Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bil som bruker lite drivstoff


mutz

Anbefalte innlegg

Hei. Flytter til byen, og vil derfor kjøpe meg en liten bil som bruker lite bensin/diesel. Vil gjerne at den bruker under 0,5l på mila, og kan i grunn koste 0-100.000kr - vil bare finne en bra bil. Har i grunn luktet på en Alfa Romeo Mito til 130k, men vil gjerne sjekke ut noen andre alternativer først.

 

Gode forslag mottas med takk - FINN-linker også!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Husk at moderne dieselbiler ikke tåler at man bruker den til kun småkjøring, sånn i tilfelle slik kjøring er hovedmålet.

 

Det er nettopp det som er formålet... Skal kjøre mye rundt til møter rundt om kring i bilen.

 

Bilen jeg ønsker meg er en Alfa Mito, og akkurat nå har jeg en Alfa 156 98mod. Har regnet litt på det, og kommet frem til noe jeg i alle fall synes virker nogenlunde fornuftig:

 

La oss si at jeg kjører 300 mil i mnd. Min bil bruker om lag 0,9-1l i bykjøring. Hos oss koster bensinen 16,54kr akkurat nå. Da koster det meg 4700kr i mnd i bensin, 56 430kr i året. Bilen jeg har lyst på bruker om lag 0,4 på bykjøring. Den vil koste meg 1980kr i mnd, 23 760kr i året. Men den gamle bilen min ville jeg med andre ord brukt 32 670kr mer i bensin i året enn den lille bilen. Lånet på bilen koster meg 31 200kr i året, noe som gjør at jeg da har "spart" 1470kr i året på å ta opp lån og bruke den lille bilen. Ikke minst får jeg kjøre en nydelig bil som er lettere å parkere og 14 år nyere enn den jeg har nå. Forsikring kommer selvfølgelig i tillegg, men det skal gå greit.

 

Da med et lån på 135 000,-. Har aller helst lyst på Mitoen men det mest fornuftige er jo å kjøpe en litt billigere, eldre bil som også bruker lite på mila. Vanskelig valg :hm:

audi a2 1,2 tdi bruker ca 0,3

 

Vet du hvordan det er med A1, da? Bruker den enda mindre?

Lenke til kommentar

Iom at du tydeligvis allerede er glad i Alfa Romeo, er vel sjansene for at hver kjøretur i en evt ny bil som ikke er en Alfa vil starte med et lite sjelelig sukk hver gang du setter deg inn i bilen. En asiatisk hvitevarebil eller en liten alvorlig tysker fra Wolfsburg duger liksom ikke helt når man først har eid Alfa.

 

Jeg ville hvertfall ikke vurdert stort annet enn en Mito. Man skal da ha det litt gøy også, og når det i tilegg faktisk også er et fornuftig valg er vel saken biff?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Drivstoffutgiftene utgjer eigentleg ein svært liten del av dei totale kostnadane med å ha bil.

 

Husk også på at det oppgitte forbruket vanligvis er basert på langkjøyring og med varm motor. Ved småkjøyring med kald motor vil forbruke bli noke høgare (og med dieselbil vil du kunne få problemer med partikkelfilteret).

Til småkjøyring i by og med lavt drivstofforbruk så hadde el-bil vært idieélt dersom du får til å ladde den.

Alternativt kan hybridbil som i tillegg kan kjøyrast og ladast som el-bil være eit godt alternativ, men då må du nok litt opp i pris.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Husk at moderne dieselbiler ikke tåler at man bruker den til kun småkjøring, sånn i tilfelle slik kjøring er hovedmålet.

Det er nettopp det som er formålet... Skal kjøre mye rundt til møter rundt om kring i bilen.

 

Da bør du styre unna ALLE nyere dieselbiler, partikkelfilterne tåler ikke sånn bruk særlig godt, og vil da bli tette.. Nytt partikkelfilter koster fra 8000,- til ca 30000,- og du kan nok regne med å bruke et i året med det som bruksområde.

 

Bilen jeg ønsker meg er en Alfa Mito, og akkurat nå har jeg en Alfa 156 98mod. Har regnet litt på det, og kommet frem til noe jeg i alle fall synes virker nogenlunde fornuftig:

Mito er en kul doning det, 155hk-motoren på 1,4 liter er morsom.

 

 

La oss si at jeg kjører 300 mil i mnd. Min bil bruker om lag 0,9-1l i bykjøring. Hos oss koster bensinen 16,54kr akkurat nå. Da koster det meg 4700kr i mnd i bensin, 56 430kr i året. Bilen jeg har lyst på bruker om lag 0,4 på bykjøring.

 

De forbrukstallene stiller jeg null lit til, at du kjører på 0,9 til en liter i dag med en 156 (bensin?) tyder på at du ikke driver ordentlig bykjøring men blandet kjøring.

At du får en bil ned i 0,4 på bykjøring høres eventyrlig ut, med mindre du går for en sånn ultradøll hybridsak med lademulighet (Opel Ampera?)

 

 

Den vil koste meg 1980kr i mnd, 23 760kr i året. Men den gamle bilen min ville jeg med andre ord brukt 32 670kr mer i bensin i året enn den lille bilen. Lånet på bilen koster meg 31 200kr i året, noe som gjør at jeg da har "spart" 1470kr i året på å ta opp lån og bruke den lille bilen. Ikke minst får jeg kjøre en nydelig bil som er lettere å parkere og 14 år nyere enn den jeg har nå. Forsikring kommer selvfølgelig i tillegg, men det skal gå greit.

 

Du glemmer et par viktige poster.

Du kan regne med at bilen taper seg 10-15% i verdi pr. år.

Så kan du legge på 8-10k i service og vedlikehold om du skal kjøre 30kkm i året.

Bilen du allerede har taper seg nok tilnærmet null, samtidig er service og vedlikehold noe man gjerne slurver mer med på en gammel bil.

 

 

audi a2 1,2 tdi bruker ca 0,3

Vet du hvordan det er med A1, da? Bruker den enda mindre?

 

A3 bruker ikke 0,3 på langkjøring.

A1 er sannsynligvis tørstere enn A2 da A2 ble laget for å være ultragjerrig.

A2 er en hyperavansert bil i forhold til blant annet A1, blant annet er den superlette aluminiumskonstruksjonen ganske stilig.

 

Drivstoffutgiftene utgjer eigentleg ein svært liten del av dei totale kostnadane med å ha bil.

Dette er et poeng flere skulle notert seg.

Lenke til kommentar

Drivstoffutgiftene utgjer eigentleg ein svært liten del av dei totale kostnadane med å ha bil.

 

Husk også på at det oppgitte forbruket vanligvis er basert på langkjøyring og med varm motor. Ved småkjøyring med kald motor vil forbruke bli noke høgare (og med dieselbil vil du kunne få problemer med partikkelfilteret).

Til småkjøyring i by og med lavt drivstofforbruk så hadde el-bil vært idieélt dersom du får til å ladde den.

Alternativt kan hybridbil som i tillegg kan kjøyrast og ladast som el-bil være eit godt alternativ, men då må du nok litt opp i pris.

 

Drivstoff blir fort en av de dyreste postene når man kjører relativt mye. Dersom jeg går i null med bensin skal jeg jaggu meg klare å betale 2k i mnd i forsikring for å kjøre en herlig bil kontra en eldre.

 

Jeg vet også lite om hvordan det er med elbil i Bergen og med å lade den, så vet ikke om dette er noe jeg tar sjansen på. Kjører også noen ganger i året fra Nord-Norge til Kragerø gjennom Finland/Sverige og tviler på at Elbil er ideelt da... Ikke minst så vil jeg jo gjerne ha en sprek og morsom bil, selv om den skal være gjerrig...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...