Gå til innhold

Amd Athlon 64 og ytelse.


Boralis

Anbefalte innlegg

 

Unødvendig flisespikkeri ba jeg om å la vere i denne posten,at vi har diskutert en sak i en annen post,har ingenting med denne å gjøre,la dette ligge dødt nå eller la vere å poste her.

en cpu som klokker under 10% anser jeg som umulig å klokke.

Desuten gjaldt ikke det spørsmålet FX men athlon 64

 

under 10%?

 

Så vidt jeg har sett så er det ikke noe problemer å klokke den til 2.2GHz og det er da ikke mellom 5 og 8%.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Unødvendig flisespikkeri ba jeg om å la vere i denne posten,at vi har diskutert en sak i en annen post,har ingenting med denne å gjøre,la dette ligge dødt nå eller la vere å poste her.

en cpu som klokker under 10% anser jeg som umulig å klokke.

Desuten gjaldt ikke det spørsmålet FX men athlon 64

 

under 10%?

 

Så vidt jeg har sett så er det ikke noe problemer å klokke den til 2.2GHz og det er da ikke mellom 5 og 8%.

 

Ja under 10% anser jeg som ingenting og ser også i en av linkene til bonna der klarte de bare 8-9 % dette med ekstra luftkjøling og økt volt, derfor spør jeg er dette reelt eller er det kun hk/brikksett som er årsaken,

Lenke til kommentar

Det jeg har sett rundt på diverse forum er at de klokker relativt godt. 2.4+ Ghz på luft og 2.5+ med vannkjøling går igjen de fleste steder.

 

Med tanke på at disse er de første eksemplarene så synes jeg det er ganske bra. Om en måned eller to, når de begynner å få dreisen på produksjonen så tenker jeg vi får se 2.5 på luft, og 2.6+ på vann.

 

Når det gjelder multi så er den ulåst på alle A64, men ikke alle hovedkort støtter dette ennå. Asus har en egen bios der det er mulig, og det tror jeg vi får se fra de andre produsentene snart også. Jeg tipper alle kommer med mulighet for endring av multi i løpet av nærmeste fremtid.

Lenke til kommentar

Det er vanskelig å si ennå. Føler liksom ikke at det er noe bra chipset på banen ennå. VIA sine chipset har jo aldri nå AGP/PCI lås, så å overklokke med dem er jo håpløst (dem sier det kommer, men vi får nå se). FSB altså. Nå er det vel ikke helt klart om vanlig A64 er låst på multiplieren eller ikke. Så vi får vel bare vente å se. Må si meg litt skuffa på chipset siden. nForce3 har jo masse mangler, og det skal visstnok ha vært klart siden januar! Med alle utsettelsene, hadde jeg venta meg litt bedre hovedkort. Men men, de kommer vel nå, når verden endelig får kjøpt A64. Tror det er rimelig dumt å kjøpe A64 nå iallfall. Da må du være forberedt på lite klokking. Abit sitt hovedkort høres lovende ut. Men vi får vente på testene.

 

Jeg skal vente med A64 til 939pin utgaven av FX kommer ut, og se an prisen på den. Rundt samme periode vil A64 hovedkortene fått stabilisert seg, og de skikkelige hovedkortene vil vel være på banen da. Så vi får vel vente og så om det er mulig å styre multiplier i BIOS. Om det da ikke er mulig allerede?

Lenke til kommentar

Historisk sett er det ikke uvanlig med så skuffende ytelse på ny arkitektur. Både Athlon XP og P4 hadde store problemer i sine yngre dager, og man kan vel si med hånden på hjertet at ting løste seg.. :)

 

Men - at nVidia gav ut et chipset for Opteron/AthlonFX som er så til de grader magert, er vel en skuffelse for oss alle. Forhåpentligvis ser vi en utvikling av nForce3-chipsettet som ikke er helt ulik utviklingen av nForce2-chipsettet.

VIA har heller aldri gitt seg selv om de hadde problemer under Athlon XP-æraen, og de stiller forsåvidt sterkt per dags dato. Blir spennende å se hva de også har å diske opp med fremover.

Både ALi og SiS kommer vel også med chipset for Athlon64/FX snart, kan bli spennende å se hvordan det går. Alle vet jo at man ikke kan entre dette markedet nå uten et sterkt produkt, og siden AthlonFX ihvertfall er myntet på "entusiaster" skal man ikke se bort i fra overklokkingspotensiale opp og i mente.

 

Summa sumarum: det blir en spennende tid fremover :yes:

Lenke til kommentar
Det er vanskelig å si ennå. Føler liksom ikke at det er noe bra chipset på banen ennå. VIA sine chipset har jo aldri nå AGP/PCI lås, så å overklokke med dem er jo håpløst (dem sier det kommer, men vi får nå se). FSB altså. Nå er det vel ikke helt klart om vanlig A64 er låst på multiplieren eller ikke. Så vi får vel bare vente å se. Må si meg litt skuffa på chipset siden. nForce3 har jo masse mangler, og det skal visstnok ha vært klart siden januar! Med alle utsettelsene, hadde jeg venta meg litt bedre hovedkort. Men men, de kommer vel nå, når verden endelig får kjøpt A64. Tror det er rimelig dumt å kjøpe A64 nå iallfall. Da må du være forberedt på lite klokking. Abit sitt hovedkort høres lovende ut. Men vi får vente på testene.  

 

 

Kan du forklare hva alle disse manglene er på hovedkortene til A64?

 

Det som er tydelig er at noen hevder (har ikke prøvd selv) at en ikke kan klokke noe særlig med A64 hovedkort. Slik jeg ser det betyr det reelt sett lite ettersom det er så få som klokker, men for all det: det er ikke positivt.

Lenke til kommentar
AMD 64....

 

hvor mange OS støtter denne funksjonen fullt ut?  

 

Linux og windows 2003 server veit jeg har bra støtte.

 

har Win XP full støtte?

 

Ps...... nå kommer jo P5......  8)

 

nei, Win XP har ikke støtte, enda.. men egentlig behøver ikke OS ha det heller, A64 har jo en helt ekstrem 32bit ytelse. :)

Lenke til kommentar
AMD 64....

 

hvor mange OS støtter denne funksjonen fullt ut?  

 

Linux og windows 2003 server veit jeg har bra støtte.

 

har Win XP full støtte?

 

Ps...... nå kommer jo P5......  8)

 

Det er ikke noe behov for å kjøre 64bit operativsystem på en A64, og når man gjør det får man kraftig ytelseløft.

 

P5 er blitt utsatt til 2005 om ryktene stemmer.

Lenke til kommentar
vel jeg hører ALTID på rykter og det siste jeg fikk med meg er at den kommer i 2004 på grunn av AMD 64.....  :D  

 

BEHOV?????

 

WinXP64 er i Beta1 for tiden. Den skal komme i Q1 2004.

 

Behov:

-Alle som ønsker mer ytelse (10-15% mer er vanlig) Det er nesten så enkelt.

 

Litt av grunnen ligger i at en får 4x så store registre på CPU-en i 64 bit. På Athlon 64 er det lagt til 8 nye registre, samt at de er utvidet fra 32 til 64 bit. Men, en får kun tilgang til de i 64 bit. Det kommer av en begrensning i x86-32.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...