Gå til innhold

Klokketråden — Diskusjon og kjøpetips!


Anbefalte innlegg

 

 

 

 

Måtte den ikke en tur innom tolla på Alnabru? Skriver de ned verdien, eller er det med kurér som etterfakturerer mva?

Edit: det må vel stengt tatt ha vært dhl om du bestilte fredag og fikk idag ja. Dhl er alltid kjappe, tar som regel to dager fra Kina for oss å få dokumenter, mens TNT og UPS fort bruker en uke.

Det var en lapp på pakken hvor det stod ufortollet gods. Det stod også at tollekspedisjon blir foretatt av DHL Express, så regner med det er gjort siden det var de som leverte den på døren..?
Det betyr i teorien(ikke i praksis) at du ikke kan åpne pakken før du har fått beskjed om at den er tollklarert. DHL har lov å levere på denne måten, mens tollvesenet i prinsippet kan inkludere den i sin rett på stikkprøver. Derfor skal den _egentlig_ ligge uåpnet.

 

Det som i praksis skjer er at du får en faktura på gebyr og mva om en liten stund. Sto fraktprisen(0,-) spesifisert på shippingfakturaen? Hvis ikke skal du være obs på at det hender de gjetter og det blir helt feil. Håper dog denne praksisen er stoppet, var en utilsiktet konsekvens av de nye mva-fri import-reglene.

 

Ref: http://m.dinside.no/932988/gjetter-fraktprisen-saa-pakker-havner-over-350-kronersgrensa

Fikk med en lapp som heter Proforma Invoice, hvor det står Total Declared Value: 31.00 USD.

Aha, så de har skrevet ned verdien i tillegg - om ikke dhl gjetter frakt fordi den er uspesifisert bør du få være trygg mot fremtidig regning.

 

PS: husk for all del å ikke få nedskrevet verdi når det handler om _dyre_ klokker - du vil ikke at en Omega til 43.000 skal bli knust under transport, men bare være deklarert/forsikret for 3000.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aha, så de har skrevet ned verdien i tillegg - om ikke dhl gjetter frakt fordi den er uspesifisert bør du få være trygg mot fremtidig regning.

PS: husk for all del å ikke få nedskrevet verdi når det handler om _dyre_ klokker - du vil ikke at en Omega til 43.000 skal bli knust under transport, men bare være deklarert/forsikret for 3000.

 

 

De har også oppgitt vekt - 0,5 kg - så det kan ikke være mye de tipper.

 

Men hvordan foregår betalingen for frakten i praksis når DHL ikke vet hva kostnaden er? Er det ikke de som får betalt for frakten? Og burde de ikke da vite at den var dekt av selger?

Lenke til kommentar

 

Aha, så de har skrevet ned verdien i tillegg - om ikke dhl gjetter frakt fordi den er uspesifisert bør du få være trygg mot fremtidig regning.

PS: husk for all del å ikke få nedskrevet verdi når det handler om _dyre_ klokker - du vil ikke at en Omega til 43.000 skal bli knust under transport, men bare være deklarert/forsikret for 3000.

 

 

De har også oppgitt vekt - 0,5 kg - så det kan ikke være mye de tipper.

 

Men hvordan foregår betalingen for frakten i praksis når DHL ikke vet hva kostnaden er? Er det ikke de som får betalt for frakten? Og burde de ikke da vite at den var dekt av selger?

 

Jeg vet ikke om du leste artikkelen, men det er egentlig en "feil" i systemet som oppsto etter at "tollgrensa" ble økt til 350 inkl frakt - ved gratis frakt står nemlig ofte ingenting nevnt på følgeseddel, og når DHL da skal fortolle(de som fortoller vet ikke hva avtalen til CW går ut på eller hvilken pris de betaler(det er heller ikke relevant, det er hva DU betaler som avgjør)), og de er pliktige til å regne sammen vareverdi+frakt, må de gjette fraktkosten når den ikke er oppført.

Dersom summen av faktura og gjettet frakt overgår 350, skal du betale moms på hele beløpet, samt gebyr.

 

Det optimale er altså at avsender skriver på faktura:

- 1 watch, 31,00 USD

- Shipping, FREE / 0,00 USD

Total incl. shipping: 31,00 USD

 

Men som sagt, det er lov å håpe de har finpusset systemet siden artikkelen jeg linket til.

Endret av toth
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om du leste artikkelen, men det er egentlig en "feil" i systemet som oppsto etter at "tollgrensa" ble økt til 350 inkl frakt - ved gratis frakt står nemlig ofte ingenting nevnt på følgeseddel, og når DHL da skal fortolle(de som fortoller vet ikke hva avtalen til CW går ut på eller hvilken pris de betaler(det er heller ikke relevant, det er hva DU betaler som avgjør)), og de er pliktige til å regne sammen vareverdi+frakt, må de gjette fraktkosten når den ikke er oppført.

 

Dersom summen av faktura og gjettet frakt overgår 350, skal du betale moms på hele beløpet, samt gebyr.

 

Det optimale er altså at avsender skriver på faktura:

- 1 watch, 31,00 USD

- Shipping, FREE / 0,00 USD

Total incl. shipping: 31,00 USD

 

Men som sagt, det er lov å håpe de har finpusset systemet siden artikkelen jeg linket til.

 

 

Jo, jeg leste den, men... det er jo DHL som frakter varen. Får ikke de betalt for det? Ergo burde de vite hva de fikk betalt for å frakte varen...

Lenke til kommentar

 

Jeg vet ikke om du leste artikkelen, men det er egentlig en "feil" i systemet som oppsto etter at "tollgrensa" ble økt til 350 inkl frakt - ved gratis frakt står nemlig ofte ingenting nevnt på følgeseddel, og når DHL da skal fortolle(de som fortoller vet ikke hva avtalen til CW går ut på eller hvilken pris de betaler(det er heller ikke relevant, det er hva DU betaler som avgjør)), og de er pliktige til å regne sammen vareverdi+frakt, må de gjette fraktkosten når den ikke er oppført.

 

Dersom summen av faktura og gjettet frakt overgår 350, skal du betale moms på hele beløpet, samt gebyr.

 

Det optimale er altså at avsender skriver på faktura:

- 1 watch, 31,00 USD

- Shipping, FREE / 0,00 USD

Total incl. shipping: 31,00 USD

 

Men som sagt, det er lov å håpe de har finpusset systemet siden artikkelen jeg linket til.

 

 

Jo, jeg leste den, men... det er jo DHL som frakter varen. Får ikke de betalt for det? Ergo burde de vite hva de fikk betalt for å frakte varen...

 

Tanken din er logisk, og jeg forstår den godt - men dessverre er det ikke slik ekspress-verden fungerer. De som sitter på DHL fortolling KAN selvsagt skaffe seg info om prisen ved å kontakte det lokale kontoret hvor varen ble sendt fra, men i praksis er dette manuelt ekstraarbeid som aldri vil bli gjort - de har ikke kapasitet eller tid til det.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Jeg vet ikke om du leste artikkelen, men det er egentlig en "feil" i systemet som oppsto etter at "tollgrensa" ble økt til 350 inkl frakt - ved gratis frakt står nemlig ofte ingenting nevnt på følgeseddel, og når DHL da skal fortolle(de som fortoller vet ikke hva avtalen til CW går ut på eller hvilken pris de betaler(det er heller ikke relevant, det er hva DU betaler som avgjør)), og de er pliktige til å regne sammen vareverdi+frakt, må de gjette fraktkosten når den ikke er oppført.

 

 

Dersom summen av faktura og gjettet frakt overgår 350, skal du betale moms på hele beløpet, samt gebyr.

 

Det optimale er altså at avsender skriver på faktura:

- 1 watch, 31,00 USD

- Shipping, FREE / 0,00 USD

Total incl. shipping: 31,00 USD

 

Men som sagt, det er lov å håpe de har finpusset systemet siden artikkelen jeg linket til.

 

Jo, jeg leste den, men... det er jo DHL som frakter varen. Får ikke de betalt for det? Ergo burde de vite hva de fikk betalt for å frakte varen...

Tanken din er logisk, og jeg forstår den godt - men dessverre er det ikke slik ekspress-verden fungerer. De som sitter på DHL fortolling KAN selvsagt skaffe seg info om prisen ved å kontakte det lokale kontoret hvor varen ble sendt fra, men i praksis er dette manuelt ekstraarbeid som aldri vil bli gjort - de har ikke kapasitet eller tid til det.

Det er heller ikke slik at nettbutikken betaler det samme til DHL som vi betaler som kunde.

Lenke til kommentar

DHL er noen slue, unnskyld meg, jævler. Bestilte en Orient Bambino fra CW tidligere i år, den kostet 900kr. En uke etter at jeg fikk klokken kom det en faktura fra DHL på nesten 1000kr til. Da hadde de gjettet pris på klokken. Heldigvis etter et par måneder innrømmet de at de hadde gjort feil, og jeg fikk tilbake en del av beløpet.

Lenke til kommentar

 

 

Det er heller ikke slik at nettbutikken betaler det samme til DHL som vi betaler som kunde.

 

Mener du at det vi legger ut for frakt ikke bare blir brukt til å betale for frakt?

Bør vel neppe komme som en overraskelse. Når en butikk krever f.eks. 99,- i frakt. Betaler de ikke nødvendigvis dette til fraktselskapet hver gang. Noen ganger mer andre ganger mindre. Det er sikkert litt forskjellige avtaler ute og går også.

 

Uansett gir det deg som kunde en enkel og forutsigbarhet med en fraktpris på 99,-.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

DHL er noen slue, unnskyld meg, jævler. Bestilte en Orient Bambino fra CW tidligere i år, den kostet 900kr. En uke etter at jeg fikk klokken kom det en faktura fra DHL på nesten 1000kr til. Da hadde de gjettet pris på klokken. Heldigvis etter et par måneder innrømmet de at de hadde gjort feil, og jeg fikk tilbake en del av beløpet.

Det virker som det er tilfeldig hvem dette skjer med. Jeg bestilte en Khaki fra CW og fikk ingen "krav" fra DHL. Jeg ringte faktisk og spurte om alt var i orden og at det ikke var et brev på vei. Først da pustet jeg lettet ut.  :w00t:

Lenke til kommentar

DHL er noen slue, unnskyld meg, jævler. Bestilte en Orient Bambino fra CW tidligere i år, den kostet 900kr. En uke etter at jeg fikk klokken kom det en faktura fra DHL på nesten 1000kr til. Da hadde de gjettet pris på klokken. Heldigvis etter et par måneder innrømmet de at de hadde gjort feil, og jeg fikk tilbake en del av beløpet.

Hvis DHL må gjette pris på klokken, betyr det at avsender ikke har oppgitt verdien av forsendelsen - det er ikke da DHL som er slue, det er avsender som ikke har gjort jobben sin - man er pliktig til å ha faktura på pakken. 

Om jeg sender en pakke med Posten til DK og glemmer faktura, slipper ikke pakken ut av Norge en gang.

Lenke til kommentar

Trenger man egentlig spesialverktøy for å ta av lenker, eller funker det greit med nål/tegnestift/syl til hele jobben hvis det er springbars?

Springbar tool gjør jobben langt langt enklere og koster deg ikke mer enn 5 kr med gratis frakt på eBay.

 

Jeg har fått det til med en tynn nål, men jeg husker at jeg kavet noe voldsomt for å få det til. I tillegg er du mer avhengig av at det er mer rom mellom reimen og lugsen enn med en springbar tool.

 

Edit: de kommer som regel med et verktøy for å justere lenker også, så det er definitivt verdt å ha til klokkesamlingen.

Endret av Liquidkey
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...