Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

i5-9400 vs 9400f? Prisen er jo lik, da vil vel 9400 bli den som er gunstig å kjøpe?

 

Evt, i5-8400 vs 9400? Dem ser jo ganske like ut

i5-9400 har maks turbofrekvens på 4.1 MHz mot 4 MHz på i5-8400. Så ikke så stor forskjell.

9400f er det samme som 9400 bare uten integrert grafikkprosessor. Dvs du må ha skjermkort. Om du bruker skjermkort så brukes ikke den integrerte grafikkprosessoren i cpu.

Lenke til kommentar

Samboeren min ønsker en stasjonær PC hun kan bruke til videoredigering samt noe gaming (i første omgang Sims, men kanskje mer krevende titler etter hvert). Og kanskje hun ønsker å streame litt. Jeg tenker en pris på opptil 15k. Jeg kan bygge PC, men hva lønner seg mest nå til dags? Noen tips til komplett PC eventuelt?

Jeg kan ingenting om videoredigering. Det skal vel primært brukes til enkle oppgaver, ikke gigantiske prosjekter.

Endret av Grubleruble124
Lenke til kommentar

Samboeren min ønsker en stasjonær PC hun kan bruke til videoredigering samt noe gaming (i første omgang Sims, men kanskje mer krevende titler etter hvert). Og kanskje hun ønsker å streame litt. Jeg tenker en pris på opptil 15k. Jeg kan bygge PC, men hva lønner seg mest nå til dags? Noen tips til komplett PC eventuelt?

Jeg kan ingenting om videoredigering. Det skal vel primært brukes til enkle oppgaver, ikke gigantiske prosjekter.

Her er ett tips til ferdig maskin fra Komplett;

 

https://www.komplett.no/product/11462/pc-nettbrett/komplett-pc/komplett-gamer/komplett-gamer-a80?offerId=KOMPLETT-310-11462#

Denne har bare 8GB RAM, så her burde man nok "konfigurere" den med 16GB

 

Alternativet er jo å bygge selv, men ville uansett anbefalt relativt like deler.

Lenke til kommentar

Samboeren min ønsker en stasjonær PC hun kan bruke til videoredigering samt noe gaming (i første omgang Sims, men kanskje mer krevende titler etter hvert). Og kanskje hun ønsker å streame litt. Jeg tenker en pris på opptil 15k. Jeg kan bygge PC, men hva lønner seg mest nå til dags? Noen tips til komplett PC eventuelt?

Jeg kan ingenting om videoredigering. Det skal vel primært brukes til enkle oppgaver, ikke gigantiske prosjekter.

Det er nok med et GT 1030 skjermkort for Sims. 5400 kr rimligere enn RTX 2070 i den pc'en nevnt i posten over, så viktig å vite hva man trenger/ har lyst på. Skal man ha gaming-maskin ytelse så er det greit med f.eks RTX 2070.

Om en bruker program som støtter bruk av skjermkort så kan en ha nytte av et raskt skjermkortet til videoredigeringen også (jeg har ikke erfaring med dette).

Jeg ville også slengt inn en SSD til, f.eks Crucial MX500 1TB 2.5" i tillegg.

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ok, hun jeg skulle anbefale maskin til slo ikke til på tilbudet vi snakket om i dette innlegget. Dere som følger godt med på tilbud, hva er det jeg bør anbefale nå?

 

-> Ferdig bygd spillmaskin med ferdig installert Windows til ca 13 000 kr + skjerm, tastatur, mus, headset og frakt.

Dette er er bra kjøp (til prisen 11999):

https://www.komplett.no/product/11492/pc-nettbrett/komplett-pc/komplett-gamer-premium/komplett-gamer-premium-a140?offerId=KOMPLETT-310-11492#

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Ok, takk for tips, det ante jeg ikke. Jeg får lese meg litt opp.

Nvidia støtter Freesync-skjermer med variende resultat. Det er et sjansespill om skjermen du ønsker ikke er på Nvidia sin offisielle liste over "godkjente" skjermer. Freesync lar skjermkortet produsere FPS over det skjermen tillater, som gjør at jeg må ta i bruk enten Vsync eller tredjeparts programvare for å låse FPS på under 60Hz. Det er selvfølgelig ikke like problematisk på skjermer med støtte for 144Hz eller mer. Det slapp jeg med Gsync.

Endret av Windoge
Lenke til kommentar

Nvidia støtter Freesync-skjermer med variende resultat. Det er et sjansespill om skjermen du ønsker ikke er på Nvidia sin offisielle liste over "godkjente" skjermer. Freesync lar skjermkortet produsere FPS over det skjermen tillater, som gjør at jeg må ta i bruk enten Vsync eller tredjeparts programvare for å låse FPS på under 60Hz. Det er selvfølgelig ikke like problematisk på skjermer med støtte for 144Hz eller mer. Det slapp jeg med Gsync.

 

Det er sånn nogen lunde riktig som du sier; når G-Sync ble lansert, så var skjermene "låst" til å aldri gå over sin G-Sync range. Altså, det ble jo gjort i driveren fra Nvidia da, men nesten "same difference". Dette ble sterkt kritisert fra gamere sin side, som altså ikke var spesielt glade for å få ekstra input lag som følge av at skjermene stoppet på maks Hz.

 

Når Freesync så kom på markedet, så var det med "åpent" i "toppen". Man kunne selv velge om man ville begrense fps til skjermens maks Hz, eller om man ville gå over til VSync "off" i stedet. Det tok ikke lang tid før Nvidia fulgte etter.

 

I ettertid har Nvidia lansert et alternativ til VSync "off" over skjermers maks Hz, nemlig "Fastsync", og AMD kom etter med sin versjon "Enhanced sync" senere. Alt dette har jeg så vidt jeg husker dekket i min FAQ som du finner i signaturen min.

Lenke til kommentar

Det var vist ikke bestilt ennå likevel og nå som den skulle bestilles så manglet plutselig skjermkort i oppsettet. Legger man til det 2060-kortet så blir prisen en helt annen. Hva er dette for rot fra komplett?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det var vist ikke bestilt ennå likevel og nå som den skulle bestilles så manglet plutselig skjermkort i oppsettet. Legger man til det 2060-kortet så blir prisen en helt annen. Hva er dette for rot fra komplett?

 

Det var nå en merkelig bug fra Kompletts webside, du må nesten kontakte kundeservice. Du kan jo sjekke innom med jevne mellomrom og se om de har fikset det. Nå i helgen er det ikke lett å få tak i noen fra Komplett, kanskje noen betjener Facebook siden deres? Det kan forsøkes..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...