Gå til innhold

Høyreekstremisme!


Anbefalte innlegg

Jeg deler ikke din oppfatning om at det er lenge siden vi hørte fra høyreekstremistene. Det Breivik skrev på nettet i forkant av handlingene sine var ikke på noen som helst måte mer ekstremt enn det mange andre fremdeles skriver på nettet den dag i dag. Og jeg tror dessverre at det finnes flere gærninger "der Breivik kom fra". Er derfor jeg som nevnt tidligere er langt mer redd for ytre høyre enn ytre venstre.

Men kjære deg. Daglig på nette er det innlegg fra ekstreme høyre folk og venstre folk. Det er og skal være akseptert i et demokrati.

Når vi sier, ikke hørt noe i fra dem, så menes vold og marsjering i gatene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

(@ gothminister/SIAN)

 

jeg skjønner formålet...

men igjen er det noe med kildekritikk, uansett hvor informasjonen kommer fra.

 

søker man bare etter kilder som støtter ett syn, er det lite det er vanskelig å argumentere for.

 

om man isolert ser på 9/11 og gjenngjeldelsene ut fra en kristen/islamsk vinkel, (som et tilfeldig valgt nyere eksempel) så er det vel liten tvil om at vesten/krisrendommen kommer ut som den mest brutale, blodtørstige, lemlestende og krigshissende....

 

premisset for forståelse er alltid viktig for hvordan man ser ting.

 

jeg har f.eks. etter å ha vært i irak (sivil) og å ha samarbeidet med telemark bataljon (også som sivil) vanskelig for å få med meg respekt- og demokratiserings- biten

 

jeg ser bare massive drap på hundre-tusener av uskyldige....

 

vi er forøvrig på nett mht flakkende offentlig fokus, og rusomsorg... :-)

Endret av gunleik groven
Lenke til kommentar

(@ gothminister/SIAN)

 

jeg skjønner formålet...

men igjen er det noe med kildekritikk, uansett hvor informasjonen kommer fra.

 

søker man bare etter kilder som støtter ett syn, er det lite det er vanskelig å argumentere for.

 

 

 

Nettopp derfor er SIAN et viktig innspill i debatten om islamisering og hva islam står for her i landet. Folk må ha kunnskap fra alle sider. Det vi får presentert i dag er politisk korrekt info. Ofte fra skoler og staten som vil påvirke alles syn i en positiv retning for islam. Den skal vi også ha. Men like viktig er de kritiske røster. Så må folk selv avgjøre hvor de vil stå i forhold til islam og muslimer. Slik er og slik skal et demokratisk samfunn fungere. Er det et flertall for islamsk rett til å bli tatt hensyn til her i samfunnet, ja så skal vi respektere det. Er det et flertall i mot, så skal det også respekteres. Valg gjøres gjennom valg der alle over 18 år kan delta med sitt syn. Det bør vi ha i forhold til store saker som involverer samfunnet, slik islam og innvandring gjør. Men, dessverre det våger ikke våre politikere og gjennomføre.

Lenke til kommentar

hm...

 

er det en ting som ikke er underkommunisert i Norge, så er det generell fremmedfrykt...

 

jeg er ikke noen snillist som tror godt om alle. heller ikke om nordmenn.

 

men om

det er noen enkeltsak som har fått fokus er det vel redsel for islam

og anderledeshet...

 

jeg for min del er mest redd det konforme...

Lenke til kommentar

hm...

 

er det en ting som ikke er underkommunisert i Norge, så er det generell fremmedfrykt...

 

jeg er ikke noen snillist som tror godt om alle. heller ikke om nordmenn.

 

men om

det er noen enkeltsak som har fått fokus er det vel redsel for islam

og anderledeshet...

 

jeg for min del er mest redd det konforme...

Det er lite frykt her i Norge. Du som meg er mann, hvorfor skulle vi frykte islam? En ideologi som gjør oss menn til guder nesten. Nei som far til kun jenter har jeg en plikt til å være skeptisk til en ideologi som ikke verdsetter kvinner. Venstresiden er også farlig her, de utøver en total naiv holdning til islam. Vi vet alle islam syn på kvinner. Eller vil du også her komme med påstander om at det ikke er fakta? Det er dem som forsøker å påstå at islam ikke diskriminerer kvinner. Det skulle vært av interesse og vite hva de så og hørte i sitt hode.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg deler ikke din oppfatning om at det er lenge siden vi hørte fra høyreekstremistene. Det Breivik skrev på nettet i forkant av handlingene sine var ikke på noen som helst måte mer ekstremt enn det mange andre fremdeles skriver på nettet den dag i dag. Og jeg tror dessverre at det finnes flere gærninger "der Breivik kom fra". Er derfor jeg som nevnt tidligere er langt mer redd for ytre høyre enn ytre venstre.

Men kjære deg. Daglig på nette er det innlegg fra ekstreme høyre folk og venstre folk. Det er og skal være akseptert i et demokrati.

Når vi sier, ikke hørt noe i fra dem, så menes vold og marsjering i gatene.

Mulig du har en litt annen tidsanskuelse enn meg. Jeg synes fortsatt ikke det er lenge siden 22.juli 2011. Og ja han var alene... det kan det godt hende nestemann er også. Høyreekstreme er de like fullt

Lenke til kommentar

 

 

Jeg deler ikke din oppfatning om at det er lenge siden vi hørte fra høyreekstremistene. Det Breivik skrev på nettet i forkant av handlingene sine var ikke på noen som helst måte mer ekstremt enn det mange andre fremdeles skriver på nettet den dag i dag. Og jeg tror dessverre at det finnes flere gærninger "der Breivik kom fra". Er derfor jeg som nevnt tidligere er langt mer redd for ytre høyre enn ytre venstre.

Men kjære deg. Daglig på nette er det innlegg fra ekstreme høyre folk og venstre folk. Det er og skal være akseptert i et demokrati.

Når vi sier, ikke hørt noe i fra dem, så menes vold og marsjering i gatene.

Mulig du har en litt annen tidsanskuelse enn meg. Jeg synes fortsatt ikke det er lenge siden 22.juli 2011. Og ja han var alene... det kan det godt hende nestemann er også. Høyreekstreme er de like fullt

 

Den hendelsen tar alle avstand i fra og den brukes dessverre som et argument der det måtte passe for venstresiden. Handlingen ble utført av kun en mann, ikke en flokk. Slik venstresiden ofte opererer.

 

Høyreekstreme har nok de fleste nordmenn lite og frykte. ABB´er dukker ikke ofte opp i et samfunn. Han var et unntak. De ekstreme på høyresiden er dårlig organisert og har liten støtte i samfunnet. Noe annet med venstresiden. Så etter mitt syn er det ytre venstre og deres farlige naive syn som på sikt kan ødelegge Norge.

Lenke til kommentar

 

hm...

 

er det en ting som ikke er underkommunisert i Norge, så er det generell fremmedfrykt...

 

jeg er ikke noen snillist som tror godt om alle. heller ikke om nordmenn.

 

men om

det er noen enkeltsak som har fått fokus er det vel redsel for islam

og anderledeshet...

 

jeg for min del er mest redd det konforme...

Det er lite frykt her i Norge. Du som meg er mann, hvorfor skulle vi frykte islam? En ideologi som gjør oss menn til guder nesten. Nei som far til kun jenter har jeg en plikt til å være skeptisk til en ideologi som ikke verdsetter kvinner. Venstresiden er også farlig her, de utøver en total naiv holdning til islam. Vi vet alle islam syn på kvinner. Eller vil du også her komme med påstander om at det ikke er fakta? Det er dem som forsøker å påstå at islam ikke diskriminerer kvinner. Det skulle vært av interesse og vite hva de så og hørte i sitt hode.

 

Islam som kristendom er full av paradokser, og praktiseres veldig forskjellig i forskjellige land/miljøer/kulturer.

 

Jeg ble overrasket da jeg skjønte at Fatima-Zarah hadde ført sin fars tekster i pennen og ikke en gjeng skjeggete menn :) I alle fall deler av den :)

 

Jeg liker å se på bodycount når jeg skal avgjøre hvem som er værst.

Der leder nok kristendommen/vesten ganske overlegent fortsatt... :)

 

Det er ikke nok å preke medmennesklighet, når så mye vold kan kamufleres i sweettalk. :)

 

For om man skal se på angrepene i religiøs/kulturell-bakgrunn kontekst, og overgrep mot både individer og samfunn, så er det ikke helt umulig å følge hvorfor enkelte muslimske land oppfatter vesten som ganske barbarisk.

 

Og så lenge vi står og skriker barbarer til hverandre, tror jeg dette bare er en voksende ond sirkel.

 

jeg forsvarer forøvrig hverken islamske eller vestlige overgrep. Men jeg tror at man må kunne se dem litt i lys av hverandre, om det skal kunne komme noe fredelig ut av det til slutt.

 

 

Endret av gunleik groven
Lenke til kommentar

 

 

hm...

 

er det en ting som ikke er underkommunisert i Norge, så er det generell fremmedfrykt...

 

jeg er ikke noen snillist som tror godt om alle. heller ikke om nordmenn.

 

men om

det er noen enkeltsak som har fått fokus er det vel redsel for islam

og anderledeshet...

 

jeg for min del er mest redd det konforme...

Det er lite frykt her i Norge. Du som meg er mann, hvorfor skulle vi frykte islam? En ideologi som gjør oss menn til guder nesten. Nei som far til kun jenter har jeg en plikt til å være skeptisk til en ideologi som ikke verdsetter kvinner. Venstresiden er også farlig her, de utøver en total naiv holdning til islam. Vi vet alle islam syn på kvinner. Eller vil du også her komme med påstander om at det ikke er fakta? Det er dem som forsøker å påstå at islam ikke diskriminerer kvinner. Det skulle vært av interesse og vite hva de så og hørte i sitt hode.

 

Islam som kristendom er full av paradokser, og praktiseres veldig forskjellig i forskjellige land/miljøer/kulturer.

 

Jeg ble overrasket da jeg skjønte at Fatima-Sarah hadde ført sin fars tekster i pennen og ikke en gjeng skjeggete menn :) I alle fall deler av den :)

 

Jeg liker å se på bodycount når jeg skal avgjøre hvem som er værst.

Der leder nok kristendommen stort fortsatt... :)

 

Det er ikke nok å preke medmennesklighet, når så mye vold kan kamufleres i sweettalk. :)

 

For om man skal se på angrepene i religiøs/kulturell-bakgrunn kontekst, og overgrep mot både individer og samfunn, så er det ikke helt umulig å følge hvorfor enkelte muslimske land oppfatter vesten som ganske barbarisk.

 

Og så lenge vi står og skriker barbarer til hverandre, tror jeg dette bare er en voksende ond sirkel.

 

 

 

Uansett. Ingen kan benekte at islam som ideologi undertrykker kvinner. Selv om man enkelte steder ikke gjør det og at muslimer praktiserer sin ideologi noe ulikt.

Kristendommen har vi tuktet for mange år siden her i landet og i Europa, stort sett. Den har blodige hender. Men nå er vi i 2014 og islam holder fortsatt liv i primitive avstraffelser og ritualer og sitt syn på kvinner. Dette er fakta og kan ikke benektes. Det blir rett og slett for dumt. Spør bare om en kvinne kan komme inn i en moske. Der vil du få et nei og dermed er kvinnen diskriminert. Tror ikke vi har andre steder en toalett og garderober som er kjønnsdelt her i landet.

Lenke til kommentar

Alle de tre største religionene undertrykker kvinner. Hvor er SKAN? Jo, de ble drept i årene etter 1030. Kvinner sto langt sterkere både lovlig og kulturelt før kristningen av Norge, og det samme gjorde folk flest. Kristendommen ble brukt til å undertrykke alle unntatt konger og biskoper.

 

Det gjør det ikke OK å si ting som "Hiv ut alle kristne, de forsøpler samfunnet!"

Endret av Shruggie
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Jeg deler ikke din oppfatning om at det er lenge siden vi hørte fra høyreekstremistene. Det Breivik skrev på nettet i forkant av handlingene sine var ikke på noen som helst måte mer ekstremt enn det mange andre fremdeles skriver på nettet den dag i dag. Og jeg tror dessverre at det finnes flere gærninger "der Breivik kom fra". Er derfor jeg som nevnt tidligere er langt mer redd for ytre høyre enn ytre venstre.

Men kjære deg. Daglig på nette er det innlegg fra ekstreme høyre folk og venstre folk. Det er og skal være akseptert i et demokrati.

Når vi sier, ikke hørt noe i fra dem, så menes vold og marsjering i gatene.

Mulig du har en litt annen tidsanskuelse enn meg. Jeg synes fortsatt ikke det er lenge siden 22.juli 2011. Og ja han var alene... det kan det godt hende nestemann er også. Høyreekstreme er de like fullt

Den hendelsen tar alle avstand i fra og den brukes dessverre som et argument der det måtte passe for venstresiden. Handlingen ble utført av kun en mann, ikke en flokk. Slik venstresiden ofte opererer.

 

Høyreekstreme har nok de fleste nordmenn lite og frykte. ABB´er dukker ikke ofte opp i et samfunn. Han var et unntak. De ekstreme på høyresiden er dårlig organisert og har liten støtte i samfunnet. Noe annet med venstresiden. Så etter mitt syn er det ytre venstre og deres farlige naive syn som på sikt kan ødelegge Norge.

Desverre finnes det folk som ikke tar avstand fra Breiviks handlinger. Og handlingene var politisk motivert. Hvis man glemmer eller bagatelliserer de politiske motivene som lå bak så står man også i fare for å la en ny mann av samme kaliber gjøre noe liknende i nær fremtid.

 

Jeg er glad PST ser litt annerledes på det enn du gjør. De har begynt å ta denne trusselen på alvor

Lenke til kommentar

Alle de tre største religionene undertrykker kvinner. Hvor er SKAN? Jo, de ble drept i årene etter 1030. Kvinner sto langt sterkere både lovlig og kulturelt før kristningen av Norge, og det samme gjorde folk flest. Kristendommen ble brukt til å undertrykke alle unntatt konger og biskoper.

 

Det gjør det ikke OK å si ting som "Hiv ut alle kristne, de forsøpler samfunnet!"

Tror ingen benekter at religioner har og fortsatt undertrykker kvinner. Fortsatt er det kristne miljøer der kvinner diskrimineres. Men ikke som enkelte islamske miljøer. Uansett, kristendommen er tuktet, nå er det på tide å gjøre det samme med islam. Folk kan tro på hva dem vil. Men samfunnet skal selvsagt ikke tilrettelegge for folks tro. Ingen skal så langt jeg vet kastes ut av landet, hvor har du det i fra?

 

Kvinner har nok i Norge og de fleste siviliserte land mer og si nå, en for et par tusen år siden. Religiøsitet eller ikke. Det er også lite interessant hva de drev på med for hundrevis av år siden. Vi lever i 2014 og det er hva som gjelder.

Lenke til kommentar

@gothminister.
Jeg fornekter ikke at det f. eks. er veldig grov kvinneundertrykkelse i Saudi-Arabia.
Og i mange islamske kulturer.

Samtidig var kvinner likestilt med menn i forhold til arbeid og utdannelse lenge før i vesten i andre islamske land. "Islam" er omtrent like homogent som "kristendom". Det kreves litt høyere presisjon enn å lese koranen eller bibelen og ta sitater derfra for at presisjonsnivået ikke skal bli så lavt at det blir svart-hvit tenking. Forøvrig på akkurat samme måte som jeg opplever det når jeg reiser og jobber i islamske land....

 

En venn jeg fikk i Irak som innviterte meg hjem og viste meg landet sitt, turde først etter flere dager med lange samtaler spørre meg om en ting som virkelig plaget ham med Frankrike:

Hvorfor puler Franskmenn bikjene sine?

Og jeg prøvde å fortelle ham at ingen franskmenn jeg kjenner, pleier den slags omgang med sine firbente venner. Men han var ikke til å rikke. Og ville ikke at jeg skulle "pynte på sannheten".

 

Jeg fornekter ikke at mye grusomt skjer med kvinner i islams navn.
Og jeg fornekter heller ikke at det utføres uendelige mengder drap og overgrep i "vestens og demokratiets" navn.

Om man tar tilgjengelige tall bare fra siste irak-konflikt, viser de 5000 (snaut) amerikanske døde mot 140.000 Irakiske sivile og 50.000 militære døde.

Om man da tar et øyeblikk og tenker over vårt eget 2. verdenskrigs-traume, som vi fortsatt dyrker med helter og nazister og mangelen på forsoning her i den (relativt for nordmenns del) lavskala krigen vi var innvolverte i, og sammenligner det med de to krigene Irak har opplevd siden 1990, og ser den i en vesten vs islam kontekst (som jeg ikke mener er riktig, men jeg vet at den oppleves slik for mange irakere), så går det kanskje an å forstå logikken bak terror-angrepene på linje med norske motstandsfolks terrorangrep mot tyske okkupanter.

 

For befolkningene er jeg redd det ikke er veldig opplagt at okkupantene "kommer med fred og demokrati" etterhvert som infrastruktur og statsanordninger blir bombet i filler.

Dette forsvarer selvsagt ikke overgrep mot kvinner. Men det er i alle fall en liten flik av forklaringen på polariseringen vi ser mellom enkelte deler av islamske miljøer og vesten, og hvorfor det ikke alltid er opplagt å se på våre løsninger som mer siviliserte.

det er flere andre årsaker også, men ren utført vold, er nok den store hvite elefanten i rommet.

Lenke til kommentar

Jeg gjentar: tallet 95% er bullshit, og kommer som et anslag fra en vilkårlig svensk journalist. Wyrd juger når han sier det kommer fra politiet, noe jeg viste i en post som ble fjernet av ilpostino.

 

Sjekk mitt nyeste innlegg i tråden om Uppdrag Gransknings dokumentar om venstreekstrem politisk vold; der forklarer jeg feilen:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1608125&page=2&do=findComment&comment=21781007

 

Ja, du hadde rett i at tallet 95% kom fra en journalist som ble intervjuet. Jeg hadde sett dokumentaren for et par dager siden og forvekslet ham med en av politimennene i minnet mitt. Jeg husket feil, men jeg løy altså ikke.

 

Derimot mener jeg fortsatt at selv om eksakt prosentfordeling av vold fra ulike politiske strømninger kan diskuteres, så er ikke 95% fra den militante venstresiden så langt fra virkeligheten. SÄPOs analyse av situasjonen i Sverige bekrefter at det er langt mer voldsaktivitet på venstresiden enn på høyresiden, og at de derfor utgjør den største trusselen mot demokratiet.

 

 

 

 

Både på ytre høyre og ytre venstre finner du avskum som dette. Mennesker som synes vold er akseptabelt mot meningsmotstandere.

 

Det ironiske er at veien fra det ene ytterpunktet til det andre er veldig kort. Det finnes noen eksempler på at folk har forlatt det ene ytterpunktet og gått over til "fienden", og en psykolog kan lett forklare oss hvorfor. Det hele handler om tilhørighet. Menneskene det er snakk om er ofte de samme som sto utenfor "gjengen" som barn/ungdom. Folk som slet med å vinne andre menneskers aksept. Og i Nazi-miljøet eller i ekstreme anti-facist miljøer så finner de mennesker som aksepterer dem som de er. Derfor faller de veldig lett i den fella.

 

Men når det er sagt så har det (i alle fall her i Norge) vært en forskjell på de to miljøene. Og det er at kun høyreekstreme har utført aksjoner som har gått ut over tredjepart.

Mye enig i det du skriver. Har selv erfart unge mennesker som bytter side. Alt handler om tilhørighet. Ideologi er det kun et fåtall som egentlig har.

 

Selv om ekstreme på høyresiden har begått de mest grufulle handlinger, så vil jeg holde på at ekstreme på venstre er mer farlige for samfunnet samlet sett. Vi har i større grad enkel personer fra høyresiden som handler. På venstresiden er de mer samlet og at liv ikke har gått, er kun flaks. Når pøbelen fra Blitz har herjet som verst er det et under at flere ikke har blitt drept eller skadet.

 

Blir nysgjerrig om du har vært tilstede under noen Blitz demonstrasjoner?

 

Kjenner meg ikke igjen i det bildet du tegner her, fra de jeg har sett.

 

 

Antifascistisk Aksjon, for eksempel, holder til på Blitzhuset. AFAs fremste funksjon er jo å bedrive vold og trakasserier av politiske motstandere som de av en eller annen grunn betegner som "fascister" (dette kan være alt fra moderate liberalkonservative til radikale nasjonalsosialister). Vold inngår som en sentral del av ideologien deres. Les f.eks. dette intervjuet med en representant fra AFA i den svenske venstreorienterte avisen Göteborgs Fria:

 

http://www.goteborgsfria.se/artikel/81171

 

AFA har alltid vært fullstendig ærlige om hva deres aktiviteter går ut på, dette er ingen hemmelighet. Det finnes haugevis av offentlige uttalelser fra dem som legitimerer grov vold mot alle de som oppfattes som politiske meningsmotstandere. De har dessuten en aktivisthåndbok som heter "Lilla Svarta", som gir en rekke instruksjoner til aktiviteter som må regnes som kriminalitet.

 

Hva sier det om Blitz at de ønsker å assosiere seg med et slikt kriminelt nettverk?

 

 

Nei, ytre venstre må ikke det. Enkelte drittsekker må det.

 

Nei, det handler ikke om enkelte drittsekker, det handler om organisert kriminalitet.

 

 

Vi er i alle fall enige om at vold som uttrykk for politikk er en dårlig plan.

 

Ja, de fleste av oss er enige om det, inkludert deg og meg. Men gjelder dette alle? Jeg har fått inntrykk av at forumbrukeren Shruggie sympatiserer med voldsgruppene på venstrekanten, da han nekter å ta avstand fra deres kriminalitet. Om jeg tar feil, får jeg beklage. Kanskje han kan oppklare saken selv.

 

 

Jeg deler ikke din oppfatning om at det er lenge siden vi hørte fra høyreekstremistene. Det Breivik skrev på nettet i forkant av handlingene sine var ikke på noen som helst måte mer ekstremt enn det mange andre fremdeles skriver på nettet den dag i dag. Og jeg tror dessverre at det finnes flere gærninger "der Breivik kom fra". Er derfor jeg som nevnt tidligere er langt mer redd for ytre høyre enn ytre venstre.

 

Det finnes mange på internett som brauter med militant retorikk, uten at de er villige til å gjøre noe med det i det virkelige liv. Dette gjelder både høyre- og venstreradikale. Prat om revolusjon er hyppig forekommende på begge ekstreme sider av den politiske skalaen, men for de aller, aller fleste, sitter det mest i kjeften. Men for venstregrupper som Revolutionära Fronten og Antifascistisk Aktion i Sverige, slik som det kommer frem i dokumentarfilmen jeg delte, sitter det ikke bare i kjeften. Voldsideologi og handling overensstemmer hos dem. De legitimerer ikke bare vold mot meningsmotstandere ideologisk, men hele deres organiserte aktivitet handler om å virkeliggjøre disse voldsfantasiene.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Jeg deler ikke din oppfatning om at det er lenge siden vi hørte fra høyreekstremistene. Det Breivik skrev på nettet i forkant av handlingene sine var ikke på noen som helst måte mer ekstremt enn det mange andre fremdeles skriver på nettet den dag i dag. Og jeg tror dessverre at det finnes flere gærninger "der Breivik kom fra". Er derfor jeg som nevnt tidligere er langt mer redd for ytre høyre enn ytre venstre.

Men kjære deg. Daglig på nette er det innlegg fra ekstreme høyre folk og venstre folk. Det er og skal være akseptert i et demokrati.

Når vi sier, ikke hørt noe i fra dem, så menes vold og marsjering i gatene.

Mulig du har en litt annen tidsanskuelse enn meg. Jeg synes fortsatt ikke det er lenge siden 22.juli 2011. Og ja han var alene... det kan det godt hende nestemann er også. Høyreekstreme er de like fullt

Den hendelsen tar alle avstand i fra og den brukes dessverre som et argument der det måtte passe for venstresiden. Handlingen ble utført av kun en mann, ikke en flokk. Slik venstresiden ofte opererer.

 

Høyreekstreme har nok de fleste nordmenn lite og frykte. ABB´er dukker ikke ofte opp i et samfunn. Han var et unntak. De ekstreme på høyresiden er dårlig organisert og har liten støtte i samfunnet. Noe annet med venstresiden. Så etter mitt syn er det ytre venstre og deres farlige naive syn som på sikt kan ødelegge Norge.

Desverre finnes det folk som ikke tar avstand fra Breiviks handlinger. Og handlingene var politisk motivert. Hvis man glemmer eller bagatelliserer de politiske motivene som lå bak så står man også i fare for å la en ny mann av samme kaliber gjøre noe liknende i nær fremtid.

 

Jeg er glad PST ser litt annerledes på det enn du gjør. De har begynt å ta denne trusselen på alvor

 

Selvsagt fins dem som ikke tar avstand. Det er deres rett i et demokratisk samfunn til og mene og støtte hva dem vil. Men jeg tror ikke vi får noen ny ABB i nærmeste fremtid. Terror vil vi få, men da fra grupperinger. Hvem er ikke godt og tippe.

Tror nok PST og jeg deler det samme synet. Man skal følge med. Ellers er man naiv. Heldigvis er fokus til PST på islamister først og fremst.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Jeg deler ikke din oppfatning om at det er lenge siden vi hørte fra høyreekstremistene. Det Breivik skrev på nettet i forkant av handlingene sine var ikke på noen som helst måte mer ekstremt enn det mange andre fremdeles skriver på nettet den dag i dag. Og jeg tror dessverre at det finnes flere gærninger "der Breivik kom fra". Er derfor jeg som nevnt tidligere er langt mer redd for ytre høyre enn ytre venstre.

Men kjære deg. Daglig på nette er det innlegg fra ekstreme høyre folk og venstre folk. Det er og skal være akseptert i et demokrati.

Når vi sier, ikke hørt noe i fra dem, så menes vold og marsjering i gatene.

Mulig du har en litt annen tidsanskuelse enn meg. Jeg synes fortsatt ikke det er lenge siden 22.juli 2011. Og ja han var alene... det kan det godt hende nestemann er også. Høyreekstreme er de like fullt

Den hendelsen tar alle avstand i fra og den brukes dessverre som et argument der det måtte passe for venstresiden. Handlingen ble utført av kun en mann, ikke en flokk. Slik venstresiden ofte opererer.

 

Høyreekstreme har nok de fleste nordmenn lite og frykte. ABB´er dukker ikke ofte opp i et samfunn. Han var et unntak. De ekstreme på høyresiden er dårlig organisert og har liten støtte i samfunnet. Noe annet med venstresiden. Så etter mitt syn er det ytre venstre og deres farlige naive syn som på sikt kan ødelegge Norge.

Desverre finnes det folk som ikke tar avstand fra Breiviks handlinger. Og handlingene var politisk motivert. Hvis man glemmer eller bagatelliserer de politiske motivene som lå bak så står man også i fare for å la en ny mann av samme kaliber gjøre noe liknende i nær fremtid.

 

Jeg er glad PST ser litt annerledes på det enn du gjør. De har begynt å ta denne trusselen på alvor

 

Selvsagt fins dem som ikke tar avstand. Det er deres rett i et demokratisk samfunn til og mene og støtte hva dem vil. Men jeg tror ikke vi får noen ny ABB i nærmeste fremtid. Terror vil vi få, men da fra grupperinger. Hvem er ikke godt og tippe.

Tror nok PST og jeg deler det samme synet. Man skal følge med. Ellers er man naiv. Heldigvis er fokus til PST på islamister først og fremst.

 

Hm... Om vi skal se på bodycount igjen, er vel forholdet ca:

 

100-0 til høyre-ekstreme miljøer mot islamske de siste 30 årene...

 

Så det er jo ikke sikkert at det er det rette fokuset å ha, om man ser på det historisk...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...