Gå til innhold

Her blir fotografen angrepet av en illsint kvinne


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Herregud, det er han som skulle blitt arrestert, man har ingen rett til å filme folk uten dems tillatelse, glad jeg ikke bor i usa...

Ta og sett deg inn i hva som skjer i verden før du uttaler deg er jo en god ide !

 

Alle har lov til å filme på offentlig steder både i USA og i Norge.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

 

Herregud, det er han som skulle blitt arrestert, man har ingen rett til å filme folk uten dems tillatelse, glad jeg ikke bor i usa...

Ta og sett deg inn i hva som skjer i verden før du uttaler deg er jo en god ide !

 

Alle har lov til å filme på offentlig steder både i USA og i Norge.

 

Jeg bryr jeg ekstremt lite i hva loven sier, jeg skal ikke ha en eller annen ekkel fremmede stå og filme meg, da burde jeg og ha rett til å ta mobilen eller kameraet og knuse det. Jeg skal ikke havne på noens fremmede kamera, andre bryr seg kanskje ikke om privat liv men jeg gjør...

Lenke til kommentar

 

 

Herregud, det er han som skulle blitt arrestert, man har ingen rett til å filme folk uten dems tillatelse, glad jeg ikke bor i usa...

Ta og sett deg inn i hva som skjer i verden før du uttaler deg er jo en god ide !

 

Alle har lov til å filme på offentlig steder både i USA og i Norge.

 

Jeg bryr jeg ekstremt lite i hva loven sier, jeg skal ikke ha en eller annen ekkel fremmede stå og filme meg, da burde jeg og ha rett til å ta mobilen eller kameraet og knuse det. Jeg skal ikke havne på noens fremmede kamera, andre bryr seg kanskje ikke om privat liv men jeg gjør...

 

Stakkars deg når det er sommer og byen er stappfull i turister med kamera.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

 

 

 

Herregud, det er han som skulle blitt arrestert, man har ingen rett til å filme folk uten dems tillatelse, glad jeg ikke bor i usa...

Ta og sett deg inn i hva som skjer i verden før du uttaler deg er jo en god ide !

 

Alle har lov til å filme på offentlig steder både i USA og i Norge.

 

Jeg bryr jeg ekstremt lite i hva loven sier, jeg skal ikke ha en eller annen ekkel fremmede stå og filme meg, da burde jeg og ha rett til å ta mobilen eller kameraet og knuse det. Jeg skal ikke havne på noens fremmede kamera, andre bryr seg kanskje ikke om privat liv men jeg gjør...

 

Stakkars deg når det er sommer og byen er stappfull i turister med kamera.

 

Ja stakkars meg...

 

Det er ikke så mange folk her i ålesund så jeg bekymrer meg ikke så mye, høflige folk vet å ikke ta bilde når det er fremmemde innen ramme radius

Lenke til kommentar

Det skulle det vært, at man ikke skal filme tilfeldige folk ute i gata er en åpenbar ting som klart burde være forbudt

 

Fotografering er lovlig og kan tenke med at videofilming også er lovlig.

 

Man har lov til og fotografere i de offentlige rom, men man har ikke lov å publisere bildene uten personen på bilde sitt samtykke. Jeg skriver person siden det er lov og publisere bilder av en gruppe mennesker sålenge ingen enkeltpersoner utpeker seg spesielt i bildet.

Lenke til kommentar

Jeg bryr jeg ekstremt lite i hva loven sier, jeg skal ikke ha en eller annen ekkel fremmede stå og filme meg, da burde jeg og ha rett til å ta mobilen eller kameraet og knuse det. Jeg skal ikke havne på noens fremmede kamera, andre bryr seg kanskje ikke om privat liv men jeg gjør...

Så får du prøve å knuse et kamera og etterpå se om loven er på din eller motpartens side. (Hint: den er ikke på din.)

Er det forøvrig andre lover du selv har oppfunnet, og som bare gjelder for deg?

 

Lovverket er klart - det er tillatt å ta bilder og video på offentlig sted. Å publisere nevnte videoer eller bilder er det helt andre regler for, men å ta dem er generelt fritt frem i det offentlige rom.

 

Og - vi andre her vektlegger ikke så voldsomt hva du mener du "burde" ha lov til.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

Tror vi har et forumtroll som kjeder seg på forumet "Lekeplassen".

Nei vi har en person som helst vil ha privat livet sitt og ikke bli tatt bilde av av fremmede..

 

Edit: Dette er ikke lekeplassen en gang så hele den kommentaren gir null mening...

 

 

 

Det skulle det vært, at man ikke skal filme tilfeldige folk ute i gata er en åpenbar ting som klart burde være forbudt

 

Fotografering er lovlig og kan tenke med at videofilming også er lovlig.

 

Man har lov til og fotografere i de offentlige rom, men man har ikke lov å publisere bildene uten personen på bilde sitt samtykke. Jeg skriver person siden det er lov og publisere bilder av en gruppe mennesker sålenge ingen enkeltpersoner utpeker seg spesielt i bildet.

 

Så man kan filme og ta bilde av folk men ikke publisere det, hva er poenget da?

.

Endret av Bruker-292501
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

 

Så man kan filme og ta bilde av folk men ikke publisere det, hva er poenget da?

de...

 

Finnes det noen fornuftige poeng med en hobby :)

 

Bruker ikke slike folk å ta bilde og ta dem med hjem og analysere bildene?

Lenke til kommentar

 

 

Så man kan filme og ta bilde av folk men ikke publisere det, hva er poenget da?

de...

 

Finnes det noen fornuftige poeng med en hobby :)

 

Bruker ikke slike folk å ta bilde og ta dem med hjem og analysere bildene?

 

Riktig, og putter dem i en bildemappe sammen med titusenvis av andre bilder.

Lenke til kommentar

Det er ingen naturlig forventning eller krav til privatliv i det offentlige rom. Enten man liker det eller ikke, er enig eller ikke, slik ER det. Er man ute blant folk, så må man akseptere normal lovlig aktivitet som kan foregå i det offentlige rom. Vil en ikke bli sett får en unngå steder andre ikke kan ferdes, holde seg innendørs eller dekke seg til.

 

Det finnes naturligvis dem som ikke ønsker å bli tilfeldige statister i andre menneskers liv og minner, og det er ikke noe gærnt med det, men det skjer med de fleste av oss daglig. Har man fobier mot sånt finnes det trolig diverse behandlingstilbud, eller man kan innrette seg etter hva man selv behager. Å gå til overfall er ihvertfall ikke løsningen, og behandlingstilbudet blir naturligvis litt ensporet når en begynner med sånt. ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Så man kan filme og ta bilde av folk men ikke publisere det, hva er poenget da?

de...

 

Finnes det noen fornuftige poeng med en hobby :)

 

Bruker ikke slike folk å ta bilde og ta dem med hjem og analysere bildene?

 

Å sitte hjemme å se på bildene er likevel ikke tilsvarende publisering.

Lenke til kommentar

Bruker ikke slike folk å ta bilde og ta dem med hjem og analysere bildene?

Og privat bruk av bildene, uten å publisere dem, er fullt lovlig.

Mye farlig kikking på bilder - nei, det var feileksponert - pokker, dårlig komposisjon etc.

 

Skal bilder vurderes publisert gjelder forskjellige lover og regler. Er det gjenkjennelige enkeltpersoner kreves tillatelse for publisering, mens det er spesielle regler for dagsaktuelle hendelser, eller hvis det er handlingen som utføres og ikke personene som er hovedmotivet og annet.

Les mer på Gisle Hannemyrs sider om temaet hvis du vil vite mer:

http://hannemyr.com/faq/legal_dm07.shtml#opict

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Tanken på at en frammed sitter hjemme med et bilde av meg eller en nær bekjent er ikke noe hyggelig tanke /:

Synd for deg at du føler det slik, men sånn er det i et fritt, ikke-totalitært regime.

Frihet til å fritt kunne dokumentere hva som skjer i det offentlige rom er en av grunnpilarene i et åpent samfunn. Les mer om retten til å fotografere her: http://hannemyr.com/faq/legal_dm07.shtml#rtaaf

Endret av Trondster
  • Liker 2
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...