Gå til innhold

Amd Athlon 64 og ytelse.


Boralis

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er vanskelig å si ennå. Føler liksom ikke at det er noe bra chipset på banen ennå. VIA sine chipset har jo aldri nå AGP/PCI lås, så å overklokke med dem er jo håpløst (dem sier det kommer, men vi får nå se). FSB altså. Nå er det vel ikke helt klart om vanlig A64 er låst på multiplieren eller ikke. Så vi får vel bare vente å se. Må si meg litt skuffa på chipset siden. nForce3 har jo masse mangler, og det skal visstnok ha vært klart siden januar! Med alle utsettelsene, hadde jeg venta meg litt bedre hovedkort. Men men, de kommer vel nå, når verden endelig får kjøpt A64. Tror det er rimelig dumt å kjøpe A64 nå iallfall. Da må du være forberedt på lite klokking. Abit sitt hovedkort høres lovende ut. Men vi får vente på testene.  

 

 

Kan du forklare hva alle disse manglene er på hovedkortene til A64?

 

Det som er tydelig er at noen hevder (har ikke prøvd selv) at en ikke kan klokke noe særlig med A64 hovedkort. Slik jeg ser det betyr det reelt sett lite ettersom det er så få som klokker, men for all det: det er ikke positivt.

Vel, tenkte på nForce3 først og fremst. Men ok. Kan ta manglene.

For det første, hvor ble det av SoundStorm ALU'n? nVidia bare fjerna den fra nForce3 dem. Hva er pointet med det? Typertransport busen kjører på 800MHz en vei såvidt jeg har forstått, nForce3 kjører på 600MHz. Så dem følger faktisk ikke standarden. nForce3 har heller ikke bygd inn S-ATA. Du får riktignok S-ATA på alle nForce3 hovedkort, men da via. en annen chip. Fra f.eks. Promise. Dette er med på øke prisen.

 

For VIA sin del, så ser det for det meste bra ut. Men dem sliter fortsatt med den AGPI/PCI låsen. Jeg er bare glad for VIA ikke lager minnekontrolleren selv, for nå slipper vi iallfall å få problemer med minne konfigurasjoner (se de første testene av KT600 for skrekk scenarioer). VIA har dessuten northbridge og southbridge. Det er lite vits i northbridge føler jeg. Få slengt over AGP bridgen (eller hva den heter) i southbridge som nVidia har gjort takk.

 

SiS har vel ikke fått ut nå kort i butikkene ennå. Og dem har også fortsatt northbridge. ALi ser ut til å ha alt rett... på papiret. Dem har heller ikke gitt ut noe for salg ennå.

 

Så, som jeg sa tidligere, det er egentlig best å vente. Har 4 forskjellige chip(set) produsenter her. Og to av dem er ikke på markedet engang. Etter alle forsinkelsene på Athlon64, burde disse feilene jeg nevnte ovenfor, være luka ut allerede. CPU'en har jo vært den samme i lang tid nå. Det er AMD som har slitt med å få den opp på høy hastighet som har vært problemet.

Lenke til kommentar

en cpu som klokker under 10% anser jeg som umulig å klokke.

Desuten gjaldt ikke det spørsmålet FX men athlon 64

 

 

Er det ikke slik med samtlige toppmodeller at de ikke lar seg klokke noe spes mer enn 10% ? Ellers ville det vel vært utgitt raskere versjoner av de. EN vil neppe få noen A64 som er "bra" til å klokkes før AMD har lansert 2.4-2.6 GHz av den. Da vil nok 2.0 være en bra CPU for å klokke opp.

Lenke til kommentar

Vel, tenkte på nForce3 først og fremst. Men ok. Kan ta manglene.

For det første, hvor ble det av SoundStorm ALU'n? nVidia bare fjerna den fra nForce3 dem. Hva er pointet med det? Typertransport busen kjører på 800MHz en vei såvidt jeg har forstått, nForce3 kjører på 600MHz. Så dem følger faktisk ikke standarden. nForce3 har heller ikke bygd inn S-ATA. Du får riktignok S-ATA på alle nForce3 hovedkort, men da via. en annen chip. Fra f.eks. Promise. Dette er med på øke prisen.

 

SoundStorm ALU vet jeg ikke hva er, men antar at det er noe audioencoder e.l. Er ikke dette noe som kommer med vanlige lydkort uansett? Personlig liker jeg ikke å ha annet enn nettkort på hovedkortet (og ATA/S-ATA da selvsagt).

 

Her finner du en oversikt over funksjoner på NFORCE3: http://www.nvidia.com/object/IO_8483.html. Du ser at HyperTransporten støtter 3.6 GB/s som burde holde til forholdsvis mange disker og Gbit nettkort ;)

 

S-ATA er på alle hovedkort. Hvem som lager den har vel lite å si. Ofte er det rimeligere å bruke eksterne til å gjøre denne jobben enn å lage det selv.

 

Kan med andre ord ikke se de helt store svakhetene her..

Lenke til kommentar

en cpu som klokker under 10% anser jeg som umulig å klokke.

Desuten gjaldt ikke det spørsmålet FX men athlon 64

 

 

Er det ikke slik med samtlige toppmodeller at de ikke lar seg klokke noe spes mer enn 10% ? Ellers ville det vel vært utgitt raskere versjoner av de. EN vil neppe få noen A64 som er "bra" til å klokkes før AMD har lansert 2.4-2.6 GHz av den. Da vil nok 2.0 være en bra CPU for å klokke opp.

 

Jo men nå annser ikke jeg A64 som en toppmodell men som grunnmodellen i en ny serie, akkurat som feks P4 800 serien som startet med en 2,4 denne er også den beste klokkern

Lenke til kommentar
pgressum skrev:

 

S-ATA er på alle hovedkort. Hvem som lager den har vel lite å si. Ofte er det rimeligere å bruke eksterne til å gjøre denne jobben enn å lage det selv.  

 

Kanskje jeg tar feil her, men er det ikke slik at om en har SATA på en ekstern chip på hovedkortet, så får man ikke utnyttet hele SATA kapasiteten pga at den da i praksis går gjennom PCI bussen og må dele båndbredde med alle andre ekstra kort. Mens en som er intern i chipsettet ikke går veien om PCI. Mener å ha lest dette en gang, men husker ikke hvor.

Lenke til kommentar

Jo men nå annser ikke jeg A64 som en toppmodell men som grunnmodellen i en ny serie, akkurat som feks P4 800 serien som startet med en 2,4 denne er også den beste klokkern

 

Hm.. Hvilke A64 er det som da skulle være toppmodellen annet enn 3200+ ? Det _er_ en toppmodell. Dersom AMD hadde lansert Athlon64 2500+ på 1.4 GHz (e.l.) så ville den trolig vært bra til å klokke. P4 med 800 FSB har lite med det å gjøre annet enn at de kom med en 3.2 GHz versjon som ei heller lar seg klokke noe spes.

Lenke til kommentar
SoundStorm ALU vet jeg ikke hva er, men antar at det er noe audioencoder e.l. Er ikke dette noe som kommer med vanlige lydkort uansett? Personlig liker jeg ikke å ha annet enn nettkort på hovedkortet (og ATA/S-ATA da selvsagt).  

 

Her finner du en oversikt over funksjoner på NFORCE3: http://www.nvidia.com/object/IO_8483.html. Du ser at HyperTransporten støtter 3.6 GB/s som burde holde til forholdsvis mange disker og Gbit nettkort ;)

 

S-ATA er på alle hovedkort. Hvem som lager den har vel lite å si. Ofte er det rimeligere å bruke eksterne til å gjøre denne jobben enn å lage det selv.

 

Kan med andre ord ikke se de helt store svakhetene her..

SoundStorm er på alle highend nForce1 og nForce2 hovedkort. APU = Audio Processing Unit (var skriveleif i min forrige post). Se her for mer info: http://www.nvidia.com/object/apu.html

SoundStorm har jo enkelte features ingen andre lydkort kan skimte med. Og den største er Dolby Digital ICE decoding. Det er da mulig å bruke Dolby Digital i spill (er vel ikke mange som støtter dette. alle spill på xbox gjør det dog). Ingen andre lydkort har denne muligheten. Man må seff ha koblet opp SoundStorm opp mot en forsterker/høyttaler sett med digital inngang.

 

Hvis S-ATA kontrolleren er ekstern, dvs. ikke innebygd i southbridge, så går den via PCI bussen, og tar da båndbredde fra PCI bussen. PCI bussen har vel bare en båndbredde på 133MB/s elns sist jeg sjekka. Hadde den vært innebygd i southbridge, så hadde den hatt alle de 3.6GB/s med båndbredde som du snakket om tidligere.

 

Forøvrig, om du liker at lydkort ikke er innebygd på hovedkortet er vel heller uvesentlig. Diskusjonen her var mangler. SoundStorm er en mangel fra nForce3. Det er mange som er skuffet og skjønner ikke helt hvorfor nVidia har fjernet SoundStorm fra nForce3. Dem har jo tatt alt fra southbridgen på nForce2, hvorfor ikke den delen også?

 

Nå kommer nVidia med en revidert utgave av nForce3 som har integrert S-ATA iallfall. Og der har dem også fått opp hastigheten på HT bussen. Men skjønner ikke hvorfor dem ikke klarte å få ut denne ved lansering. Uansett, jeg skal nå vente og se.

Lenke til kommentar

en cpu som klokker under 10% anser jeg som umulig å klokke.

Desuten gjaldt ikke det spørsmålet FX men athlon 64

 

 

Er det ikke slik med samtlige toppmodeller at de ikke lar seg klokke noe spes mer enn 10% ? Ellers ville det vel vært utgitt raskere versjoner av de. EN vil neppe få noen A64 som er "bra" til å klokkes før AMD har lansert 2.4-2.6 GHz av den. Da vil nok 2.0 være en bra CPU for å klokke opp.

 

Jo men nå annser ikke jeg A64 som en toppmodell men som grunnmodellen i en ny serie, akkurat som feks P4 800 serien som startet med en 2,4 denne er også den beste klokkern

 

Men P4 på 2.4 var vel ikke like overklokkbar når den kom som den er i dag? Prosessorene bli som regel lettere å ha med å gjøre etterhvert.

Lenke til kommentar
Kanskje jeg tar feil her, men er det ikke slik at om en har SATA på en ekstern chip på hovedkortet, så får man ikke utnyttet hele SATA kapasiteten pga at den da i praksis går gjennom PCI bussen og må dele båndbredde med alle andre ekstra kort. Mens en som er intern i chipsettet ikke går veien om PCI. Mener å ha lest dette en gang, men husker ikke hvor.

 

Hvordan de har koblet dette inn på HyperTransportlinken vet jeg ikke. Ser i alle fall ikke noe poeng i å kjøre dette over PCI-bussen som er koblet på HyperTransport.

Lenke til kommentar

Jo men nå annser ikke jeg A64 som en toppmodell men som grunnmodellen i en ny serie, akkurat som feks P4 800 serien som startet med en 2,4 denne er også den beste klokkern

 

Hm.. Hvilke A64 er det som da skulle være toppmodellen annet enn 3200+ ? Det _er_ en toppmodell. Dersom AMD hadde lansert Athlon64 2500+ på 1.4 GHz (e.l.) så ville den trolig vært bra til å klokke. P4 med 800 FSB har lite med det å gjøre annet enn at de kom med en 3.2 GHz versjon som ei heller lar seg klokke noe spes.

 

Du skjønner sikkert hva jeg mener, dette er første prosessorn i en forhåpentlivis lang serie og dermed ser jeg på den som grunnmodellen (ja jeg vet at ikke de andre er kommet ut enda).

Når det gjelder 2,4 800 kjøpte jeg en da disse kom ut,den har jeg forsatt og den kjører akkurat like godt som dem som er kommet senere.

#.2 er nå engang toppmodellen og trolig en av de siste i denne serier (kommer en 3,4) min 3,0 kjører 3,67 stabilt, men det var ikke intel vi skulle prate om her.

Lenke til kommentar

A64'en og 51FX'en skal være ganske greie å klokke. Problemet ligger mest i at det kun er noen få hovedkort/bioser som støtter multiplier-valg.

 

Har man først den riktige kombinasjonen av hovedkort og bios-versjon så skal det gå greit å overklokke med multiplier.

 

A64/51FX utvilker ganske lite varme så man kommer faktisk langt med bare luftkjøling. (Jeg tipper ca 40-50W orginalt og ca 50-70W overklokket). Dermed skal det ikke være så stor fare for overoppheting som med f.eks Athlon XP og Pentium 4.

 

Jeg tipper at 2,4GHz er en enkel match for luftkjøling og 2,6GHz for avansert luftkjøling eller standard vannkjøling.

 

Oppi det hele må man også huske hvordan ytelsen øker med MHz'ene. A64 skalerer mye bedre enn f.eks P4. Det betyr at 10% overklokk kanskje gir 8% bedre ytelse, mens 10% overklokk av en P4 bare ville gitt 4% bedre ytelse. Om man da overklokker en a64 2,0GHz 3200+ til 2,4GHz vil det si at ytelsen øker med ca 16%. P4 3,2GHz/800 (standard) yter ca 5% lavere orginalt, og vil med like mye %-vis overklokk (til 3,84GHz) så vil ytelsen øke med bare 8%. Ok, det ble litt mye tall her, men for å oppsummere ca ytelse:

  • M.a.o A64 er ingen sinke med tanke på overklokking. Hovedkort/bios-problemet tror jeg løser seg selv når ting blir billigere.

 

PS. Gleder meg til A64 90nm kommer ut. Da skal jeg kjøpe og klokke villt!

Lenke til kommentar

Jo men nå annser ikke jeg A64 som en toppmodell men som grunnmodellen i en ny serie, akkurat som feks P4 800 serien som startet med en 2,4 denne er også den beste klokkern

 

Hm.. Hvilke A64 er det som da skulle være toppmodellen annet enn 3200+ ? Det _er_ en toppmodell. Dersom AMD hadde lansert Athlon64 2500+ på 1.4 GHz (e.l.) så ville den trolig vært bra til å klokke. P4 med 800 FSB har lite med det å gjøre annet enn at de kom med en 3.2 GHz versjon som ei heller lar seg klokke noe spes.

 

Du skjønner sikkert hva jeg mener, dette er første prosessorn i en forhåpentlivis lang serie og dermed ser jeg på den som grunnmodellen (ja jeg vet at ikke de andre er kommet ut enda).

Når det gjelder 2,4 800 kjøpte jeg en da disse kom ut,den har jeg forsatt og den kjører akkurat like godt som dem som er kommet senere.

#.2 er nå engang toppmodellen og trolig en av de siste i denne serier (kommer en 3,4) min 3,0 kjører 3,67 stabilt, men det var ikke intel vi skulle prate om her.

 

Vel 2.4C var da vel ikke toppmodell og grunnmodell (som du kaller det) da den ble lansert?

Lenke til kommentar
Skjønner ikke hvorfor enkelte skal henge seg på detaljer og begynne med flisespikkeri, det må jo åpenbart vere fordi de er ute etter å lage bråk,

Jo P4 2,4 var grunnmodellen i 800 serien.

 

Duh.. ja men den var ikke toppmodellen og derfor er det ingen sammenligning. Intel hadde jo produsert 3GHz deler en god stund allerede.

Det blir jo som om AMD skulle ha introdusert en 1.6 GHz A64 i desember, ja seff ville den klokket bedre.

3200+ A64 er topp og grunn modell, skal du sammenligne får du gjøre det med tilsvarende prosessorer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...