Gå til innhold

Anbefalte innlegg

 

Hei,

 

Først, stor takk til Agentspoon for nyttig tråd - utgangspunktet med å foreslå et balansert oppsett med tanke på pris, ytelse og støy var midt i blinken for meg :)

 

Jeg er på jakt etter et oppsett i Black Refinerys prisklasse, men har i utgangspunktet lyst på et litt mindre kabinett (tenkte på Fractal Define Nano S - det trenger ikke være dette kabinettet, kan også være et annet som er noe mindre, men støydemping er et must). Det jeg lurer på, er hva jeg i så fall mister - vil det bety at jeg må betale mer for tilsvarende komponenter, er det grunn til å tro at PC-en vil bråke mer, blir det vanskeligere å oppgradere i framtiden, eller er det andre grunner til at det er en dårlig ide å gå for et litt mindre kabinett? Tips og råd mottas med takk!

Da bør du ta en kikk på forrige side, der jeg tilfeldigvis anbefalte tilsvarende bygg for Black Refinery og Capital Offense, men i mindre pakke. :)

 

Takk! Jeg er ikke på jakt etter liggende kabinett, men det er kanskje bare å se om hovedkort har samme formfaktor som til de liggende kabinettene på forrige side for å vite om delene passer?

 

Ville det vært mulig å bruke prosessoren og grafikkortet som foreslås i Black Refinery i The Corporal-oppsettet? Hvis jeg forstår det rett, er det et litt mindre, støydempet kabinett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er mulig, men da bør du skifte til et Z170 mATX-hovedkort (f. eks. denne) og legge til en kjøler (f. eks. denne). Dette fordi prosessoren i Black Refinery er ment til å bli overklokket, mens den i The Corporal ikke er det. :)

Etter å ha konsultert med den i hjemmet som var skeptisk til unødvendig store, svarte bokser, viste det seg at en hvit stor boks var innafor på det aktuelle stedet. Så da ble det Fractal Design sin R5 som var på et hyggelig tilbud i går til 799,- med fri frakt, i hvit  :) . Har ikke satt opp ferdig liste over deler, men forstår det som at den ikke ville vært noen hindring hverken for et Black Refinery-aktig bygg eller et som ligner mer på The Corporal. 

 

Har aldri overklokket før - men det er kanskje dumt å låse seg ute fra muligheten? Takk for forklaring :)

Lenke til kommentar

Super tråd! Skal handle ny PC nå så veldig fint å ha noe å ta utgangspunkt i.

 

Tror en noe modifisert Black Refinery er mest aktuell for meg.. Tenker å gå for i7 6700K, selv om mange sikkert vil si det er unødvendig.. Hovedkort vil vel fortsatt fungere med denne? Liker ikke helt å utelukke SLI/flere raske PCI spor, men kan jo alltids gå for hovedkortet i Capital Offense builden, selv om denne virker å være kresen på RAM igjen..

 

Største problemet jeg har er å bestemme meg for skjerm, og 1080@144 vs 1440. Spiller ikke noe særlig FPS, og hvertfall ikke "competitive" Men en god mix av alt mulig annet.. Film og serier ses stort sett på TV. Vil 970 være ok med 1440? Har også en "vanlig" 1080 skjerm som skal brukes som skjerm nr. 2 hvis det har noe å si..

Ser også freesync er framhevet på anbefalt skjerm, men trodde dette var AMD sin løsning? Fungerer det med nvidia også?

 

Setter stor pris på innspill! Før kunne jeg sitte 24/7 i ukesvis å lese meg opp før byggeprosjekter, men tiden strekker ikke til lenger..

Lenke til kommentar

Vel, det er ikke bare den billigste 24" 144Hz Freesync skjermen man kan få. Det er også den billigste 144Hz skjermen man kan få, punktum. Samme modell med G-Sync koster som regel ~4000Kr, og blir derfor ikke anbefalt.

 

Edit:

 

Trådstarter endret anbefaling av skjermkort når prisen raste ned på dette nivået for den billigste GTX970 modellen. Men du må altså ut med ~1500Kr på toppen av det om du skal ha adaptive sync. Så en R9 390 med den anbefalte skjermen kommer fremdeles best ut i pris sammenlagt. Men akkurat nå er vi sannsynligvis bare uker unna lansering av nyeste generasjon skjermkort. Det vil være lurt å vente litt med å bestemme seg for plattform.

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

Vel, det er ikke bare den billigste 24" 144Hz Freesync skjermen man kan få. Det er også den billigste 144Hz skjermen man kan få, punktum. Samme modell med G-Sync koster som regel ~4000Kr, og blir derfor ikke anbefalt.

 

Edit:

 

Trådstarter endret anbefaling av skjermkort når prisen raste ned på dette nivået for den billigste GTX970 modellen. Men du må altså ut med ~1500Kr på toppen av det om du skal ha adaptive sync. Så en R9 390 med den anbefalte skjermen kommer fremdeles best ut i pris sammenlagt. Men akkurat nå er vi sannsynligvis bare uker unna lansering av nyeste generasjon skjermkort. Det vil være lurt å vente litt med å bestemme seg for plattform.

Asus 24" g-sync koster ~3500 og anbefales :)

 

Denne har også pivot.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

 

Vel, det er ikke bare den billigste 24" 144Hz Freesync skjermen man kan få. Det er også den billigste 144Hz skjermen man kan få, punktum. Samme modell med G-Sync koster som regel ~4000Kr, og blir derfor ikke anbefalt.

 

Edit:

 

Trådstarter endret anbefaling av skjermkort når prisen raste ned på dette nivået for den billigste GTX970 modellen. Men du må altså ut med ~1500Kr på toppen av det om du skal ha adaptive sync. Så en R9 390 med den anbefalte skjermen kommer fremdeles best ut i pris sammenlagt. Men akkurat nå er vi sannsynligvis bare uker unna lansering av nyeste generasjon skjermkort. Det vil være lurt å vente litt med å bestemme seg for plattform.

Asus 24" g-sync koster ~3500 og anbefales :)

 

Denne har også pivot.

 

Finner ingen 24" Asus med g-sync jeg, komplett hadde en før men den er utgått..

 

Er også klar over at det kommer nye skjermkort snart, men har dessverre ikke anledning til å vente. Og slik jeg har forstått det kan det drøye en god stund før de er tilgjengelige.. 

Lenke til kommentar

 

 

Vel, det er ikke bare den billigste 24" 144Hz Freesync skjermen man kan få. Det er også den billigste 144Hz skjermen man kan få, punktum. Samme modell med G-Sync koster som regel ~4000Kr, og blir derfor ikke anbefalt.

 

Edit:

 

Trådstarter endret anbefaling av skjermkort når prisen raste ned på dette nivået for den billigste GTX970 modellen. Men du må altså ut med ~1500Kr på toppen av det om du skal ha adaptive sync. Så en R9 390 med den anbefalte skjermen kommer fremdeles best ut i pris sammenlagt. Men akkurat nå er vi sannsynligvis bare uker unna lansering av nyeste generasjon skjermkort. Det vil være lurt å vente litt med å bestemme seg for plattform.

Asus 24" g-sync koster ~3500 og anbefales :)

 

Denne har også pivot.

 

Finner ingen 24" Asus med g-sync jeg, komplett hadde en før men den er utgått..

 

Er også klar over at det kommer nye skjermkort snart, men har dessverre ikke anledning til å vente. Og slik jeg har forstått det kan det drøye en god stund før de er tilgjengelige.. 

 

 

Adaptive sync er en veldig god investering. Det fjerner "tearing", og reduserer hakking og inputlag. Ska du få samme spill opplevelse uten adaptive sync må du ha skjermkort som aldri leverer mindre fps enn skjermens Hz, og da altså oppe i 100Hz pluss. Som jeg sa er det billigere med R9 390 og FreeSync enn det er med GTX970 og G-Sync skjerm. Så min anbefaling om du må handle nå. Er denne pluss denne.

 

GTX970 som anbefales i det ene bygget her nå, har referansedesign. Det gjør at det støyer unødvendig mye. R9 390 fra MSI har en god kjøler, og vil støye mindre enn GTX970'en, selv om det trekker mer strøm. I tillegg har R9 390 en mye bredere minnebus og dobbelt så mye minne. R9 390 er litt raskere enn GTX970 rett ut av boksen, men dette gjør i tillegg også kortet potensielt bedre rettet for fremtiden. En siste detalj med R9 390 er at det egentlig er et R9 390X som har fått deaktivert flere shadere i firmware. Disse shaderene er det slett ikke sikkert det er noe galt med, og det finnes software for å åpne dem og teste. Man får i så fall et ekte R9 390X, som i mange spill kan måle seg mot GTX980..

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

Er også klar over at det kommer nye skjermkort snart, men har dessverre ikke anledning til å vente. Og slik jeg har forstått det kan det drøye en god stund før de er tilgjengelige..

Allerede i morgen kveld har vi antageligvis svar på en hel del spørsmål.

 

...men om du absolutt må ha noe nå skal ikke jeg stå i veien :) ...med mindre du vil ha ett av mine praktisk talt ubrukte GTX 980 :)

Lenke til kommentar

 

Er også klar over at det kommer nye skjermkort snart, men har dessverre ikke anledning til å vente. Og slik jeg har forstått det kan det drøye en god stund før de er tilgjengelige..

Allerede i morgen kveld har vi antageligvis svar på en hel del spørsmål.

 

...men om du absolutt må ha noe nå skal ikke jeg stå i veien :) ...med mindre du vil ha ett av mine praktisk talt ubrukte GTX 980 :)

 

Mye skal du ha for et av de? ^^

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...