Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Ny Pasientjournal lov: Åpen for alle på nett


Anbefalte innlegg

Kan det være mulig å kreve at de sletter alt lokalt, og at du får det på en minnepenn du selv må ha med når du bestiller time?

De leser journalen før du kommer inn, og skriver i den etter at du har gått ut. Kanskje leser de den et helt annet tidspunkt for å diskutere med de andre legene. Timen din er når de trenger den minst.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For ikke å snakke om alle journaler som på den måten ville kommet på avveier. Jeg har feks. en del pasienter hvis liv er så kaotiske at de knapt husker hva de gjorde dagen i forveien. Å forvente at de selv skal holde styr på sin egen journal er vel, mildt sagt, en smule overoptimistisk.

 

Edit: Og det løser vel heller ikke problemet som man har i dag med at man har tilgang til alt eller ingenting. I helseforetakene er det, som nevnt, i dag et skille mellom somatisk og psykiatrisk journal. Det innebærer fortsatt at en behandler med tilgang til din somatiske journal, vil kunne se alt fra kirurgiske inngrep, røntgen og blodprøveundersøkerlser, til innleggelser pga. overdose.

 

Kan ta et selvopplevd eksempel fra mitt møte med fastlege. Da jeg var i slutten av tenårene klarte jeg å dra på meg en kjønnssykdom. Utover ubehaget knyttet til å pisse piggtråd og den påfølgende vattpinnen, og pinlige telefonsamtaler med mulige smittekilder, var ikke dette noen stor greie i mitt hode: Jeg gikk til legen, fikk konstatert hva slags sykdom det var og fikk foreskrevet medikament - problem solved. Det jeg så opplevde noen år senere var mye mer ubehagelig. Hadde fått ny fastlege og kontaktet denne pga. brennkopper. Vedkommende åpner da min journal mens jeg sitter der, og han oppdager da at siste kontakt med forrige lege var pga. kjønnssykdom. Dette ledet til hva jeg opplevde som et ganske krenkende "intervju" hvor han moraliserte over mitt sexliv. Mildt sagt provoserende og jeg så ikke mer til den fyren. I den store sammenhengen er det en bagatell, men det er allikevel i mitt hode et eksempel som viser hvorfor ikke informasjon skal være tilgjengelig "by default".

Endret av Hugo_Hardnuts
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Kan det være mulig å kreve at de sletter alt lokalt, og at du får det på en minnepenn du selv må ha med når du bestiller time?

De leser journalen før du kommer inn, og skriver i den etter at du har gått ut. Kanskje leser de den et helt annet tidspunkt for å diskutere med de andre legene. Timen din er når de trenger den minst.

 

 

Så besøket blir 5-10 minutt lengre, ser ikke mer problem enn det. Skulle alle gjort det, ville det blirr ett problem, men det er ikke tilfellet. Skal de diskutere med noen andre leger kan de notere det de vil diskutere på en lapp som senere blir markulert.

Lenke til kommentar

5-10 min lengre konsultasjon og at man som behandler klarer å notere ned tilstrekkelig med info, er overoptimistisk ut fra min jobbhverdag. 5-10 min er gjerne det jeg bruker på å skrive notatet etter en helt ordinær konsultasjon. Er det en innkomstkonsultasjon, går det gjerne med det dobbelte. Så kommer i tillegg tiden som går med til å sette seg inn i opplysningene som ligger der fra tidligere. Er det en førstegangshenvisning, kan 5-10 min holde (avhenger av hvor utfyllende henvisningen er). Er det en pasient som har vært igjennom omfattende utredning og behandling tidligere, kan gjennomgangen ta flere timer.

 

Når det kommer til drøfting med kolleger, er de notatene vi bruker som grunnlag for disse, som regel på 2-3 sider. Det er som regel en god del minutter, for ikke å si timer, som ligger bak disse. Igjen blir det problematisk hvis disse ikke kan ligge inne i et system man har tilgang til uten at pasienten er til stede.

 

Videre er det en utfordring i ditt forslag at man har behov for å tilgjengelig journalen under inntaks- og fordelingsmøter (altså hvor man beslutter om den som er henvist skal ha et tilbud, hva slags tilbud og hvem som kan ta saken).

Lenke til kommentar

Kan det være mulig å kreve at de sletter alt lokalt, og at du får det på en minnepenn du selv må ha med når du bestiller time?

 

Fremtiden vil forstå at pasientopplysninger tilhører hver enkelt pasient. Kanskje en anvendelig løsning er at hver pasient har sin egen krypteringsnøkkel, generert av og knyttet til ulike biometriske data (jeg vil helst ikke foreslå en chip i pannen eller hånden her ...). Journalen kan bare åpnes med pasientens biometriske data. Tilgang uten at pasienten er tilstede kan ordnes med fjernkommunikasjon mellom enheten som trenger tilgang og enheten knyttet til pasientens biometri, hvor pasienten må gi aktivt samtykke som kan gjelde en viss tid.

Lenke til kommentar

 

Tok ikke personvern på alvor

I saken knyttet til Se & Hør skandalen skal nets ha blitt advart om at Se & Hør mottok lekkede opplysninger fra selskapet. Andre ansatte har i kjølvannet av saken også gått anonymt ut og fortalt at det var vanlig at de ansatte på kundeservice kikket på hva ekskjærester og kjendiser brukte betalingskortene sine til.

 

Det samme skjer sikkert ikke på legekontorer og sykehus rundt omkring.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...