Gå til innhold

Overspenning - hvor kommer den fra?


Anbefalte innlegg

Hei!

Siden mitt problem handler om overspenning, så poster jeg her. Flytt den hvis jeg tar feil :-)

 

Der jeg bor, er jeg veldig utsatt for lyn og torden. Det er ett øde område, med både strøm og telefoni som luftstrekk. Dette resulterer ofte i svarte modem, rutere, dekodere eller datamaskiner hvis vi glemmer, eller ikke rekker, å trekke ut kontaktene.

Huset ble totalrenovert for 2 år siden, og da ble alt det elektriske nytt. Strømmen til huset går først innom sikringsskapet på låven, før det returnerer til huset. Sikringsskapet på låven er også helt nytt med jordfeilbryter og overspenningsvern.
Rundt huset er det 2 stk jordspyd, mens fra låven er jordingen gammel og dårlig. Her er ny jordkabel kjøpt, og den skal graves ned langs begge sider av låven, for å kobles til ett jordspyd.

Etter at min samboer og jeg flyttet inn i huset, har vi flere ganger sett at stikkflammen har stått ut ifra en av kontaktene når det lyner. Fortum, som er min nettleverandør, sier det ikke er feil på linja eller trafo. Dette mener jeg må være feil da trafoen ikke er jordet etter dagens krav. Når trafoen ble ombygd i 2008, oppfylte den kravene til jording. Jeg har en kamerat som jobber i Nettpartner som har gitt meg denne infoen.
Så inntil denne trafoen går i stykker, og de må bygge en ny, kommer jeg ikke langt med den klagen.
For øvrig har jeg hatt en måler fra Fortum som satt i stikkontakten i huset i 2 uker. Dessverre var det ikke noe lyn og toden denne perioden, men de fant ingen andre feil på strømtilførselen heller.

Men, vi har nå lært oss å dra ut alt av utstyr når vi skal være borte fra huset. Jeg har også en app på mobilen som alarmerer meg når det blir registret lynnedslag i nærheten.
Dette har fungert greit frem til i torsdag 26 juni. Da var det ett fryktelig tordenvær over østlandet. Jeg hadde alt tilkoblet, og brukte datamaskinen frem til jeg skulle dra på jobb. Da koblet jeg fra overspenningsvernet (finvernet) som alt av utstyr er koblet til, fra stikkontakten. Telefonlinjen inn til modemet ble også koblet ifra. Dette var en god stund før lyn og torden startet.

På kvelden, når uværet var over, koblet jeg alt på nett igjen. Dette fungerte i noen minutter, før jeg ikke lenger hadde internettilgang. Det viste seg da at switchen var så å si død. Jeg kunne skimte en liten glød i powerlampa. Ruteren gikk i bootloop.
Switchen har jeg gitt opp, og erstattet med en ny (igjen)
Ruteren har jeg delvis fått i gang igjen. Uvist hvordan. LAN port 1 og 2 er død, og WIFI er veldig ustabil. I tillegg er webgrensesnittet sirup.

Så kommer det store spørsmålet. Hvordan i alle dager kunne denne ruteren og switchen gå i stykker? Igjen? Akkurat dette senarioet hadde jeg mange ganger i fjor også. Switchen døde, og routeren fungerte bare delvis da 1 eller 2 LAN porter døde. De fleste gangene var alt av strøm koblet fra, mens telefonlinjen sto tilkoblet. Jeg trodde derfor at det kom overspenning via den, men det er ikke tilfelle denne gangen.

Jeg har tatt opp disse overspenningsproblemene med flere elektrikere, men ingen skjønner noen verdens ting. En ting er de store overspenningene. De tror vi forsvinner når jrg får jordet skapet på låven skikkelig. Men dette som skjedde i går er bare veldig frustrerende, Vi finner bare flere spørsmål enn svar… Hvor kommer denne overspenningen fra?
- Lades nettverkskabler opp når det er høy spenning i luften, for så å drepe finelektronikken
- Lades strømadapterne opp, og sender overspenningen til den elektriske enheten istedenfor til jord igjennom stikkontakten?

 

Om noen her kan hjelpe meg å finne svar, hadde jeg blitt veldig glad. Om dere ikke vet svaret, så kanskje dere vet om noen som kan dette. En nettadresse, eller kanskje en e-post adresse :-)

 

Vedlagt ligger ett bilde som viser oversikt over nettverket mitt.

 

Takk!

post-14321-0-96842200-1403909931_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det siste huset på luftlinje (telefon eller strøm), er min oberservasjon at du er mye mere utsatt for lyn/overspenning. Dette er noe jeg har fått bekreftet. På den tiden at internett var oppringt bodde vi slik. Jeg måtte reparere modemet 3 ganger på 3 år. Det er mulig at å oppgrader trafo kan hjelpe, men jeg tror ikke det. Strøm og telefon må ned i bakken.

 

Ellers må du antagligvis til med drastiske (les dyre) tiltak innomhus. Internett skilles fra ditt nettverk med fiber. Modem >fiber > ruter. Strøm er lit vanskeligere, men mulig at det finnes noe spesial skilletransformator.

Lenke til kommentar

@madammim: Jo, ledningene fra parabolantenna sto tilkoblet dekoderne. Så i utgangspunktet kunne overspenningen ha kommet via parabolen. Men både parabolhode, dekoder og switch i stua fungerer som de skal....

 

@toreae: Nesten. Huset til foreldra mine (nabohuset) er det siste huset. De har hatt mange av de samme problemene jeg har. Men etter at jeg flyttet hit, så har jeg fått alt :-P Det kan være pga at jeg nå har den beste jordinga av alle som er tilkoblet trafoen...
Det å legge strømtilførselen ned i bakken er omtrent umulig da det er for mye fjell her. Det ble vurdert da vi pusset opp :-) Telefon går i stolpe fra sentralen, og til den nest siste stolpen før huset. Der har den nå blitt lagt i bakken. Dog usikker på om dette er nok for å hindre overspenning...

Lenke til kommentar

Det mest nærliggende er vel at det kommer via telefonlinjen ?

Prøv å sette opp vern på den. Det er kvalitetsforskjeller på utstyr, så forhør deg og velg noe som virker.

 

Enkelte modem tåler en støyt, mens andre ryker for nesten ingen ting.

Husker jeg målte 115 volt ac på linjen til modemet, og eneste problemet var litt pakketap.

 

Halvledere i elektronikk tåler som regel en karamell, men kommer det en til så ryker ofte utstyret. Har du forhørt deg med naboer ?

Går det i kabler er det nok flere som opplever samme problemet.

 

Det er vel kanskje ikke så mye vits å vurdere lynavleder sånn du legger fram dette.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

@vidor: Nå var jo telefonlinjen koblet fra modemet, så modemet fungerer som det skal. Det er ruteren og switchen etter modemet som ikke fungerer....

Da burde det vel være trygt å eliminere den veien.

 

Hvis du skal løse det via strømnettet må du nok over på andre løsninger.

Hva er finvernet ditt spesifisert for ?

Endret av vidor
Lenke til kommentar

"Etter at min samboer og jeg flyttet inn i huset, har vi flere ganger sett at stikkflammen har stått ut ifra en av kontaktene når det lyner."

 

"Sikringsskapet på låven er også helt nytt med jordfeilbryter og overspenningsvern. "

 

"..., mens fra låven er jordingen gammel og dårlig. Her er ny jordkabel kjøpt, og den skal graves ned langs begge sider av låven, for å kobles til ett jordspyd."

 

Dette henger jo ikke helt sammen. Forutsetningen for at (det primære) overspeningsvernet skal virke slik som forutsatt, det er jo at man har et jordingssystem som fungerer 100 %. Uten et tilstrekkelig godt jordingssystem, så har man heller ikke noe overspenningsvern som fungerer.

 

Overspenningsvernet kobles mellom fasene og jord, og ved overspenning så kortsluttes det mellom fasene og ned til jordleder. Dette skal så få hovedsikringen til å slå ut.

 

Det primære overspenningsvernet inneholder i seg selv vanligvis ingen bryterfunsjon (som kan koble fra strømmen). Hvis overspenningsvernet har "operert" da skal det være nødvendig å resette hovedsikringen manuelt og strømmen "skal gå". (Ved at hovedsikringen slår ut.)

 

Hvis dette ikke skjer så virker ikke overspenningsvernet etter hensikten.

 

Det vil vel også være en stor fordel og kanskje også en nødvendighet å legge opp et felles sammenhengende jordingssystem for låvebygning og bolig.

 

Ellers så er det jo litt forskjell på leveringssystemene i Norge, ved at man bruker tre-fire forskjellige varianter (som er jordet forskjellig), IT, TN og TT med et par undervarianter av TN. (Bokstavene angir faktisk hvordan jordingen i forsyningssystemet er lagt opp.)

 

Hvis hovedsikringen er 4-dobbel da har man med en variant av TN å gjøre, hvis den er 3-dobbel så dreier det seg om IT eller TT.

 

Ville tatt opp denne problemstillingen med leverandøren av den nye installasjonen og noe av "oppskriften" kan nok tenkes å være et "nytt" eller forbedret felles jordingssystem for låvebygning og bolig.

Lenke til kommentar

Først, har dere grov og mellomværn i låve og huset eller er det kun finoverspnningsværnet i stikkontakten du har?

Har du ikke grov eller mellomværn eller ingen av delene fungerer finværnet ditt mot sin hensikt.

I tillegg har grovvært tennspenninger i dag på 230V IT nett 380V tennspenning så pulser lavere en dette slipper gjennom.

Ettersom du er sist på linja kan du få relativt store koblingspulser inn til deg uten at lyn har vært inn i bildet som igjen kan bryte ned elektronikken over tid.

Den andre faktoren er telelinjen på luftstrekk.

Denne kan få statiske ladninger av så enkle ting som tørr luft og vind.

Gamle telemontører kan fortelle om koblingsstasjoner med lange luftstrekk der det freser og spraker i sentralen under vinterstormer.

Halvledermatrialer i elektroniske koponenter kan nedbrytes over tid og slutte å virke uten at det ser ut som det er noen umiddelbar sammenheng men det var en spenningspuls som var starten på denne nedbrytingen.

 

Lenke til kommentar

Det er jo opplyst at det nye anlegget er to år gammelt. Det betyr vel at det er installert etter NEK 400:2010 som stiller krav om et overspenningsvern for hele installasjonen. Funksjonen til dette avhenger vel av at man har et tilstrekkelig godt jordingssystem. (Normen stiller jo også krav til jordingssystemets utførelse og funksjon.)

 

Her står en del bra i denne "blekka", se spesielt side 26 og 27 og side 34 om overspenninsvern.

http://www.eaton.no/ecm/groups/public/@pub/@norway/documents/content/pct_471368.pdf

 

Det kan vel sikkert også dreie seg om flere feil, men hvis det eventuelt beskrives åpenbare feil som tilsier at dagens krav til elsikkerhet ikke er oppfyllt, da bør man kanskje begynne i denne enden. Slik som feilen beskrives så ligger den jo sannsynligvis i det lokale elenlegget og sannsynligtvis ikke hos elleverandøren. Det kan tenkes at det felles jordingssystemet for de to bygningene ikke holder mål, og da bør man vel sjekke opp rundt dette. Hvis jordingssystemet ikke fungerer godt nok da fungerer heller ikke opplegget rundt overspenningsvern.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

En annen ting er at om at overspenning kommer via telefon, trenger ikke modem å ryke. Så lenge det er nettverkskabler koblet til, kan det hende at det er ruter eller switch som må lide.

Splitterne som er med når du får modem, er en god ting å bruke (selv om du ikke har telefon). Disse gjør også jobb som finvern. Har byttet noen slike.

Lenke til kommentar

@arne22: Ser ut som du er trikker, og vet hva du snakker om. Jeg er ikke trikker, så henger ikke helt med på det du skriver :-) Slik anlegget er, så går først strømmen til sikringsskapet på låve der det står en felles måler for både låve og hus. Her er jordingen pr d.d. ikke bra. Så går det fra låve og til sikringsskapet i huset der jordingen skal være god nok.
Begge skapene er helt nye med jordfeilbrytere og overspenningsvern.

 

Jeg tror, og håper, at de verste overspenningene (der stikkflammen står ut av kontaktene) forsvinner når jeg får ringjord rundt låven. Det som jeg lurer mest på, er hvordan finelektronikken min går ad dundas når alt av strøm og tlflinjer er frakoblet :-)

 

@perpyro: Ja, det er grovvern i begge skapene.

Ja, jeg vet at det kan komme spenninger via tlflinja og. Det så jeg hos foreldra mine i fjor da tlfpluggen inn i modemet var helt svart. Har bestilt dette vernet fra Pronic som jeg håper vil ordne dette.

 

@toreae: Aah, da skal jeg ivertfall koble på dette inntil det over er på plass :-)

Lenke til kommentar

Overspenninger fra tordenvær kommer fra induksjon. Et lyn generer stor strømstyrke, typisk 10000 A.

Denne strømmen setter opp et magnetfelt, og det endrer seg raskt.

Varierende magnetfelt er selve grunnlaget for produksjon av strøm. Alle ledninger i nærheten vil få indusert en spenning som følge av dette magnetfeltet. Det er uavhengig av om lynet slår ned eller ikke.

Spenninger vil induseres både mellom ledere og mellom ledere og jord.

 

Elektronikk kan da ødelegges selv om alle ledninger er frakoblet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis det er "skap" med overspenningsvern både i låven og i boligen, da blir jo problemstillingen en litt annen, men stadig vekk litt av det samme. (Her missforsto jeg nok litt.)

 

Hvis lynet slår ned ett eller annet sted i luftspennet fram til boligen, da skal det jo ikke "lyne i stikkontaktene". Det som skal skje det er at (det primære) overspenningsvernet kortslutter til jord og hovedsikringen skal trippe. Da skal bygningen gå i svart og man må resette mauelt. Hvis dette aldri skjer og man i stedet får "lyn i stikkontaktene" da er det nok noe som ikke fungerer. (Som kan være jordingsrelatert.)

 

Når det gjelder elektronikken så er det jo en ganske viktig problemstilling om noe av dette utstyret befinner seg i hver sin bygning og om utstyret er forbundet mellom bygningene med en datakabel eller en telekabel eller noe slikt. Hvis de to bygningene da ligger på hver sitt jordpotensial, da har man nok å gjøre med en situasjon som kan slå ut en del elektronikk. (Dette er en ganske kjent og vanlig problemstilling ifbm instrumenteringssystemer og automatiserte anlegg.)

 

Nei er ikke elektriker, men automatiker men har nok "jukset litt" med "elektro" opp gjennom årene også.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

@Hårek: Takk. Det du skriver der er litt sånn "du-tror-det-ikke-før-du-får-se-det". Men er størrelsen på en nettverkskabel stor nok til at den kan bli såpass ladet at den slår ut finelektronikk? En ting er store kabler,...

 

@arne22: Jeg tror nok ikke noe utstyr blir direkte truffet av lynet. Det hender innimellom at vi mister strømmen, men det er som oftest for en kort periode. Hadde ledninger eller trafo blitt truffet, vil jeg tro det er en større jobb å rette opp :-)
Alt av denne finelektronikken står i huset, og hører da til skapet som står i huset. Det finnes ingen andre kabler, enn selve strømkabelen imellom skapene.

De har jo, og vil fortsette å ha, hver sitt jordpotensial. Så sant det betyr at de har hver sin jordkabel? :-)

Lenke til kommentar

Vanskelig å si hva som er mulig med lyn. Det er jo en veldig variabel størrelse, avhengig av avstand til lynet.

Hvis tordenskrallet kommer samtidig med blinket så er man sterkt utsatt, da kan mye skje.

Har selv hatt skader på nettverkskort i form av en sprukket IC med svimerker rundt. Det var en slik dag ...

Lenke til kommentar

Tilbake til det opprinnelige spørsmålet: Hvor kommer overspenningen fra ?

 

Når det gjelder elenergisystemene så sier vel lærebøkene (til elektrikerfaget) at overspenning kommer enten fra lynnedslag i fordelingssystemet eller ved kortvarige "overslag" fra høyspentdel til lavspentdel hos strømleverandøren.

 

I begge tilfeller så blir det praktiske resultatet som kommer ut av det en spenningspeak som kan være på flere tusen volt som rekker inn til inntaks/fordelingsskapet i bygningen. I nyere anlegg så skal det finnes et overspenningsvern som kortslutter denne spenningen ned til jord. Samtidig så vil det kunne skje at hovedsikringen tripper pga høy amperebelastning slik at bygningen går svart.

 

En annen type "uønsket spenning" som ikke nødvendigvis er noen veldig høy spenning, men som utmerket godt kan ødelegge elektronikk, det er hvis man har overslag fra fase til jord, og/eller "manglende interne forbindelser" i jordingssystemet inne i bygninger eller mellom bygninger (Hvis det går signal eller telekabler mellom dem.) (Fagterminologi: "Utjamningsforbindelser" ikke "interne forbindelser".)

 

For eldre installasjoner så var det vel faktisk tillatt med berøringsspenninger på opp til 50 Volt som regnes som "ufarlig for mennesker" men som kanskje ikke er helt ufarlig for elektronikk.

 

På nyere anlegg som er bygget etter NEK 400:2010 så skal det for "bolig" finnes kurssikringer med jordfeilvern på 30 mA slik at dette med "berøringsspenning på maksimalt 50 Volt" ikke lengre skal være en aktuell problemstilling, jordfeilvernet skal slå ut lenge før det.

 

Hvis installasjonen i boligen er etter NEK 400:2010 da skal det vanligvis finnes et overspenningsvern i inntaks/fordelingsskapet som kortslutter til jord ved overspenning og jordfeilvern for hver kurs slik at hverken dette med overspenning eller spenninger som følge av jordstrømmer skal være et aktuelt problem, hvis alle ting fungerer.

 

Om kurssikringene har jordfeilvern det er jo lett å sjekke ved at de da har en ekstra "testknapp" som gir "jordfeil" og test avf vernet.

 

En helt annen probblemstilling, det er jo det som går på telefon og antenneanlegg, som selvfølgelig kan ha "sin egen problemstilling" uavhengig av det som går på systemet for elenergi.

 

Edit:

 

Når det gjelder de overspenninger som kommer inn via elnettet så finnes det jo både utstyr og regelverk på plass. Prøvde å google litt for å se hva som finnes for de overspnninger som måtte komme inn via telefon og antennesystemer, og her var det ikke så lett å finne noe.

 

Fant noe info her, men det var jo egentlig ikke så mye:

http://www.enivest.no/kundesenter/lyn-og-torden/

 

Skal tro om Telenor eller andre kan ha noen info hvis man spør dem ?

 

For å snu litt på problemstillingen: Hvordan ville man løst tilsvarende problemstilling innefor automatiseringsfaget i forbindelse med instrumentering og signaloverføring ? Da ville man jo ha brukt et såkalt "galvanisk skille" ved hjelp av optocoupler eller lignede slik at uønskede spenninger ikke kan forplante seg inn der de ikke skal være. Aner ikke om teleselskapene kan ha noe tilsvarende utstyr.

 

Edit 2.

 

Når det gjelder regelverket for hvordan disse tingene skal håndteres på telekomsiden, så ligger jo ansvaret for dette hos post og teletilsynet. Man kan jo spørre dem:

http://www.npt.no/kontakt

 

Eller man kan spørre en av de godkjente installatørene:

http://www.npt.no/npt/autosys/no_inENA.htm

 

Legg ut svaret, hvis det kommer noe svar, for jegt aner faktisk ikke helt hvordan man egentlig tar vare på det som går på overspenninger som "kommer inn" via tele og antennesystemer. (Og det skulle være interessant å vite.)

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Siden jeg ikke kan noen om overspenningsbeskyttelse og ekomnett (tele og data) så sjekket jeg litt vidre på dette temaet.

 

Var nylig på et seminar som også handlet om den nye NEK 399 som omhandler en ny type kombinert inntaks skap for elenergi og ekomnett og her står det jo faktisk også litt beskrevet om overspenningsvern til ekomnett. (Se bla side 17 og 20)

 

http://www.standard.no/Global/PDF/Elektro-NEK/Lavspenning/Elsikkerhetskonferansen%202013/1-1%201210-1240%20NEK%20399%20-%20Tilkoblingspunkt%20for%20el%20og%20ekom%20-%20Kjell%20Myrann.pdf

 

Det står nevnt at man bruker "gassavledere" på telekomsiden.

 

Prinsippet ser også ut til å være det samme som det som brukes på elenergisiden, at man kortslutter en overspenning til jord. (Som da må fungere.)

 

Fant ellers en interessant artikkel om temaet som gir Hårek rett i at en del av problemstillingen rundt overspenning er relatert til induksjon av spenninger i elektriske kabler som følge av et elektromagnetisk felt.

 

http://pronic.no/teknisk/content/text_392b3dab-20e6-4e14-8c2c-bc521b91343b/1325573881891/pronic_artik.pdf

 

Det ligger ellers i sakens natur at det vil fære snakk om langt mindre jordstrømmer ved lynnedslag i ekomanlegg enn ved lynnedslag i elenergianlegg (pga langt mindre kabeldimensjon i ekomanlegg). Prinsippene blir sånn sett de samme, men den ptraktiske utførelsen blir litt annerledes.

 

Man skulle tro at man skulle kunne ta kntakt med en godkjent ekominstallatør og få en pris på et slik overpenningsvern for ekomanlegg med betegnelsen "gassavleder".

 

Selv om man har slikt utstyr både på elenergi og ekomsiden, på inntakene, så er det nok også lurt med "finvern"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...