Gå til innhold

Får ikke starta pc'n etter megatabbe!


Spy_oo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En borte i gata her greide å gjøre det samme med sin Chieftech 360W PSU. Den så aldri dagens lys igjen... Eller det vil si, den virket, men det smellet som kom hver gang du slo på maskinen var både illevarslende og utrivelig...

 

På min Fortron Source er det et lite klistermerke over den røde knappen der det står: "Warranty void if removed"

 

Dette burde flere produsenter tenkt på :yes:

Lenke til kommentar
Fortvil ikke, jeg har en Chieftec 360W PSU som ligger her og slenger.

 

Du kan få den av meg hvis din er ødelagt. Men prøv sikringen først. Jeg har bilder av min åpnet, så jeg kan vise deg hvor den er.

Hyggelig gest :woot:

 

Jeg har forresten gjort det samme, med overlegg. Jeg ville ha ny maskin på jobben :D Det funka :lol::lol: Gjorde det med flere folk på kontoret, alle n00bs, den bare smalt, sa de til sjefen, HERLIG :p Funka det, fikk en P3 900 (hadde 233). Dårlig moral? Nja, effektiviteten gikk opp. Slapp å vente på maskinen... Firmaet tjente på det :wink:

Lenke til kommentar
Hvem har vel ikke prøvd den røde knappen på strømforsyningen før??! Du gidder liksom ikke å spør noen hva den er til, og tenker jo ikke på at hele driten går i luften heller... :-)

 

Har aldri prøvd knappen. Normal inteligens tilsier at du skal la den være på 230 i og med at det står 110/230 på den. :D

Lenke til kommentar

Før du fikler i strømforsyninga skal kontakta ha vært ute av veggen i minst 30 minutter. Det er noen kondensatorer som kan ha veldig kraftig spenning, men de pleier å tømme seg selv ganske kjapt. Hold deg for sikkerhets skyld unna kondensatorene, og helst ikke rør annet metall enn boksen og sikringen(e).

Mange PSU har 2 sikkringer. Du MÅ bytte begge, selv om bare den ene ser gåen ut.

 

Har selv gjort samme tabben et par ganger. Har en litt bedre unskyldning, siden jeg tar med pc'ne utenlands stadig.

 

Det er faktisk ikke nødvendig å sette bryteren til 110V selv om du er et sted med 110V, med mindre PSU'n er i svakeste laget for maskina. Min 350W yter litt over 200W hvis jeg har den med til land med 110V uten å flytte bryteren. Så å gjøre den motsatte tabben, skjer ikke noe annet enn at PSU blir svakere.

 

-pg

Lenke til kommentar
Hvem har vel ikke prøvd den røde knappen på strømforsyningen før??! Du gidder liksom ikke å spør noen hva den er til, og tenker jo ikke på at hele driten går i luften heller... :-)

 

Har aldri prøvd knappen. Normal inteligens tilsier at du skal la den være på 230 i og med at det står 110/230 på den. :D

 

Ja er enig med deg der... jeg og visste at knappen skulle stå på 230 før jeg flyttet på den, men var liksom litt nysjerrig på ka som skjedde hvis jeg flyttet på den, og så smalt det.. :D

 

Men hvordan hviste du at det sto 110 på den når du ikke flyttet den? :wink:

Lenke til kommentar

Synes det er så bra å sette en knapp på pc'er som egentlig er en stor "ikke rør"-knapp. Før eller siden vil jo en eller annen fjott røre den... Uansett, jeg tror Enermax PSU'er nå ikke kommer med den knappen, min har den hvertfall ikke. Antar de hadde en veldig god grunn til å fjerne den. Tok sikkert knekken på flere pc'er enn lyn-nedslag.

Lenke til kommentar
Interresert i å selge den??

Ja, nå var det jo i litt medlidenhet til trådstarter at jeg skrev om PSUen min, da...

 

Har jo også tenkt litt på å lage mitt eget kabinett i TRE, det vil si legge inn de nødvendige PC-komponenter i et møbel til å stå under lerretet på filmrommet mitt der jeg har prosjektoren.

 

Så den kommer jo aldri vekk, for å si det sånn, men akkurat nå "ligger den og slenger". PSUen er helt OK, med unntak av at jeg har modda viftekoplinga som det fremgår av denne tråden.

Lenke til kommentar
seff er det automatsikring på pcn!

kortslutta pcn me en ledning mellom de to uttakene der vifte ledningene skal inn. så lyste d opp å pcn slo seg av etter et kvarter fikk jeg startet den igjenn. :woot:

Du snakker om noe annet her da. Du sier nemlig at du kortsluttet din PSU ved å kortslutte de to fasene, noe som "bare" betyr at du får en litt for høy strøm ut, noe som resulterer at PSU blir overbelastet og slår seg av...

 

Når man switcher om den røde knappen bak, gir man PSUen dobbelt så høy spenning som den da er beregnet for (kan sammenlignes med å putte en lyspære til en bil i stikkontakten hjemme) og da kan mye skje, dette vil antageligvis være individuelt.

Lenke til kommentar
Jeg må si det er litt modig å skrive her at du har gjort en slik kjempebrøler... Jeg hadde holdt kjeft, og testet til jeg hadde funnet ut av det, og bedd til de høyere makter at ingen hadde funnet ut hva jeg hadde gjort... :lol:

Hehe, jeg hadde faktisk tenkt til å si at det var lillesøstera mi som hadde gjort det. Uansett, takk for alle svar, veldig hyggelig.(Zyvern kjenner jeg så det er greit). Skal låne en psu i morra sånn jeg får sjekka om det bare er psu'n som er ødelagt. Tror ikke jeg kommer til å begynne å skifte sikring p.g.a. mye styr og at en ny strømforsyning ikke er så dyr. Takk igjen for alle svarene! :)

Lenke til kommentar

Vil bare komme med en generell advarsel om at hvis man ikke har helt track på hva man driver på med så skal man være ganske forsiktig med å forsøke å reparere switchmode powersupplyer selv. Et switchmode power som har fått seg en skikkelig smell kan nemlig være troendes til det meste, har opplevd at forsøk på bytte av glassikring har ført til at den nye sikringen har eksplodert, litt skummelt med glass overalt og greier.

 

Og rent ut sagt så høres det ut som om de fleste her er i den posisjon at de heller burde bruke noen skarve kroner på å kjøpe et nytt power fremfor å mekke selv...

 

Biffo

 

ps:

Switchmode power er den powertypen som brukes i alle PC-strømforsyninger og heter så fordi de er basert switchetransistorer istedenfor tunge transformatorer. Benyttes fordi det er lett å lage power med stor uteffekt, liten fysisk størrelse og lav vekt.

Lenke til kommentar

Muttern bestilte PC gjennom jobben, og dei som sette opp greia for henne (tanking, oppsett av programvare og slikt) hadde faktisk greidd å gjere dette med "den raude knappen". Eg kom lykkeleg uvitande og skulle koble opp maskina for muttern, men når eg til sist plugga i strømkabel og trykka på "ON", skjedde det ingenting. Eg rota litt rundt, og såg at knappen sto på "110", og forsto umiddelbart kva som var årsaka til at det ikkje var liv i maskina.

Lurar på om det ikkje var Eterra som leverte maskina, og hadde serviceavtalen.

 

Moralen er at sjølv om du drit på draget og drep maskina di, kan du trøste deg med at det er alltid nokon som burde vite bedre som har gjort samme eller verre feil enn det du har.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...