Gå til innhold

Overspenning - hvor kommer den fra?


Anbefalte innlegg

Ettersom du har nye skap med overspenningsværn i begge og lynnedslag i nærheten ikke er så uvanlig kan det vel tenkes at et eller flere av værnene er oppbrukt.

Om et mellom/grovværn har vært utsatt for lynnedslag så er de som oftest oppbrukt og må byttes og fungerer således ikke lengere.

Det er normalt indikatorer på værnene så sjekk om det er grønt eller rødt i markeringsfeltet på dem.

Angående jording så om du har dårlig jording i låven men god i huset så vil overspenninbgsværnet i låven ha liten virkning.

 

Når det kommer til nye skap så er såklart nye sikringsskap bygget etter nyeste NEK eller utgaven som gjaldt ved prosjektering om anlegget utføres i en "overgangsperiode" mens ved rehabilitering av eksisterende skap trenger man ikke følge nyeste NEK, for da er minimumskravet at skapet ikke skal være dårligere en opprinnelig og her brukes det mange nødløsninger for å få jobben gjort så billig som mulig, blandt annet å droppe overspenningsværn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hei jeg kikket på bildene og det som er installert er:

 

mellom vern (klasse 2/C), rest spenning etter dette er oppgit til maks 2500V

 

finvern:

de som leveres som pluggbare løsninger har gjerne en utskiftbar del som ryker hvis vernet er aktivert, problemet er at denne som oftest ikke har noen synlig/hørbar status indikator og denne ligger under pc bordet/bak tv benken etc...

 

anbefalt alternativ:

ups av type "online", ikke line interactive/standby

denne gir deg et galvanisk skille og dermed så kan ikke overspenning bryte igjenom til utgangene, denne løsningen koster mere en finvern men har en bedre beskyttelse og sikrer deg og mot kortvarige utkoblinger etter nedslag nær trafo

http://powerquality.eaton.com/PULSI1000R-XL2U.aspx?CX=95

 

problemet:

noe av det som er problemet med overspenings vern er utløsnings spenningen og it systemer, vernet må takle at stående jordfeil forskyver potensialet og dermed så du må ha høye tennspenninger,

se forklaring under for hvorfor it er et problem med hensyn på rest spenning etter overspeningsvern :-)

 

 

 

 

for de som ikke kan it systemet godt så tegn en likebeinet trekant med 24cm(=240v fase-fase) på alle ben, jord punktet er i senter, den har da en lik avstand til hvert hjørne i trekanten, denne avstanden er 13.3cm og er spenningen som et friskt it nett har mot jord(=133v). når det er jord feil så dras jord punktet til et av hjørnene og dermed så er målt effektiv spenning mot jord 240v for 2 av fasene. dette er da effektiv/gjenomsnitts verdien av det vi måler derfor så blir 240v * kvadratroten av 2= 339v topp til topp og med 5%+ overspenning(etter e-verkets leverings betingelser som sier at de leverer 230-240v(+5%/-10%) før modulen slår inn så blir tenn spenningen minimum 356v (nek400 sier 360v)

 

 

 

 

brukbar lesning hvis du ønsker å lære mer om riktig utført overspeningsvern den tar og for seg levetid med mere på tenn moduler:

http://www.tavleforeningen.no/fileadmin/Dokumenter/6_-_AArsmoete/AArsmoete_2013/9_-_Overspenningsvern_tavleforeningen_april_2013.pdf

Lenke til kommentar

Mye interessant lesing i linken til betas over.

 

Når det gjelder typen av fordelingssystem og prinsipp for jording, så viser jo fotografiene over pluss stedsangivelsen av naboskap til Glomma at det, som betas så vidt nevner må dreie seg om et IT fordelingssystem med 230V mellom fasene. (Og ca 133V melleom fase og jord.)

 

IT står for "insulated terra" og angir at transformatoren hos strømleverandøren ikke er koblet mot jord, og at det ikke finnes noe felles jordingssystem for strømleverandør og lokale brukere. Bygninger kan ha hvert sitt separate jordingssystem, eller jordingssystemene for flere bygninger kan være koblet sammen.

 

Felles for det meste av det som står beskrevet over det er at for at "de grove" overspenningsvernene skal "virke" så forutsetter det et tilstrekkelig godt jordingssystem.

 

Vi har jo ellers med to mer eller mindre separate problemstillinger å gjøre, den ene går på det som har med overspenningsbeskyttelse i forhold til elenergisystemet. Man kan vel si det så enkelt at hvis man har et "grovvern" på inntaket i bygningen, da har man dekket inn det som går på elsikkerhet, og hvis man i tillegg har "finvern" foran diverse elektroniske dubbedingser da har man også normalt sett, dekket inn det som går på spenningsrester som kan ødelegge elektronikk.

 

Den andre problemstillingen det er den som går på lynnedslag / overspenninger i sålkalte ekomanlegg (bla telelinjer.) Her nytter det ikke hvor godt man har sikret seg på elenergisiden, hvis "døren står på vidt gap" på ekomsiden.

 

Når det gjelder regelverket så er det jo slik at NEK 400:2010 (Nå :2014) bare tar vare på det som går på elsikkerhet og ikke så mye annet. Her er det lite om beskyttelse av elektronikk.

 

NEK 700, der i mot går på utførerelse av ekomsyystemer og her står det etter all sannsynlighet noe om overspenningsvern i den forbindelse. Har den på kontoret, men har den ikke med i bagasjen her nede på en sydhavsøy.

 

Her finnes det altså en spesiell type overspenningvern som er beregnet for å ta den "karamellen" som kommer inn via telelinjene. Det vil hjelpe lite om man bygger en hoveddør i stål, hvis bakdøren står helt åpen. Det vil kanskje være en god ide å spørre en "ekominstallatør" hva det koster å få satt opp et overspenningsvern som ikke har noe å gjøre med elenegisystemet, men der i mot ekom/telesystemet.

 

Det skulle ellers være interessant å se et bilde av en eller flere av kurssikringene for å se om det dreier seg om kurssikringer med jordfeilvern eller ikke. (Etter NEK 400:2010 så skal det jo være det.)

Lenke til kommentar

Skal få tatt bilde av kurssikringene imarra.

 

Ellers har jeg bestilt denne fra Pronic.no

http://uter.idium.no/prot7301.tmp/hXGXAS27nQX9.4.idium

Den skal vel sikre telelinja mi. Da gjenstår det evt parabolen, og signalkablene fra den. Har sett flere duppeditter rundt om på nett, men usikker på hva som fungerer her.

 

Jeg har vært i kontakt med Håkon Rosenvinge på Pronic.no, og skal ha en samtale med han mandag. Han har vistnok dette med strøm og overspenning som jobb og hobby :-) Tipper, og håper, han har noen løsninger for meg :-)

Lenke til kommentar

En annet hendelse jeg har glemt å skrive, er denne vannalarmen mine foreldre har på kjøkkenet. En boks med 3 følere som står på gulvet. Kommer 2 av disse i kontakt med vann, så går alarmen.

Denne boksen har gitt ifra seg ett pip 2 ganger nøyaktig når lynet har blinka.... Det er vel også ett tegn på att spenningen i lufta er ganske høy :-)

Lenke til kommentar

Prosonic dingsen ser bra ut.

 

Kjenner ikke til hvordan man pleier å gjøre det mht antennesignaler, men i teorien så skulle dette være meget enkelt. Her dreier det seg jo om et høyfrekvent signal, der man man oppnår et "galvansk" skille bare ved å legge inn en liten kondensator i serie. Det er nok lurt å undersøke med et firma som har kompetanse på dette området, men antennesignalet, det skulle jo i utgangspunktet være et signal der det er forholdvis lett å legge inn en barriere.

Lenke til kommentar

det du nevner om vann alarmen gir indikasjoner på 2 ting, det kan være en rest av spenning som gjør det, eller etter design type med mer så kan det være potensial forskyvning i sirkelen(ca 1km/3sec) rundt lynet som gjør at alarmen ser dette som at nå fikk jeg krypstrøm og dermed er vann tilstede, er uansett ikke verdt større utbedring så lenge den resetter seg automatisk etter x sec 1 gang.

prøv med et finvern på denne om du føler for det men er noe tvilende til om det vil funke da jeg holder potensial som sansynelig

 

finvern som du har skal i tilleg ha minst 5 meter avstand til tavle grunnet at det ellers vil være letteste vei til jord og et finvern tåler ikke mere en 4000v eller så før det "sveises" tvert igjenom uten at det gjør noe.

 

enkleste sikring på tv er sett in den obligatoriske galvanisk skille modulen(for flat tv), denne vil dekke en eventuelt svak til moderat indusert spenning og gjøre denne ufarlig for tv, parabol/tuner kan meg bekjent ikke sikres 100% da de bruker coax som tilførsel til hode og signal tilbake men det finnes div filtere som gir dempninger

 

prosonic dingsen er noe du finner flere steder under mange navn da gass/diode er vanlig løsning men ikke i private nett :-), for ditt bruk så er den god nok, den vil ta hånd om sekundær nedslag men den er ikke kraftig nok til å håntere direkte treff.

Lenke til kommentar

@arne22:
Jeg har og sett flere slike antennevern der det er en egen jordleder som man kobler rett på jording i stikkontakt. Usikker på om dette er bra/trygt

 

@betas:
- Den vannalarmen bruker ett 9V batteri... :-)

- Finvern står mange meter fra tavla, så det burde ikke være noe problem.

- Galvanisk skille har jeg idag ikke. Noe spesielt som anbefales??

Lenke til kommentar

Når det gjelder den type galvanisk skille som man bruker på TV'er så er jo primærfunksjonen til denne å gi et galvanisk skille mellom TV'ens jord og elanleggets jord. Trodde ikke at den også hadde noen tillegsfunsjon for å gi et galvanisk skille på signalsiden på en slik måte at dette kan forebygge overspenninger som følge av lynnedslag.

 

Det kan på den annen side godt hende at min "tro" er feil, og at et slikt "galvanisk skille" også virker i signalveien og at det også kan ivareta en slik funsjon for sikkerhet mot lynnedslag.

 

Hvis et slikt "galvanisk skille for TV" eventuelt bare virker som et skille mellom "hovedjord" og "signaljord" så vil man jo stadig vekk ha en mer eller mindre "sluttet krets ved lynnedslag" mellom antenne/signalinngang og "hovedjord" på TV.

 

Det bør vel i alle tilfeller kunne medføre en del fordeler med å sette inn et slikt "standard galvanisk skille for TV" enten det nå virker i "signalveien" eller ikke.

 

 

Edit, en annen problemstilling:

 

Glemte vekk at det jo faktisk finnes en godkjenningsordning for såkalte sekundærvern i regi av forsikringsselskapenes godkjenningsnemnd. Det kan se ut som om de tekniske kravene har blitt endret og at mange av de sekundærvernene som tidligere var godkjent ikke lengre har slik godkjenning.

 

http://fgsikring.no/no/Hoved/Brann/Regler-for-brannomradet/Overspenningsvern1/FG-godkjenninger/

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Det kan på den annen side godt hende at min "tro" er feil, og at et slikt "galvanisk skille" også virker i signalveien og at det også kan ivareta en slik funsjon for sikkerhet mot lynnedslag.

Det finnes pluggbare finvern som har inn- og utganger for både antennekabel (men kanskje ikke med skrubar F-kontakt for parabol...) og RJ-11 eller RJ-45 for telefon/bredbåndlinje.

 

Om et slikt galvanisk skille virker som overspenningsvern vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Siden jeg har parabol, og kontakter med jord, så trenger jeg ikke galvansik skille....

 

Ang Pronic.no
Jeg kom på her om dagen at disse som kun selger alle mulige slags vern (pronic.no) må være ett sted å forhøre med om hjelp. Jeg sendte de en mail med forspørsel om bistand.Jeg fikk raskt svar. Pronic.no er en enmannsbedrift, og han har over 40 års erfaring med dette. Han bygger mange av vernene selv, og jobber for bl.a Telenor og Jernbaneverket.

Vedkommende var på befaring hjemme hos meg i går (tirsdag), og vi kom frem til følgende:

- Pga området jeg bor i, så er det helt normalt med lynnedslag og problemer med overspenninger i både strøm, tlf og andre signalkabler.

 

- Den jordkabelen som skal legges rundt låven, vil hjelpe betraktelig på overspenningen via strømnettet.

 

- Jeg tester nå ett SuperPro10 lynvern. Skal koble til en gammel VHS i lynvernet, og en ved siden av ved neste tordenvær. Så får vi se om og hvem som overlever :-)

 

- I dette lynvernet har jeg også koblet inn telefonlinja. Tror det kan være lurt etter at jeg sjekket kabelen igår. Se vedlagt bilde

 

- Jeg har fått tips om avledere til parabolledningene. Disse skal jeg sjekke opp litt mer da de må kobles til jordingsledningen i en stikkontakt.

 

 

Ang dette SuperPro10 lynvernet, så tåler dette vernet 15kA utladninger. Det er vistnok mye mer enn andre vern. Dette vernet er laget for norske forhold (passer sikkert også i Albania siden de er de eneste i verden som har samme system)

Fra før har jeg hatt 2 stk vern fra APC, men disse tåler på langt nær så store utladninger. Disse vernene selges også i sikkerhetsbutikken til IF, Jeg har vært på IF sitt sikkerhetssenter i Hobøl, og der vet jeg de har de testet dette skikkelig.

 

Så da venter jeg på neste tordenvær, og setter frem brannslukningsapparatet i tilfelle :-)

post-14321-0-75368500-1404297166_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Du får holde oss oppdatert, slik at vi kan få med oss noe "lærdom" alle sammen.

 

Når det gjelder dette med "Norge og Albania" så refererer nok dette til "IT-systemet" som brukes som fordelingssystem i disse to landene.

 

Når det ellers gjelder en kapasitet "15 KA" så høres dette jo ikke ut som "uendelig mye" i forhold til hva lynet er i stand til å legge inn, men her må man jo ta med i betraktining den dempning i strøm som skjer på grunn av kabelens impedans. Ved "fin kabling" slik som for antennesystemer og telelinjer, så blir nok dempningen av strømmen i kabelen så stor at de 15KA bør holde bra.

 

Et annet "tankekors" det er at hvis overspenningsvenet virker godt nok, så ligger det en liten brannfare i dette. Dette er jo noe av grunnen til at overspenningsvernet skal plasseres etter hovedsikringen i et inntakkskap. (Hovedsikringen skal trippe før inntakskabelen grilles eller tar fyr.)

 

Synes ellers vi fikk samlet sammen ganske mye bra info om temaet "overspenning og overspenningsvern".

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Mulig det er IT-systemet, men for oss "ikke-trikkere" så kalles det strømnettet :-D

http://www.dinside.no/916732/nettverk-over-stromkablene-pass-paa

 

Nei, det er vel ikke uendelig mye. Men siden dette er ett finvern som skal stå ved TVr, datamaskiner etc, og ikke ett grovvern som står i sikringsskap, så er det mer enn mange andre finvern som blir solgt her i Norge.

 

Synes dette har vært en god diskusjon, og mye god info har kommet frem. Jeg skal jeg holde dere oppdatert om hvordan det går videre :-)

Takk!

Lenke til kommentar

IT nettet er "det gamle norske nettet". I nye lokale fordelingsnett så benytter man nå et TN nett basert på et 400V 3 fase sternekoblet nett med felles jording av "stjernepunktet" både hos strømleverandør og lokal hos den enkelte bruker. Det som brukes nå i dag er en "mix" av IT nett noen steder, TN nett en del andre steder og TT nett på noen få utvalgte steder (på sørlandet og vestlandet).

 

"Strømnettet" finnes i 3-4 forskjellige varianter alt etter hvos man bor og hvem strømleverandøren er. (Det finnes også et par undervarianter av TN nettet.)

 

EU og Europa, inklusive Sverige og Danmark bruker for det meste TN distribusjonsnett og Norge legger nå også sakte men sikkert om til dette. I TN nettet så kan man ellers hente ut 400V mellom fasene eller 230V mellom fase og nøytralleder. I IT og TT nettene så har man stort sett ett valg og det er 230V mellom fasene.

 

Hvis man er tilkoblet alle tre fasene på et TN nett da har man en 4 dobbelt hovedsikring i inntaks/fordelingsskapet. (De tre faselederne pluss nøytralleder.)

 

TN nettet sies å ha bedre egenskaper ifb med overspenninger og lynnedslag.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Vet ikke om dette er nevnt. Men slik jeg har forstått det så bor TS i et område med IT nett. Ser også sånn ut på OV mtp bildene lengre opp..

Men overspenningsvernene som TS har installert er da virkelig beregnet på TN nett.

 

Jeg som har oversett noe info et eller annet sted?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...