Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Redd for å bytte fornavn


Anbefalte innlegg

Har full forståelse for at min lille klage-session har ført til nyskjerrighet. Mitt navn er Kjersti. Jeg synes ikke akkurat at det er navnet som lyder verst av alle, men dere har vel skjønt by now at jeg ikke liker det. Føler det er som å kalle meg selv "Kjedelig". Og verre blir det hos de som ikke evner å uttale "kj", eller enda verre - på stavangersk (o.l.). Skulle ønske jeg bare kunne valgt fra begynnelsen av, men jeg forstår de praktiske vanskelighetene ved det.

 

Jørgen er forøvrig kjempefint, hvem enn det var som het det.

 

Anonymous poster hash: f30c8...768

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Har lenge vurdert å bytte etternavn av praktiske grunner. Det er et helsikkens slit å måtte stave etternavnet mitt hver eneste gang. Tror bestefar var dritings når han gikk å byttet fra Nilsen til Pryneid av alle ting. Klarer dessuten ikke finne etternavn som passer til Kim-Stian, alt høres feil ut :p Noen som har tips til etternavn som kan passe? Helst særiøse svar.

Johansen? Hansen? Bakke? :)

 

Bakke hørtes ikke så halv gærnt ut. Alt er bedre enn Pryneid hvertfall :p

Lenke til kommentar

Jeg tror du kommer til å sette mer pris på navnet ditt etterhvert som du blir eldre. Du har all din rett til å bytte navnet ditt om du ikke er komfortabel med det, men jeg kan tenke meg at om 5-10 år så vil du ikke bry deg, eller sette pris på de nisjene du har.

Ts vil nok ikke vente så lenge med å sette pris på sitt navn.

Endret av MoonLight
Lenke til kommentar

Har lenge vurdert å bytte etternavn av praktiske grunner. Det er et helsikkens slit å måtte stave etternavnet mitt hver eneste gang. Tror bestefar var dritings når han gikk å byttet fra Nilsen til Pryneid av alle ting. Klarer dessuten ikke finne etternavn som passer til Kim-Stian, alt høres feil ut :p Noen som har tips til etternavn som kan passe? Helst særiøse svar.

Stiansen. Det er schwung over samme stamme på fornavn og etternavn, det blir litt "selveste".

Kim-Stian Stiansen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Har lenge vurdert å bytte etternavn av praktiske grunner. Det er et helsikkens slit å måtte stave etternavnet mitt hver eneste gang. Tror bestefar var dritings når han gikk å byttet fra Nilsen til Pryneid av alle ting. Klarer dessuten ikke finne etternavn som passer til Kim-Stian, alt høres feil ut :p Noen som har tips til etternavn som kan passe? Helst særiøse svar.

Stiansen. Det er schwung over samme stamme på fornavn og etternavn, det blir litt "selveste".

Kim-Stian Stiansen.

 

Kunne jo egentlig bare fjernet mellomnavnet å hete Kim Stiansen. Da får jo underskriften på førerkort og bankkortet plass også :thumbup:

Lenke til kommentar

 

 

Har lenge vurdert å bytte etternavn av praktiske grunner. Det er et helsikkens slit å måtte stave etternavnet mitt hver eneste gang. Tror bestefar var dritings når han gikk å byttet fra Nilsen til Pryneid av alle ting. Klarer dessuten ikke finne etternavn som passer til Kim-Stian, alt høres feil ut :p Noen som har tips til etternavn som kan passe? Helst særiøse svar.

Stiansen. Det er schwung over samme stamme på fornavn og etternavn, det blir litt "selveste".

Kim-Stian Stiansen.

 

Kunne jo egentlig bare fjernet mellomnavnet å hete Kim Stiansen. Da får jo underskriften på førerkort og bankkortet plass også :thumbup:

 

Høres ut som en kjendis. Klynger bra det.

 

Gjett hvem jeg så på Meny i går da! Kim Stiansen stod foran i køen! Like kjekk som på tv! :)

 

Synes du skal gå får Kim Stiansen :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Jeg tror du kommer til å sette mer pris på navnet ditt etterhvert som du blir eldre. Du har all din rett til å bytte navnet ditt om du ikke er komfortabel med det, men jeg kan tenke meg at om 5-10 år så vil du ikke bry deg, eller sette pris på de nisjene du har.

Ts vil nok ikke vente så lenge med å sette pris på sitt navn.

 

 

Problemet er ikke venting, men det er en stor prosess å bytte navn bare fordi man ikke er fornøyd med det i noen år fremover. Alle i tenårene har et eller annet de ikke er fornøyd med, og etterhvert som livet ikke dreier seg om å være "normal" og "passe inn" så lærer du å sette pris på nisjer. Man skal anse seg som heldig om det bare er fornavnet man ikke er fornøyd med, da dette er lett å fikse om ting ikke forbedrer seg senere.

Lenke til kommentar

Har full forståelse for at min lille klage-session har ført til nyskjerrighet. Mitt navn er Kjersti. Jeg synes ikke akkurat at det er navnet som lyder verst av alle, men dere har vel skjønt by now at jeg ikke liker det. Føler det er som å kalle meg selv "Kjedelig". Og verre blir det hos de som ikke evner å uttale "kj", eller enda verre - på stavangersk (o.l.). Skulle ønske jeg bare kunne valgt fra begynnelsen av, men jeg forstår de praktiske vanskelighetene ved det.

 

Jørgen er forøvrig kjempefint, hvem enn det var som het det.

 

Anonymous poster hash: f30c8...768

Synes Kjersti er fint jeg. Hvis du ikke liker navnet så er det bare å bytte. Det skal ikke være noe problem. Det som kan være et problem er at det vil ta tid før folk bruker ditt riktige navn fordi det er en vane å kalle deg Kjersti.

Uansett så vil de bruke ditt nye navn etterhvert. Kanskje fortere enn anntatt også :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-lYlo5C

Jeg synes Kjersti er fint, men skjønner forsåvidt at det er småirriterende at navnet omtrent forandrer seg på de forskjellige dialektene. Det viktigeste er jo at du er fornøyd, så det er ikke rart å bytte. Eneste er at det blir uvant for folk, men det må du nesten bare være forberedt på. :)

Lenke til kommentar

Jeg kjenner flere "Kjersti" på min alder (23-24 år ish). Aldri tenkt over dette som et sært navn.

 

Jeg liker skikkelige norske navn i disse tider hvor det begynner å bli veldig populært å kalle jenter for "Billie" osv. Kjersti høres gjerne "eldre" ut på bokmål enn f.eks min egen, stavangersk.

 

Forslag til OP: Vet ikke om dette er helt på jordet, men du kan kanskje bruke "Kjersti" som et mellomnavn du ikke bruker? Muligens som en overgang..

Lenke til kommentar

Jeg kjenner flere "Kjersti" på min alder (23-24 år ish). Aldri tenkt over dette som et sært navn.

 

Jeg liker skikkelige norske navn i disse tider hvor det begynner å bli veldig populært å kalle jenter for "Billie" osv. Kjersti høres gjerne "eldre" ut på bokmål enn f.eks min egen, stavangersk.

 

Forslag til OP: Vet ikke om dette er helt på jordet, men du kan kanskje bruke "Kjersti" som et mellomnavn du ikke bruker? Muligens som en overgang..

Ja, tror det blir sånn. Det er jo mange som må få fortsette med det gamle navnet mitt, altså Kjersti. Synes ikke stavangersk i seg selv er stygt altså, men navnet mitt blir jo et helt annet.

 

Anonymous poster hash: f30c8...768

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Mamma heter det, og ei barndomsvenninne ble oppkalt etter mamma, hun er superpen, så jeg har bare positive assosiasjoner med navnet, og det er blant de 30% beste navnene etter min mening :) Ikke skift :D

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hvis du er mann og heter Kjersti skjønner jeg at du vil bytte. Er du kvinne synes jeg Kjersti er fint. Det finnes da mange navn i politikken som er vanskelig å uttale. Men er opp til deg. Jeg skal selv bytte fornavn om noen år. Men det er fordi jeg har et veldig vanskelig utenlandsk navn. Så for å øke sjansen for jobb skal jeg endre til et norsk navn, men ha nåværende navn som mellomnavn. Er også dette jeg vil bruke hele tiden, men på kontordøren, på cv og offentlige papirer skal det norske navnet stå.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har full forståelse for at min lille klage-session har ført til nyskjerrighet. Mitt navn er Kjersti. Jeg synes ikke akkurat at det er navnet som lyder verst av alle, men dere har vel skjønt by now at jeg ikke liker det. Føler det er som å kalle meg selv "Kjedelig". Og verre blir det hos de som ikke evner å uttale "kj", eller enda verre - på stavangersk (o.l.). Skulle ønske jeg bare kunne valgt fra begynnelsen av, men jeg forstår de praktiske vanskelighetene ved det.

 

Jørgen er forøvrig kjempefint, hvem enn det var som het det.

 

Anonymous poster hash: f30c8...768

 

Min far er døpt Trond Espen, men har så lenge han har levd brukt mellomnavnet sitt (Espen) fordi han hater navnet Trond. Som en annen nevnte i tråden er nok det en god løsning, hvis du søker om å få ta et mellomnavn, og så bruke dette når du presenterer deg. Jeg skjems forøvrig litt over mine egne, norske, navn (både fornavn og etternavn) da jeg var yngre, men i voksen alder har jeg dog kommet til å like de, og være stolt av de, selv om ingen av de på noen som helst måte kan uttales på andre språk enn norsk (og tilnød på svensk).

 

Når jeg først er i gang var det spesielt én navnekombinasjon med Kjersti som både hørtes greit ut i kombinasjonen, og hvor det siste navnet enkelt lar seg uttale internasjonalt (og gud så sexy på fransk): Kjersti Marie

Endret av Feh
Lenke til kommentar

Jørgen er forøvrig kjempefint, hvem enn det var som het det.

 

Det samme er Kjersti. Forbinder absolutt ikke det navnet med noe kjedlig, for de to jeg har kjent som heter det, de var alt annet enn kjedlig, for å si det sånn. :dribble::rofl:

 

Men tror det er mange som syns sitt eget navn er kjedlig, ikke bra osv - litt likt med andre ting man henger seg opp i når det gjelder seg selv. (mitt navn, både for og etternavn klarer folk alltid å skrive feil, men skitt au)

Lenke til kommentar

Har full forståelse for at min lille klage-session har ført til nyskjerrighet. Mitt navn er Kjersti. Jeg synes ikke akkurat at det er navnet som lyder verst av alle, men dere har vel skjønt by now at jeg ikke liker det. Føler det er som å kalle meg selv "Kjedelig". Og verre blir det hos de som ikke evner å uttale "kj", eller enda verre - på stavangersk (o.l.). Skulle ønske jeg bare kunne valgt fra begynnelsen av, men jeg forstår de praktiske vanskelighetene ved det.

 

Jørgen er forøvrig kjempefint, hvem enn det var som het det.

 

Anonymous poster hash: f30c8...768

 

 

Synes ikke Kjersti var noe stygt navn, men hvis du ønsker å bytte så er det ingenting galt med det i mine øyne. Velg et navn du er komfortabel og fornøyd med.

 

Heter selv Kjetil (sjokk) og var noe problematisk ved et års opphold i et engelskspråklig land. Det gikk med en blanding av bruk av KJ (keey-jeey, kallenavn) og "My name is Kjetil, but call me James" ;)

 

Kjært barn har mange navn (i utlandet) :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...