Gå til innhold

Nå blir det like billig å mobilsurfe i EU som i Norge


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-376f9

Gå ti år frem i tiden, så vil vi i hovedsak kommunisere over skype, facebook, twitter, imessage, hangouts etc., etc. Mobilnettene vil bli redusert til en nødløsning for de tilfellene der vi ikke har tilgang til trådløst bredbånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Avvikling av roaming-svindelen er et enormt skritt fremover, men jeg mener punktet om nettnøytralitet er ennå viktigere. Likevel mener jeg nettnøytraliteten burde utdypes og klassifiseres litt. Nødsamtaler bør få prioritet i nettet og dermed bryte med nøytralitetsprinsippet. Det er godt mulig man burde ha flere prioritetsnivåer, men i så fall bør nøytraliteten gjelde innad i hvert prioritetsnivå og nivåene må være nøye definert for å unngå misbruk av prioritet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Utenlanske opperatører har ikke telefonmaster i Norge,

 

 

Vet du i det hele tatt hva roaming innebærer? Du svarer på et innlegg som omhandler roaming, og ikke kom og vri deg unna, med at du bare fortalte det åpenbare "at Utenlandske..." som du skriver.

 

Roaming: Det innebærer at en som er abonnent hos en annen operatør kan "leie" bruk hos andre operatører.

 

Uttrykket å leie blir det som må defineres i klartekst, slik at man ikke får en kamp i rettsvesenet pga. kjipe operatører som klorer seg fast i det lengste.

Endret av G
Lenke til kommentar

Jeg håper at det snart blir slutt på at man måler datakvoten i MEGAbytes

Sist jeg besøkte Sverige, fikk jeg 20 megabytes for 29 kroner...

 

Telenor tror visst at folk bruker Opera Mini fremdeles.

 

Hva skal det måles i da? Minutter? Skjønner ikke helt hva du mente med "MEGAbytes"

Lenke til kommentar

Man kan bytte prefiks til giga.

Det var derfor jeg uthevet mega.

 

Når man reiser til Sverige, får man en velkomst-SMS som forteller hvor mange megabytes man kan bruke.

Dette må det bli slutt på. Burde minst vært en gigabyte, og ikke 20 lusne megabytes.

Det holder såvidt til to apps som plutselig oppdaterer seg automatisk.

 

Dagens gnier-system er ikke bare gammeldags, det forferdelig!

Virker som om de henger 15 åretter utviklingen.

De 20 megabytene man får per dag i Sverige koster en ekstrem overpris, og 20 mb er knapt nok til å surfe på noen nettsider.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 4
Lenke til kommentar

20 MB for 29 kr vs

0,02 GB for 29 kr

 

Jeg skjønner ikke hvorfor det skulle bli noe mer lesbart.

 

Mobilnettet har ikke kapasitet til voldsomme økninger i trafikken, selv med 4G på vei inn. Da kan man heller ikke legge opp til en voldsom trafikkøkning ved å redusere prisene voldsomt. Litt økning er det kapasitet til, på bekostning av litt stabilitet ved trafikktopper og trafikktette steder. Skal man øke trafikken voldsomt må det også investeres voldsomt i å øke antall basestasjoner og det må de dekke inn ved å beholde høy pris per MB. Roten til det høye kostnadsnivået er lav befolkningstetthet og krav om enorme dekningsarealer.

 

Som i mange andre problemstillinger i Norge er løsningen sentralisering av befolkningen, ikke til ett sted* eller med tvang*, men kanskje med en målsetning om å redusere til et par tusen tettsteder og byer på lang sikt. Sentralisering som løsning gjelder alt fra helsevesen til offentlig byråkrati, veinett, næringsliv og mye mer. Første steg er å slutte med aktiv spredningspolitikk. Ikke bare er det kostbart og velstandsødeleggende i seg selv, men det har enorme negative ringvirkninger for norsk velstand.

 

* Typiske stråmenn fra desentraliseringsforkjemperne.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

 

 

 

Nei det betyr at de *kan*.

Neinei, les nå artikkelen :)

"Det vedtatte EU-forslaget inneholder imidlertid et krav om «rimelig bruk», skriver Inside Telecom. Det betyr at norske innbyggere ikke kan kjøpe billige mobilabonnementer i andre land, og bruke disse over tid i Norge. "

Ja jeg ser den i høyeste grad, men dette strider jo mot EUs fire friheter, der én av dem er fri flyt av varer og tjenester. Jeg bruker allerede idag mitt Belgiske abo til å ringe utlandet, fordi det er billigere...

Det er imidlertid noen forskjeller. Utenlandske selskaper har ikke infrastruktur i Norge, og det kan ikke forventes at jeg kan opprette et billigselskap i polen som utelukkende selger til norske brukere, for så å forvente at Telenor etc. tar hele kostnaden ved å ha disse i nettet sitt.

 

Fri flyt av tjenester innebærer at du kan selge dine egne tjenester fritt, men det betyr ikke at du som transportselskap X kan slenge pakkene inn i en DHL bil uten at de skal få betalt for dette.

 

Man har imidlertid mulighet til å selge tjenester på samme vilkår som andre operatører i samme land.

 

Det EU i praksis gjør her er å si at teleselskapene tar for mye betalt relativt til de faktiske utgiftene. Samt at det ser ut til at de krever at teleselskapene vil måtte akseptere at andre selskapers kunder i begrensede perioder skal kunne benytte deres nett uten betydelig vederlag, om i det hele tatt.

Lenke til kommentar

hvis det er kapasitet som er problemet så sier jeg, øk datamengden, men reduser hastighetene, bedre å kunne surfe mye på "tregt" nett en litt på "raskt" nett.

 

Ellers, angående roaming, selv om dem ikke skal ta penger for dette i utlandet, prisen per MB blir vel likevel høyere en i Norge generelt?

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...