Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Når blir man "stefar"?


Anbefalte innlegg

Har en kompis som nylig ble sammen med en dame som har en 1åring fra før, hun kaller nå kompisen min for stefar, ungen har ikke kontakt med sin biologiske far pga manglende barnebidrag. Min kompis sier ikke så mye på det, men han er ikke så komfortabel med rollen. Hvor tidlig i et forhold blir man egentlig "stefar"?? Bør ikke det være noe som først skjer "offisielt" når forholdet har vart over en viss lang periode? Det er liksom et lite barn det er snakk om..



Anonymous poster hash: 8c581...cb0
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde nok ville ventet til jeg visste at forholdet gikk noen plass. Det er ikke noe særlig kult om det skjærer seg og så blir det ny stefar etc etc. Man må prøve å ikke forvirre ungen også, viktig at de får litt stabilitet. Hun tenker kanskje at det er søtt eller at de blir mer som en liten enhet, men det er nok greit at slike ting får utvikle seg naturlig over tid heller enn at det blir påtvunget. Hensynet til barnet er det viktigste.

Lenke til kommentar

En stefar er en person som er i et langvarig forhold med barnets mor og har en så sterk relasjon med barnet at man kan karakteriseres som en viktig omsorgsperson.

 

På meg virker det som om mor i dette tilfellet enten er ganske desperat etter å gi barnet en "farsfigur" eller prøver å få forholdet til å være mer seriøst enn det som er tilfellet, muligens begge.

 

På meg så virker det helt feil av mor å prøve å presse frem en sånn type relasjon mellom kjæreste og barn når forholdet er såppas ferskt.

Lenke til kommentar

 

Stefar er du den dagen du har en slik relasjon til barn og mor at hvis både far og mor dør er du en aktuell kandidat for å ta over omsorgen for barnet.

Mor trenger ikke å dø før man er stefar, ei heller far.

 

 

Vær så snill å lese innlegget før du trykker "Svar". Det gjør livet mitt veldig mye enklere.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

 

Vær så snill å lese innlegget før du trykker "Svar". Det gjør livet mitt veldig mye enklere.

Da tror jeg du bør gjøre det samme, så gjør du livet mitt enklere.

 

 

 

 

 

Stefar er du den dagen du har en slik relasjon til barn og mor at hvis både far og mor dør er du en aktuell kandidat for å ta over omsorgen for barnet.

Mor trenger ikke å dø før man er stefar, ei heller far.

 

 

Vær så snill å lese innlegget før du trykker "Svar". Det gjør livet mitt veldig mye enklere.

 

 

Nei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er han ikke komfortabel med rollen, så bør han heller ikke fortsette forholdet.

Jeg syns du er snar med å avfeie. Bakgrunn:

 

Jeg er far til en jente på 8 måneder, og banalt som det kan høres ut så tok det meg nesten et halvt år før at jeg hadde latt realiteten synke inn over meg og var 100% komfortabel med det. Det er ikke dermed sagt at man er en dårlig far eller noe slik i mellomtiden, det handler mer om selvsikkerhet og frykten for å gjøre feil.

Det er ikke bare jeg som har opplevd dette, flere andre fedre jeg har pratet med har opplevd lignende.

Så det kan ta lang tid før kompisen til trådstarter er komfortabel. Så får det være opp til han og dama å avgjøre om de vil ta den tiden han/dem trenger eller avslutte forholdet på en ryddig måte. Men han må være innstilt på at det kan bli en realitet at han blir stefar. Er kan ikke det så er det nok som KarpeSkrotum sier det beste valget for alle parter, avslutt forholdet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...