helt sikkert bare tilfeldig at store deler av testen her tilsynelatende kunne vært hentet direkte ut av Samsungs PR-pakker... :p

Er det slik at du faktisk mener at Amobil lar seg påvirke av selskapene som sponser tur, enten det er Nokia, Samsung, HTC etc ? Eller var det bare et dårlig forsøk på humor ?

Er det slik å forstå at du faktisk tror og mener at Amobils medarbeidere IKKE påvirkes av det de møter på sin vei?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

 

 

 

Har jeg beskyldt navngitte personer her for korrupsjon? Da tror jeg du bør ta deg tid til å lese posten min en gang til.

Å stille spørsmål om det, eller å uttrykke at det ser ut som det er ikke å beskylde noen for faktisk å ha bedrevet korrupsjon. Det er mer en observasjon.

Samsung er bare et av selskapene som har befalt bloggere og journalister for positiv omtale, så det ville ikke overraske meg om det også er tilfelle her.

Du mener at det faktum at Samsung har betalt reise, opphold og sannsynligvis mere til, for amobil-skribenter til diverse spennende storbyer som London, New York, osv. ved ulike anledninger, og samkvem med gamle kjenninger i Samsungs salgsapparat på disse turene, kan påvirke omtalen? Neida, det er helt sikkert bare tilfeldig at store deler av testen her tilsynelatende kunne vært hentet direkte ut av Samsungs PR-pakker... :p

Er det slik at du faktisk mener at Amobil lar seg påvirke av selskapene som sponser tur, enten det er Nokia, Samsung, HTC etc ? Eller var det bare et dårlig forsøk på humor ?

Er det slik å forstå at du faktisk tror og mener at Amobils medarbeidere IKKE påvirkes av det de møter på sin vei?

 

 

Jeg tror at Amobils medarbeidere er nøytrale i produktanmeldelsene deres.

Lenke til kommentar

 

Er det slik at du faktisk mener at Amobil lar seg påvirke av selskapene som sponser tur, enten det er Nokia, Samsung, HTC etc ? Eller var det bare et dårlig forsøk på humor ?

 

 

Ja, jeg regner det som sannsynlig at det påvirker skribenter og bloggere når de ikke bare én, men flere ganger av samme selskap, får påspandert turer med "full pakke" til PR-jippoer i storbyer i utlandet. Det er i alle fall intensjonen fra de profesjonelle markedsførerne som arrangerer det hele.

Eller tror du Samsung eller andre selskap bruker tusenvis av kroner på hver enkelt håndplukkede skribent eller blogger, for å sende dem "rundt halve jorda", uten at de forventer å få ett eller annet igjen for det? Det er selvsagt folk som markedsføringsfolkene i Samsung regner som relativt positivt innstilte til selskapet i utgangspunktet, som inviteres med på slike turer. Hvorvidt de samme personene inviteres til neste tur er nok ikke uavhengig av hvordan de har "prestert" når det gjelder omtaler av selskapet og produktene i mellomtiden. Slik fungerer verden for et selskap som ikke er fremmed for å bruke nær sagt alle former for påvirkningsmetoder og incitament i sin krigføring om markedsandeler.

 

Etter det jeg har registrert er betalte turer for skribenter og bloggere noe Samsung bedriver i langt større grad enn konkurrentene, noe som for så vidt samsvarer med at de har et astronomisk høyt markedsføringsbudsjett, sammenlignet med resten av bransjen.

 

Jeg ser denne praksisen som mye det samme som smøreturer; man påspanderes reiser til mer eller mindre eksotiske steder, og har et faglig alibi pluss mange sosiale aktiviteter, som produsenter og tjenestetilbydere åpenbart bruker for å påvirke beslutningstakere i næringsliv og offentlig virksomhet. De investerer i goodwill og relasjoner, og håper eller forventer å få noe igjen for det ved en senere korsvei.

Jeg har selv vært med på en slik smøretur ved en anledning (uten at det da var knyttet til noe spesielt prosjekt eller resulterte i noen uttelling for firmaet som betalte for noen dager med høy partyfaktor i utlandet), så jeg vet litt hva det går i... det ble litt vanskeligere å avvise "kompisene" fra samme firma de neste månedene, når de ville stjele litt av min dyrebare tid for å pushe sine produkter, og det er stadig vanskelig å unngå morsomme/hyggelige assosiasjoner som ikke har mye med produktene å gjøre når jeg ser det firmanavnet... ;)

Endret av Newton
  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Har jeg beskyldt navngitte personer her for korrupsjon? Da tror jeg du bør ta deg tid til å lese posten min en gang til.

Å stille spørsmål om det, eller å uttrykke at det ser ut som det er ikke å beskylde noen for faktisk å ha bedrevet korrupsjon. Det er mer en observasjon.

Samsung er bare et av selskapene som har befalt bloggere og journalister for positiv omtale, så det ville ikke overraske meg om det også er tilfelle her.

 

Du mener at det faktum at Samsung har betalt reise, opphold og sannsynligvis mere til, for amobil-skribenter til diverse spennende storbyer som London, New York, osv. ved ulike anledninger, og samkvem med gamle kjenninger i Samsungs salgsapparat på disse turene, kan påvirke omtalen? Neida, det er helt sikkert bare tilfeldig at store deler av testen her tilsynelatende kunne vært hentet direkte ut av Samsungs PR-pakker... :p

Er det slik at du faktisk mener at Amobil lar seg påvirke av selskapene som sponser tur, enten det er Nokia, Samsung, HTC etc ? Eller var det bare et dårlig forsøk på humor ?

Er det slik å forstå at du faktisk tror og mener at Amobils medarbeidere IKKE påvirkes av det de møter på sin vei?

Jeg tror at Amobils medarbeidere er nøytrale i produktanmeldelsene deres.

Min påstand er at du tar feil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

 

 

Er det slik at du faktisk mener at Amobil lar seg påvirke av selskapene som sponser tur, enten det er Nokia, Samsung, HTC etc ? Eller var det bare et dårlig forsøk på humor ?

 

 

Ja, jeg regner det som sannsynlig at det påvirker skribenter og bloggere når de ikke bare én, men flere ganger av samme selskap, får påspandert turer med "full pakke" til PR-jippoer i storbyer i utlandet. Det er i alle fall intensjonen fra de profesjonelle markedsførerne som arrangerer det hele.

Eller tror du Samsung eller andre selskap bruker tusenvis av kroner på hver enkelt håndplukkede skribent eller blogger, for å sende dem "rundt halve jorda", uten at de forventer å få ett eller annet igjen for det? Det er selvsagt folk som markedsføringsfolkene i Samsung regner som relativt positivt innstilte til selskapet i utgangspunktet, som inviteres med på slike turer. Hvorvidt de samme personene inviteres til neste tur er nok ikke uavhengig av hvordan de har "prestert" når det gjelder omtaler av selskapet og produktene i mellomtiden. Slik fungerer verden for et selskap som ikke er fremmed for å bruke nær sagt alle former for påvirkningsmetoder og incitament i sin krigføring om markedsandeler.

 

Etter det jeg har registrert er betalte turer for skribenter og bloggere noe Samsung bedriver i langt større grad enn konkurrentene, noe som for så vidt samsvarer med at de har et astronomisk høyt markedsføringsbudsjett, sammenlignet med resten av bransjen.

 

Jeg ser denne praksisen som mye det samme som smøreturer; man påspanderes reiser til mer eller mindre eksotiske steder, og har et faglig alibi pluss mange sosiale aktiviteter, som produsenter og tjenestetilbydere åpenbart bruker for å påvirke beslutningstakere i næringsliv og offentlig virksomhet. De investerer i goodwill og relasjoner, og håper eller forventer å få noe igjen for det ved en senere korsvei.

Jeg har selv vært med på en slik smøretur ved en anledning (uten at det da var knyttet til noe spesielt prosjekt eller resulterte i noen uttelling for firmaet som betalte for noen dager med høy partyfaktor i utlandet), så jeg vet litt hva det går i... det ble litt vanskeligere å avvise "kompisene" fra samme firma de neste månedene, når de ville stjele litt av min dyrebare tid for å pushe sine produkter, og det er stadig vanskelig å unngå morsomme/hyggelige assosiasjoner som ikke har mye med produktene å gjøre når jeg ser det firmanavnet... ;)

 

 

Rent personlig så finner jeg det forholdsvis drøyt at man begynner å slenge ut dårlig kamuflerte anklager om korrupte journalister i Amobil, fordi man sutrer over at et produkt fra et selskap man har bestemt seg for å mislike får skryt. Amobil har eksistert i over 12 år, er Norges største nettsted for tester/nyhetsartikler om mobiltelefoner, og har dekt lanseringer i utlandet fra alt av mobilprodusenter i gud hvor lang tid, hvor det alltid informeres når turen er sponset av produsent (på samme måte som hw.no, gamer.no, akam.no). Rent personlig hadde jeg vært forsiktig med å gå løs på integriteten til enkeltpersoner og nettsteder, når alt man tilsynelatende har å komme med er en generell forklaring på markedsføring av produkter ved lansering.

 

Såvidt jeg kan se har du ingen argumenter som tar for seg en historikk hvor mangler ved produkter blir dysset ned, hvor det er synlig at journalisten går inn for å gi produktet mer skryt enn det fortjener. Kanskje du kan ta for deg hvordan invitasjonene til Amobil blir håndtert, siden du sitter inne på så mye informasjon rundt journalister som blir redd for ikke å bli invitert neste gang. Såvidt jeg kan se fra historikken rundt anmeldelser, så har ikke det å kalle en rekke Samsung produkter for "middelmådig" forhindret journalister i å bla bli sendt til New York på Samsung sin regning...

 

Hvis du ønsker å diskutere dette på en seriøs måte, så er du selvsagt velkommen til å gå gjennom anmeldelser og artikler for å peke på uregelmessigheter som kan tyde på at noen journalister konsekvent gir skryt selv om det ikke er fortjent, og at dette henger sammen med betalte turer. Så er det bare til å gjøre forumet og Amobil oppmerksom på dine funn, jeg har en mistanke om at Amobil ikke ønsker ryktet sitt svertet ved å ha journalister som ikke gjør jobben sin og vil være interessert i konkret informasjon.

 

 

Men jo, det er jo enklere å bare komme med påstander og noen smileys....

 

;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

 

 

Jeg tror at Amobils medarbeidere er nøytrale i produktanmeldelsene deres.

Min påstand er at du tar feil.

 

Da er det bare til å backe opp påstanden din med litt konkret informasjon.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg tror at Amobils medarbeidere er nøytrale i produktanmeldelsene deres.

Min påstand er at du tar feil.

Da er det bare til å backe opp påstanden din med litt konkret informasjon.

Det er eksempler tidligere i tråden på hvordan Amobil i denne testen fremhever produktet på feilaktig grunnlag. Det er ikke hverken merkbart lettere eller raskere enn iPad Air som de hevder. De trekkker fram software som ikke er unikt som en fordel. De tester kun batteritiden på bruk som passer med skjermteknologien som benyttes.

Jeg mener ikke Amobil er korrupte, men testene deres blander sammen objektiv informasjon med personlige preferanser og fordommer. De mister derfor uansett troverdighet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Alle som anmelder blander inn personlig preferanser, og ikke-objektive ting, er det virkelig noen som går rundt og innbiller seg noe annet? Amobil, eller andre anmeldere blir påvirket som alle andre, og er ikke-objektive, å tro noe annet er ren innbilning, likefullt er det rimelig drøyt med dårlig skjulte hentydnigner til korrupsjon, jeg synes folk bør se seg litt i speilen før de anklager konkrete personer for grove lovbrudd basert på spekulasjon, det er ganske usmakelig.

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...