Gå til innhold

Klokketråden — Diskusjon og kjøpetips!


Anbefalte innlegg

a_aa skrev (22 timer siden):

Ser ut som søkeord som "single lug watch strap" og "T-bar watch strap" kan gi deg noe å nøste i?

Og selvsagt har kineserne noe å selge:

det er reimer som ligner, men ikke passer. jeg må ha 7mm. "lug-cut" og bredde 20mm.

pYLO4g5.png

alternativt blir å lage en sjøl. Greia blir å få pent kutt. Man får bare en sjanse.

alt.1)  tre bestemte slag på et stemjern

alt.2)  kjøpe en 7mm. "square hole puncher"

http://shorturl.at/mJKX3

har et par tyske klokkereim butikker jeg skal undersøke først, før det evt. blir DIY prosjekt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå står det "package picked up" hos DHL. Jeg jobber kveldsskift denne uken, hvordan løser jeg det hvis budet kommer mens jeg er på jobb mellom 14-22, og ikke har tilgang til mobilen?

Har lest litt mere om creationwatches i kveld, det er en såkalt "gray market" dealer, altså de er ikke autoriserte selgere, men kjøper store kvanta av de forskjellige merkene, og siden de kan kutte ut AD mellomleddet kan de kjøre klokkene ut med store discounts. Man får 100% ekte varer, men kundeservicen er visst helt jævlig hvis det er noe galt med klokka. Nesten umulig å få pengene tilbake, treg respons på KS, dårlig garanti (kan kun sendes inn til deres third part repair shops i asia) etc etc..er tryggere å betale litt mere og kjøpe fra autoriserte dealere mtp gratis reparasjon i 3 år, folk som har peiling på klokkene du kjøper. Får litt "third world sweatshop" vibber derfra. De er ikke interessert i å være hjelpsomme, bare profitable. Blir vel som å handle en PC på aliexpress istedet for komplett. Mister alle norske garantier og slikt.

En av tingene Teddy Baldasarre advarte nye klokke entusiaster mot var slike gray market dealere, siden man sier fra seg mange av fordelene med å kjøpe av en AD for å spare penger. Disse nettsidene er bare gigantiske varehus, de har ingen som jobber der med passion for klokker, bare å selge mest mulig, og kundeservice er bare en sweatshop med droner som svarer etter manuskript.

Får håpe min Orient Star kommer i god stand og ikke slutter å virke etter 3 uker.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Bytex skrev (14 timer siden):

Nå står det "package picked up" hos DHL. Jeg jobber kveldsskift denne uken, hvordan løser jeg det hvis budet kommer mens jeg er på jobb mellom 14-22, og ikke har tilgang til mobilen?

Har lest litt mere om creationwatches i kveld, det er en såkalt "gray market" dealer, altså de er ikke autoriserte selgere, men kjøper store kvanta av de forskjellige merkene, og siden de kan kutte ut AD mellomleddet kan de kjøre klokkene ut med store discounts. Man får 100% ekte varer, men kundeservicen er visst helt jævlig hvis det er noe galt med klokka. Nesten umulig å få pengene tilbake, treg respons på KS, dårlig garanti (kan kun sendes inn til deres third part repair shops i asia) etc etc..er tryggere å betale litt mere og kjøpe fra autoriserte dealere mtp gratis reparasjon i 3 år, folk som har peiling på klokkene du kjøper. Får litt "third world sweatshop" vibber derfra. De er ikke interessert i å være hjelpsomme, bare profitable. Blir vel som å handle en PC på aliexpress istedet for komplett. Mister alle norske garantier og slikt.

En av tingene Teddy Baldasarre advarte nye klokke entusiaster mot var slike gray market dealere, siden man sier fra seg mange av fordelene med å kjøpe av en AD for å spare penger. Disse nettsidene er bare gigantiske varehus, de har ingen som jobber der med passion for klokker, bare å selge mest mulig, og kundeservice er bare en sweatshop med droner som svarer etter manuskript.

Får håpe min Orient Star kommer i god stand og ikke slutter å virke etter 3 uker.

Havner vell bare på ditt lokale postkontor. 

Ikke helt slikt grå markedet fungerer. Det fungerer slik:

-Autoriserte selgere må opprettholde x antall salg av alle modeller til enhver tid. Sliter de med salg står grå markedet klar til å "fikse" problemet, til en kostnad. 

-For å ikke bli "tatt" kommer ofte disse klokkene uten stempel fra aut forhandler etc. 

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Ja, og uten stempel fra aut. forhandler blir de vanskelig  å selge legit igjen hvis det er formålet. Nå er det ikke noe formål for meg å "investere", da kjøper man klokker i 6-7 siffer klassen, ikke under 10000. Men blir litt skeptisk til gråmarkedet når jeg ser hvor mange advarer mot det. Bare håper alt er bra med min, finner det vel ut om noen dager. Det er jo også mange som aldri har noe problemer med gråmarked-sider og har handla masse der.

Jeg skal ha en pen klokke jeg bruker og kan bruke ut livet om så, med en service nå og da. Føler litt at man cheater forhandlere også ved å gjøre det billigst mulig fra nettet.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Bytex skrev (Akkurat nå):

Ja, og uten stempel fra aut. forhandler blir de vanskelig  å selge legit igjen hvis det er formålet. Nå er det ikke noe formål for meg å "investere", da kjøper man klokker i 6-siffer klassen, ikke under 10000. Men blir litt skeptisk til gråmarkedet når jeg ser hvor mange advarer mot det. Bare håper alt er bra med min, finner det vel ut om noen dager.

Ja det blir en risiko, absolutt. Men på noen ur kan en spare gode penger på slikt, så en må nesten måle det opp i mot hverandre. 

Lenke til kommentar

Ser det er mye tusenlapper å spare ja. Så man må vel veie opp om man vil betale ekstra for gode garantier og serviceavtaler, eller billig og kanskje få noe b-vare som ikke er 100% bra. Det er jo ingen garanti for at man ikke får en klokke som har flere titalls sekunder +/- om dagen fordi de er dårlig justert mekanisk etc.

Men creationwatches kjøper hvertfall direkte fra selskapene så man ikke får secondhand-klokker som ikke er serviced på flere år etc, som man ofte kan få fra chrono24.

Ser det er et par større "norske" nettsider også, klokkegiganten.no bl.a har mange store tilbud, rabattkoder etc, og sier de er autorisert forhandler for alle merkene de fører. Kan fort spare både hundre og tusenlapper der.

Ser f.eks. på en Casio gshock GM- B2100D, den nyeste i full stålkonstruksjon. Koster 8198,- hos urmaker som fører Casio i Drammen.
På klokkegiganten er den nedsatt til 6976, så har de en -15% rabattkode på førstegangskjøp så den kommer ned i under 6000. Og det er inkl. frakt og mva. Fikk mye epost-spam fra dem idet siste så var innom og sjekka About-sidene og litt mere graving om dem. Jævla grom klokke det der og, har blitt bitt av CasiOak basillen..

https://www.klokkegiganten.no/casio-g-shock-gm-b2100bd-1aer

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Bytex skrev (7 minutter siden):

Ser det er mye tusenlapper å spare ja. Så man må vel veie opp om man vil betale ekstra for gode garantier og serviceavtaler, eller billig og kanskje få noe b-vare som ikke er 100% bra. Det er jo ingen garanti for at man ikke får en klokke som har flere titalls sekunder +/- om dagen fordi de er dårlig justert mekanisk etc.

Men creationwatches kjøper hvertfall direkte fra selskapene så man ikke får secondhand-klokker som ikke er serviced på flere år etc, som man ofte kan få fra chrono24.

Ser det er et par større "norske" nettsider også, klokkegiganten.no bl.a har mange store tilbud, rabattkoder etc, og sier de er autorisert forhandler for alle merkene de fører. Kan fort spare både hundre og tusenlapper der.

Ser f.eks. på en Casio gshock GM- B2100D, den nyeste i full stålkonstruksjon. Koster 8198,- hos urmaker som fører Casio i Drammen.
På klokkegiganten er den nedsatt til 6976, så har de en -15% rabattkode på førstegangskjøp så den kommer ned i under 6000. Og det er inkl. frakt og mva. Fikk mye epost-spam fra dem idet siste så var innom og sjekka About-sidene og litt mere graving om dem. Jævla grom klokke det der og, har blitt bitt av CasiOak basillen..

https://www.klokkegiganten.no/casio-g-shock-gm-b2100bd-1aer

urverket er vell den største og mest "seriøse" grå forhandleren i "norge", tror de faktisk er svenske. Litt usikker her. 

Lenke til kommentar

Kan jo lønne seg å få et godt forhold til lokal urmakere/forhandlere også hvis man får lyst på flere, eller vil ha liten casioak-samling..kjekt å holde seg innafor med fagpersoner. Lettere å få reparert eller bytta batteri også, pluss får noen gode samtaler med folk som vet hva de driver med, støtter lokalt næringsliv,  ikke bare bots på nettet.

Jeg fikk veldig bra service hos Roll Hansen i Drammen så fort jeg viste litt mere interesse for Casio enn "den gjengse turist fra gata". Da prata fyren om at selgeren som hadde vært innom med den siste kolleksjonen hadde kasta ei klokke i bakken 3 ganger og den gikk fortsatt, osv. Han åpna Casio-skapet og viste meg flere modeller og forklarte hvorfor prisforskjellen er så stor.

Sånne små gode øyeblikk man mister ved å handle online såklart..jeg fikk tilogmed komme inn og se på urmakerverkstedet de hadde på bakrommet, fikk prøve flere casioaks på armen, sprøtt hvor lette de karbon/resin klokkene er. Har ikke prøvd metall casioakene enda.

De selger dyre merker som Grand Seiko der også, men tviler på de tar en sånn til 100k ut av skapet bare for at jeg skal få prøve :D Hadde vært stas å føle seg rik en liten stund da, kan jo få muligheten hvis jeg blir litt mere kjent med folka i butikken.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Da var den endelig på armen...faen så fin, blåfargen endrer mot svart seg fra forskjellig vinkel. 5-minutt markørene reflerekterer også lyset så de "glitrer" når jeg rører på armen. Vanvittig kult..føler seg som en gentleman med en gang man tar den på. Jeg er dritfornøyd. Den øverste 12  o clock dialen viser hvor mange timer med wind som er igjen, veldig greit å ha. 

Kjøpte en Casio G-shock B2100-1aer hos urmarkeren til litt røffere bruk. Gikk rett dit for å unboxe klokka, så han kunne vise meg hvordan åpne/lukke clasp på reima og sånt. Ble en time prat.

 

 

Endret av Bytex
  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (På 11.12.2022 den 18.40):

det er reimer som ligner, men ikke passer. jeg må ha 7mm. "lug-cut" og bredde 20mm.

pYLO4g5.png

alternativt blir å lage en sjøl. Greia blir å få pent kutt. Man får bare en sjanse.

alt.1)  tre bestemte slag på et stemjern

alt.2)  kjøpe en 7mm. "square hole puncher"

http://shorturl.at/mJKX3

har et par tyske klokkereim butikker jeg skal undersøke først, før det evt. blir DIY prosjekt.

Hei, jeg bruker denne butikken bla. Er svensk side, og kvalitetsremmer til ok priser.

https://www.royalstraps.se/collections/klockarmband

Også er jeg veldig fan av Geckota. Britisk tror jeg.

https://www.geckota.com/products/radstock-vintage-genuine-leather-handmade-watch-strap-vintage-red?variant=43791762686186

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (2 timer siden):

*snip*

nei. ingen der og bladde gjennom alle.

var "nesten heldig" med 20mm brede reimene som brukes på POLJOT Basilika klokker

vylBCsx.png

https://poljotuhren.de/navi.php?qs=basilika&search=

men igjen, lug'n der er visst 10mm, dvs. for vid for meg.

jeg bestiller meg en 7mm. firkant-hull puncher til lær, og lager den sjøl. Det er ikke rakett-vitenskap å gjøre det. En 7mm. gir meg korrekt bredde, mens skal bare legge 3,5mm inn over reima, for å få riktige dybden på kuttet.

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar

Jepp, 50 timer. Den forrige movementen hadde 40 timer reserve. Dette er Cal.F6F44, den nyeste movementen deres. De lager alt in-house i Japan. Nydelig klokke, er veldig fornøyd. Ligger rundt 7500,- ny, bra pris for så mange complications. Dro rett til urmakeren når jeg hadde henta den for å få en liten demo i hvordan alt fungerer hehe, fikk ikke på claspen, og litt precautions xD Krona har en slip-funksjon så man ikke kan overtrekke klokka, men jeg ser jo bare på måleren på toppen mens jeg trekker opp uansett og stopper før 50.

Hver gang jeg kikker på den får jeg godfølelsen, det er jo sånn det skal være. Blir sittende og snurre på auto-movementen så jeg ser rett gjennom balance fjæren fra forsiden f.eks. Blåfargen på dial er også awesome, ser mye bedre ut IRL enn på bilder og video.

https://orient-watch.com/Collections/ORIENT-STAR/Contemporary/ORIENT-STAR%3A-Mechanical-Contemporary-Watch/p/RE-AV0005L

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Kom over denne klokken satt ned til 700 kroner i helgen. Tenkte jeg skulle spandere den på meg som en førjulsgave siden det har vært lite egoistiske kjøp på en stund.

Modellen er altså en Casio A168WEGB-1BEF. Liten, slank og enkel sak som skal brukes på jobb. Får se i morgen om den blir "i veien" i arbeid.

IMG20221222222909.thumb.jpg.9b6c3645e7cc6c06422d1f677cc4efdd.jpg

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Casio har ekstremt mye kult nå for tiden ja. Sjøl har jeg en "casioak", GA-B2100 på armen. Kosta 1998,-. Denne modellen får man med aluminium-kasse og resinstropp til 3000, full alu+metall bracelet for 4000, og full stål over hele til 8000-ish.

Har sett de heldigitale modellene helt nede i 5-600kr i butikken.

?u=https%3A%2F%2Ftse3.mm.bing.net%2Fth%3Fid%3DOIP.g0hxtJY8AlLe8PQTf3isaQAAAA%26pid%3DApi&f=1&ipt=a56ac81fe3417f5b3dc29c7e22d455dbbbe1301499d777bf10bb157584210ea2&ipo=images

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...