Gå til innhold

Høyreekstremisme!


Anbefalte innlegg

Da er det jo jævlig rart dere ikke finner noen kilder som støtter dette, da?

"Brutal bruk av fysisk makt" kan hende i selvforsvar

 

vold m1 (norr vald)

1 makt, herredømme

ha noen i sin v- / dra fanden i v- dra langt bort / gi seg lykken i v-

2 brutal bruk av fysisk makt, maktmisbruk

bruke v- / øve v- mot noen / ta en kvinne med v- voldta / legge v- på seg tvinge seg

http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=+Vold&bokmaal=+&ordbok=bokmaal

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du vil kanskje se at jeg linket til nøyaktig samme artikkel tidligere. Syntes du selvforsvar er aggressivt? For da tror jeg du burde slå opp aggressivitet også - i en ordbok.

 

Og å påstå at noe er "allment oppfattet" samtidig som kildene sier det motsatte er vel _litt_ dumt, syntes du ikke det...? Men det er vel ikke rart du ikke vet noe om hva som er allment oppfattet her i Norge, så lenge du ikke bor her lenger.

 

Skal din definisjon stemme. Så er ikke Krig vold.

 

Så kan du tygge litt på den selv.

Lenke til kommentar

 

Du vil kanskje se at jeg linket til nøyaktig samme artikkel tidligere. Syntes du selvforsvar er aggressivt? For da tror jeg du burde slå opp aggressivitet også - i en ordbok.

 

Og å påstå at noe er "allment oppfattet" samtidig som kildene sier det motsatte er vel _litt_ dumt, syntes du ikke det...? Men det er vel ikke rart du ikke vet noe om hva som er allment oppfattet her i Norge, så lenge du ikke bor her lenger.

 

Skal din definisjon stemme. Så er ikke Krig vold.

 

Så kan du tygge litt på den selv.

 

Stemmer, krig er ikke vold. Det foregår tonnevis av vold i krig, men å definere krig som vold er som å definere en bil som en motor.

 

Da er det jo jævlig rart dere ikke finner noen kilder som støtter dette, da?

"Brutal bruk av fysisk makt" kan hende i selvforsvar

 

vold m1 (norr vald)

1 makt, herredømme

ha noen i sin v- / dra fanden i v- dra langt bort / gi seg lykken i v-

2 brutal bruk av fysisk makt, maktmisbruk

bruke v- / øve v- mot noen / ta en kvinne med v- voldta / legge v- på seg tvinge seg

http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=+Vold&bokmaal=+&ordbok=bokmaal

 

Ja? Dette er jo nøyaktig det jeg sier! "Brutal bruk av fysisk mat, maktmisbruk". Mener du virkelig at dette beskriver selvforsvar, så vet du ikke hva du prater om.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Du vil kanskje se at jeg linket til nøyaktig samme artikkel tidligere. Syntes du selvforsvar er aggressivt? For da tror jeg du burde slå opp aggressivitet også - i en ordbok.

 

Og å påstå at noe er "allment oppfattet" samtidig som kildene sier det motsatte er vel _litt_ dumt, syntes du ikke det...? Men det er vel ikke rart du ikke vet noe om hva som er allment oppfattet her i Norge, så lenge du ikke bor her lenger.

Skal din definisjon stemme. Så er ikke Krig vold.

 

Så kan du tygge litt på den selv.

 

Stemmer, krig er ikke vold. Det foregår tonnevis av vold i krig, men å definere krig som vold er som å definere en bil som en motor.

 

Da er det jo jævlig rart dere ikke finner noen kilder som støtter dette, da?

"Brutal bruk av fysisk makt" kan hende i selvforsvar

 

vold m1 (norr vald)

1 makt, herredømme

ha noen i sin v- / dra fanden i v- dra langt bort / gi seg lykken i v-

2 brutal bruk av fysisk makt, maktmisbruk

bruke v- / øve v- mot noen / ta en kvinne med v- voldta / legge v- på seg tvinge seg

http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=+Vold&bokmaal=+&ordbok=bokmaal

Ja? Dette er jo nøyaktig det jeg sier! "Brutal bruk av fysisk mat, maktmisbruk". Mener du virkelig at dette beskriver selvforsvar, så vet du ikke hva du prater om.

Truer du meg med kniv og forsvarer jeg meg med bazooka bruker jeg " brutal fysisk makt" mot deg

Lenke til kommentar

 

 

 

Sukk. Jeg er lei av deg. Finn noen argumenter eller la meg være i fred.

Sukk. Personangrep uten motargument

Å si at man er lei av noen kan vel nødig omtales som personangrep..

Kanskje, men det er ingen saklig motargument. Ens personlig mening om deltagerne bør spille ingen rolle Endret av jjkoggan
Lenke til kommentar

Fra regjering.no, vold er bare "bruk av fysisk malt for å skade andre"

 

Vold sees og defineres i de fleste sammenhenger som bruk av fysisk makt (for å skade andre). Slik begrepet benyttes i arbeidet mot vold i nære relasjoner, omfatter det mye mer en fysisk vold. En mye brukt definisjon, både i Norge og internasjonalt, er Per Isdals: «Vold er enhver handling rettet mot en annen person som gjennom at denne handlingen skader, smerter, skremmer eller krenker, får denne personen til å gjøre noe mot sin vilje eller slutter å gjøre noe den vil» (Isdal 2000).

 

http://www.regjeringen.no/mobil/templates/Underside.aspx?id=716474&epslanguage=NO-NY

Lenke til kommentar

 

Takker for svar Gothminister. Hører mye om høyreradikale i media (Da både Norge og resten av verden), men ikke hørt særlig mye om venstreradikale.

Det har vært mer stille fra dem nå de siste årene. Men vi skal ikke så langt tilbake i tid. Blitz og det miljøet er alltid en trussel i gatemiljøet. At ingen har blitt drept er rein flaks. Men regner nok med at disse ikke har gått i dvale.

Man har jo mer sett folk fra ytre venstre forsøke seg og kneble ytringsfriheten. Spesielt etter Utøya. Disse er en form for ekstreme «forkledd» som politikere.

 

 

Blitz demonstrasjonene har jo i stor grad vært offentlig rapporterte tilstellinger.

de to-tre kjente angrepsaksjonene vi har hatt i Norge har så vidt jeg vet, alle vært høyre-ekstreme.

Anders Behring Breivik

Hadelands-drapene.

1. mai togs bomben i 1979

Bomben på Oslo S 1982 var også et terrorforsøk, men hadde med utpressing å gjøre.

Drapet på Benjamin Hermansen var politisk motivert, men sannsynligvis for dumt/teit/uorganisert til egentlig å telle som mer en hat-dumskap.

Likevel: definitivt Høyre-ekstrem vold.

 

 

Jeg har vanskelig for å greie å komme på et eneste tilsvarende "venstre-ekstremt" voldelig terrorangrep i Norge som noen av disse eksemplene, men det kunne vært kult å få høre hva jeg har gått glipp av.

 

Noen Blitzere som demonstrerer lovlig sammenlignet med noe av dette?

Come on!

 

Jeg er forøvrig enig i at "man" ikke har funnet noen vei i å ta opp en del diskusjoner etter Utøya. Og at det kan være skummelt. Jeg tenker vel på det mer som typisk norsk konformitet/angst, mer enn sensur. Men likevel. Enig i det.

Endret av gunleik groven
Lenke til kommentar

Sverige i dag; Redan innan Almedalsveckan drar i gång på riktigt testas polisen vid nazistiska Svenskarnas partis möte i Visby.

 

Svenska kyrkan har aviserat att kyrkklockorna kommer att ringa i Visby under mötet, för att bejaka det mångkulturella och ringa fara å färde över att "starka krafter som hotar samhälle och människosyn" talar i offentliga rum.

 

>>>>>>>>>>

 

Kunnskap om Holocaust statistisk sett rundt omkring i verden - prosentvis hvor mange kjenner til Holocaust - hvor mange fornekter Holocaust - hvor mange tror at Holocaust er en myte?

http://global100.adl.org/info/holocaust_info

Lenke til kommentar

Når det gjelder spørsmålet om høyreradikal kontra venstreekstrem vold, kan det være av interesse å sjekke ut en tråd jeg postet for noen minutter siden som omhandler en relativt fersk svensk TV-dokumentar fra Uppdrag Granskning, som avslører at hele 95% av den politiske volden i Sverige begås av personer med tilhørighet i venstreradikale miljøer. Ofrene for denne politiske volden er ofte aktivister på den nasjonalistiske siden, men også mange helt vanlige folk.

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1608125&do=findComment&comment=21779449

  • Liker 1
Lenke til kommentar

OK

 

vis meg tilsvarende norske tendenser...

 

Antifascistisk Aksjon på Blitzhuset, f.eks. I tråden min lenket jeg til en hendelse da de, helt uprovosert, angrep et privat julebord hvor nasjonalister deltok, skadet flere personer alvorlig, og utførte hærverk på lokalet som nasjonalistene lånte. Dette er ett konkret eksempel på hvordan venstreekstreme miljøer kan agere, men det finnes flere eksempler som kan graves frem for interesserte. Politisk vold fra venstresiden er ikke like utbredt i Norge som i Sverige, av en enkel grunn: Nasjonalistiske miljøer er veldig små og svake, og de fleste høyreradikale holder en veldig lav profil for å unngå trakassering. I Sverige er de nasjonalistiske gruppene store og profesjonelt oppbygget, og det finnes veldig mange som er åpne med hva de står for. Derfor blir mange flere også rammet av denne typen vold fra venstresiden. Et utbredt eksempel er husbesøk, der venstreaktivister oppsøker hjemmene til politiske motstandere og knuser vinduer, setter økser i dørene, kaster røykbomber og annet, samt gjerne banker opp de som bor der om de kommer over dem. Det som er interessant er at norske venstreradikale inngår i samme typen politiske miljøer som de som begår disse terrorhandlingene i Sverige. F.eks. finnes det sterke koblinger mellom Blitz og Antifascistisk Aktion i Sverige, som regnes blant de verste voldsgruppene i Sverige. I Norge mener man altså at det ikke finnes behov for like mye vold som i Sverige, men man sympatiserer aktivt med voldsmennene på den svenske venstresiden.

 

 

Tråden er bullshit. Tallet 95% fremkommer en gang som et anslag fra en journalist fra føkkings Eskilstuna, og er ikke backet opp av noen fakta, statistikk eller metode.

 

Nei, tallene kommer fra svensk politi. Du vet åpenbart ikke hva du prater om. Se dokumentaren - en politimann oppgir dette tallet når han intervjues. SÄPO (Säkerhetspolisen) har dessuten gått ut med en rapport hvor man kan lese at den største trusselen mot demokratiet kommer fra venstreekstreme, og at trusselen fra det autonome venstre overgår både trusselen fra islamister og fra høyreradikale. Det er altså situasjonen i vårt nærmeste naboland. Og det eksisterer sterke koblinger mellom disse svenske grupperingene og venstreradikale i Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når det gjelder spørsmålet om høyreradikal kontra venstreekstrem vold, kan det være av interesse å sjekke ut en tråd jeg postet for noen minutter siden som omhandler en relativt fersk svensk TV-dokumentar fra Uppdrag Granskning, som avslører at hele 95% av den politiske volden i Sverige begås av personer med tilhørighet i venstreradikale miljøer. Ofrene for denne politiske volden er ofte aktivister på den nasjonalistiske siden, men også mange helt vanlige folk.

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1608125&do=findComment&comment=21779449

Du må skille mellom to typer vold i nyere tid i denne sammenhengen.

"Venstreradikal vold" - alle former for voldsomhet i forbindelse med politisk aksjonisme som f.eks. demonstrasjoner.

"Høyreradikal vold" (den typen vold de er kritisert for) angrep/drap på individer utenfor et aksjonistiske arrangementer - i de fleste tilfeller innvandrere.

 

De mest voldelige høyre ekstreme i Europa i dag er Putins Russiske og Ukrainske separatister i Ukraina.

Det største høyre ekstreme miljø i Europa i dag som er blitt en del av den aksepterte politiske hverdag; 1:Russland (styrer staten gjennom diktator), 2:Ungarn, 3:Hellas, 4:Italia, - Franske Le Pen og Engelske UKIP er relativt milde i forhold til de 4 første.

 

Skal vi se historisk på det i Europeisk sammenheng så er det høyre ekstreme som er mest kjent for å bruke volds-taktikk for å tyrannisere samfunnet.

Hitlerjugend

Mussolinis svart-skjorter

General Franco's Falangister

Endret av arthon
Lenke til kommentar

Jeg har slettet personangrep fra tråden. Vennligst vær snille og greit med hverandre.

 

Reaksjoner på dette skal som vanlig ikke kommenteres i tråden men kan gjerne tas på https://www.diskusjon.no/index.php?s=b5770b344f75925a57cf672f34bd93db&&app=members&module=messaging&section=send&do=form&preview=1&_from=quickPM&fromMemberID=1713”'>Personlig Melding. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet.

Lenke til kommentar

Når det gjelder spørsmålet om høyreradikal kontra venstreekstrem vold, kan det være av interesse å sjekke ut en tråd jeg postet for noen minutter siden som omhandler en relativt fersk svensk TV-dokumentar fra Uppdrag Granskning, som avslører at hele 95% av den politiske volden i Sverige begås av personer med tilhørighet i venstreradikale miljøer. Ofrene for denne politiske volden er ofte aktivister på den nasjonalistiske siden, men også mange helt vanlige folk.

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1608125&do=findComment&comment=21779449

Interessant men ikke overraskende. Venstresidens disipler er mer voldelige samlet sett en høyresiden. Ser man bare her på forumet vil man se hvor aggressive enkelte av dem er i sine innlegg. De går tvert på personangrep når de får servert noe som ikke stemmer i deres hode. Ser at pøbelen også har reagert mot deg med personangrep.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Både på ytre høyre og ytre venstre finner du avskum som dette. Mennesker som synes vold er akseptabelt mot meningsmotstandere.

 

Det ironiske er at veien fra det ene ytterpunktet til det andre er veldig kort. Det finnes noen eksempler på at folk har forlatt det ene ytterpunktet og gått over til "fienden", og en psykolog kan lett forklare oss hvorfor. Det hele handler om tilhørighet. Menneskene det er snakk om er ofte de samme som sto utenfor "gjengen" som barn/ungdom. Folk som slet med å vinne andre menneskers aksept. Og i Nazi-miljøet eller i ekstreme anti-facist miljøer så finner de mennesker som aksepterer dem som de er. Derfor faller de veldig lett i den fella.

 

Men når det er sagt så har det (i alle fall her i Norge) vært en forskjell på de to miljøene. Og det er at kun høyreekstreme har utført aksjoner som har gått ut over tredjepart.

Endret av Achylles
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...