Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Ny Pasientjournal lov: Åpen for alle på nett


Anbefalte innlegg

Møtte selv en tidligere skolekamerat som idag er lege, han hadde lest min og alle våre daværende felles venners journaler. Lite moro når han evt deler min sykdomhistorie på nachspiel.

 

Fikk dette oppklart av bekjent via facebook som var der og lurte på hvordan det gikk med min kroniske sykdom idag.

 

Hvor er kontrollorganet? Leger uten grenser sier jeg bare.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Møtte selv en tidligere skolekamerat som idag er lege, han hadde lest min og alle våre daværende felles venners journaler. Lite moro når han evt deler min sykdomhistorie på nachspiel.

 

Fikk dette oppklart av bekjent via facebook som var der og lurte på hvordan det gikk med min kroniske sykdom idag.

 

Hvor er kontrollorganet? Leger uten grenser sier jeg bare.

 

Dette er helt sykt, og understreker bare hvor elendig systemet er og at vi ikke kan ha et system som utelukkende er bygget på tillitt når det det gjelder noe så alvorlig og privat. Jeg har både familie og venner som kan lese journalen min om de vil, uten at det finnes noen kontroll. Nå er ikke det et problem akkurat for min del, siden jeg stoler på disse, men systematisk er det et kjempeproblem.

 

Det burde være enkelt å sjekke hvem og når som har lest eller gjort hva i journalen din, på samme måte som man kan be om utskrift om hvem som har skrevet hva og når i dag.

 

Og som han over sier; klag til pasientombudet. Det der er drøyt, men usikker på hvor store konsekvenser det vil få for han som gjorde det... han burde miste lisensen for slikt...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alle ønsker fra info-sikkerhet i helsetjenesten går i retning av at pasienten skal få med styring med egne opplysninger, så jeg regner med at det kun er et tidsspørsmål for når pasient kan logge seg på og sjekke logger og det meste av innholdet i journalen selv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Møtte selv en tidligere skolekamerat som idag er lege, han hadde lest min og alle våre daværende felles venners journaler. Lite moro når han evt deler min sykdomhistorie på nachspiel.

 

Fikk dette oppklart av bekjent via facebook som var der og lurte på hvordan det gikk med min kroniske sykdom idag.

 

Hvor er kontrollorganet? Leger uten grenser sier jeg bare.

 

Hva? Nå skjønner jeg ikke helt. Er det iverksatt slik at man kan gjøre dette allerede da? Trodde jo det var en lov de har kommet med forslag om nå, som ikke er vedtatt enda.

 

Eller var det bare sine egne pasienters journaler han har "delt på nachtspiel"?

 

Uansett, hvis noe sånt har skjedd er det rent kriminelt. Han mister jobben øyeblikkelig om det kommer frem, og kan få en sak mot seg.

Har vanskelig for å tro at en autorisert lege har gjort noe sånt. Det der skjer nok i såfall uhyre sjeldent, noe annet ville forbause meg sterkt.

 

Anonymous poster hash: 4b7dd...464

Lenke til kommentar

Hva? Nå skjønner jeg ikke helt. Er det iverksatt slik at man kan gjøre dette allerede da? Trodde jo det var en lov de har kommet med forslag om nå, som ikke er vedtatt enda.

Dette kan allerede skje med journaler innefor samme institusjon. Så om man er pasient ved sykehuset der legen jobber får han tilgang til din journal der.

 

Det nye er at han også skal få tilgang til din journal hos fastlege, fysioterapeut, psykolog, etc...

 

Uansett, hvis noe sånt har skjedd er det rent kriminelt. Han mister jobben øyeblikkelig om det kommer frem, og kan få en sak mot seg.

Dessverre, så mister han ikke jobben, men får en "advarsel". Dette er i realiteten ikke verdt noe som helst annet enn at han sannsynligvis mister jobben/autorisasjonen hvis han får enda en.

 

Har vanskelig for å tro at en autorisert lege har gjort noe sånt. Det der skjer nok i såfall uhyre sjeldent, noe annet ville forbause meg sterkt.

Dette skjer hele tiden. Jeg leser stadig fortellinger om det. Typisk går helsepersonell inn på journalen til venner-av-venner, altså hverken fremmede eller nære venner.

Det rareste er at de som gjør det er dumme nok til å skryte av det. Men det er kanskje bare toppen av isberget?

Lenke til kommentar

Møtte selv en tidligere skolekamerat som idag er lege, han hadde lest min og alle våre daværende felles venners journaler. Lite moro når han evt deler min sykdomhistorie på nachspiel.

 

Fikk dette oppklart av bekjent via facebook som var der og lurte på hvordan det gikk med min kroniske sykdom idag.

 

Hvor er kontrollorganet? Leger uten grenser sier jeg bare.

 

Da anmelder du han så mister han jobben. Så enkelt er det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Anmelde til politiet? Basert på ett vitne? Tviler vår felles bekjente gidder å vitne i en slik sak, han er tross alt en god venn av denne legen idag. Så hvor langt kommer jeg da? Facebook slettet jeg etter bl.a for mange spørsmål om eget sykdomsbilde. Har ikke akkurat håndfaste bevis.

 

Og ja, har en mor som jobbet i helsevesenet i alle år og hun kan bekrefte at det første damene gjorde på jobb mandag var å sjekke journal til helgeflørten osv. Så absolutt ingenting overrasker meg angående dette her. Enig med, Tåkelur.

Lenke til kommentar

Dersom du bare har slettet facebook kan du fint hente tilbake bevisbyrden. Dersom du anmelder vedkommende og det er registrert at han har hentet ut loggen din og at det er allmenvidkjennskap rundt dine lidelser er dette nok.

 

Dersom din mor og deres kollegaer gjør det samme kan det være greit at det kommer ett eksempel frem i media. For sånt blir det storståhei av.

Lenke til kommentar

Priim, mulig du vet noe jeg ikke vet. Hvor blir det registrert at legen har hentet ut min logg? Slik jeg har forstått det, er det ingen kontrollorganer eller register av typen du snakker om. Er det ikke åpne systemer i helsevesenet?

 

Ser f. eks fastlegen logge seg inn når han skriver ut resepter, men før det er han ikke logget inn (såvidt jeg vet) og likevel står journalen min oppe. Her har jeg også hatt samtaler med helsesøster og hun logger seg verken inn eller ut, hun har likevel full tilgang til min journal. Grunnen til at jeg vet dette, er fordi jeg ser skjermen tydelig fra stolen.

Lenke til kommentar

Priim, mulig du vet noe jeg ikke vet. Hvor blir det registrert at legen har hentet ut min logg? Slik jeg har forstått det, er det ingen kontrollorganer eller register av typen du snakker om. Er det ikke åpne systemer i helsevesenet?

 

Ser f. eks fastlegen logge seg inn når han skriver ut resepter, men før det er han ikke logget inn (såvidt jeg vet) og likevel står journalen min oppe. Her har jeg også hatt samtaler med helsesøster og hun logger seg verken inn eller ut, hun har likevel full tilgang til min journal. Grunnen til at jeg vet dette, er fordi jeg ser skjermen tydelig fra stolen.

 

http://www.gd.no/nyheter/article5490853.ece

Lenke til kommentar

Anmelde til politiet? Basert på ett vitne? Tviler vår felles bekjente gidder å vitne i en slik sak, han er tross alt en god venn av denne legen idag. Så hvor langt kommer jeg da? Facebook slettet jeg etter bl.a for mange spørsmål om eget sykdomsbilde. Har ikke akkurat håndfaste bevis.

Dersom fyren jobber på et sykehus registreres det når han åpner journalen. Det skal det sånn sett gjøres overalt i helsevesenet. Dette er nok bevis. Det spiller ingen rolle om du ikke kan bevise at vedkommende la ut om det på festen.

 

Start med å be sykehuset (eller hvor nå han jobber) gi deg loggen over hvem som har lest journalen din. Dette kan koste deg opptil 75 kroner, men det er det verdt. De kan kreve å få gå igjennom loggen sammen med deg istedet for å utlevere den direkte. Kommer navnet hans opp er saken i boks, han må være Houdini for å vri seg unna.

 

Du trenger egentlig ikke å anmelde. Gi beskjed til sykehuset så vil de ta seg av saken. Hvis ikke må du gi beskjed oppover i systemet, eller få hjelp av pasientombudet.

Lenke til kommentar

 

Anmelde til politiet? Basert på ett vitne? Tviler vår felles bekjente gidder å vitne i en slik sak, han er tross alt en god venn av denne legen idag. Så hvor langt kommer jeg da? Facebook slettet jeg etter bl.a for mange spørsmål om eget sykdomsbilde. Har ikke akkurat håndfaste bevis.

Dersom fyren jobber på et sykehus registreres det når han åpner journalen. Det skal det sånn sett gjøres overalt i helsevesenet. Dette er nok bevis. Det spiller ingen rolle om du ikke kan bevise at vedkommende la ut om det på festen.

 

Dersom du som kan gjengi sensitive opplysningar som du ikkje skal kunne ha tilgang på utan at nokon har brutt tausheitsplikta så vil dette også være eit bevis på at legen har delt tausheitsbelagt informasjon til uvedkommande.

Lenke til kommentar

Problemet pr. i dag er at informasjonsflyten mellom de ulike instansene i helsevesenet er alt for dårlig. Særlig gjelder dette mellom de kommunale helsetjenestene (legevakt o.l.) og helseforetakene. Dette gjør det vanskelig å sørge for godt samarbeid og god oppfølging i overganger. I tillegg kan man gå glipp av viktig informasjon i utredning av helseplager. Pr. i dag er man svært avhengig av hva pasienten selv sitter på av info om egen helse, noe som er problematisk da mange verken husker, eller vet hva som er viktig av, sin egen helsehistorikk. Løsningen er å spørre og grave, men det er begrenset hva man får til mtp. at det stilles krav til at utredninger skal gjennomføres på så få konsultasjoner som mulig.

 

På den annen side skal man ta hensyn til personvernet. Jeg har full forståelse for de som ikke vil at alle skal ha tilgang på alt. En løsning jeg ser for meg, som bygger videre på det journalsystemet som finnes innen helseforetakene nå (her skilles det feks. på psykiatrisk og somatisk journal), er at alt ligger i en elektronisk journal, men at man må tillatelse fra pasienten for å få tilgang til de ulike avdelingenes journalnotater. At man i utgangspunktet skal ha tilgang til alt, mener jeg er en dårlig løsning. Jeg har ikke, og skal ikke ha, interesse for hvorvidt min deprimerte pasient er blitt behandlet for klamydia eller beinbrudd.

Lenke til kommentar

Problemet pr. i dag er at informasjonsflyten mellom de ulike instansene i helsevesenet er alt for dårlig.

Ja, det er et problem. Men før dette kan løses, må et enda større problem finne sin løsning, nemlig sikkerhet og personvern. Du begynner i feil enda om dette ikke er på plass først. Sikkerhet og personvern er viktigere enn informasjonsflyt. Det er tross alt sikkerhet og personvern som danner grunnlag for at sensitiv informasjon i det hele tatt kan samles inn. Hvem vil vel fortelle om seksualpartnere eller psykiske utfordringer til et sykehus som lekker? Uten sikkerhet og personvern av strengeste grad forsvinner grunnlaget for å drive helsehjelp som involverer sensitiv informasjon.

 

En løsning jeg ser for meg, som bygger videre på det journalsystemet som finnes innen helseforetakene nå (her skilles det feks. på psykiatrisk og somatisk journal), er at alt ligger i en elektronisk journal, men at man må tillatelse fra pasienten for å få tilgang til de ulike avdelingenes journalnotater.

Tanken er god, men den tar ikke hensyn til dagens reelle situasjon. Kritikken mot lovforslaget er nettopp at dagens journaler ikke er systematisert på den måten du forutsetter. Det er ikke slik journalene i virkeligheten er. Sensitiv informasjon kan dukke opp hvor som helst.

 

Journalene er ustrukturerte med blanding av opplysninger om impotens og diabetes i samme notat.

 

Den foreslåtte lovendringen har allerede nå FØR den er innført, skapt redsel blant pasienter som vurderer å slutte i psykoterapi, lar være å søke helsehjelp og holder tilbake opplysninger.

Lenke til kommentar

 

Ja, det er et problem. Men før dette kan løses, må et enda større problem finne sin løsning, nemlig sikkerhet og personvern. Du begynner i feil enda om dette ikke er på plass først. Sikkerhet og personvern er viktigere enn informasjonsflyt. Det er tross alt sikkerhet og personvern som danner grunnlag for at sensitiv informasjon i det hele tatt kan samles inn. Hvem vil vel fortelle om seksualpartnere eller psykiske utfordringer til et sykehus som lekker? Uten sikkerhet og personvern av strengeste grad forsvinner grunnlaget for å drive helsehjelp som involverer sensitiv informasjon.

 

Problemet blir vel som vanlig, at slike som meg som jobber med sikkerheten kobles inn mot slutten og dermed blir showstoppere istedet for en del av planleggingen. Veldig ofte har system vært klare for implementering før et hode påpeker at sikkerhet må være med, selv om ting er ferdig.

Ved ja er det bare å gi gass, ved nei, blir det oppvask om at sikkerhetsfolkene er for pirkete, fokuserer på feil del, ikke er realistiske osv. Story of my work....

Lenke til kommentar

Ja, det er et problem. Men før dette kan løses, må et enda større problem finne sin løsning, nemlig sikkerhet og personvern. Du begynner i feil enda om dette ikke er på plass først. Sikkerhet og personvern er viktigere enn informasjonsflyt. Det er tross alt sikkerhet og personvern som danner grunnlag for at sensitiv informasjon i det hele tatt kan samles inn. Hvem vil vel fortelle om seksualpartnere eller psykiske utfordringer til et sykehus som lekker? Uten sikkerhet og personvern av strengeste grad forsvinner grunnlaget for å drive helsehjelp som involverer sensitiv informasjon.

Tanken er god, men den tar ikke hensyn til dagens reelle situasjon. Kritikken mot lovforslaget er nettopp at dagens journaler ikke er systematisert på den måten du forutsetter. Det er ikke slik journalene i virkeligheten er. Sensitiv informasjon kan dukke opp hvor som helst.

 

Jeg ser det er behov for å presisere at jeg ikke støtter dette lovforslaget - burde ha innledet med det.

 

Men jeg forsøkte å si noe om at status quo heller ikke er holdbart da informasjonsflyten må forbedres!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...