Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Har alle barn iPhone?


Gjest medlem-169651

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-169651

Har to jenter på 12 og snart 14, som begge har fått iPhone 4S. Til bursdagen sin vel å merke. For vi føler oss presset til å kjøpe slike ting til dem. Vi er hverken rike eller fattige, men ofte synes jeg at barn nå for tiden har altfor mye ting.

Er vi kjipe som ikke vil at barna våre skal ha så masse. De har ver sin iPad Mini, og de har tilgang til hver sin laptop.

 

Men vi opplever så ofte krangling fordi vi prøver å sette grenser for bruken av slike ting. Vi lar dem bruke data 2 timer 5 dager i uka. Ellers blir de bare sittende inne på rommet sitt å spille hele dagen. Vi får ofte høre at vi er strengest i verden og at alle andre får lov til å spille så mye de vil.

 

De fikk ny sykkel til sommeren ifjor og de står omtrent urørt.

 

Er det sånn det skal være nå for tiden?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det sånn det skal være nå for tiden?

Tja, det er kanskje dumt å begrense antall dager i uka på PC, ettersom det kan hindre kommunikasjon.

 

Man trenger ikke både telefon, ipad og pc. Hvem ga dem alt dette? Neppe tannfeen.

 

Vi får ofte høre at vi er strengest i verden og at alle andre får lov til å spille så mye de vil

Hva så om dere er strengest? Det er ikke en konkurranse om å være gjennomsnittlig. Noen må være strengest, også.

 

Dere har også litt ansvar selv. Dere gir bort sykler, men har tydeligvis ikke tatt med familien på søndagstur særlig ofte ettersom syklene står ubrukt. Turkultur må læres. Dere bør ta med begge på en halvtimes sykkeltur på søndag. Men si i fra i morgen. Ting man må som kommer brått på oppleves ikke ok. Da tar du fra dem følelsen av kontroll over eget liv.

Lenke til kommentar

Først av alt er argumentet "Du er bare vanskelig, alle andre..." sjeldent noe som er tilfellet, det er noe barn bruker i mangel av bedre argumenter.

 

Når det kommer til redskap som mobiltelefon, pc og lignende mener jeg det er helt rett at barn skal ha tilgang til dette, men det betyr ikke at man gir dem nødvendigvis ut i fra deres ønsker, men gjerne heller ut i fra det faktiske behovet.

 

Så lenge du ikke ruinerer deg selv kan jeg ikke se noe problemer med at det er apple produkter du går for.

 

Det med grensesetting er vel kanskje det vanskeligste, der finnes det nok like mange strategier som det finnes foreldre. Men jeg selv mener at man burde være hard på å håndheve de grensene man setter, ikke nødvendigvis for at det er det beste, men vi har alle sett hvordan de barnene som ikke har hatt grenser kan ende opp.

Lenke til kommentar

iPhone kan faktisk gjøre at de er mer ute enn nå, selv om du evt. fjerner alt av regler om spilletid osv.

Min niese på 14 har hatt iPhone siden første generasjon, den er helt avhengig av, for det er der hun holder daglig kontakt med alle vennene sine. Hun har så vidt jeg vet aldri hatt noen regler på hvor mange timer hun kan spille, osv men er alikevel i overkant mye ute.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

Takk for svar. Nå skal det sies at de kun har fått telefon av oss foreldre. PC har de kun tilgang til fordi jeg har et par, og iPad har de kjøpt selv for sine egne oppsparte penger.

 

Skulle gjerne ha brukt mer tid på sykkelurer og slikt, g jeg har nok litt av ansvaret for at det ikke blir gjort. men 3 timer pendling hver dag og turnusjobbing setter litt begrensninger for hvor mye tid og krefter jeg selv har. Og med en 4 åring i huset i tillegg kan man ikke bare dra ut på tur.

 

Et annet spørsmål. Hva er vanlig å gi barna i uke penger? Har naboer som sier de gir hele barnetrygden til ungene sine, noe jeg ikke kunne vurder engang. De gjør fint lite hjemme, holder rommet sitt sånn nogenlunde ok hvis vi maser og det er ikke fælt mye mer de bidrar med.

 

Noen som har noen tips om hvordan få dem til å bidra mer hjemme?

Lenke til kommentar

Tips for å få dem til å gjøre mer i huset? Ta bort internett hvis de ikke gjør som de blir fortalt. Barn kan fint, eller rettere sagt skal gjøre ting i huset og. Hvorfor skal du jobbe nesten hele livet, for å så kjøpe ting til dine barn, når de ikke gjør noen ting tilbake? For eksempel kan du si at de ikke får lommepenger eller ny mobil osv., dersom de ikke dekker på eller rydder av bordet, støvsuger huset, og sånne ting. Jeg fikk/får forsatt lommepenger ettersom jeg forsatt bor hjemme, men gjør en god del. Gjør det ut av egen innsats, men det gjelder mest fikse rundt huset, bil, båt, og så videre.

 

Alle av de yngre folkene jeg kjenner gjør ting hjemme som å støvsuge uten å klage eller mase på foreldre. Kanskje du har skjemt bort barna dine litt med å bare gi dem iPad og lommepenger uten å "få" noe tilbake?

 

Mine barn i framtiden skal ihvertfall ikke få nyeste mobil hvert år. Naturligvis får de en ny mobil, for eksempel nå er jo iPhone 5S nytt, men de kunne bare drømt om å få eventuelt iPhone 6 året etter, og så 7 året deretter og så videre. Og hvis de ikke hadde gjort noen ting i heimen som å støvsuge eller rydde bordet (Noe som er VELDIG grunnleggende og tar ungene 5-20 minutter) så kan de bare drømme om å få lommepenger eller dyr telefon.

Endret av Poopadoop
Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

 

Og med en 4 åring i huset i tillegg kan man ikke bare dra ut på tur.

Hvorfor? Det finnes barnesete og tilhenger til sykkel.

 

Fordi vi ikke har det.

Lenke til kommentar

 

 

Og med en 4 åring i huset i tillegg kan man ikke bare dra ut på tur.

Hvorfor? Det finnes barnesete og tilhenger til sykkel.

 

Fordi vi ikke har det.

 

Du må gjerne komme med unnskyldninger på hvorfor du ikke tar dem på tur, men legg litt arbeid i unnskyldningene da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Er det sånn det skal være nå for tiden?

 

Synes det lukter litt dobbelmoral her. Det er greit at du synes barn i dag får for mye, men så gjøre det selv? Samfunnet i dag er formet rundt PC og alt teknologien som følger.

 

Jeg synes det er viktig for foreldre å sitte grenser, da jeg personlig sitter alt for mye foran PCen, noe som har gjort livet litt mer komplisert, nå som jeg er voksen. Det er viktig å oppmuntre barn til å være sosiale, fordi samfunnet er mye mer asosial enn det var for 10-20 år siden. I dag sitter de fleste barn foran en PC nesten hele dagen, og det er ikke sunt for verken dem selv, eller samfunnet. Selv er jeg en av dem som sitter store deler av dagen foran en PC, men det har ikke vært uten at jeg selv har måtte ofre en del (bl.a det sosiale livet).

Lenke til kommentar

Sett grenser for bruk iallefall.

 

Jeg husker veldig mye av barndommen min frem til jeg ble 10-11, men det meste etter det er en tykk tåke av PC-spilling. Jeg fikk egen datamaskin og grensene for PC-bruk ble mindre og mindre, til slutt gav foreldrene mine opp å regulere bruken. Jeg kom hjem fra skolen og satte meg foran PCen, spilte spill eller leste på diskusjonsforum. Jeg baserte meningene og moralene mine rundt ting jeg leste på internett og ikke på ting jeg opplevde i virkeligheten. Jeg ble presset til å være med ut på turer noen ganger, enten sykkelturer eller gåturer i skog og mark. Selv om jeg hatet det i øyeblikket og var sur og bitter er dette gode minner for meg nå. Jeg husker veldig godt detaljer, situasjoner og samtaler fra dette, men all den tiden jeg satt foran PCen er som sagt bare en mørk suppe.

 

Kanskje det er annerledes for andre, men jeg skulle hvertfall ønske at mine foreldre var strengere og tvingte meg ut mer. På den annen side ser jeg at det var vanskelig for dem når jeg virket mest fornøyd når jeg bare fikk sitte, og var sint og irritabel når jeg ble begrenset. De kunne jo ikke vite at jeg ville angre senere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...