Gå til innhold

Klokketråden — Diskusjon og kjøpetips!


Anbefalte innlegg

Er en gammel modell, finner referanser til rundt 2008-2010 når jeg søker på chrono24 og ser på bilder. Har fiksa lakken på trekanten med miniatyrmaling. Prøver å få et årstall fra en tissot facebook gruppe også :) en der trodde den kunne være fra starten av 2000 tallet. Forrige eier sa han ikke hadde brukt den på mange år, men den fikk nytt batteri hos urmaker 20. januar før han la den ut til salg. Kronografen funker utmerket. Jeg satt og så etter Seiko prospex speedtimer til 8000 når jeg streifa innom denne på finn til en tusenlapp og bare kjøpte tvert etter noen meldinger med selgern om tilstanden

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bytex skrev (2 timer siden):

Er en gammel modell, finner referanser til rundt 2008-2010 når jeg søker på chrono24 og ser på bilder. Har fiksa lakken på trekanten med miniatyrmaling. Prøver å få et årstall fra en tissot facebook gruppe også :) en der trodde den kunne være fra starten av 2000 tallet. Forrige eier sa han ikke hadde brukt den på mange år, men den fikk nytt batteri hos urmaker 20. januar før han la den ut til salg. Kronografen funker utmerket.

gratulere deg da 😀 og beklage jeg var for rask på avtrekkeren tidligere. Men var den skavanken i lakken som  først "vekte meg" men når du forklarer at det er eldre klokke/brukt, så er det jo ikke merkverdig lengre. Den er sikkert verdt pengene så koz deg med den :yes:

Lenke til kommentar
Bytex skrev (3 timer siden):

Har fiksa lakken på trekanten med miniatyrmaling.

ja, er egentlig ikke verre enn å gjøre det. Så du skal ha cred for å være handy og. :thumbup:

mange tør ikke/unngår å kjøpe brukt klokke, men er jo takket være de som tør, at det blir omsetning og at endel kjøper helt nye, når de vet de kan få solgt brukt senere hvis det blir aktuelt. Så det er en del av helheten det og.

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar

Denne var alt for fin til å la gå, jeg har vært litt hekta på Omega Moonwatch ei god stund, så greit å få klødd den kløen. Sitter veldig bra på hånda også, og det føles bra å ha en swiss klokke også, de andre jeg har er japanske. Den er litt mindre enn 42mm klokkene jeg har ellers. Og jeg slapp å bruke 8 lapper på en seiko speedtimer, eller 85k på en omega. Får litt terminator/robocop-feeling med den på.
Omega-klokka er vel nesten 50mm brei, tenker å stikke på Urmarker Bjerke eller Thune i oslo og prøve en dag.

Har vel fått den datert til rundt midten av 2000-tallet via tissot watch owner's facebookgruppa.  Alt funker prikkfritt enda.

Endret av Bytex
  • Liker 1
Lenke til kommentar

hva tror dere om dette, -sapphire glass på klokker helt ned til rundt 4-500 kroner? (riktignok tilbudspris/nedsatt)

Merket er Spartos og selges av Klokkegiganten og Watchia

https://www.klokkegiganten.no/merker/spartos

https://www.watchia.com/no/brands/spartos.html

finner ikke noe info om selve merket på google såvidt jeg kan se. Veldig fristet å forsøke en av disse, for hvis det er sapphire-glass så er det vel gjerne et japansk quartz-urverk og, det henger liksom vanligvis sammen?

Lenke til kommentar

Spartos er en av de som alltid kommer opp først på aliexpress etc. Klokkene ser ut som homages til andre merker, men er drittbillige..jeg ville vært veldig skeptisk. Når klokker er satt ned -75% er stort sett førprisen bare tull for å få folk til å tro at de gjør en bra deal. Klokka er ikke verdt mere, men de selges som om de har vært kjempedyre.

Prøv å søk på youtube, det er alltids noen som reviewer aliexpress klokker også.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

hehe :D joa kjenner til alt det der.

men akkurat dette spesifikke merket finner du ikke på ali eller ebay (uten at vi skal legge for mye i det)

virker som har vært et pop-up brand, med utspring og begrenset til Skandinavia, de få referansene som fins på google peker hit-over.

anyway, i jakt på å finne ut hva slags innmat de benytter, ser jeg at en av de har PTS 7500 automatic movement

3Oh8kYB.png

 PTS Resources går visst for å være blant premium leverandør når det gjelder kinesiske mekaniske urverk, og ulike caliber selges også i "løsvekt" på nettet fra kr. 1000 og oppover.

så, slik jeg resonnerer er altså at hvis dette "nivået" også gjelder for quartz klokkene, har de neppe puttet inn det kjiipeste av kinesisk quartz i kombinasjon med sapphire glass, men kanskje heller et movement/caliber av japansk opprinnelse.

med andre ord, kan evt. være et godt kjøp/røverkjøp for rundt  500 kr. hvis man faktisk trenger en klokke her og nå, og vil handle norsk, med garanti osv.

 

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (6 timer siden):

hehe :D joa kjenner til alt det der.

men akkurat dette spesifikke merket finner du ikke på ali eller ebay (uten at vi skal legge for mye i det)

virker som har vært et pop-up brand, med utspring og begrenset til Skandinavia, de få referansene som fins på google peker hit-over.

anyway, i jakt på å finne ut hva slags innmat de benytter, ser jeg at en av de har PTS 7500 automatic movement

3Oh8kYB.png

 PTS Resources går visst for å være blant premium leverandør når det gjelder kinesiske mekaniske urverk, og ulike caliber selges også i "løsvekt" på nettet fra kr. 1000 og oppover.

så, slik jeg resonnerer er altså at hvis dette "nivået" også gjelder for quartz klokkene, har de neppe puttet inn det kjiipeste av kinesisk quartz i kombinasjon med sapphire glass, men kanskje heller et movement/caliber av japansk opprinnelse.

 

med andre ord, kan evt. være et godt kjøp/røverkjøp for rundt  500 kr. hvis man faktisk trenger en klokke her og nå, og vil handle norsk, med garanti osv.

 

Huffameien, da tar jeg heller Casio G-Shock 5600 til 500kr.

Skal man ha rimelige Quartz eller mekaniske så har Seiko og Orient mye billig…

 

Du betaler muligens litt mer, på nett men får med garanti etc

Jeg har prøvd å reklamere med en kinamann på Mail, det var komisk men er ikke å anbefale.. posten er så dyr at det , blil ingen jetur….

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (38 minutter siden):

Skal man ha rimelige Quartz eller mekaniske så har Seiko og Orient mye billig

men er ikke det jeg sammenligner med. er en annen prisklasse.

men er selvsagt alltid slik at "legg til 500 til så får du" eller "legg til en tusenlapp til" osv.

men hvis utgangspunktet er "har 500 kr. og kan/vil ikke bruke mer på klokke" så er det kanskje verdt å ta sjansen. Man får ikke spesielt mye/ikke noe, sammenlignbart av mer etablerte merker, for så lite penger.

Når det er sagt, så er det ting som taler imot å sjanse selv med lite penger: nemlig byggekvalitet og finish. I verste fall er den tvilsom/ussel.

Sånt sett er det mer safe å gå for veletablert merke, og heller spare opp noen hundrelapper til, til noe som gir mer trygghet. Man kan f.eks. få Pulsar på tilbud ved kun å doble innsatsen http://shorturl.at/juCGX   -   http://shorturl.at/kyEH0

fins vel kjøpere til begge kategorier der ute, så får vi håpe alle blir fornøyd med kjøpet sitt in the end of the day 😀

Lenke til kommentar

Har blitt hekta på omega moonwatch i det siste, det er så mye historie der. Har reservert en visning til helgen hos Bjerke :) Har ikke råd til den nå, men det er en fin grail watch å spare til. Det er en av de mest berømte klokkene i verden. Og fineste i mine øyne. Denne modellen med sapphire glass på baksida koster 85000,-
Det er en med lukka bakpart og hezalite glass til 75k, denne glasstypen ble laget spesiellt for romferder da sapphire ville eksplodert i tusen biter og være livsfarlig i no gravity hvis glasset skulle knuse.

Noen her som har en?

 

john swigert omega speedmaster

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Bytex skrev (30 minutter siden):

Det var en tid når Omega var billig..aner ikke hva skjedde siden disse nye koster nesten 100k. Er de veldig store på armen?

Ja det er sykt, får 'samme' uret til tusenlapper og flere 100 tusen. Har hatt ett par, greie klokker men som mye annet har det blitt overpriset og ødelagt av swatch imo

Lenke til kommentar

Mye av prisoppgangen har vel vært pga markedet generelt, manko på deler og kompetanse. Men det er jo også ganske stor forskjell på den "nye" moonwatchen med 3861 urverk som kom i 2021, og den forrige med 1861 urverk (disse kan jo ofte fåes for kanskje 40k brukt). 3861 er jo blant annet "Master Chronometer Certified", selv om det er mye markedsføring, så er det også ganske så bra tekniske prestasjoner vs andre merker. Som et eksempel 1861 er rated til å være -1 til + 11 sekunder average daily. Mens den nye er fra 0 til +5 s. Så det i seg selv er jo ganske stor forskjell. I tillegg til alle de andre tingene som innebærer i den sertifiseringen. Til prisen så er det ikke mange kronografer i fra andre annerkjente merker i dag. 

Lenke til kommentar

Greit å ha en jobbklokke man ikke er livredd for å bruke ja.

Jens på Urmarker Bjerke svarte at de har både 2021 sapphire sandwich og hesalite klokka inne, så bare å komme og se og prøve. Sikkert hos Thune også, det er vel en av de mest etterspurte modellene til Omega. Han skulle komme tilbake med en dato for levering av den nyeste.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Å svarte, jeg fant akkurat ut at DENNE eksisterer..og at de har den på Thune...til 123000 🤑
Den er i minne av Apollo 8-turen in 1968, den første bemannede romferden som skulle rundt baksiden av månen og tilbake igjen. Et par år tidligere hadde Apollo 2 brent opp hele mannskapet på 4 før den tok av. Lovell svarte på hvordan han føler å sitte på toppen av en gigantisk rakett i en liten kapsel. Han svarte "Imagine how you'd feel, sitting on top of a rocket made out of 2 million parts sourced from the lowest bidder". Sitatet på baksiden, "See you on the other side" var det siste crewet sa før de gikk i total radio silence. Hele eventen var direktesendt på TV over hele verden, og er den mest sette TV-sendingen noensinne. Man graver bare det endeløse hullet dypere..

 

 

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

forklaring på hva "Swiss-made" innebærer

https://www.franckdubarry.com/content/9-what-is-a-swiss-watch-and-why-is-it-better

det skjedde visst en regelendring i 2017, men er vel bare noen prosent hit eller dit.

noen ur er kanskje "100%" på hele klokka, og så er det vel lavere andel på endel andre ur, osv.

men reglene er vel uansett en kvalitetsgaranti, men vet ikke hvor nøye det blir kontrollert? Eller kan jo være såpass tabu å jukse (og konsekvens for firma-omdømmet) at ingen tør prøve på det en gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...