Gå til innhold

Klokketråden — Diskusjon og kjøpetips!


Anbefalte innlegg

Hvorfor skal man tvile på det man har kjøpt basert på hva folk på diskusjon eller en facebook klokkegruppe måtte mene uansett? Ikke kjenner du dem, og ikke kommer du (sannsynligvis) til å noensinne møte noen av dem :) En av mine fineste klokker er en Pagani Design jeg kjøpte for en tusenlapp.
Det er bare artig å diskutere merker og ha meninger for og imot, men man skal ikke innføre "klokkeskam" fordi man liker noe andre ikke liker. Syns jeg, da.

Man kan digge Hublot selv om en viss youtuber sier man skal hate dem, og det er sikkert lov å ikke like g-shocks også.

PAGANI-DESIGN-2023-New-Top-Men-s-Watch-Automatic-Quartz-Clock-Japan-VK63-Stainless-Steel-Business.jpg_220x220.jpg_.webp

Endret av Bytex
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bytex skrev (1 time siden):

Det er bare artig å diskutere merker og ha meninger for og imot, men man skal ikke innføre "klokkeskam" fordi man liker noe andre ikke liker. Syns jeg, da

Jeg lar meg selvfølgelig ikke affisere av hva andre folk synes. Jeg har dyre klokker og jeg har billige klokker. Jeg bruker dem alle :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

nykommer som ble med på tur i dag. hatt lyst på ei fargerik klokke i gummi/silikon :D

SANDA mod. 3139

6FbZwgj.jpg

unS3ZuP.jpg

Gybtn7i.jpg

xQ88p1M.jpg

gZ9F8tp.jpg

klokka er ganske stor og klumpete så blir ikke å bruke når man går med langarmet gensere og ytterjakke, den får ligge på vent frem til vår/sommer. Ellers, så "oppdaget" jeg først når jeg fikk den, at det jo ikke er krone/stem for å stille analog tid :scared: Det var nytt for meg, men patentet går ut på at man stiller korrekt digital tid og avslutter med et knappetrykk så begynner time/minuttviser å bevege seg til riktig posisjon. Artig løsning. En annen feature er DST (Daylight saving time) sommertid og time zone. Det jeg er spent på nå er om klokka justerer seg automatisk natt til søndag 29. oktober, inklusiv viserne. Mulig jeg sitter oppe å ser på det :grin2:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

dags for å stile klokkene igjen da. På noen skal det gå automatisk i natt, bla. klokka jeg postet om sist. Men blitt litt usikker på hvilken Time-Zone jeg skal sette?

Syns medfølgende instruksjoner er forvirrende, får meg å tvile på kinesiske-geografikunnskaper?

UhpoKGi.png

JNL2jki.png

XNYqx4t.png

f.eks. Stockholm og Madrid samme tidssone? (GMT +1) Er det felles tidssone i EU evt.?

Og korrekt sone for Norge er vel også +1 i så fall?

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (1 time siden):

Og korrekt sone for Norge er vel også +1 i så fall?

Om noen få timer er det korrekt, da har vi forlatt "sommertid" (+2) og er tilbake på "normaltid" - den tiden som stemmer best med at solen står i sør kl 12:00. Men veldig strikt tolket skulle Norge hatt 3 tidssoner, siden landet strekker seg så langt fra det ytterste Vestland mot østligste Finnmark. Nord-sør er jo uinteressant i tidssone-sammenheng, det er vest-øst som teller (ikke helt sant, forresten - står du på et polpunkt, kan du prinsipielt velge tidssone selv, men sannsynligvis er det GMT/UTC/Zulu som er "default".)

Her det beskrevet litt mer utførlig: https://no.wikipedia.org/wiki/Tidssone

Endret av a_aa
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (På 28.10.2023 den 5:35 PM):

dags for å stile klokkene igjen da. På noen skal det gå automatisk i natt, bla. klokka jeg postet om sist. Men blitt litt usikker på hvilken Time-Zone jeg skal sette?

Syns medfølgende instruksjoner er forvirrende, får meg å tvile på kinesiske-geografikunnskaper?

f.eks. Stockholm og Madrid samme tidssone? (GMT +1) Er det felles tidssone i EU evt.?

Og korrekt sone for Norge er vel også +1 i så fall?

Den ser rimelig korrekt ut ja. Omtrent hele Sentral- og Vest-Europa har samme tidssone, GMT+1, med unntak av Portugal, UK, Irland og Island, som alle er GMT. Så selv om det ikke nødvendigvis stemmer helt optimalt med samme tidssone i Madrid og Warsawa, så er det veldig praktisk mtp samarbeid og handel. 

Det er også derfor at ingen kvitter seg med stilling av klokka før EU overordnet kommer med en bestemmelse om det, og om man skal ha normal- eller sommertid.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...