Gå til innhold

2-3 år gammel PC med i7 2600K - er det noen vits i å oppgradere?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg sitter på en PC som er 2-3 år gammel. i7 2600K prosessor og AMD 7970 grafikk. Stillegående og rask.

 

Vurderer å oppgradere maskinen nå, og kjøpte nettopp en i7 4770K på impuls. Men nå er jeg jammen usikker på om det egentlig er så mye å hente.

 

Ytelsesøkningen på en helt ny maskin blir kanskje ikke all verden?

 

Problemet er at jeg ikke synes de nye Z97 hovedkortene gir all verdens mye bedre funksjonalitet. For lite båndbredde i hele PCI-systemet.

 

Jeg ønsker meg blant annet raskere SSD, men det virker som om båndbreddebegrensningene er ganske omfattende. Noen nye hovedkort har riktig nok M.2 og SATA express (eller er det PCI express?) for raskere disker, men slike disker finnes jo knapt, enn så lenge.

 

Heller ikke ser jeg at verken grafikkort eller CPU vil gi de helt store ytelsesøkningene. Vurderer å gå over til vannkjøling, men ser heller ikke de store fordelene med det. Mange kjølere er ikke bedre enn de beste luftkjølerne...

 

Mao: kanskje like greit å bare kjøpe en lite større SSD (den begynner å bli liten), og vente på neste generasjon med CPU, GPU og hovedkort ?

 

 

T

 

(specs på min nåværende PC under)

 

 

 

i7 2600K (klokket til 4,2GhZ)

Z68 chipsett på Asus hovedkort

Samsung 830 256GB SSD

AMD 7970 GPU (klokket til 1150MhZ)

16GB DDR3 RAM (1600MhZ)

 

Silverstone Fortress FT02 kabinett

Thermalright Silver Arrow kjøler

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Hvis du først skal oppgradere, kjøp for guds skyld 4790k ikke 4770k.

 

2. Jeg ville nok ikke oppgradert i det hele tatt, med unntak hvis kravene dine er høye for grafikk og ytelse, samt at du har penger å rutte med du kunne vært foruten.

 

3. Hvis du først skal oppgradere her, ville jeg heller klokket høyere og investert i et godt skjermkort.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg sitter på en PC som er 2-3 år gammel. i7 2600K prosessor og AMD 7970 grafikk. Stillegående og rask.

 

Vurderer å oppgradere maskinen nå, og kjøpte nettopp en i7 4770K på impuls. Men nå er jeg jammen usikker på om det egentlig er så mye å hente.

 

Ytelsesøkningen på en helt ny maskin blir kanskje ikke all verden?

 

Problemet er at jeg ikke synes de nye Z97 hovedkortene gir all verdens mye bedre funksjonalitet. For lite båndbredde i hele PCI-systemet.

 

Jeg ønsker meg blant annet raskere SSD, men det virker som om båndbreddebegrensningene er ganske omfattende. Noen nye hovedkort har riktig nok M.2 og SATA express (eller er det PCI express?) for raskere disker, men slike disker finnes jo knapt, enn så lenge.

 

Heller ikke ser jeg at verken grafikkort eller CPU vil gi de helt store ytelsesøkningene. Vurderer å gå over til vannkjøling, men ser heller ikke de store fordelene med det. Mange kjølere er ikke bedre enn de beste luftkjølerne...

 

Mao: kanskje like greit å bare kjøpe en lite større SSD (den begynner å bli liten), og vente på neste generasjon med CPU, GPU og hovedkort ?

 

 

T

 

(specs på min nåværende PC under)

 

 

 

i7 2600K (klokket til 4,2GhZ)

Z68 chipsett på Asus hovedkort

Samsung 830 256GB SSD

AMD 7970 GPU (klokket til 1150MhZ)

16GB DDR3 RAM (1600MhZ)

 

Silverstone Fortress FT02 kabinett

Thermalright Silver Arrow kjøler

 

 

Vannkjøling er mye bedre enn luftkjøling. MERK: De lukkede vannkjølerene man får kjøpt vil jeg ikke kalle vannkjøling. Tynne små drittradiatorer. Vannkjøling for meg er en custom loop med skikkelige blokker og mye større kjøleareal. Så det du sier om at vannkjøling ikke er bedre enn luftkjøling er bare tull.

 

Det er ikke så mye vits å bytte ut 2600K spør du meg. Du kan hente masse ut av den med skikkelig vannkjøling :p

 

Hvis du vil ha raskere SSD kan du alltids kjøre 2-3 av dem i RAID.

Lenke til kommentar

Kjører selv i5 2500k på 4,8Ghz, den går ikke over 50 grader under spilling.

Kan gå opp til 60 hvis jeg renderer video etc.

 

Har en H70 lukket kjøling på den.

Det er ganske bra faktisk.

Har vesentlig høyere temp på 3570 på 4.5 ghz og 1.29 volt.

Hvilken spenning kjører du?

Lenke til kommentar

Med dine spesifikasjoner er jeg nok enig med de fleste her, en oppgradering vil ikke gi så mye mer ekstra ytelse og det eneste som vil være merkbart er et bedre skjermkort som også har en god kjøleløsning.

 

Vannkjøling er mye pes i lengden , man må huske at det krever litt mer vedlikehold og det er spesielt irriterende når det legger seg "alger" i slangene , det kan også gå galt om noen av komponentene på skjermkortet ikke blir tilstrekkelig kjølt , dette gjelder feks Mosfets og andre kretser og kan gjøre at skjermkortet blir ustabilt eller defekt.

Lenke til kommentar

TS: Føler du at det du får ut av den PCen du har hemmer deg på noen måte? Er det ting du føler du ikke får gjort (like bra som du ønsker)?

 

Selv har jeg en 6+ år gammel maskin, en Core2 Duo E8400 basert multimedia-PC, med et par komponenter som er over 10 år gamle. Det eneste jeg har gjort er å bytte skjermkort (det gamle røk) og sette inn mer RAM. Det siste hadde jeg kanskje ikke trengt, men gjorde det likevel. Maskinen fungerer helt perfekt, får gjort nøyaktig det jeg skal.

Lenke til kommentar

 

Kjører selv i5 2500k på 4,8Ghz, den går ikke over 50 grader under spilling.

Kan gå opp til 60 hvis jeg renderer video etc.

 

Har en H70 lukket kjøling på den.

Det er ganske bra faktisk.

Har vesentlig høyere temp på 3570 på 4.5 ghz og 1.29 volt.

Hvilken spenning kjører du?

 

 

Synes å huske at den står på 1.300, dog er ikke sikker på det lenger.

Lenke til kommentar

TS: Føler du at det du får ut av den PCen du har hemmer deg på noen måte? Er det ting du føler du ikke får gjort (like bra som du ønsker)?

 

Takk for gode innspill.

 

Driver en del med fotoredigering i Lightroom. Med store RAW-filer går det ganske tregt (men veldig plagsomt er det ikke). Så kunne ønske meg mer ytelse, men hvis det ikke er all verden å hente, så får jeg smøre meg med tålmodighet til neste generasjon med CPU...

 

T

Lenke til kommentar

 

 

TS: Føler du at det du får ut av den PCen du har hemmer deg på noen måte? Er det ting du føler du ikke får gjort (like bra som du ønsker)?

Takk for gode innspill.

 

Driver en del med fotoredigering i Lightroom. Med store RAW-filer går det ganske tregt (men veldig plagsomt er det ikke). Så kunne ønske meg mer ytelse, men hvis det ikke er all verden å hente, så får jeg smøre meg med tålmodighet til neste generasjon med CPU...

 

T

Da kan jeg anbefale deg 4930K, samt 780/780Ti,dersom du vill oppgradere noe! Digital Impuls har da åpent salg? Er ganske sikker på det ;)

Dette er da X79 chipset

Endret av MariusJS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...