Gå til innhold

ANMELDELSE: Dark Souls II


Anbefalte innlegg

De fleste slike spill fungerer jo i grunnen best med gamepad, uansett hvordan kontrollene for tastatur måtte være. Ser derfor ikke hvorfor spillet ikke skal fungere bedre med gamepad.

 

Da vil jeg nevne Assassin's Creed IV: Black Flag, hvor de faktisk (omsider!) maktet å legge ned en akseptabel innsats for å fjerne konsollfølelsen i spillet. Det er på ingen måte perfekt, men det flyter mye bedre på pc enn det gjorde før, i både meny og gameplay. Ingen av disse elemenetene ser jeg i DS2. De skal derfor ha like mye pepper som Ubisoft fikk for dette i AC; som Bethesda har fått for Oblivion og Skyrim; og som Rockstar har fått for GTA. Og dette, spesielt i en 10/10-anmeldelse!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er input delay, faktisk et halvt sekund. Legger ikke merke til det hvis du ikke har prøvd noe annet, men er stor forskjell. Finnes workaround med å binde musknappene til tastaturet, da blir man kvitt det. Men sånne ting er en av flere ting utviklerne ikke har fikset noe som er veldig rart. Men spillet fortjener uansett 10/10

Lenke til kommentar

 

Godt å se at et spill for pc som krever at man kjøper seg en gamepad får 10/10.

Har anmelder testet mus og tastatur noe særlig i hele tatt? Fordi jeg følte IKKE at det fungerte bra nok i spillet.

Burde ikke en pc versjon vært sentrert rundt mus/tastatur?

 

Helt enig. Hva mer poenget med denne anmeldelsen? For dette er ikke anmeldelsen av et PC-spill, det er anmeldelsen av et konsollspill med høyere oppløsning. Det hadde holdt med konsollanmeldelsen når man tydeligvis ikke har høyere krav til spill enn det anmelderen har.

 

Det er liten tvil om at mus og tastatur er en mer optimal metode å kontrollere en figur i et action-RPG. Dette er ikke et sportsspill eller en beat 'em up, selv om det trekkes fram som et argument.

 

 

Det er liksom ikke poenget da.

Bør en bilsimulator straffes for at den fungerer best med ratt og pedaler, eller en flysimulator straffes fordi den fungerer best med analog joystick?

 

 

Nei, men en bilsimulator bør straffes om ratt og pedaler får deg til å svinge til høyre når du vrir rattet til venstre, eller om en analog joystick får deg til å styrte i havet når du såvidt er borti den. I stedet får vi servert argumentet om at hvis man bare trenger å holde inne X på en gamepad for å vinne spillet, så er det den beste måten å kontrollere figuren på. Mus og tastatur får deg jo tross alt til å løpe utfor et stup, ergo er gamepad overlegen, og kontrollene perfekte.

 

Dette spillet har lock on. Eneste grunnen er at man må bruke kontroller, og denne serien har vært dummet ned til de grader for at det skal være mulig å spille med en kontroller på en tilfredsstillende måte, noe jeg synes er ganske ironisk med tanke på at det skal være så vanskelig. Hadde dette spillet vært hatt perfekte kontroller med tastatur / mus, hadde det vært altfor lett. Brukergrensesnittet er også groteskt dårlig. Lider av alle de konsollsykdommene det går an å komme over.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Selve spillet skal jeg vente med å ha en mening om til jeg er ferdig med NG+. Liker iallefall ikke at du kan hoppe fritt mellom bonfires helt fra starten av - eller kanskje det jeg ikke liker er det som ligger bak den avgjørelsen, nemlig at verdenen er mye løsere bundet sammen, med færre looper og snarveier som låses opp underveis.

 

Dette er jeg helt enig med deg i, dessuten liker jeg ikke at de har halvert "durability" på våpen og skjold, og at færre standard skjold har 100% "physical reduction," spesielt nå som det virker som om det er lettere å slå skjoldet tilside.

Lenke til kommentar

Folk driver og gnåler om at de synes det er irriterende med at kommandoene vises som Xbox-symboler når de spiller med mus og tastatur, men faktum er at det er en enkel løsning: mods

Allerede første dagen var det mods ute for å optimalisere opplevelsen på pc, og implementert i det finnes det utallige mods som endrer kommandotegnene til tastaturvennlige tall og bokstaver

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er forøvrig kronidiotisk å vise tips for gamepad når man ikke har en gamepad tilkoblet. Fryktelig distraherende.

 

Enig der, men jeg tror dette faktisk er eneste gangen det går den veien. Jeg har spilt litt for mange spill med tastaturreferanser på skjermen mens jeg spiller med eksburkkontrolleren, maksimalt irriterende om man skal reagere kjapt eller prøver å lære seg spillet.

Lenke til kommentar

 

Enig der, men jeg tror dette faktisk er eneste gangen det går den veien. Jeg har spilt litt for mange spill med tastaturreferanser på skjermen mens jeg spiller med eksburkkontrolleren, maksimalt irriterende om man skal reagere kjapt eller prøver å lære seg spillet.

 

 

Eneste gangen du har opplevd det regner jeg med at du mener? Det finnes et utall multiplattform-spill som kommer til PC uten noen mus- og tastatur-referanser.

Lenke til kommentar

 

 

Det er liksom ikke poenget da.

Bør en bilsimulator straffes for at den fungerer best med ratt og pedaler, eller en flysimulator straffes fordi den fungerer best med analog joystick?

 

 

Dette er ikke en simulator. Den dagen du går i bokseringen med gamepad som hovedvåpen skal jeg tilgi den sammenligningen.

 

 

Poenget er uansett det samme, en joypad er vanlig og billig tilbehør, virker merkelig å trekke for at spillet fungerer best med det.

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Folk driver og gnåler om at de synes det er irriterende med at kommandoene vises som Xbox-symboler når de spiller med mus og tastatur, men faktum er at det er en enkel løsning: mods

Allerede første dagen var det mods ute for å optimalisere opplevelsen på pc, og implementert i det finnes det utallige mods som endrer kommandotegnene til tastaturvennlige tall og bokstaver

 

Faktum er at å la være å kritisere dårlig latskapsdesign fordi det finnes mods som løser det ikke er en god plan.

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

 

Det er liksom ikke poenget da.

Bør en bilsimulator straffes for at den fungerer best med ratt og pedaler, eller en flysimulator straffes fordi den fungerer best med analog joystick?

Dette er ikke en simulator. Den dagen du går i bokseringen med gamepad som hovedvåpen skal jeg tilgi den sammenligningen.

Dagens beste! Helt enig med deg, sammenligningen hans er jo helt i tåka!

 

Dette spillet kommer jeg aldri til å spille, har sett på hvordan styringa virker, og nei takk! Jeg bekter å røre spill som ikke er bygget for mus og tastatur. Konsollfolket får kose seg med dette spillet, jeg får klare meg uten.

Lenke til kommentar

Det er haugevis av spill på PC som er beregnet for gamepad. Det å sutre over at alle spill ikke er best på mus og tastatur er faen meg noe av det dummeste jeg har lest på dette forumet, og det sier sitt.

 

Nå er det litt utover dette det klages over av noen, om det virkelig er riktig at det er masse lag og feil instrukser på skjermen osv, så er det ganske latterlig implementert.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Det å sutre over at alle spill ikke er best på mus og tastatur er faen meg noe av det dummeste jeg har lest på dette forumet, og det sier sitt.

Folk "sutrer" vel egentlig over at spilleren ikke kan velge det utstyret han/hun ønsker fordi brukergrensesnitt og/eller mekanikk ikke er godt nok tilrettelagt. Det blir jo fort slik når plattformen i seg selv støtter en mengde ulikt utstyr og folk har opparbeidet seg sine favoritter.

 

Ideelt sett burde all programvare fungere (bortimot) like godt med alt utstyr slik at spilleren får mer frihet til selv å velge.

Lenke til kommentar

Det er haugevis av spill på PC som er beregnet for gamepad. Det å sutre over at alle spill ikke er best på mus og tastatur er faen meg noe av det dummeste jeg har lest på dette forumet, og det sier sitt.

Folk klager vel ikke over at gamepad er best, men at implementeringen av mus/tastatur er dårligere enn potensialet. Er forøvrig ganske barnslig å kalle kritikk man er uenig i for sutring/gnåling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er haugevis av spill på PC som er beregnet for gamepad. Det å sutre over at alle spill ikke er best på mus og tastatur er faen meg noe av det dummeste jeg har lest på dette forumet, og det sier sitt.

 

Eh .... utviklerne lovet at PC hadde fokus denne gangen og likevel er det halvt sekund ekstra input lag siden lansering, det er enda ikke fikset. Man må bruke et verktøy foreslått av brukere for å komme rundt det. Men er det dummeste du har lest at folk klager på dette? Du kødder nå sant ......

 

DS2 er en av de beste rpg spillene jeg har spilt ,men jeg er ikke blind over alt det slappe arbeidet dem faktisk har gjort på PC.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

FIFA med tastatur og mus.

Super Meat Boy med tastatur og mus.

De fleste bilspill med tastatur og mus.

Dark Souls med tastatur og mus.

 

Er enig i at de bugsene som tydeligvis er i spillet er tullet og burde fikses, men det er like fullt et spill som burde spilles med gamepad.

 

Og folkens, se:

Jeg bekter å røre spill som ikke er bygget for mus og tastatur. Konsollfolket får kose seg med dette spillet, jeg får klare meg uten.

Endret av Admiral Necrolamedor
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Det er haugevis av spill på PC som er beregnet for gamepad. Det å sutre over at alle spill ikke er best på mus og tastatur er faen meg noe av det dummeste jeg har lest på dette forumet, og det sier sitt.

Nå er det litt utover dette det klages over av noen, om det virkelig er riktig at det er masse lag og feil instrukser på skjermen osv, så er det ganske latterlig implementert.

 

AtW

Det er input lag, testet nettopp. Selv om jeg ikke kan se for meg hvordan mus og tastatur skulle fungere på langt nær like godt som en kontroller i dette spillet, så gjør ikke et kvartsekund med forsinkelse saken bedre.

Endret av Buddy Dacote
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Godt å se at et spill for pc som krever at man kjøper seg en gamepad får 10/10.

Har anmelder testet mus og tastatur noe særlig i hele tatt? Fordi jeg følte IKKE at det fungerte bra nok i spillet.

Burde ikke en pc versjon vært sentrert rundt mus/tastatur?

Blir like overrasket hver gang jeg får melding om å trykke A,B,Y, X, LB, RB eller whatever og prøver å finne ut hva i all verden det er for noe på mus og tastatur...

 

Må til tider også ty til svart magi for å lagre endringer i kontroll oppsettet. Sikkert én måte å gjøre det på, men det må være et lykketreff hver gang jeg får det til.

 

Det går heller ikke ann å sette knapper til "Unbound" så jeg må flytte knapper jeg ikke vil bruke eller det finnes dobbelt av til den minst brukte delen av tastaturet og håpe jeg aldri kommer borti med en feiltagelse.

 

Tok sin tid før jeg klarte å bli vandt med dette makkverket så det gikk ann å spille.

Endret av PantZman
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...