Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Fastlønn og antall timer?


Laffe

Anbefalte innlegg

Hei

 

Om man har fastlønn, samt ikke får overtid. Kan arbeidsgiver kreve mer av deg? Jeg jobber 8t i 6 dager, noen ganger 5(svært sjeldent, da de trenger meg) så det jeg lurer på, hvordan er loven når det kommer til akkurat dette? For i flere mndr har jeg jobbet langt mer en 162t. Typ 200+

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

 

Om man har fastlønn, samt ikke får overtid. Kan arbeidsgiver kreve mer av deg? Jeg jobber 8t i 6 dager, noen ganger 5(svært sjeldent, da de trenger meg) så det jeg lurer på, hvordan er loven når det kommer til akkurat dette? For i flere mndr har jeg jobbet langt mer en 162t. Typ 200+

 

litt mer info om hvordan jobbingen foregår osv hadde nok hjulpet deg, det finnes ulike ordninger for ulikt arbeid(skift arbeid osv). Men på generell basis skal du ha overtid om du jobber mer en 9 timer per dag eller om du jobber mer en 37,5 time per uke.

Lenke til kommentar

 

Hei

Om man har fastlønn, samt ikke får overtid. Kan arbeidsgiver kreve mer av deg? Jeg jobber 8t i 6 dager, noen ganger 5(svært sjeldent, da de trenger meg) så det jeg lurer på, hvordan er loven når det kommer til akkurat dette? For i flere mndr har jeg jobbet langt mer en 162t. Typ 200+

 

litt mer info om hvordan jobbingen foregår osv hadde nok hjulpet deg, det finnes ulike ordninger for ulikt arbeid(skift arbeid osv). Men på generell basis skal du ha overtid om du jobber mer en 9 timer per dag eller om du jobber mer en 37,5 time per uke.

Nei, er ikke snakk om no skift o.l. Ren 8-16(17) jobb. Okei, så selvom man har fast, så kan ikke AG si: du har fastlønn, derfor kan jeg kreve at du jobber lørdager og eventuelt den ene dagen du har fri(har fri en dag annenhver uke, sett bort i fra søndager)

 

Og kan jeg evt kreve "lønn" fra de tidligere månedene hvor jeg har jobba mer en 162t?

Endret av Laffe
Lenke til kommentar

 

 

Hei

Om man har fastlønn, samt ikke får overtid. Kan arbeidsgiver kreve mer av deg? Jeg jobber 8t i 6 dager, noen ganger 5(svært sjeldent, da de trenger meg) så det jeg lurer på, hvordan er loven når det kommer til akkurat dette? For i flere mndr har jeg jobbet langt mer en 162t. Typ 200+

litt mer info om hvordan jobbingen foregår osv hadde nok hjulpet deg, det finnes ulike ordninger for ulikt arbeid(skift arbeid osv). Men på generell basis skal du ha overtid om du jobber mer en 9 timer per dag eller om du jobber mer en 37,5 time per uke.

Nei, er ikke snakk om no skift o.l. Ren 8-16(17) jobb. Okei, så selvom man har fast, så kan ikke AG si: du har fastlønn, derfor kan jeg kreve at du jobber lørdager og eventuelt den ene dagen du har fri(har fri en dag annenhver uke, sett bort i fra søndager)

 

Og kan jeg evt kreve "lønn" fra de tidligere månedene hvor jeg har jobba mer en 162t?

 

 

Ikke tenk 162,5t, tenk ukesbasis/dager.

 

Står en del mer her.

Lenke til kommentar

For det første er det kun tillatt å ha fastlønn i ledende eller særlig uavhengige stillinger (altså stillinger hvor du selv kan legge opp din egen arbeidsdag)
Dersom arbeidsgiver krever at du er på jobb 6 dager i uka, så høres det ikke ut som om du har en særlig uavhengig stilling, hvor du selv kan legge opp arbeidsdagen. I så fall er hele fastlønnsordningen din ulovlig, og du har krav på normal lønn + overtid.
Se f.eks. punktet på denne siden som omhandler unntak fra overtidsbestemmelsene. (Resten av siden kan være nyttig for deg også)

Lenke til kommentar

 

Det er i utgangspunktet ikke noe i veien for å gi et fast tillegg for overtid, men det må alltid tilsvare minimum 40% av grunnlønnen. Det må følgelig også fremgå klart hva som er grunnlønn og hva som er tillegg. Hvis du ikke får tillegg som tilsvarer minimum 40%, vil du ha rett til å få det utbetalt (trolig med forsinkelsesrente). Dette gjelder også om det står i arbeidsavtalen din at du ikke kompenseres for overtid. Det er unntak for arbeidstakere i ledende eller særlig uavhengige stillinger.

 

Angående arbeidstiden din, så høres praksisen ulovlig ut. Loven stiller krav om at overtidsarbeid ikke skal være planmessig. Det er heller ikke anledning til å jobbe mer enn 25 timer overtid over fire sammenhengende uker, med mindre virksomheten er omfattet av tariffavtale og det foreligger en skriftlig avtale om det. Igjen er det unntak for arbeidstakere i ledende eller særlig uavhengige stillinger.

Lenke til kommentar

 

 

Hei

Om man har fastlønn, samt ikke får overtid. Kan arbeidsgiver kreve mer av deg? Jeg jobber 8t i 6 dager, noen ganger 5(svært sjeldent, da de trenger meg) så det jeg lurer på, hvordan er loven når det kommer til akkurat dette? For i flere mndr har jeg jobbet langt mer en 162t. Typ 200+

litt mer info om hvordan jobbingen foregår osv hadde nok hjulpet deg, det finnes ulike ordninger for ulikt arbeid(skift arbeid osv). Men på generell basis skal du ha overtid om du jobber mer en 9 timer per dag eller om du jobber mer en 37,5 time per uke.

Nei, er ikke snakk om no skift o.l. Ren 8-16(17) jobb. Okei, så selvom man har fast, så kan ikke AG si: du har fastlønn, derfor kan jeg kreve at du jobber lørdager og eventuelt den ene dagen du har fri(har fri en dag annenhver uke, sett bort i fra søndager)

 

Og kan jeg evt kreve "lønn" fra de tidligere månedene hvor jeg har jobba mer en 162t?

 

 

 

Hva sier kontrakten om avlønning? Henvises det til tariff av noe slag?

 

Du skal i utgangspunktet ha overtidstillegg for all jobbing ut over 37,5 timer/uke, samt 9 timer per dag, og det er regler for hvor mye du overtid du kan jobbe. Unntak er dersom stillingen er definert som lederstilling eller særlig uavhengig.

 

Enkelte arbeidsgivere opererer med fast månedslønn i stedet for timeavlønning, men da skal tillegg og avvik like fullt godtgjøres (ulovlig fravær trekkes tilsvarende).

 

Du kan ha krav på etterbetaling, men må varsle om forholdet snarest mulig.

Lenke til kommentar

Fastlønnen er basert på antall timer hun er skyldig bedriften, altså 1950 per år og 37,5 timer per uke. Dette må stå klart og tydelig i arbeidskontrakten.

 

Dersom hun jobber utenfor 08-16 eller over 1950 timer per år eller mer enn 37,5 timer per uke, så har man krav på min. 40% overtidstillegg per arbeidet time.

Lenke til kommentar

For det første er det kun tillatt å ha fastlønn i ledende eller særlig uavhengige stillinger (altså stillinger hvor du selv kan legge opp din egen arbeidsdag)

Dersom arbeidsgiver krever at du er på jobb 6 dager i uka, så høres det ikke ut som om du har en særlig uavhengig stilling, hvor du selv kan legge opp arbeidsdagen. I så fall er hele fastlønnsordningen din ulovlig, og du har krav på normal lønn + overtid.

 

Her bruker du en veldig uvanlig definisjon av fastlønn. Fastlønn i seg selv sier ingenting om overtid, fastlønn innebærer at du får en fast lønn utbetalt per måned uavhengig av antall arbeidede timer og er motsatsen til timelønn (eller akkordlønn), gjerne kombinert med forskuddsavlønning (lønn utbetales før arbeidet er utført) og et fleksitidssystem.

Lenke til kommentar

Avspassering skal i hvertfall være en mulighet, så spørs det bare hvor mye 5 timer arbeid på en søndag er 'verdt'. Om man skal avspassere 5 timer på mandag, eller mer.

 

Uansett, ta en prat med arb.giver. Det kan kanskje være en ide å justere lønn ihht til arbeidsmengde?

Lenke til kommentar

Fastlønn er en snittregning som gir en forutsigbar inntekt til arbeidstaker og utgift til arbeidsgiver, basert på antall planlagte arbeidstimer i ett år, som andre har beskrevet over. Det skal alltid være tydelig i kontrakten hvör mye du skal arbeide og får betalt for. En slik kontrakt er helt lovlig og veldig vanlig når man får en 'årntli' jobb. Man har fortsatt krav på overtid, eller mulighet til å avspasere, og dette gjelder de aller fleste stillinger.

 

Jeg oppfatter det slik at TS ikke selv bestemmer sine arbeidstider eller har en lederstilling, og dermed har en stilling som har krav på overtidsbetaling. Jeg antar at det ikke er et sesongsbetont arbeid, eller et arbeid med fleksible arbeidstider, ettersom beskrivelsenTS gir utelukker dette (flere mnd med samme situasjon, de trenger han på jobb).

 

Jeg er enig med flere andre: TS har krav på overtidsbetaling eller avspasering, med mindre annet er avtalt i arbeidskontrakten.

Lenke til kommentar

Min erfaring med fastlønn er at det står også at stillingen ikke har krav på overtidstillegg eller noe i den duren.

Uansett, det er bare ta å opp med sjefen. Skjer sikkert ikke noe på dagen, men få starta ballen, så øker du sikkert fastlønna di etter hvert. Win win?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...