Gå til innhold

Overspenning - hvor kommer den fra?


Anbefalte innlegg

Vet ikke om dette er nevnt. Men slik jeg har forstått det så bor TS i et område med IT nett. Ser også sånn ut på OV mtp bildene lengre opp..

Men overspenningsvernene som TS har installert er da virkelig beregnet på TN nett.

 

Jeg som har oversett noe info et eller annet sted?

Enig, det bør skiftes til et med lavere spenning..

 

Bedre jording rundt løa vil og hjelpe godt.

 

Men generelt, om man bor i et eldre område med luftstrekk og folk stort sett ikke har ovrspenningsvern, så vil man tiltrekke seg overspenninger inn til eget hus om man setter inn overspenningsvern, pga mindre motstand til jord.. Hypotetisk sett så er det bedre å spandere et overspenningsvern på naboen :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For IT nett skal det være høy tennspenning for spenningen er potensialet mot jord og i et IT nett kan det bli ganske stor under gitte forhold.

Problemet er om det oppstår nettop spenninger mot jord som blir stående med et overspenningsværn som hele tiden lekker mot jord for det vil etterhvert gå varmt og smelte eller ta fyr og det er dette man vil unngå ved å ha høyere tennspenning i overspenningsværn på IT nett.

Høyspent jordfeil eller jordfeil i drosselen til lysrørarmaturer er hendelser som kan skape høye spenninger mot jord i et IT nett.

I et TN nett vil den aldri bli noe særlig mere en 230V og dermed kan værn med tennspenning på 280V benyttes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For IT nett skal det være høy tennspenning for spenningen er potensialet mot jord og i et IT nett kan det bli ganske stor under gitte forhold.

Problemet er om det oppstår nettop spenninger mot jord som blir stående med et overspenningsværn som hele tiden lekker mot jord for det vil etterhvert gå varmt og smelte eller ta fyr og det er dette man vil unngå ved å ha høyere tennspenning i overspenningsværn på IT nett.

Høyspent jordfeil eller jordfeil i drosselen til lysrørarmaturer er hendelser som kan skape høye spenninger mot jord i et IT nett.

I et TN nett vil den aldri bli noe særlig mere en 230V og dermed kan værn med tennspenning på 280V benyttes.

 

Så kanskje skilletransformator med senteruttak for å lage sitt eget TN er en bra begynnelse?

Lenke til kommentar

Vet ikke om dette er nevnt. Men slik jeg har forstått det så bor TS i et område med IT nett. Ser også sånn ut på OV mtp bildene lengre opp..

Men overspenningsvernene som TS har installert er da virkelig beregnet på TN nett.

 

Jeg som har oversett noe info et eller annet sted?

jeg tror du bør ta en runde med læreboka igjen kombinert med eventuelt litt leseforståelse

 

tennspenning er diffrentsial spenningen mellom fase og gjord og it nett har minimum 360v som jeg regnet ut før som tennspenning

tn har 280v som tennspenning da de ikke har problemer med stående jordfeil

Endret av betas
Lenke til kommentar

 

Vet ikke om dette er nevnt. Men slik jeg har forstått det så bor TS i et område med IT nett. Ser også sånn ut på OV mtp bildene lengre opp..

Men overspenningsvernene som TS har installert er da virkelig beregnet på TN nett.

 

Jeg som har oversett noe info et eller annet sted?

Enig, det bør skiftes til et med lavere spenning..

 

Bedre jording rundt løa vil og hjelpe godt.

 

Men generelt, om man bor i et eldre område med luftstrekk og folk stort sett ikke har ovrspenningsvern, så vil man tiltrekke seg overspenninger inn til eget hus om man setter inn overspenningsvern, pga mindre motstand til jord.. Hypotetisk sett så er det bedre å spandere et overspenningsvern på naboen :p

 

igjen jeg foreslår en runde med fakta basert kunnskap. ikke bare daske ut råd uten å lese full beskrivelse samt sjekke produsentens produktdata.

 

Dette anlegget er bygget helt etter boka med valg av utstyr, utførelse kan jeg ikke kommentere men ved riktig valgt utstyr så bruker utførelse å være brukbart riktig også. dette er i min erfaring korrekt etter noen år med tilsynsrapporter og retting av disse.

 

men det er helt riktig at for at overspenningsvern skal virke godt så må og jordingen ha god nok kvalitet men med 2 annlegg nære på hverandre så vil de begge lede deler av overspnningen til jord

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

For IT nett skal det være høy tennspenning for spenningen er potensialet mot jord og i et IT nett kan det bli ganske stor under gitte forhold.

Problemet er om det oppstår nettop spenninger mot jord som blir stående med et overspenningsværn som hele tiden lekker mot jord for det vil etterhvert gå varmt og smelte eller ta fyr og det er dette man vil unngå ved å ha høyere tennspenning i overspenningsværn på IT nett.

Høyspent jordfeil eller jordfeil i drosselen til lysrørarmaturer er hendelser som kan skape høye spenninger mot jord i et IT nett.

I et TN nett vil den aldri bli noe særlig mere en 230V og dermed kan værn med tennspenning på 280V benyttes.

 

Så kanskje skilletransformator med senteruttak for å lage sitt eget TN er en bra begynnelse?

 

det vil egentlig ikke utføre så mye, en trafo vil fortsatt generere spennings spikeren da inngangen/utgangen har en fast utveksling, det vil gi galvanisk skille så det er ingen lett vei til jord men spenningen kommer fortsatt på linja og trafoen er ikke beregnet for å tåle dette så den blir plutselig det svakeste ledd ergo svært dyr og middlemådigt overspenningsvern

Lenke til kommentar

 

 

For IT nett skal det være høy tennspenning for spenningen er potensialet mot jord og i et IT nett kan det bli ganske stor under gitte forhold.

Problemet er om det oppstår nettop spenninger mot jord som blir stående med et overspenningsværn som hele tiden lekker mot jord for det vil etterhvert gå varmt og smelte eller ta fyr og det er dette man vil unngå ved å ha høyere tennspenning i overspenningsværn på IT nett.

Høyspent jordfeil eller jordfeil i drosselen til lysrørarmaturer er hendelser som kan skape høye spenninger mot jord i et IT nett.

I et TN nett vil den aldri bli noe særlig mere en 230V og dermed kan værn med tennspenning på 280V benyttes.

 

Så kanskje skilletransformator med senteruttak for å lage sitt eget TN er en bra begynnelse?

 

det vil egentlig ikke utføre så mye, en trafo vil fortsatt generere spennings spikeren da inngangen/utgangen har en fast utveksling, det vil gi galvanisk skille så det er ingen lett vei til jord men spenningen kommer fortsatt på linja og trafoen er ikke beregnet for å tåle dette så den blir plutselig det svakeste ledd ergo svært dyr og middlemådigt overspenningsvern

 

 

Men da har man i det minste ikke låstfast fasespenning mot jord. Statisk spenning som bygger seg opp på nettet vil ikke nå igjennom (i det minste før den laddes ut). Vern, og spesielt finvern vil kunne gjøre jobben bedre.

 

 

 

Et annet element med skilletrafo er varierende belastning slik husintallasjon er så vil man få lave kortslutningsytelser og store spenningsvariasjoner i anlegget sitt avhengig av last.

Ikke alltid helt heldig det heller.

 

Dette er selvfølgelig riktig. Prisen for en slik løsning stopper ikke ved skilletransformatoren. Men dette kan kansje stoppe stikkflammer ut av kontakter (førstepost). Og det er antageligvis mange, mange små utladninger for vært lyn.

Lenke til kommentar

 

Vet ikke om dette er nevnt. Men slik jeg har forstått det så bor TS i et område med IT nett. Ser også sånn ut på OV mtp bildene lengre opp..

Men overspenningsvernene som TS har installert er da virkelig beregnet på TN nett.

 

Jeg som har oversett noe info et eller annet sted?

jeg tror du bør ta en runde med læreboka igjen kombinert med eventuelt litt leseforståelse

 

tennspenning er diffrentsial spenningen mellom fase og gjord og it nett har minimum 360v som jeg regnet ut før som tennspenning

tn har 280v som tennspenning da de ikke har problemer med stående jordfeil

 

Så feil.. leste bare tennspenningen på første modulen som er for N-Leder. Ble forvirret da TS sånn jeg forstår det har IT-nett. Regnet da med at det var satt in overspenningsvern for TN.

Lenke til kommentar

Vet ikke om dette er nevnt. Men slik jeg har forstått det så bor TS i et område med IT nett. Ser også sånn ut på OV mtp bildene lengre opp..

Men overspenningsvernene som TS har installert er da virkelig beregnet på TN nett.

 

Jeg som har oversett noe info et eller annet sted?

 

 

Stusset litt på det tilsynelatende fire doble overspenningsvernet med det samme, men kikket litt bedre og fant ut at det var 3+1 og at det sannsynligvis må dreie seg om et overspenningsvern for IT fordelingssystem allikevell. Kjenner ikke til denne typen overspenningsvern, må jeg tilstå, og tenkte jeg skulle kontakte Eaton og spørre litt over ferien. Er det noen av trådens deltakere som har noe nærmere info ?

 

Når det gjelder det forslaget som står et sted over om å sette opp en skilletrafo og etablere et lokalt TN nett, så er det vel mye som går ann, men som kanskje ikke er "standard hyllevare i utførelse". Et lokalt TN nett for PC og TV det skulle da saktens være teknisk mulig, men det spørs om det ikke blir til et slags "teknologisk overkill".

 

Jeg var faktisk med på å sette opp et slikt lokalt TN nett nå nylig, i en bygning som bare hadde IT nett. Da man hadde "skaffet" en hel del utstyr som viste seg å være merket 400V så hadde man et lite problem. Den praktiske løsningen ble faktisk en skilletrafo og et lokalt TN nett. Tanken var jo ikke å forbedre noe overspenningsvern, eller noe i den retning, men når man tenker over det: Vil denne skilletrafoen med tilhørende leamikk og ekstra overspenningsvern, medføre forbedringer også i forhold til det som går på overspenning. Det skulle man faktisk tro.

 

En annen side ved en slik skilletrafo det er jo at den trekker "noe vanvittig" med startstrøm, hvis den er av en viss størrelse. Da vi hadde fått på plass skilletrafoen, så viste det seg som noe problematisk "å få den i gang" uten at effektbryteren for kursen slo ut. Å sette opp en slik skilletrafo av en viss størelse er faktisk en forholdvis komplisert oppgave.

 

På sykeshus og i forbindelse med automatiserte anlegg, så setter man jo faktisk opp små lokale IT nett. (Vanligvis bare 2 fase.) For automatiserte anlegg så er grunnen jo faktisk å oppnå et galvanisk skille for å motvirke spenningspeaker og kanskje også for å forhindre jordfeilstrømmer ved "første jordfeil". (Sykehusenes grunn.)

 

Når det gjelder denne trådens "primære problemstilling" så vil nok sannsynligvis "den riktige" løsning være å først sørge for en "normal løsning etter boka" og så se om ikke dette holder. (Ellers så kan nok budsjettet løpe løpsk.)

Lenke til kommentar

Den ideen som er foreslått et sted her oppe i tråden om å sette inn en skilletrafo, den er egentlig ikke helt borte i veggene, hva "tekniske prinsipp" angår.

 

Rent praktisk, å sette opp en skilletrafo for to bygninger, det vil være et kostnadsmessig overkill med kanskje marginal effekt. (Og økt risiko for stor økonomisk skade ved lynnedslag som er kraftige nok.)

 

Hvis man ser i mot tenker i helt andre baner og tenker en skilletrafo i "stikkontaktutførelse" som base skal gi "power" til en PC og noen elektronikkbokser, da er man faktisk over i noe som er gjennomførbart.

 

Skulle da tro at dette skulle kunne ha en "gunstig effekt" og det finnes et firma som leverer slike løsninger med små skilletrafoer til sykeshus og annet "spesielt" teknisk utstyr. Det er nok ikke uten grunn at slikt utstyr er i bruk. (Selv om den primære grunnen neppe er lynnedslag.)

 

For den som ønsker å være ekstrimist innefor bekjempelse av lynnedslag og andre overspenninger, så kan man jo godt bestille en slik "mini skilletrafo", og de ser til og med ut til å være på tilbud.

http://www.noratel.no/content/view/full/2247

 

(Må da selfsølglig monteres etter annet utstyr for overspenningsbeskyttelse for å "glatte ut" den siste rest av overspenning.)

Lenke til kommentar

Den diskusjonen ang skilletransformatorer og TN nett etc etc, skal jeg holde meg langt unna. Skjønner ikke en dritt :-) Men morro å se dere diskutere forslag og løsninger.

Til opplysning, så har jeg på 3-fas uttak på låven. Vet ikke om det har noe å si for diskusjonen og utstyret som står i skapet på der.

 

Forøvrig vil jeg tro at el.firmaet som har stått for installasjonen hjemme, har brukt de komponentene som er best. Vi hadde god dialog hele veien, og de ble fortalt mange ganger om problemene ved lyn og torden-vær.

 

Ellers meldte jeg inn feil til Nextgentel ang overspenninger på telelinja mi. Den skal nå være rettet. De har vist byttet en kobberkabel. Uten at NGT viste noe som helst mer, så vil jeg tro at dette er en jordkabel :-)

Lenke til kommentar

hvis man ønsker galvanisk skille trafo for sensitivt utstyr så er da online ups den løsningen som kombinert med forskriftsmessig mellom/grov vern gir så nær 100% beskyttelse som mulig

(husk å beskytte alle "linjer" feks kabel/adsl/telefon og lengre nettverkskabler skal beskyttes grunnet induserte spenninger)

 

samtidig så koster online ups mindre enn en liten it/tn trafo med installasjon og innkjøpskost

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mitt forslag om skilletrafo er kansje en smule hypotetisk (les dyrt). 25000? for trafo + 25000? for installasjon tilsvarer ganske mange rutere. Men gnist fra kontakt høres ganske brannfarlig ut. Jeg ville dokumentert (filmet) dette, og forlangt dette utbedret fra leverandør. Mulig forsikringselskapet kan hjelpe til med å overbevise leverandør.

 

Hvor godt er en online ups beskyttet mot lyn/overspenning?

Lenke til kommentar

Mitt forslag om skilletrafo er kansje en smule hypotetisk (les dyrt). 25000? for trafo + 25000? for installasjon tilsvarer ganske mange rutere. Men gnist fra kontakt høres ganske brannfarlig ut. Jeg ville dokumentert (filmet) dette, og forlangt dette utbedret fra leverandør. Mulig forsikringselskapet kan hjelpe til med å overbevise leverandør.

 

Hvor godt er en online ups beskyttet mot lyn/overspenning?

 

nett leverandør vil påpeke at de har alt sitt utstyr på stell og montert etter gjeldende normer og derfor så har de ikke noe ansvar og det er desverre kundens ansvar å installere påkrevd ekstra beskyttelse.

 

beskyttelsen fra en ups er etter iec/en(cenlec) normer men de er typisk langt bedre på beskyttelse en alle de finvern som finnes på markedet grunnet at de er designet med større plass og en helt annen beskyttelses oppbygning.

IEC/EN 62040-1-1 gjelder for sikkerhet og elektrisk påvirkning for eaton ex serien. uten å ringe eaton så kan jeg ikke finne så detaljerte opplysninger på nettet om hvilke toleranser denne har

Lenke til kommentar

 

Mitt forslag om skilletrafo er kansje en smule hypotetisk (les dyrt). 25000? for trafo + 25000? for installasjon tilsvarer ganske mange rutere. Men gnist fra kontakt høres ganske brannfarlig ut. Jeg ville dokumentert (filmet) dette, og forlangt dette utbedret fra leverandør. Mulig forsikringselskapet kan hjelpe til med å overbevise leverandør.

 

Hvor godt er en online ups beskyttet mot lyn/overspenning?

 

nett leverandør vil påpeke at de har alt sitt utstyr på stell og montert etter gjeldende normer og derfor så har de ikke noe ansvar og det er desverre kundens ansvar å installere påkrevd ekstra beskyttelse.

 

beskyttelsen fra en ups er etter iec/en(cenlec) normer men de er typisk langt bedre på beskyttelse en alle de finvern som finnes på markedet grunnet at de er designet med større plass og en helt annen beskyttelses oppbygning.

IEC/EN 62040-1-1 gjelder for sikkerhet og elektrisk påvirkning for eaton ex serien. uten å ringe eaton så kan jeg ikke finne så detaljerte opplysninger på nettet om hvilke toleranser denne har

 

 

Nettleverandør kan selvfølgelig påpeke hva de vil, og følge de normer de er pålagt. Men er det deres utstyr som er ansvarlig for skade på TS's eiendom, vil jeg tro at en rett vil holde dem ansvarlig. Å ha dokumentert dette på forhånd med filming, undersøkelser fra 3.part, og fra naboer osv vil gjerne gjøre dem mere villig til å gjøre noe med problemet.

Lenke til kommentar

 

 

Mitt forslag om skilletrafo er kansje en smule hypotetisk (les dyrt). 25000? for trafo + 25000? for installasjon tilsvarer ganske mange rutere. Men gnist fra kontakt høres ganske brannfarlig ut. Jeg ville dokumentert (filmet) dette, og forlangt dette utbedret fra leverandør. Mulig forsikringselskapet kan hjelpe til med å overbevise leverandør.

 

Hvor godt er en online ups beskyttet mot lyn/overspenning?

 

nett leverandør vil påpeke at de har alt sitt utstyr på stell og montert etter gjeldende normer og derfor så har de ikke noe ansvar og det er desverre kundens ansvar å installere påkrevd ekstra beskyttelse.

 

beskyttelsen fra en ups er etter iec/en(cenlec) normer men de er typisk langt bedre på beskyttelse en alle de finvern som finnes på markedet grunnet at de er designet med større plass og en helt annen beskyttelses oppbygning.

IEC/EN 62040-1-1 gjelder for sikkerhet og elektrisk påvirkning for eaton ex serien. uten å ringe eaton så kan jeg ikke finne så detaljerte opplysninger på nettet om hvilke toleranser denne har

 

 

Nettleverandør kan selvfølgelig påpeke hva de vil, og følge de normer de er pålagt. Men er det deres utstyr som er ansvarlig for skade på TS's eiendom, vil jeg tro at en rett vil holde dem ansvarlig. Å ha dokumentert dette på forhånd med filming, undersøkelser fra 3.part, og fra naboer osv vil gjerne gjøre dem mere villig til å gjøre noe med problemet.

 

det er greit å tro så mye man vil men fakta er nok noe annet.

 

så lenge de har sitt utstyr montert og korrekt så har de oppfylt den delen av sikring som de er pålagt å utføre via fel/everksloven

 

etter det så er det nok kunden som sitter som med alt ansvar da nett selskapet ikke har leveringsplikt av tillegsbeskyttende tiltak og kan dermed fakturere for anleggs bidrag. da vil e-verket kunne hevde at eneste utbedring er å etablere flere forsyninger punkter alternativt så må det dekkes ettermontasje av gas-utladningsvern og jordingsannlegget som disse må ha. begge deler vil bli hinsides dyrt og da det ikke er krav til det så vil de garantert nekte utbedring uten privat avtale om dekkning via anleggsbidrag

Lenke til kommentar

Prøvde for moro skyld å lese litt i regelverket for å se om og i hvilken grad det går an å gjøre strømleverandøren ansvarlig for lynnedslag i fordelingsnettet. Konklusjonen er vel det skal vel mye til. Det ser ikke sånn ut. Dette har vel kanskje også noe med kostnader å gjøre og hva prisen (for sluttbruker) ville være for å eleminere alle lyn i Norge.

 

http://www.ren.no/c/document_library/get_file?uuid=74190d68-f0bc-49a8-9fce-67eae2d73c1a&groupId=10206

 

http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2004-11-30-1557

 

(Men gjelder også disse bestemmeslsene for den lokale fordelingen ut til sluttbruker ? - Tror det)

 

Rent praktisk så vil man neppe komme noen vei som enkeltstående kunde med å kreve utbedringer av strømleverandørens fordelingsnett.

 

At det fantes utgaver av UPS som også har en slik "spenningsstabiliserende" funksjon, det var mer enn det jeg visste, men det kan faktisk se slik ut. (Men jeg synes dette ser temmelig dyrt ut.)

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Uninterruptible_power_supply

 

Når det der i mot gjelder prinsippet med å bruke en "bitte liten" skilletrafo for "utvalgte kretser" så er jo dette prinsippet faktisk nedfelt som hovedprinsipp i NEK EN 60204-1 (Elektriske anlegg på maskiner og automatiserte anlegg.) Her er det et krav om at "alle" styrestrømskretser på automatiserte anlegg skal være forsynt i fra egen skilletrafo. (For å unngå at automatikk og releer klapper i hytt og pine ved spenningstransienter.)

 

Å sette opp en skilletrafo som kan levere noen hundre watt til noe utvalgt teknisk utstyr bør ikke koste så mye. Prinsippet bør kunne fungere for den som gidder.

 

Ellers så er jo ingen av disse "normene" heller ikke NEK 400 noen "lovtekst" i seg selv så lenge det ikke er lovekster eller forskrifter som viser til disse normene. NEK 400 er en praktisk måte å oppfylle kravene til "Forskrift for elektriske lavspenningsanlegg" og NEK EN 60204-1 er en praktisk måte å oppfylle kravene til elektriske anlegg etter "Maskinforskriften". (Som i praksis også omfatter de fleste automatiserte anlegg.)

Endret av arne22
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal prøve å presisisere: Om man på forhånd har dokumenter at det er mye overspenning på nettet, at tredjepart elektrofirma har dokumentert at kundens og naboenes installasjon er ok, vil jeg tro at en rett vil peke på leverandør. Under forutsetning at det er slik TS har nevnt, at det er spesielle forhold på stedet. Normer er så vidt jeg vet ikke laget for så spesielle forhold. Selv ikke i lokale forskrifter vil jeg tro slike ting tatt med. Men det er mange hvis i dette, og forhåpentligvis slipper TS å oppleve dette.

Hvordan er det å sette opp skilletrafo for å forsyne apperater rundt i hele huset?

Lenke til kommentar

Skal prøve å presisisere: Om man på forhånd har dokumenter at det er mye overspenning på nettet, at tredjepart elektrofirma har dokumentert at kundens og naboenes installasjon er ok, vil jeg tro at en rett vil peke på leverandør. Under forutsetning at det er slik TS har nevnt, at det er spesielle forhold på stedet. Normer er så vidt jeg vet ikke laget for så spesielle forhold. Selv ikke i lokale forskrifter vil jeg tro slike ting tatt med. Men det er mange hvis i dette, og forhåpentligvis slipper TS å oppleve dette.

 

Hvordan er det å sette opp skilletrafo for å forsyne apperater rundt i hele huset?

en rett vil spørre "fag eksperten" om nettleverandør har utført alle sikrings tiltak som er normert/pålagt. etter dette blir det henvist til standard vilkår for tilknytning til leverings nett

kunde1631.thinkpage.no/upload/files/tilknytningprivatkunderendelig121206.pdf

samt lovdata: leveringsikkerhet

 

så vil de spørre om hva som praktisk kan gjøres samt et overslag over kostnader for dette :

 

en trafo nærmere enden på kabel vil gjøre at trafoens vern blir langt mere effektivt men da kommer igjen kostnadene og løper løpsk

(trafo+installasjon med standard størrelse som nettleverandør bruker er minimum 1mill+anleggskostnader til fremføring av høyspent linje)

 

alternativt hvis linjen og trafo takler det så setter man opp et undervern med gasutladning/solid state dioder (grov vern klasse 1) og tilstrekkelig jording for dette. kostandene er nå kjapt på 200-300 tusen bare for vern + installasjon

 

om dette er nødvendig så viser nettleverandør til at de oppfyller gjeldende krav punkt §3-4, §2-1 på lovdata: leveringsikkerhet og deretter standard tilknytningsvilkår som gjør ved avtalepunkt 5 at denne regningen kommer helt og holdent på sluttbrukers skuldre. dette vil være krav om økt kvalitet på forsyningen og dekkes dermed av dette punktet

 

"Anleggsbidrag ved forsterkning av en tilknytning kan beregnes når kunden krever økt kapasitet eller kvalitet som utløser behov for forsterkning."

 

oppsumert:

det skal enormt mye til for å klare å få netteier til å ryke på utbedringer som ikke kommer av for dårlig linje/trafo kapasitet (underspenning ytterst i nettet, og overspenning på nærmeste kunde til trafo)

 

I norge så er det ikke leveringsplikt på strøm selv om mange liker å tro dette, sjekk vilkår for tilknytning :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...