Gå til innhold

Test: AMD Radeon R9 295X2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jada, tillegg tar flere kort opp mer plass i kabinett og på hovedkort, og utrolig nok er faktisk AMD-kortet langt kjøligere enn noe Nvidia har levert. Det åpner for enda drøyere resultater med litt overklokking, uten at prisen øker. Overklokking kom de på Guru ikke langt med, ca 80mhz og 600mhz på core/minne. (om jeg ikke husker feil) Og dette kortet er levert med en 120mm radiator, (og en vifte i midten) Som faktisk funker helt greit, Men poenget er at Nvidia sitt Titan Z er ikke levert med vannkjøling, men en vifte i midten akkurat som 690, Hadde nvidia også valgt closed water loop, Så hadde sikkert Titan Z vært kjøligere.. Og om man kjøper et kort, så tror jeg ikke at plassen er så viktig. Men for all del så ser det ut som AMD har gjort det godt mpt Prisen, Titan Z koster jo 3000$ ikke noe mannen i gaten kommer til å skaffe seg :p

Endret av Snusmumr1kk1
Lenke til kommentar

Er det nokon her som seriøst vurdere å kjøpe eit slikt kort? Eg forstår at det kan vere viktig for produsentane å ha det sterkaste kortet på marknaden, men eksisterer eigentleg denne marknaden?

 

Synest også at det der noko absurd at eit kort til 10000kr ikkje klarer å køyre eit spel frå 2010 på 60 FPS.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor nevner dere GTX Titan SLI i konklusjonen?

 

Hvis dette skal sammenlignes med noe fra Nvidia så må det være GTX 780 Ti SLI. Billigere en GTX Titan, og beregnet for spilling. Da får du bedre ytelse en dette kortet, billigere, samt levere effektbruk. Baksiden er at det tar opp litt mer plass, og bråker litt mer.

Lenke til kommentar
I tillegg tar flere kort opp mer plass i kabinett og på hovedkort, og utrolig nok er faktisk AMD-kortet langt kjøligere enn noe Nvidia har levert. Det åpner for enda drøyere resultater med litt overklokking, uten at prisen øker.

 

Grunnen til at det er så kjølig er GPU'ene lekker for mye strøm når de blir varme, og dermed vil ikke kjøleren være god nok. Klokkefrekvensen blir satt ned ("throttling") når GPU'ene blir varmere enn 75 grader celsius. Så det er nok svært lite rom for overklokking her.

Endret av jonny
Lenke til kommentar

Hvorfor nevner dere GTX Titan SLI i konklusjonen?

 

Hvis dette skal sammenlignes med noe fra Nvidia så må det være GTX 780 Ti SLI. Billigere en GTX Titan, og beregnet for spilling. Da får du bedre ytelse en dette kortet, billigere, samt levere effektbruk. Baksiden er at det tar opp litt mer plass, og bråker litt mer.

 

Enkelt og greit fordi vi ikke har testet GeForce GTX 780 Ti i SLI. Ennå ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Med andre ord hadde jeg den helt korrekte konklusjonen at da jeg kjøpte 7990 at kortet var meget lønnsom både på kort og lang sikt - siden den selv idag trenger ingen øyeblikkelig avløsning, og vil mest sannsnynligvis være god de neste 1-2 årene. Og jeg har enda ikke overklokket den, selv om vannkjøling vil tillate en god del.

Lenke til kommentar

Et skjermkort for 1500kr holder i massevis for meg. Forskjellen mellom hight og ultra er minimal uansett.

 

For meg også, jeg har GTX 750 Ti og er veldig fornøyd med det. Men jeg spiller med oppløsning 1080p og 60 Hz, skal du ha høyere oppløsning eller flere skjermer, eller høyere oppdateringsfrekvens (120 Hz ++), kan jeg godt se at det kan være ønskelig med slike kort.

Lenke til kommentar

Er det ikke på tide å ta med litt nyere spill i testene. Bytte ut BF3 med BF4 for eksempel.

 

Hei!

Akkurat det spørsmålet kommer opp rett som det er når vi tester skjermkort, men som vi skriver i artikkelen er Battlefield 4 fortsatt litt for nytt til at vi ønsker å bruke det. Spillet får støtt og stadig nye oppdateringer, feilrettinger og slikt, som kan føre til at ytelsen et gitt skjermkort leverer kan endre seg nærmest over natten. Derfor holder vi oss til Battlefield 3 - som er mer "ferdig", i den forstand at det har fått de fleste oppdateringene som kan påvirke resultater, og som fremdeles gir et veldig godt bilde på hvordan skjermkortene faktisk yter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...