Gå til innhold

Nordmann med utdanning tatt i utlandet; gyldig?


Anbefalte innlegg

Heisann :)

 

Jeg er godt over gjennomsnittet interessert i psykologi, men på grunn av at jeg droppet ut av vgs da jeg var 18 og nå er for gammel for vgs og for ung for voksenopplæring, så har jeg ingen studiekompetanse. Selv om jeg så veldig gjerne vil bli psykolog.

 

Det jeg lurer på er, om jeg på et vis greier å få en psykologigrad fra et annet land (f.eks. USA) via kurs på nettet eller lignende, vil det da være gyldig her i Norge?

Nå har ikke jeg sjekket så nøye på kravene i andre land til å faktisk få et godkjent profesjonsstudium i psykologi, men om jeg finner et kurs som gir meg et bevis på fullført og bestått, vil ikke det da regnes som like bra som i Norge? Da spesielt med tanke på at vi har mange utenlandske psykologer og psykiatere her til lands, med en utenlandsk utdanning?

 

 

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes psykologiutdannelser i utlandet, blant annet i Storbritannia og USA, som kan gjøre deg til psykolog her i Norge. Men hvis du finner en utdannelse som ikke krever studiekompetanse, er den høyst sannsynlig ikke gyldig i Norge. Du vil i hvert fall ikke få støtte av Lånekassen.

Lenke til kommentar

Har et par venner som studerer psykologi i Storbritannia, og flere av de ønsket visst å studere i USA - men det er visst utrolig vanskelig å få de fagene godkjent i Norge mener jeg. I Storbritannia er også studiet bygd opp veldig forskjellig fra Norge, så de fleste ønsker veien bachelor i Storbritannia så master i Danmark. Dette trenger man såvidt jeg vet studiekompetanse for å få til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...