Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er selvsagt enig, men dersom man har et budsjett på 5k og ønsker å gjøre noe enkel gaming....

 

Å gå opp et par tusen fra 5000 til 7690 som du foreslår er tross alt en prisøkning på 53,8%. Det er jo en del :)

 

Egentlig lurer jeg på om det finnes en bedre måte å bruke 5k på pc til lett gaming?

Jeg vil anbefale at du i alle fall at du kjøper brukt GPU. For eks. en brukt 970 til 1300 kroner eller noe slikt. Du kan også kjøpe hele pcen brukt

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vurderer å oppgradere til noe tilnærmet alkymisten her, samme hovedkort og CPU men med mitt eksisterende 1080ti. Jeg har enn velfungerende Corsair CMPSU-750HX, men det at den er av en hakket eldre atx 2.31-standard, og ikke 2.4 som kom i 2013. Noen som vet om dette er kompatibelt med dagens hovedkort? Vanskelig å lese seg frem til siden det er såpass gammelt.

Lenke til kommentar

Jeg ser at "Samsung 970 EVO 256GB SSD" er anbefalt på alle sammen - jeg prøver å forstå hvorfor det er verdt det å kjøpe en så rask SSD i forhold til de "vanlige" SATA-SSDene som har vært ute lenge. Kan noen gi meg noen forklaring på hvordan man merker denne (ærlig talt) ekstreme hastigheten i daglig bruk? (Høres veldig gammeldags ut nå, jeg har ikke fulgt noe med på hardware siden ca. 2014 og har dermed mye nytt å lære - skal spikre sammen ny pc i år i november)

Lenke til kommentar

Du klarer deg helt fint med en 2,5" sata SSD. Det blir mer å kable da - litt mer rot liksom. Og du sparer ikke noe enorme summer, hvis du da ikke går for den billigste møkka SSD'n du finner - og det syntes jeg ikke du skal gjøre. Så la oss si en Crucial MX500 250GB 2,5" SSD og sammenligne med en m.2 970 Evo  med samme størrelse .. Så sparer du da 230 kroner ca ved å gå 2,5". 

 

Jeg mener at prisene på lagring nå er ekstremt lave, så jeg syntes man kan koste på seg en m.2 og redusere fotavtrykket til maskinen litt :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du klarer deg helt fint med en 2,5" sata SSD. Det blir mer å kable da - litt mer rot liksom. Og du sparer ikke noe enorme summer, hvis du da ikke går for den billigste møkka SSD'n du finner - og det syntes jeg ikke du skal gjøre. Så la oss si en Crucial MX500 250GB 2,5" SSD og sammenligne med en m.2 970 Evo  med samme størrelse .. Så sparer du da 230 kroner ca ved å gå 2,5". 

 

Jeg mener at prisene på lagring nå er ekstremt lave, så jeg syntes man kan koste på seg en m.2 og redusere fotavtrykket til maskinen litt :)

Takk for svar!

 

Enig i at prisen på SSDer er blitt utrolig rimelig nå. Husker når jeg kjøpte en hyperX 128gb til 1400 kroner til min forrige stasjonære, det var noe helt annet.

Endret av uterland
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei, jeg skal anbefale en spill-PC til noen jeg kjenner via via. Dvs. jeg gidder ikke bruke mye tid på det eller ta noe ansvar for bygging etc selv. Jeg vil bare ha en handlevogn hos én leverandør som setter sammen og installerer Windows. En handlevogn jeg sende videre til hun som skal ha den. Tenkte på noe rundt 10 000 kr/The Coporal/Black Refinery.

 

Hvem flere en Komplett er det som leverer egenkomponert ferdig bygget spillemaskin?

Lenke til kommentar

Hei, jeg skal anbefale en spill-PC til noen jeg kjenner via via. Dvs. jeg gidder ikke bruke mye tid på det eller ta noe ansvar for bygging etc selv. Jeg vil bare ha en handlevogn hos én leverandør som setter sammen og installerer Windows. En handlevogn jeg sende videre til hun som skal ha den. Tenkte på noe rundt 10 000 kr/The Coporal/Black Refinery.

 

Hvem flere en Komplett er det som leverer egenkomponert ferdig bygget spillemaskin?

Se på prisene på ferdig bygd asus eller lignende hos power, er 20% rabatt på alt med DNB mastercard frem til lørdag.

Lenke til kommentar

Takk for tips. Dette er den eneste jeg finner til ca 10 000 kr. Er den et godt kjøp?

 

Du misforstod kanskje litt? For å få 20% rabatt må man betale med DnB's MasterCard. Og det fungerer slik at du "betaler" full pris i kassen hos Power, men når faktura kommer på kredittkortet, så er det trukket 20% fra på kjøpet hos Power. Du kan altså se på PC'er for rundt 12 500 Kr, da 12 500 Kr minus 20% er 10 000 Kr. :)

 

Edit:

 

Etter en rask titt på Power kan jeg ikke se at noen av alternativene, selv med 20% rabatt kan slå denne hos Komplett som er med i "Super Weekend" Salget. Unntaket er under tvil denne fra Power, som har et mye bedre skjermkort, men der den med (vanligvis) bare en enkelt minnebrikke, også er helt avhengig av å oppgraderes med en minnebrikke til, for å få ut den ekstra kraften. Den har jo også svært begrenset oppgraderings potensial.

 

Jeg ville også revurdert "gidder ikke en gang installere Windows" "policy'en". ;) Da man kan spare godt over en tusenlapp på å få Komplett maskinen levert uten Windows. Og det er jo verdens enkleste ting å lage en Windows installerings minnepinne med Windows media creation tool fra MS sine websider. Windows lisens får man kjøpt for en femtilapp på Ebay, eller en hundrings på finn.no. Åja, Komplett maskinen leveres også med en USB Wifi dongle, som kan velges bort om man ikke trenger den. Og spare 150 Kr til..

Endret av Gabri3L
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du misforstod kanskje litt? For å få 20% rabatt må man betale med DnB's MasterCard. Og det fungerer slik at du "betaler" full pris i kassen hos Power, men når faktura kommer på kredittkortet, så er det trukket 20% fra på kjøpet hos Power. Du kan altså se på PC'er for rundt 12 500 Kr, da 12 500 Kr minus 20% er 10 000 Kr. :)

 

Edit:

 

Etter en rask titt på Power kan jeg ikke se at noen av alternativene, selv med 20% rabatt kan slå denne hos Komplett som er med i "Super Weekend" Salget. Unntaket er under tvil denne fra Power, som har et mye bedre skjermkort, men der den med (vanligvis) bare en enkelt minnebrikke, også er helt avhengig av å oppgraderes med en minnebrikke til, for å få ut den ekstra kraften. Den har jo også svært begrenset oppgraderings potensial.

 

Jeg ville også revurdert "gidder ikke en gang installere Windows" "policy'en". ;) Da man kan spare godt over en tusenlapp på å få Komplett maskinen levert uten Windows. Og det er jo verdens enkleste ting å lage en Windows installerings minnepinne med Windows media creation tool fra MS sine websider. Windows lisens får man kjøpt for en femtilapp på Ebay, eller en hundrings på finn.no. Åja, Komplett maskinen leveres også med en USB Wifi dongle, som kan velges bort om man ikke trenger den. Og spare 150 Kr til..

 

Bestemte meg i kveld for å kjøpe meg en gamingpc. Vil helst ikke bygge selv. Er Kompett Gamer i55 et greit utgangspunkt for fremtidig oppgradering samtidig som den gir bang for the bucks når man skal spille f.eks BF1/BFV? Kan også legge på 3.000 for å kjøpe Komplett Gamer Premium i150 dersom dette er en bedre deal med de nevnte preferansene. Men klart, kan jeg spare penger så er jo det gull.

 

Gamer Premium i150: https://www.komplett.no/product/11421/pc-nettbrett/komplett-pc/komplett-gamer-premium/komplett-gamer-premium-i150?offerId=KOMPLETT-310-11421#

Lenke til kommentar

 

Komplett i55 er et greit kjøp til prisen, men Komplett Premium i150 er såpass mye bedre at du bør gå opp om du har muligheten. Du får bedre cpu, mer og bedre minne, større og bedre SSD, bedre strømforsyning og bedre skjermkort.

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bestemte meg i kveld for å kjøpe meg en gamingpc. Vil helst ikke bygge selv. Er Kompett Gamer i55 et greit utgangspunkt for fremtidig oppgradering samtidig som den gir bang for the bucks når man skal spille f.eks BF1/BFV? Kan også legge på 3.000 for å kjøpe Komplett Gamer Premium i150 dersom dette er en bedre deal med de nevnte preferansene. Men klart, kan jeg spare penger så er jo det gull.

 

Gamer Premium i150: https://www.komplett.no/product/11421/pc-nettbrett/komplett-pc/komplett-gamer-premium/komplett-gamer-premium-i150?offerId=KOMPLETT-310-11421#

Ta i150. Aboslutt verdt det. 

Lenke til kommentar

Du misforstod kanskje litt? For å få 20% rabatt må man betale med DnB's MasterCard. Og det fungerer slik at du "betaler" full pris i kassen hos Power, men når faktura kommer på kredittkortet, så er det trukket 20% fra på kjøpet hos Power. Du kan altså se på PC'er for rundt 12 500 Kr, da 12 500 Kr minus 20% er 10 000 Kr. :)

 

Edit:

 

Etter en rask titt på Power kan jeg ikke se at noen av alternativene, selv med 20% rabatt kan slå denne hos Komplett som er med i "Super Weekend" Salget. Unntaket er under tvil denne fra Power, som har et mye bedre skjermkort, men der den med (vanligvis) bare en enkelt minnebrikke, også er helt avhengig av å oppgraderes med en minnebrikke til, for å få ut den ekstra kraften. Den har jo også svært begrenset oppgraderings potensial.

 

Jeg ville også revurdert "gidder ikke en gang installere Windows" "policy'en". ;) Da man kan spare godt over en tusenlapp på å få Komplett maskinen levert uten Windows. Og det er jo verdens enkleste ting å lage en Windows installerings minnepinne med Windows media creation tool fra MS sine websider. Windows lisens får man kjøpt for en femtilapp på Ebay, eller en hundrings på finn.no. Åja, Komplett maskinen leveres også med en USB Wifi dongle, som kan velges bort om man ikke trenger den. Og spare 150 Kr til..

Takk for tips igjen! Grunnen til at jeg vil ha den ferdig bygget og ikke en gang installere windows er at hun som skal ha den bor en times kjøring unna meg og jeg gidder ikke tur-retur dit for en installering, eller montering eller noe sånt. Og ikke minst ansvaret i tilfelle trøbbel og eventuelt flere turer for å fikse noe. Jeg vil gjerne hjelpe, men ikke med noe voldsomt tidsforbruk og mye kjøring. Dvs. at eventuell service må taes av andre eller med de som monterte/installerte det.

 

Jeg kan godt foreslå at hun installerer Windows selv, linke til lisenskjøp osv.

 

Edit: Jeg sendte linken til Gamer Premium i150 så får jeg se hva hun sier.

Da trengs det nok også skjerm, tastatur, mus og headset.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...