Gå til innhold

Klokketråden — Diskusjon og kjøpetips!


Anbefalte innlegg

Er fortsatt på utkikk etter en enkel og pen "birthyear"-klokke som også kan være en dressklokke - og på Finn har det en stund ligget en 1969 Omega Genève (har visstnok et solid urverk, opptrekk og uten dato slik jeg ønsker det). Har ikke kontaktet selger. Screenshot-crop av kandidaten:

image.png.75c05d7bb20459341f3a6fc0012ee630.png

Kjenner noen til kilder for informasjon om gamle Omega-klokker? Jeg kunne tenkt meg en verifisering av modell-år og en verifisering av at de faktisk lagde Genève med den urskiven i 1969. Jeg har sett liknende skiver i mine søk, men da virket det som at tallene var malt/trykket rett på skiven, mens de her er opphøyde - og dersom det er sannsynlig at det en ettermontert urskive, er jeg egentlig litt mindre interessert. Det blir liksom litt mindre "birthyear"-klokke da ...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenker på å kjøpe en ny klokke med metallreim. Har nesten bare brukt pulsklokke tidligere, så har lite peiling på «vanlige» klokker. Liker helt enkle design som passer til mest mulige forskjellige anledninger.
 

har sett på disse to, og det er igrunn akkurat noe sånt jeg ser etter, bortsett fra at jeg synes de har litt for mye blank overflate. Jeg liker bedre børstet/matt. 
Noen som har noen meninger om disse? Evt forslag til andre? Har også vurdert hvit urskive, men er veldig usikker på akkurat det.

https://www.urverket.no/seiko-discover-more-sort-stal-o40-mm-p-524800.html
 

https://www.ditur.no/seiko-automatic-srph87k1
 

største forskjellen på disse er vel at den ene går på batteri. Den er også litt slankere, som jeg synes er positivt, mens den andre synes jeg har penere detaljer, i tillegg til at den er mekanisk. Koster dog dobbelt så mye. Den automatiske har også mørk blå skive, mens den andre har svart. Men antar at begge farger passer like bra til forskjellige antrekk, eller..?

 

Lenke til kommentar
Poelse skrev (3 timer siden):

Tenker på å kjøpe en ny klokke med metallreim. Har nesten bare brukt pulsklokke tidligere, så har lite peiling på «vanlige» klokker. Liker helt enkle design som passer til mest mulige forskjellige anledninger.
 

har sett på disse to, og det er igrunn akkurat noe sånt jeg ser etter, bortsett fra at jeg synes de har litt for mye blank overflate. Jeg liker bedre børstet/matt. 
Noen som har noen meninger om disse? Evt forslag til andre? Har også vurdert hvit urskive, men er veldig usikker på akkurat det.

https://www.urverket.no/seiko-discover-more-sort-stal-o40-mm-p-524800.html
 

https://www.ditur.no/seiko-automatic-srph87k1
 

største forskjellen på disse er vel at den ene går på batteri. Den er også litt slankere, som jeg synes er positivt, mens den andre synes jeg har penere detaljer, i tillegg til at den er mekanisk. Koster dog dobbelt så mye. Den automatiske har også mørk blå skive, mens den andre har svart. Men antar at begge farger passer like bra til forskjellige antrekk, eller..?

 

Personlig tenker jeg en klokke skal skinne litt da for en mann i hvert fall er klokka den eneste pyntegjenstanden han har på seg til daglig.
De fleste 'klokkefolka' vil vel si at en automatisk mekanisk klokke er å foretrekke. Smak og behag.
Som nevnt før i tråden slo undertegnede til på en automatisk Seiko. Bruksklokke til jobb. Jeg jobber med IKT, og de dagene jeg veit jeg skal montere datautstyr har jeg en gammel digital løpeklokke full av riper som jeg bruker.

Ellers kan jeg si at finklokka mi har blå skive, passer til det meste. Viktigst er selvfølgelig at det er enkelt å se visere/dato uten at lesebriller må frem ;) Personlig synes jeg også metalreim passer med en hverdagsklokke/jobbklokke, spesielt om man svetter litt

Ny Seiko.jpg

Endret av Medlem
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har aldri vært så glad i blankpolert/krom uansett hva det gjelder egentlig, så det er igrunn det eneste som gjør meg i tvil ang klokkene jeg linket til. Ellers er det akkurat noe sånn jeg ser etter, enkel klokke til en grei pris for en som ikke er interessert nok til å kjøpe noe dyrt. Automatisk mekanisk er selvfølgelig å foretrekke, men spørsmålet er jo om det sammen med litt små detaljer er verd dobbel pris ift den elektriske. Så ser vel kanskje den blå urskiven litt bedre ut enn den svarte også..? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om du ikke er så interessert, så ville jeg vurdert batteri. I hovedsak fordi mekanisk/automatisk i lavere prisklasse er ofte unøyaktige, må på service i løpet av 5-10 år (som ofte koster 3-10k), mens en rimelig batteridreven klokke kan holde i mange år, ved å bare bytte ut pakninger og batteri. Batteridrevne klokker er også ofte mer nøyaktige, men i det rimelige sikte så snakker vi fortsatt ofte 15-30 sekunder feil i måneden.

Personlig så er jeg heller ikke så fan av  noen av de du linker til, men smaken er som baken, og seiko er et knall merke! Mye bedre å sikte på en seiko eller noe annet fra annerkjente klokkeprodusenter fremfor "moteklokker" fra gant, armani, boss etc.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
dTd skrev (9 minutter siden):

Om du ikke er så interessert, så ville jeg vurdert batteri. I hovedsak fordi mekanisk/automatisk i lavere prisklasse er ofte unøyaktige, må på service i løpet av 5-10 år (som ofte koster 3-10k), mens en rimelig batteridreven klokke kan holde i mange år, ved å bare bytte ut pakninger og batteri. Batteridrevne klokker er også ofte mer nøyaktige, men i det rimelige sikte så snakker vi fortsatt ofte 15-30 sekunder feil i måneden.

Personlig så er jeg heller ikke så fan av  noen av de du linker til, men smaken er som baken, og seiko er et knall merke! Mye bedre å sikte på en seiko eller noe annet fra annerkjente klokkeprodusenter fremfor "moteklokker" fra gant, armani, boss etc.

Jeg var ikke klar over det du nevner ang service på mek aut klokker, så det var greit å vite!

 

er det noen spesiell grunn til at du ikke liker de jeg linket til? 
siden jeg ikke er så veldig interessert i klokker ser jeg tvilsomt forskjell på en til 2000 og en til 10000, så derfor tror jeg ikke det har noen hensikt for meg å legge mer penger i det, hvis det var det du siktet til. 

Lenke til kommentar
Poelse skrev (52 minutter siden):

Har aldri vært så glad i blankpolert/krom uansett hva det gjelder egentlig, så det er igrunn det eneste som gjør meg i tvil ang klokkene jeg linket til. Ellers er det akkurat noe sånn jeg ser etter, enkel klokke til en grei pris for en som ikke er interessert nok til å kjøpe noe dyrt. Automatisk mekanisk er selvfølgelig å foretrekke, men spørsmålet er jo om det sammen med litt små detaljer er verd dobbel pris ift den elektriske. Så ser vel kanskje den blå urskiven litt bedre ut enn den svarte også..? 

Hva med klokker i titan? Titan er gråere med innslag av en bronsenyanse. Oftest er overflaten matt/børstet (kun den aller dyreste kvaliteten kan poleres helt blank, men den er også den som er mest utfordrende å produsere/bearbeide).

Og så er det jo også noen ur som ikke trengs skiftet batteri på, uten at de er mekaniske av den grunn - lysdrevne ur.

Her er noen ur i titan med lysdrevne urverk: https://www.urverket.no/titaniumsklokker-c-5120.html?filter={"movement_type"%3A["212"%2C"271"]}&last=movement_type

:)

Lenke til kommentar
30 minutes ago, Poelse said:

Jeg var ikke klar over det du nevner ang service på mek aut klokker, så det var greit å vite!

 

er det noen spesiell grunn til at du ikke liker de jeg linket til? 
siden jeg ikke er så veldig interessert i klokker ser jeg tvilsomt forskjell på en til 2000 og en til 10000, så derfor tror jeg ikke det har noen hensikt for meg å legge mer penger i det, hvis det var det du siktet til. 

Nei, jeg er bare ikke fan av designet :D
Er noe med kombinasjonen av den lenken og designet. Det skal dog sies at jeg er ganske så interessert i klokker selv, og har selv en 6 stk + en apple watch og en garmin som jeg bruker til trening. Så jeg har over tid funnet ut hva jeg liker og ikke liker. Noen utvalgte bilder (stjålet fra internett, men av klokkene jeg eier):


Seiko SKX007j. Dette er en klassiker av en "beater", den har dog blitt veldig poppis og ganske så dyr, jeg betalte vel i underkant av 2k for den ny, nå er det blitt ganske dyre vs hva man får for pengene, og det finnes bedre alternativer:
Seat Belt Nato Watch Strap in Black Grey Bond, Men's Fashion, Watches &  Accessories, Watches on Carousell

Certina DS-1. Min første "penklokke", liker personlig designet på den, det er sapphire glass både forran og bak, denne fåes også med lenke. Jeg kjøpte min med sort rem, og kjøpte i tillegg brun rem, slik at jeg kunne bytte rem til andledning. Denne er også ganske gammel, så den er nok utgått, men det finnes lignende modeller som er er både quartz og automatiske:

Certina DS-1 | The Geek Lounge

Omega speedmaster 300m (sort skive). Min andre "ordentlige" klokke... Ikonisk omega diver som jeg digger!

The Design Evolution of the Omega Seamaster - Chrono24 Magazine

Omega speedmaster (3861). Dette var min første dyre klokke, alltid ønsket meg en, siden jeg var veldig ung, men jeg trodde aldri jeg skulle få råd til den. Jeg ble eldre, fikk meg en god jobb og vipps så kunne jeg realisere drømmen for noen år siden. Ikonisk klokke som knapt har endret design siden 60 tallet:
Omega Speedmaster Moonwatch 3861 Sapphire 310.30.42.50.01.002 for $7,075  for sale from a Trusted Seller on Chrono24

Nå er de to nederste i en helt annen prisklasse, og de to øverste er også automatiske, men en del rimeligere, samt at de er kvalitetsklokker. Jeg har også en følgende citizen, som er batteridreven, lades via lys og har hatt den i over 10 år uten å gjøre noe med den.

Så dersom du vil ha en rimelig klokke som varer og ikke trengs å gjøre så mye med, så ville jeg tatt en titt på citizen eco-drive, de har mye utvalg når det gjelder pris, type (dress, dykkeur, kronograf etc) osv. Den nedenfor er i tillegg styrt av radiosignal, så den er alltid spot on nøyaktig. Skal sies at også denne er gammel, og det kan fort hende at nå til dagså så er de heller koblet til mobilen via blåtann og er nøaktige på det viset, men det har jeg ikke undersøkt 😛

Don't Pay $750, Get the Citizen Men's Eco-Drive Perpetual Chrono AT Watch  for $244 Shipped - Today Only - TechEBlog

Endret av dTd
Lenke til kommentar
1 hour ago, Poelse said:

A_aa: Skal se nærmere på klokker i titan 😊

 

dTd: veldig fine klokker, men skjønner nå at de jeg linket til nok ikke er helt din stil. Som sagt liker jeg noe som er veldig enkelt, så noen av disse hadde nok blitt litt «mye» for min del

Ja, jeg liker nok litt mer "busy dials", men kan også sette pris på noe super clean som f eks:

max bill Automatic

 

Eller:
patek phillipe 5196r gear patrol lead full

Det var bare noe med de to du linket til jeg personlig ikke likte, men om du liker de så er det jo bare å kjøre på, det er jo tross alt du som skal ha den på deg :D

Men som flere skriver, om du ikke er så veldig interessert, så er nok en quartz med evt sol lading (ala eco-drive fra citizen) noe å undersøke.

Lenke til kommentar
dTd skrev (55 minutter siden):

Ja, jeg liker nok litt mer "busy dials", men kan også sette pris på noe super clean som f eks:

max bill Automatic

 

Eller:
patek phillipe 5196r gear patrol lead full

Det var bare noe med de to du linket til jeg personlig ikke likte, men om du liker de så er det jo bare å kjøre på, det er jo tross alt du som skal ha den på deg :D

Men som flere skriver, om du ikke er så veldig interessert, så er nok en quartz med evt sol lading (ala eco-drive fra citizen) noe å undersøke.

Den nederste der så jo veldig bra ut, men med annen reim da i tilfellet 😊 Jeg har en orient bambino med lærreim som jeg bruker litt nå. Egentlig fornøyd med den, men liker ikke helt hvor høyt glasset er. Så tenkte derfor å kjøpe en ny, med metallreim denne ganga 

Lenke til kommentar
a_aa skrev (3 timer siden):

Hva med klokker i titan? Titan er gråere med innslag av en bronsenyanse. Oftest er overflaten matt/børstet (kun den aller dyreste kvaliteten kan poleres helt blank, men den er også den som er mest utfordrende å produsere/bearbeide).

Og så er det jo også noen ur som ikke trengs skiftet batteri på, uten at de er mekaniske av den grunn - lysdrevne ur.

Her er noen ur i titan med lysdrevne urverk: https://www.urverket.no/titaniumsklokker-c-5120.html?filter={"movement_type"%3A["212"%2C"271"]}&last=movement_type

:)

En annen ting med titan er at de ofte veier mindre. Nå har jeg en av de som du linker til, men den er ikke så lett som min forrige klokke i titan.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...